HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Accuphase 33000SEK i Japan o 110000SEK i Sverige!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2003/09/17 :  00:57:40  Show Profile Send ulf a Private Message
Är intresserad av en Accuphase DP77 CD/SACD spelare. Fick veta av en i Tokyo bosatt person att den kostar motsvarande 4000USD i Tokyo. Malmö HIFI center meddelar mig att den kostar 110.000:- i Sverige!! Hur är denna enorma prisskillnad möjlig? Den finns tydligen oxå att köpa gråimporterad i Sverige för 57.000:-. En grov beräkning från min sida ger att spelaren även med hänsyn till agent och distributörs marginaler o moms o tull borde kunna säljas för under 60.000:- i Sverige. Det är synd att ett sådant kvalitetsmärke som Accuphase prissatts sig ur marknaden här!

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:04:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om det här är sant är det fulltständigt sjukt!
Då går det inte längre att vara lojal mot den svenska hifi-handeln!
nånstans går gränsen!

Edited by - marbrink on 2003/09/17 01:06:27
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:11:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Se min kommentar om sjuka prisskillnader i Apparat.se-tråden...

...men tydligen ska det inte finnas någon gräns för ens lojalitet

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:35:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ayn:

Vem säger det? Du har väl själv satt en gräns för din lojalitet? Ingen annan tvingar dig till något så tona ned en smula.

Detta exempel kan jag inget om men vi har väl säkert någon på forumet som kan berätta? Denna skillnad skulle jag ha ganska svårt att motivera om det var jag som sålde produkten.

marbrink:

"den svenska hifihandeln?" Har hela den svenska hifihandeln dessa påslag alltså? Ojojoj vad rika de måste vara.....

Nu är jag nyfiken på valutakurser, lokal moms, frakter, garantier och om det är samma specar i övrigt på maskinerna.

Uppseende skillnad onekligen, kan vi få lite ljus över detta?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/17 :  01:57:28  Show Profile Send mag a Private Message
www.pricejapan.com har en del elektronik och säljer till alla som vill är noig mest projektorer och digitalkameror där dock, fast man kan alltid skriva och fråga.

I Japan har dom väl 110 v eller nått ännu skummare
Då är det kanske bättre att importera ifrån HK som har 220 v fast lite skumma kontakter, men det är ju lätt återgärdat

Fast det finns säkert fler lindningar på trafon i dom flesta maskiner så man kan koppla in önskad ström.

Flygfrakt kostar ca 800:- från Asien så det är ju inte mycket att bråka om i dessa prisklasser.

OM bara nätdelen klarar 220v så borde då kostnaden bli ca 33000+800x1.03 (tull, antar att det inte är mer) x1.25 (moms)= ca 43500:-

Vill man kan man ju fula sig lite med kvittona och få ner momsen, fast det får man ta på sitt eget samvete.
Handlare i tex HK skriver gärna dubbla kvitton om man ber om det

Mer Accuphase till folket -byt agent nu !


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:01:40  Show Profile Send mag a Private Message
från pricejapan
"Marantz SA-14 ver.2 (SACD)

lowest price in Japan : 198,000 Yen
All costs to USA or Canda : USD $2,052
All costs to Europe : USD $2,117
All costs to Australia or NZ : AUD $3.217 "

Vad kostar den i svedala ?

25000:- hos ref dvs ca samma pengar då är det dock förmodligen ver 1

1200$ ska dom ha för marantz DVD DV8400 vilket borde bli ca 13000:- momsat och klart, ref ska ha 18000:-

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/09/17 02:15:52
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:06:05  Show Profile Send Ayn a Private Message
sladd, ok, det var möjligen lite hårt. Note taken. Ibland låter det dock som att de svenska hifihandlarna ska premieras till varje pris, och jag förstår tanken bakom (från handlarens sida iaf that is ), men det förutsätter att jag har alla de där extra pengarna som läggs på för de led grejerna passerar innan de står i butik här i Sverige.

