Author |
Topic |
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 15:17:49
|
Jag har nu installerat två djupbasabsorbenter (TQ-45) och fyra bredbandsabsorbenter (Abcyll) från Svanå. Min flickvän är gråtfärdig men jag är supernöjd! . Dom går ju att bära in i en garderob om man får besök så vi är nog lite överens i alla fall... Rummet är ett mycket normalt vardagsrum om 19m2. Kalaset ifråga har kostat ~4kkr + frakt och har gett två mycket tydliga förändringar:
Basen/basabsorbenterna. Tänk er den bumliga basen ett vrum normalt har där man man höra "direktljudet" men det är till stor del dränkt av rumsförstärkningen. Det som har hänt är att resonanserna/rumsförstärkningen ca. halverats (-3db, har inte mätt, men det borde vara den ungefärliga siffran enligt svanå) och effekten är TYDLIG. Nu hörs "direktljudet" väldigt tydligt och "rumsljudet" är förpassat till bakgrunden (behöver nog ytterligare lådor för att bli av med det helt). Spår nummer två på ESTs nya har gått från att låta lite för dåligt till att låta så pass bra att foten hoppar och det är en njutning att lyssna!
Stereobilden och "abcyllerna". Jag ställde glatt in dom i rummet, gjorde klapptestet och förväntade mig en förändring. Icke. Något besviken började jag spela plattor. Men ta mig fanken, skillnaderna är lika tydliga här. Mindre gröt och ett tydligare lägre mellanregister och framför allt, detta evigt återkommande problem - sångaren står nu i mitten!! Jag har haft problem med att sångaren alltid kommer från vänster för att flytta sig fram och tillbaka mellan högtalarna beroende på tonhöjd. Extremt irriterande! Nu har detta lugnat ner sig betydligt, jag kan till och med flytta huvudet ett par centimeter i sidled och sångaren står kvar, i mitten!!
Summa summarum. Ljudet har förändrats till det bättre på ett sätt som knappast är subtilt. Om man inte talar i specifika parametrar så har skivor från erykah badu, massive attack, yello, maxwell, depeche mode osv. gått från att låta mediokert till att låta precis så bra som jag förväntar mig. Vad det gäller det estetiska så är denna lösning väldigt mobil jämfört med mattor på väggarna etc. Bär iväg eländet in i en garderob så är det klart! Jag menar att för ca 5kkr (med frakten! det är en hel pall!) är detta ett kap. En Tact kostar mucho, en behringer åtgärdar bara basen-topparna och acustica applicas (stavas?) tube traps kostar hur mycket som helst per styck. Jag är jättenöjd!
Ps. Jag reserverar mig för eventuell chock gällande frakten då jag inte fått fakturan ännu! .Ds
Del 2 angående basen:
Ett par veckor har gått, jag har lyssnat in mig, bränt en CD med testtoner och inte minst fått en snabblektion i rumsakustik och hur man faktiskt kalibrerar TQ-45orna. Jag har sedan ankomsten lärt mig att detta är helmholtzresonatorer som går att optimera till vafri frekvens mellan 40-100Hz. Jag har uppnått nya bättre reslutat, hittat mina resonansfrekvenser, möblerat om högtalarna efter de nya möjligheter detta skapar samt testat lite "teori i praktiken" och listat ut den ultimata setupen. Jag har även den del åsikter om antalet burkar som behövs för ett riktigt bra resultat. Notera att hela mitt resonemang bygger på min inställning om vad som är rimligt att förvänta sig i ett vardagsrum och beskrivningen av mina resultat är baserad på hur det jämförelsevis låter i ett *obehandlat* vardagsrum och inget annat. Detta är nog intressant att påpeka så att inga missförstånd uppstår, samt viktigt för att detta är riktat till alla de (95%?) på forumet som dras med ganska normala rum och inte till studiobyggare.
Ljudet nu. Det låter riktigt bra, jag håller inte med signaturerna nedan som menar att två av dessa inte gör någon större skillnad. Jag är inte säker på de tekniska termerna för det jag nu försöker beskriva men jag försöker... Jag har fortfarande förstärkningar (om än klart mindre), precis som antytts, dock har "eftersläpningen" (efterklangstid?) minska REJÄLT för de behandlade frekvenserna. Jag kan inte beskriva det bättre, men oj vilken skillnad det gör! Jag har nu även uppnå |
Edited by - dekengren on 2003/10/19 18:33:39 |
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 15:24:07
|
Låter intressant! Jag har lite planer för min akustik på G oxå... har du möjligen ngn bild...så man får lite känsla av size:n och den "utseendemässiga" påverkan?
\\K-man |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 16:12:34
|
Typ nått sådant? |
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 16:14:10
|
Perfa! Ser ju varken så hemskt fula eller stora ut i mina ögon!
tack!
