HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony CD ihop med Arcam förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:23:19  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Känner att en uppgradering på CD sidan inte sitter fel. Såg en Sony CDP XA20ES till salu för 3.000kr. Nån som har nåt att säga om den?Bra köpSka para den ihop med min Arcam Alpha 10. Vad tror ni om den komben?

Tacksam för svar!

Trött på folk utan vett

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:29:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Spelaren i sig är väldigt välbyggd och gedigen.. Rätt ren i sitt ljud och med bra detaljer och bas. Kan ibland som vissa Sony spelare låta lite kalla och livlösa i vissa system, men Alpha10 är en bra förstärkare och jag tror nog att det skulle kunna bli en vettig kombination...

/Martin
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:30:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Vad jag vet har Larsho en Arcam A75+ ihop med en Sony ES cd. Det är inte samma modeller som dig men iaf. samma märken.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:35:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tackar för svaret Marbrink!Har alltid varit lite svag för Sony ES cd-spelare, deras förstärkare har jag haft och dom är lite varmare i klangen, vilket gjorde att jag trodde att deras cd:n lutade lite åt samma håll..Kanske man skulle slå till?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:53:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror deras cd-spelare är alldeles utmärkta speciellt för dom pengarna! Larsho är vad jag vet iaf. väldigt nöjd med sin Arcam och sony kombo. Det var jag som sålde A75+ till Larsho och jag tycker också det är en kanon förstärkare! mjuk, underhållande och trevlig!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:54:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nja att Sony grejer skulle vara varma kan jag nog inte hålla med om, klart iskalla och analytiska är dom inte, men däremot korrekta och fylliga..Men visst så beror det på vilka referencer man har osv...

Men dom låter bra och kan man få en spelare med nått år på nacken för ett vettigt pris så gör man inget dåligt köp..

/M
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  15:56:07  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ringde upp killen som hade CD:n till salu och bestämde en träff ikväll..Ska bli kul och se..

Men i regel ska väl signalkällan vara bättre än förstärkaren? Ska jag satsa högre upp?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/17 :  16:00:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
KennethS: Lycka till! hoppas det låter bra!
Det är väl ingen regel...=) Alla prioriterar olika. Jag sätter förstärkeri framför signalkällan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/17 :  16:01:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Oj det där kan du få hur många svar som helst på.. Jag menar iof att signalkällan är det viktigaste i kedjan, men däremot så ska det vara en balans i hela ledet.. Men jag tror nog inte Sonyn gör bort sig i sällskapet...

Men visst kan du se om du kan få tag i nån äldre Arcam.. Men dom bytte ju design för ett antal år sen så de spelare som kan finnas kan vara ganska gamla nu, men kan dock låta bra för det om man får tag i tex en Alpha9 spelare...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  16:05:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
Aha!

Tog hem kompisens Arcam 7SE och testade, vart inte riktigt nöjd,vart lite murkigt och mörkt ljudet, fick ingen riktig skjuts (Vilken Arcam är kända för)i ljudet. Känner att min ekonomi inte pallar mer (Egentligen inte ens den här CD:n, men vad gör man inte för lite välljud?)Men det borde ju bli bättre än dagens komb som består av en Pioneer DV525 parad med en Denon DA 500 DAC?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/17 :  16:21:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo jag tror nog att du kommer få en bättre spelare i XA20 än vad 7SE kan ge... Och det kommer garanterat bli bättre än vad du har idag...

/M
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  16:41:50  Show Profile Send KennethS a Private Message
Misstänkte nästan det...Nä, man blir bara osäker, har aldrig direkt haft koll på CD-maskiner, har alltid bytt stärkaren eller högtalaren, men konstigt nog alldrig CD:n...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:08:56  Show Profile Send J-son a Private Message
Blir du missnöjd med sony kan du alltid byta klockan vilket ger ett ordentligt lyft och även är billigt.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:29:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag hade en xa20es, sålde den ganska billigt faktiskt, en bit under 3000, kan minnas att jag hade svårt att hitta köpare även till det priset. Jag tycker att du ska pruta ner den lite, iaf. till 2500. När den jämfördes med en gammal Mimik 1-a från 1993 så fick Sonyn stryk så det bara small om det. Linnen lät så mycket mer musik att det var pinsamt, samtidigt som alla detaljer var där, dock utan att överlappa varandra och göra det svårt att följa med i musiken. Sonyn var helt klart mitt sämsta hifi-köp, någonsin, trots att jag köpte den för 3000 från Expert.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:48:21  Show Profile Send KennethS a Private Message
Yalpa, Den här Sony CDP XA20ES är bara 2 år gammal, säker på att det är samma modellhttp://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14952

Var det denna?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:50:07  Show Profile Send KennethS a Private Message
J-son: Jaså?Dom är lätta att modda med bra lyft alltså?Nåt jag ska definitivt hålla i minnet!Tack för rådet J-son!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:56:25  Show Profile Send J-son a Private Message
ja det är enkelt ingrepp och STOR förbättring. Kan rekomendera Lcaudio's klocka. De har även komplett byte av analogdel. Alltihopa för ca 3000 kr (klocka ca 1700 kr).

