HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga dipolhögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/02/14 :  14:44:44  Show Profile Send pix a Private Message
Bert Johansson
Dina högtalare med banddiskanter ser mycket intressanta ut.
Har du mer bilder och förklaringar att visa upp här i forumet ?
Element, bilder mm
//Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/14 :  18:45:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det mesta står i tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613
Elementen är Audax HM170Z0 och diskanterna är hembyggda. Själva banden har Bengt Dahlberg i Umeå gjort.
De är av 5um kaptonfilm och 9um aluminium.
Audaxen sitter i sluten låda. Delning vid 500-600 Hz där basen skärs av uppåt med 12 dB och diskanten neråt med
6 dB. Jag är nöjd med bandet men Audaxen är sämre, den har mycket sämre upplösning än bandet även om det är ett
ganska bra element ändå. Jag funderar på en annan lösning, möjligen öppen baffel i det lägre registren också och
lite längre band. Jag har två uppsättningar band till, på 2um mylarfilm och 6um respektive 10um aluminium.

Jag lånar en bra bild från faktiskt.se på diskanten:



Numera finns det ett litet stöd på mitten av bandet.

Mer om bygge av banddiskanter finns på http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1140

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/14 :  21:35:04  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Här kommer lite bilder på mina nya bafflar. OBS ej klara skall sätta dit möbelgångjärn och vingar så man kan vika ut dom vid lyssning.





Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/14 :  21:38:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är det för element?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:13:56  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Ryska 12" bredbandare. Har suttit på en biograf i ryssland. Tror det är en kopia av ett Goodman element. Bästa bredbandare jag hört. Mina är ifrån 1976. Grym dynamik


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:27:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det såna Time har också tro?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/02/14 :  22:28:23  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Stämmer bra det


Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/02/16 :  19:30:27  Show Profile Send pix a Private Message
När men bygger en öppen baffel, har det väl ingen betydelse att man veckar baffeln bakåt?
Det måste ju vara avståndet från elementets fram och baksida som är intressant (-och bakväggen)?
För att slippa ohuggligt stora bafflar så bore en sluten låda utan baksida funka (och godkännas av frugan).
När det gäller banddiskanter funderar jag på att införskaffa 2 st Neodyn magneter (ca 10gr starkare än Ferit).
Sedan lägga ett plattgärn mellan dessa och bandet, viklet borde ge ett jämt flöre över bandet.
Födesmotståndet i plattjärnet är troligen försunbart jämförbart med det i luftgapet mellan plattjärnen.
För att ytterligare öka flödet o luftkapet borde det vara bra att kortsluta baksidan avmagnetraderna. vilket skulle kunna ske över och under bandet så detta ej jer tidiga reflexer.
Hoppas att ni förstår hur jag menar .
//Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/16 :  20:29:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Pix, när det gäller banddiskanter se:
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1140
http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=1297
Att kortsluta baksidan är inte nödvändigtvis bra.
Att göra det över och under bandet är INTE bra för
då får du ett väldigt ojämnt magnetfält.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/19 :  10:54:19  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Här är lite mera bilder på mina öppna bafflar. Ej klara men en bit på väg. Står så här vid lyssning sen lyfter jag in dom mot bakväggen. Annars kommer sambon med kaveln. Dålig kvalitet på bilderna men man ser vad det är.


Här är dom inne vid väggen och ihopvikta




Edited by - Carl-M on 2004/03/19 10:57:37
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/19 :  18:32:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul! Hur låter det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:23:56  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Jo det låter bra. Ingen låda mer här inte. Bredbandaren är grym, spelar musik som jag inte hört någon annan bredbandare jag hört förut. Och sen slipper man en massa filter. Förutom till subben men det går ann.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:42:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tobbe L:
quote:
Någon som har testat att bygga en hörnplacerad dipolbas??
Såg en variant på Linkwitzlab. Den fanns under FAQ men den biten finns ju inte kvar längre..

Jodå! Siten är speglad på
http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/index.htm
FAQ:
http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/faq.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/05 :  23:06:18  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Det jag fortfarande undrar över finns i senare inlägg.

Edited by - Joakim F on 2004/04/07 04:57:53
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/06 :  02:20:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är kanske inte så enkelt om det ska bli riktigt bra, men friskt vågat är hälften vunnet här liksom på dansgolvet. Svårt att säga hur det skulle låta.
Orion skall ju drivas av flera förstärkare, men någon gradvis väg till målet måste ju finnas.
Egentligen är ju själva principen för dipol det enklaste man kan tänka sig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/06 02:21:49
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/06 :  02:44:55  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Eftersom att jag låter bli att köpa basarna så känns det ganska överflödigt att ha flera förstärkare till ett par diskanter och mellanregister.

Men jag undrar hur djupt mellanregistret kan spela (Seas W22EX001)? Kommer dom klara att spela ner till ca 90hz utan problem? Sedan tar den aktiva subben över. På hifikits hemsida står det att mellanregistret spelar 30-2000hz, blir det annat om man använder den till dipolhögtalare? Det står också att diskanten (Seas T25CF-002 Millenium) spelar 2000-25000hz, då behöver man alltså bara filtrera nedre basen på mellanregistret?
I framtiden kan man köpa till basar/förstärkare/aktivt filter.
Men denna lösning borde fungera tills vidare, eller? Det borde låta bra, trots att man inte köper till dom "rätta" basarna och aktivt delningsfilter direkt.