\\K-man |
Edited by - K-man on 2003/10/08 16:14:32 |
|
|
Outsider
Member
55 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 17:46:44
|
De där ser ju helt ok ut! Jag kan lätt leva med såna där som prydnad! :) |
|
|
Resolution
Member
158 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 18:18:33
|
Har dom någon hemsida man kan beställa absorbenterna på?? |
"In my mind, I'm already gone" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 18:49:33
|
Prova att hänga upp abcylerna mitt på väggen/ ställ dom på fönsterbrädan, det är förvånande hur bra dom funkar när dom får arbeta en bit upp på väggen. Visst är det kul att så mycket kostar så lite. Skulle du uppgraderat lika mycket på ljudet via apparater skulle du fått betala flera hundra tusen. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 19:04:49
|
Ser ju....intressant ut det dära. Tror min flickvän skulle reagera ungefär likadant, du får vara extra trevlig ett tag så det inte blir
Spelar det någon roll i ljud-väg att ha den där TQ-45 i hörnet eller inne i rummet? Med en blomvas på och kanske något tyg i lite roligare färg så skulle det nästan kunna klassar som inredning ju.... |
www.linnforum.se |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 20:35:40
|
Resolutiion: www.diffusor.com. Enklast är att ringa till dom, då får man svar på alla sina frågor som inte står på hemsidan!
Adagio: Det måste jag genast prova!
Sony: Dom måste stå i ett hörn för att fungera! Dock ska man enligt Svanå kunna klä dom, måla om dom och så vidare så länge dom står i hörnet. Jag tog "standardfärg" för att låta den mest estetiska av oss här hemma välj färg efter smak och tycke. |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 21:32:15
|
Hej.
Är det de helrunda bredbandsabsobenterna du har eller de halv-måneformade?
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 22:01:28
|
Hej! Jag har dom halvmåneformade rackarna. |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 22:23:16
|
quote: Dom måste stå i ett hörn för att fungera!
Okej, tackar för svaret. Både ur estetisk och funktionell synvinkel är hörnet bäst, är ju bra när det hör ihop :)
Dock går mina stativare bara till 70Hz -3 dB så den behövs kanske inte riktigt...men skulle vara kul att testa lite såna dära bredbandsabsorbenter...Verkar på samtliga som testat att (om man har hyfsad stereo då) 5' på sånt är mkt bättre än 5' extra på ex. cd-spelare.. |
www.linnforum.se |
Edited by - Sony on 2003/10/08 22:24:20 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/08 : 23:49:08
|
Intressant det här och der stärker mig bara i min övertygelse att rummet ofta har en större betydelse än en ny apparat, förutsatt att stereon är av hygglig klass och inte en SIBAstapel.
Jag får nog pröva att köpa ett par, var jag nu skall få plats med dem, och se om de kan göra någon nytta. |
Bravo |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 08:28:07
|
Hittar inget om TQ-45 på deras hemsida. Hur är den konstruerad? Är det en helmholtzare, d.v.s består fronten av någon sorts perforerad skiva? |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 08:46:58
|
Svanå känns både billigt och bra.. Duktigt sugen på att köpa ett kit jag med...
|
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 08:58:27
|
Björn-ola, på http://www.diffusor.com/varitunes.htm finns TQ-45orna. Då dom är konfigurerbara efter rumsnoderna och inte är perforerade så är dom väl inte helmholtzare (fast vad vet jag!)? |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 09:48:19
|
Vilka dimensioner är det på TQ-45, såg inget på hemsidan? |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 14:32:00
|
100 centimeter hög och 52 centimeter radie/djup. Lite större än vad jag trodde innan jag fick hem dom faktiskt... |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 15:06:42
|
Jag har sett en tidigare variant av basdämparen i trä som hade spalter istället för hål.
|
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 15:35:15
|
Vad kostar en TQ-45 och följer det med några uppgifter om hur mycket den dämpar? |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 21:29:18
|
Man blir ju inte mindre sugen på detta nu när man ser hur snygga de är!
Jag har två bredbandsabsorbenter i halvmåneformatet. Nu blir det till att skaffa flera!
Lycka till föresten och tack för svaret!!!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 23:12:23
|
En TQ-45 kostar 1000:- (har inte fått fakturan ännu, men det var den muntliga uppgiften) och en enhet ska dämpa 1-2 db i det verksamma området. |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 01:10:53
|
man kan ju gömma bakom snygga tyg som hänger, sånt gillar WAF haha |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Naimare
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 11:11:49
|
Hej,
Skall TQ-45 alltid placeras i hörnen bakom högtalarna eller går det lika bra att placera dem i hörnen bakom lyssnarplatsen?
Mvh
Anders |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/10/10 : 13:24:11
|
Alla hörn går lika bra, djupa toner uppför sig som en gas medans höga frekvenser uppför sig som ljus. I hörnen bildas förtätningar av basfrekvenser, dvs de är lämpliga att fylla med absorbenter, bredbandsabsorbenter (abcyler) däremot skall placeras där luften rör sig som snabbast dvs mitt på väggar, tak eller golv. Pga djupet i en effektiv djupbasabsorb. så är hörnen att föredra de ska vara minst 65cm djupa, Helmholzt. Anledningen till att basen ska dämpas är att det är där de flesta fenomenen som stör längre upp i registret börjar, dvs bota sjukdomen inte lindra symptomen, typ dämpa endast de övre registren. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2003/10/11 : 11:51:19
|
Förresten, om TQ-45 är justerbara frekvensmässigt så måste det vara en helmholtzvariant. Det är kanske en vidareutveckling av den i trä som jag sett. Vad är TQ-45 gjord av, vitlackerad masonit eller vad? Vilka är måtten? Finns den i olika höjder? Väldigt lite info på deras hemsida. Priset avskräcker iallafall inte. |
|
|
Topic |
|