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/09/17 :  18:13:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det finns bara en variant av xa20es, när sony uppgraderar, då byter de även modellbeteckning.

Jag tycker att du ska lyssna på spelaren, bara för att den inte passade mig och mitt rum etc, så kan den passa dig utmärkt ändå! Mimikens något krympta ljudbild funkade bättre i mitt rum där det ekar en hel del, samma sak gäller ljudkaraktären. I ett väldämpat rum kan Mimiken kanske upplevas som alldeles för "liten", så ge Sonyn en chans. Den är grym vad gäller byggkvalitet och funktioner, etc.

Edited by - yalpa on 2003/09/17 18:32:15
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/17 :  19:16:08  Show Profile Send EAR a Private Message
Här är en recension på Sony`n
http://www.soundstage.com/revequip/todd17.htm

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/17 :  20:04:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Aha! Visste inte att Sony gjorde så! Men har den verkligen hängt med sen 1993??

Tack för testen EAR!

Lyssnade på den nu ikväll och köpte den faktiskt! Vart stormförtjust direkt av både ljudet och byggkvalitén, tystaste cd jag hört!

Spänstig, bra botten och fint mellan register och lugn trevlig diskant!

Men nu har uppgraderingsdjävulen slagit till i mej totalt!Så frågan är vad jag ska ha för högtalare? Begad runt 5.000-6.000:-, helst golvare. Har sneglat på ett par Dali Evidence 470. Kanske nåt??

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/17 :  21:00:08  Show Profile Send EAR a Private Message
Recensionen som jag länkade till är från 98.Tror inte SONY tillverkat den sen 93.Tror att det fanns en äldre modell som hette SONY CDP 2 ES.
Den var nog från 93.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/18 :  00:28:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh! Tack för infon EAR, tyckte också att 1993 var lite väl långt bakåt, med tanke på CD:ns utveckling och att jag hittade en topptest på den i What Hifi från 1998..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/09/18 :  07:33:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Kenneth,

du kanske skall fortsätta på signalkälle spåret och uppgradera XA20'en???

Jag kan bara instämma i att XA20 svarar mycket bra på uppgraderingar i elektroniken. Måste nog säga att XA20 är min moddningsfavorit, jag har grejat med ett par stycken hitintills.
Klockan är ett ställe som nämts ovan. Vidare har de sparat in alldeles för mycket på kondensatorer runt både analog och digital delen så genom att investera några hundralappar(kanske max 200:- när jag tänker efter...) i kondensatorer så kommer det att hända MYCKET med ljudet. Om man vill gå vidare där ifrån skulle jag satsa på kraftaggregaten, kanske först och främst stabba upp det lite till, byta 78xx och 79xx regulatorerna, kanske sätta in en extra trafo för analogdelen,....

Jo som sagt, det finns en del att göra om man vill lösgöra den potentialen som finns i den spelaren.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:07:58  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jaså?PAC, men jag har ju tummen mitt i handen om jag ska erkänna...J-son föreslog också byte av klocka och sånt. Men hur mycket kostar det om jag vill att nån ska göra den uppgradering som du pratar om?Ska uppgradera högtalarna först, för dom jag har stående nu klarar inte ens i närheten att ta ut det som finns i anläggningen ens nu...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:17:10  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jaså?PAC, men jag har ju tummen mitt i handen om jag ska erkänna...J-son föreslog också byte av klocka och sånt. Men hur mycket kostar det om jag vill att nån ska göra den uppgradering som du pratar om?Ska uppgradera högtalarna först, för dom jag har stående nu klarar inte ens i närheten att ta ut det som finns i anläggningen ens nu...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:10:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Kenneth,

tja vill du att någon annan skall göra det så rekommenderar jag dig att ta kontakt med Mattias Stridbeck. Det är en duktig kille som har koll på vad man kan/bör göra.

Kostnader för jobbet har jag ingen aning om men, jag antar att Mattias och hans gelikar vill ha lite mer än bärplockarlön för mödan så det blir nog inte gratis i alla fall...

Men, som sagt ta kontakt med Mattias om du inte kan själv.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000