HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 billigt hembioförsteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/09/12 :  15:09:54  Show Profile Send sisko a Private Message
Finns det någon som gör en hembioprocessor som inte kostar skjortan? Jag har ingen lust att slänga ut så mycket pengar på bioanläggningen så att köpa en något som klarar allt med bibehållen kvalitet är inte aktuellt. Däremot skulle en billig processor och några begagnade slutsteg/högtalare inte vara så dumt.

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/12 :  19:03:54  Show Profile Send joakim99 a Private Message
NAD kommer med ett försteg snart som ligger runt 10 kkr. Tror att den heter T163.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/12 :  21:17:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Japaner, japaner, japaner alla har de billiga biosteg i sortimentet, så rent ut, vad får det kosta.
Ett komplett hemmabioförstärkare tycker jag duger bra till bio, om, jag säger om, man inte skall lyssna på musik på densamma, då blir det en helt annan affär.

Bravo
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:08:08  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Varför inte en DVD med inbyggda avkodare för DD och DTS och sedan ett 5 kanalsslutsteg med möjlighet att reglera volymen.
Är 5 kanalssteget bryggkopplingsbart kan man ju även använda det till annat roligt, om det är ett bra steg.

Annars har ju Yamaha en påhängsprocessor till den befintliga 2 kanalsanläggningen som skall vara hyfsad, men ganska dyrt.
Kanske bättre då att gå direkt på en hembiostärkare i mellanklass.


NAD försteget verkar ju okej, men att den har inbyggd tuner gör ju att man drar öronen åt sig lite, i.a.f jag.

Frågan är väl vad du har tänkt dig att lägga?

//Gonzo//
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/09/14 :  17:15:27  Show Profile Send sisko a Private Message
Hej!

Jag har varit bortrest några dagar men tack för svaren. Jag inser nog att det är billigast med en reciever i 5kkr-klassen eller dvd med avkodare + hopplock av gamla högtalare. Det jag hade hoppats på var att kunna undvika att ha så mycket prylar utan kunnat ha en processor och ett slutsteg till att köra bio på.

Jag tycker att det är viktigare med projektor och duk till hembion därav snålheten.

Tack igen
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/14 :  17:48:21  Show Profile Send Kero a Private Message
Om du vill ha lite prylar så är väl en integrerad historia det vettigaste.

Vill du absolut däremot ha ett billigt försteg/processor så skulle jag kolla in begat marknaden.

Gonzo: Vad är det för 5-kanals slutsteg du tänker på som har en volym kontroll ?
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/09/14 :  17:51:38  Show Profile Send rowa a Private Message
Har för mig att Proton har ett ganska billigt, runt 5-6k.

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/14 :  17:53:53  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Kero: På mitt eget naturligtvis :)

Jag har ett Cayinsteg med 5 st separata monoblock med varsin tillhörande nätdel. Detta steg har volymkontroll för master, center och rear. Rätt praktiskt faktiskt.

//Gonzo//
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/15 :  15:38:26  Show Profile Send Kero a Private Message
Gonzo: Det låter intressant. Har du nån länk där det finns lite mer info om detta steg ?
Go to Top of Page

Ulkesh
Member

158 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:22:13  Show Profile Send Ulkesh a Private Message
Här finns lite bilder och info.
http://www.interceptor.dk/cayin_d1205_1a.htm
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:36:50  Show Profile Send Piggen a Private Message
Jag kör med en Yamaha påhängsförstärkare. Har tre slutsteg och pre-out för frontkanalerna.
Det fungerar alldeles lysande, och inte är det speciellt dyrt heller. Den enda (?) nackdelen kan ju vara att den inte finns att köpa ny längre...
Det är ju dock inget som hindrar att man letar upp den begagnad för några tusenlappar :-))
Du kan kolla på http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=e&idprod=125 om du vill...

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/09/16 :  17:46:01  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
sisko: Du har inte speciferat vilka ljudformat som är ett krav för dig, jag har själv ett alterntiv med endast Dolby Digital och MPEG, ej DTS etc.
Det är en Sony SDP-EP90ES. Den har endast digitala ingångar, en elektrisk koaxial och tre optiska Tos-link (om jag inte minns fel finns det även en koax för AC-3 från laserdisc). Den har dock sexkanals förbikoppling (by-pass), så man kan ha andra försteg eller förstärkare med i kedjan.
Jag är väldigt nöjd med både ljud och handhavande. Den har väldigt mycket inställningsmöjligheter med t.ex. olika slussningsfrekvenser (bass-mangement) för de olika kanalerna, något som ofta bara finns på dyrare processorer. Tidningen Hemmabio testade för länge sedan och ansåg att filmljudet var i klass med betydligt dyrare försteg, de tyckte dock att tvåkanalljudet var sämre. Bristen på analoga ingångar drog även det ner betyget, men de var inget jag behövde.
Jag har för mig att jag gav c:a 7-8000kr för min i början på 1999. Senare sänktes priset till 4000kr, eftersom det kom andra mer prisvärda alternativ. P.g.a. av sina begränsningar blev det nog aldrig någon storsäljare. Kan man överse med dem är det ett bra begagnatköp för 2-3000kr.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/09/17 :  09:51:15  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag kan inte påstå att jag är nåt vidare kunnig på hembioområdet. Jag har en 2-kanalsanläggning som jag är nöjd med. Inget att skryta med men bra ljudkvalite för pengarna.