Säg t.ex. att jag skulle vilja köpa denna Accuphase-spelare och lyckats skrapa ihop 55000 spänn genom idogt sparande i två år. Ska jag köpa den från butik i Sverige kostar den enligt uppgift ovan dubbelt så mycket, medan den går på ca just den summan jag fått ihop annars. Då kan jag alltså antingen köpa den nu, eller ordna DUBBELT så mycket pengar innan jag köper den, dvs två års ytterligare sparande. I praktiken kommer jag då ägna två år åt att spara ihop "välgörenhetspengar" (missförstå mig rätt här...) åt den svenska hifibranschen. Det är jätteädelt att välja det alternativet men jag ställer mig tveksam till hur många som har den ekonomiska situationen att de gör det valet.

Jag säger inte att det här är något bra, tvärtom så är det självklart ett stort problem för de svenska hifihandlarna - och därmed i längden även för konsumenterna. Frågan är hur man ska lösa problemet - jag tror inte att det håller i längden att hötta med fingret åt de som inte gör som den inhemska branschen vill (jfr RIAA vs resten av världen), utan man måste se till andra lösningar.

Sen är det ju självklart oftast inte såna här sjuka prisskillnader det handlar om, men priserna i Hong-Kong vs Sverige-priserna har väl varit uppe på tapeten tidigare och det var inga diskreta skillnader där heller, även om de visserligen var mindre.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:09:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Priserna verkar stämma ganska bra. Audiocubes som vänder sig till västerlänningar säljer den för $6149, drygt 50 tkr. Jag hittar ett listpris i yen som motsvarar 45 tkr. Audiocubes lär ligga litet över butikspriserna i Japan säger de som jämfört på plats, mycket grovt 30% vilket i så fall skulle ge ca 35 tkr på gatan. Och det stämmer rätt bra med de 4000 USD du fått uppgift om.
Det här verkar inte vara helt ovanligt för japansk high-end som distribueras i Europa och USA. T.ex. Stax och jag har sett uppgifter om att Shelter-pickupen har sålts för fyrdubbla priset i USA under annat namn.
Litet mer extremt för Japan men samma tendens finns ju för många importerade produkter som kan kosta betydligt mer här, t.ex. Tivoli radion som kostar $99 i USA (= 810 kr just nu) och 1690 SEK här. Jaja, jag vet att sales tax inte ingår i det amerikanska priset och att moms och tull ingår i det svenska priset.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:13:33  Show Profile Send nin a Private Message
OM bara nätdelen klarar 220v så borde då kostnaden bli ca 33000+800x1.03 (tull, antar att det inte är mer) x1.25 (moms)= ca 43500:-


Nja, du ska inte anta det. Ska berätta att när jag köpte mina båda laserdiscspelare från Hong kong så blev tullavgiften 20% till Sverige!!
Sedan stämmer det med dubbla kvitton men man ska ha en sak i åtanke att paketet är försäkrat för det som det står på. Så händer det något med apparaten så är det ens eget problem.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:23:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog inte vi ska hetsa upp oss så väldigt mycket över att det eventuellt kan vara en stor prisskillnad på en spelare.. Tänk på att det eventuellt kunnat vara en spelare som var som demp, det kan vara så att det inte var pålagt moms på spelaren i Japan ( är väldigt vanligt i många länder med priser utan moms, tex i england..), eller nått annat som kan vara annorlunda..

Sen är det där med garanti, på priceJapan så ges det INGEN garanti på apparater som sälj utanför Japan, så då får man skicka sin produkt till fabriken i Japan på egen bekostnad...

Priser kommer alltid kunna vara biligare ju närmare ursprungslandet man kommer, se bara på hur vissa svenska produkter kostar i USA..Kan vara nästan det dubbla än i sverige...

Så som sagt så ska man nog inte hetsa upp sig så mycket i detta ganska osäkra ärende... Och tycker man det är dyrt..köp nått annat då !!!