Jag vågar inte satsa allt för mycket, men ska jag bygga ett par orion så måste jag satsa en del, för samma pengar får man fina högtalare (begagnade högtalare i 15tkr klassen).


Tacksam för svar.

Edited by - Joakim F on 2004/04/06 02:46:25
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/04/06 :  12:06:10  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hej!
Varför inte "Mini open-baffle speaker - PMT1" som finns här: http://www.woodartistry.com/linkwitzlab/proto.htm

Ett färdigt passivt delat system som du kan dela aktivt till sub runt 100 hz. Dessutom är det överkomliga element.

mvh


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/06 :  20:49:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja det där verkar vara en riktigt bra väg att gå!
Linkwitz´s site är helt otrolig, där finns precis hur mycket info som helst. Fast jag spenderat
mycket tid där så hade den där prototypsidan gått mig förbi. Tack för länken jonasz!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/06 20:53:09
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:28:14  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Med risk för att någon ska tycka att jag börjar bli tjatig, så ställer jag några av frågorna igen:

Men jag undrar hur djupt mellanregistret kan spela (Seas W22EX001)? Kommer dom klara att spela ner till ca 90hz utan problem? Sedan tar den aktiva subben över (REL kanske). På hifikits hemsida står det att mellanregistret spelar 30-2000hz, blir det annat om man använder den till dipolhögtalare? Det står också att diskanten (Seas T25CF-002 Millenium) spelar 2000-25000hz, då behöver man alltså bara filtrera nedre basen på mellanregistret?

(Jag är inte intresserad av att bygga någon annan högtalare, i detta fall så är utseendet viktigt. Och ljudet förståss, som alltid)


Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:14:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror du behöver branta filter för båda elementen ligger på gränsen som du beskriver det. Linkwitz använder 24dB aktiva filter om jag inte minns fel. Ett så brant passivt filter blir lite jobbigt kanske. Någon som är bättre på högtalare än jag kanske har nåt vettigt att säga?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/04/07 :  00:32:58  Show Profile Send DHT a Private Message
Jo nog kan Seas-elementen i sig spela under 100Hz, men inte som dipol utan frekvenskorrigering.

Köpa en sub för 6000-10000 blir ju dyrare än att köpa de 4st XLS-10 elementen på en gång...

Aktiva filtret är ju själva hjärtat i orionsystemet, det är ju där elementen integreras och frekvenskorrigeras till en bra helhet. Bygger du med ett enkelt passivt filter kommer det inte ens att påminna om Orion, annat än till utseendet då.

Bygg Orion och aktiva filtret exakt efter spec är mitt råd. Har du inte råd nu så vänta tills du får råd. Sedan kan du ju driva alltihop med 3 st gamla billiga stereoförstärkare modell 500kr/styck tills det blir läge att skaffa bättre.
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/07 :  01:30:43  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Det är bara det att, det blir så snuskigt dyrt..

Man kommer upp i 40'000 kronor. Och då ska man tänka på att det här är första gången jag bygger ett par högtalare.
För 25'000 kronor får man ett par begaganade B&W Nautilus 804 (15tkr) + en begagnad classé förstärkare (10tkr) som säkert låter helt okej.


Jag har funderat litegrann inatt, kanske man ska bygga ett par dipol-stativare istället. Är det en dum idé?
Några frågetecken finns dock. Var kan jag köpa ett så billigt 2-vägs aktivt delningsfilter som möjligt? Gärna med subut om det finns, pga att jag ska köpa en sub för att komplettera stativarna med.

Finns det inget bra mellanregister (helst inte för över 2000kr st) som går ner till ca 90Hz i en dipolkonstruktion?

Jag har tänkt koppla på detta vid (om det fungerar)
Förförstärkare > Aktivt filter > Slutsteg 1 + 2.
Slutsteg (ett mindre) 1 > Diskant.
Slutsteg (ett större) 2 > Mellanregister.

Är det så man kopplar?
Om försteg och slutsteg inte har XLR-ingångar men det aktiva filtret bara har det, går det ändå att koppla in?


Ber om ursäkt för mina nybörjarfrågor. Jag hoppas ändå att någon vill svara på dem, det skulle uppskattas mycket.

Edited by - Joakim F on 2004/04/07 05:08:40
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/07 :  02:08:32  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Jag hittade detta aktiva filter på Hifikit:
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1266

"Utrustad med Linkwitz-Riley 24dB/oktav filter.."

Kan det vara något?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/07 :  07:11:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Nameless, jag kan bygga ett tvåvägs aktivt filter åt dig med summerande subutgång (med nivåratt) för dryga tusenlappen. Men du får inte samma flexibilitet som det filtret du visade från HifiKit. Vill du ändra delningsfrekvenser med det filtret jag skulle bygga så får du löda bort och sätta dit nya motstånd alt. kondensatorer i filtret. Med det filtret du länkade till kan du ju bara skruva på en ratt för att göra samma sak. Men är du säker på var du ska dela så skulle mitt filter vara en billigare lösning.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/07 :  07:20:15  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Intressant.

Fler förslag på aktiva/passiva delningsfilter mottages gärna.

Då undrar jag för tillfället mest över:
Finns det inget bra mellanregister (helst inte för över 2000kr st) som går ner till ca 90Hz i en dipolkonstruktion? Måste man bygga en bred baffel för att mellanregistret ska gå så djupt? Ett par vingar bakåt kanske skulle fungera?

Edited by - Joakim F on 2004/04/07 07:48:31
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000