I ett fåtal av de filmer jag sett, ser mest drama och klassiker, så har jag saknat surroundljud.

Jag känner därför att det inte är så himla viktigt med allt vad det nu heter. Jag antar att DD och DTS är det jag behöver. Som sagt är en projektor mer prioriterat än superljud.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/17 :  19:43:34  Show Profile Send Gonzo a Private Message
sisko: Ja, bilden är generellt dyrare än ljudet, så därfär får du nog lägga mera på projjen än på surroundanläggningen.

Däremot är uppleveslen av filmen ca 60-70% ljud och 30 -40% bild, enligt min erfarenhet. Inom vissa gränser naturligtvis.
Vill du inte lägga så mycket, kan du titta på ett integrerat system.
Titta tex på Sony DAV-S888
Finns på www.shopman.dk för 6914 dkr
Låter rätt hyfsat ändå och du har allt inklusive dvd för det priset.
Finns ju ett flertal sådana system som är mer eller mindre bra.
Annars tittar du på någon enklare receiver och kombinerar den med ett bra högtalarpaket från tex Canton.
Skall du gå på enklare receivers, är mitt förslag att du tittar på Harman Kardon AVR 1550.


//Gonzo//
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/17 :  22:04:09  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag håller inte alls med Gonzo här. Jag var oxå av uppfattningen att ljudet gör mer än bilden till hemmabio... tills jag skaffade projektor själv!
Har nyligen förbättrat ljudanläggningen avsevärt men lyftet för hemambion som helhet är inte i närheten av lyftet från att gå från TV till projektor.
Sen förstår jag inte dessa resonemang om att ljudet gör 80% och bilden 20% och liknande siffror som man läser och hör titt som tätt. Hur kan bilden göra så lite när man sitter och tittar på bilden HELA filmen.. eller gör man inte det ??

Men det här är säkert individuellt även om jag inte förstår mig på resonemanget så du måste få lite hemmabio anläggnignar demade för dig och bestämma dig utifrån det.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/17 :  23:22:57  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Kero:
Det var det jag menade med "inom vissa gränser"
Naturligtvis ändrar man proportionerna när du går från tv till projje.
Men jag håller helt med om att bilden är mycket viktig, men ljudet är faktiskt lite viktigare (det är ju min åsikt.
Men, nu diskuterar jag i termer av vanligt stereoljud/mono jämfört med DD och DTS ljud och inte egentligen en uppgradering av ljudanläggningen på finlirnivå. Då är steget mellan tv och projje betydligt viktigare.

Jag har större behållning av att sitta och se en film på min 28" widescreentv i sovrummet med dd/DTS ljud, än jag har på min 52" bakprojje eller på min frontprojje om jag enbart har monoljud.
Men, det är ju min uppfattning.

Däremot skulle jag hellre välja en frontprojje och en lite sämre surroundanläggning, än en tv och en bättre surroundanläggning om jag nu hade en begränsad budget.
Hoppas jag var lite klarare vad jag menar i 60/40.

Jag tror att det är så du får tolka siffrorna du läst i övrigt också.

//Gonzo//
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/09/18 :  12:25:27  Show Profile Send sisko a Private Message
Tack för alla förslag. Jag har bestämt mig för att avvakta ett tag för att se vad som kommer att komma ut på marknaden. Projektor får bli nästa steg.

Precis som dålig musik kan lyftas av en bra anläggning så kan en usel film förbättras av bra grejor.

Min största filmupplevelse var när jag såg Tarkovskijs Solaris via en hyrd moviebox på en 21" 4:3 mono-TV. Jag tror inte att den blir sämre på duk.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:19:27  Show Profile Send Kero a Private Message
Gonzo: Okej nu är jag lite mer med i ditt resonemang.
Alltså att gå från vanligt stereo ljud eller t.o.m Pro Logic ljud till äkta 5.1 ljud via DD och DTS är en STOR förbättring. Det jag pratade om var att gå från billigt 5.1 ljud till dyrt 5.1 ljud.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000