/Martin
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:32:14  Show Profile Send mag a Private Message
kollade just tullens hemsida 3.7% bör tullen vara förnärvarande från HK

Måste varit nått special med din laserdisk eller så hart dom ändrat ?

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:37:25  Show Profile Send mag a Private Message
"Warranty is valid only in Japan for 1 year. It is not valid in your country.
International warranty or more than 1 year warranty will NOT be applied.
When machines need warrant repair, you should send machines to makers in Japan, via us.
Shipping cost of Item's round trip will be your burden(roughly $150-300 in case of projectors)
For first year after your purchase, our fee for item's repair in Japan is zero.
After 1 year warranty passes, we can serve as agent for repair in Japan.
( In latter case, our fee is $50 plus with actual repair costs.)"

med tanke på att prisskillnaden på vissa projektorer ligger på ca 40000:- (moms inräknat) så kan den flyga fram och till baka några gånger för dom pengarna......

Att försvara en sådan prisskillnad är bara fånigt.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:48:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Klart man inte ska försvara stora skillnader, och kan man i vissa fall ta att det tar längre tid att få sin product och att man inte får nån garanti i landet man är och att man kan få en del extra kostnader efterhand ( typ service,nya nätdelar osv.. ) så visst kan man jaga..

Men jag tror nog att det ändå är väldigt få produkter som man kan i slutändan göra riktigt stora klipp på, samt att det i längden inte alltid blir så mycket billigare. Och i vissa lägen kan man få betala moms igen när en produkt har varit ute och vänt om inte alla papper har varit i ordning från början (vid tex service )..

Men visst är det så att ju dyrare produkterna är desto mer pengar kan det skillja. Men se på hur vissa produkter från USA säljs i hemlandet och sen jämför priserna i sverige, så blir det oftast inte några stora skillnader. Och som tur är så är det inte mycket annat än Accuphase som är intressant från Japan...

/Martin


Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/17 :  03:27:12  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej MH!

"nog inte vi ska hetsa upp oss så väldigt mycket över att det eventuellt kan
vara en stor prisskillnad på en spelare.. Tänk på att det eventuellt kunnat vara
"

"nog inte hetsa upp sig så mycket i detta ganska osäkra ärende...
Och tycker man det är dyrt..köp nått annat då !!!
"


- 1st busig busine$$man har politikerpratat ??


Mvh A*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/17 :  03:56:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är ju svårt att veta vad prisfördyringen beror på, dvs. om ett led slår på en massa eller om alla mellanhänder saftar på i ovanstående fall.

Kanske tillverkaren vill lansera den som ett dyrmärke i Europa och därför har ett högt pris, och/eller importören vill tjäna en bra slant. Allt är möjligt i denna stora prisskillnad inklusive specifikationsskillnader och olika garantier osv.

Onekligen ett intressant fall att följa upp hur det kan bli så dyrt.
Sååå stor skillnad borde det inte vara, inte ens i ett land med värdens högsta skatter och avgifter.

Vet någon vad nämda maskin kostar i England eller Frankrike?

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/17 :  06:15:19  Show Profile Send Timbre a Private Message


Europapriserna skall vara ganska så homogena efter vad jag har hört. Men det kanske är fel...
Vill man frossa i prishöjningar skall man kolla upp Accuphase i USA...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/17 :  08:01:38  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har en del erfarenhet av handel. Ett problem för svenska distributörer brukar vara att tillverkaren bryr sig inte om det är en amerikansk butik som köper direkt ifrån dem eller om man exporterar kanske till en europa agent som säljer till en svensk distributör som säljer till en butik. Mängdrabatt gäller. Så en europaagent kan mycket väl ha samma pris som en amerikansk butik.
Tulla en vara igen efter att man skickat den på service? Nejdå, man går till tullen fyller i en exportanmälan där man skriver vilken vara det är som skall på service etc. Då blir det absolut ingen tull annat än på mervärdet typ en uppgradering.
Fyller man inte i pappren rätt (vilket man får hjälp med av tullen) så kanske tillverkaren skulle få tulla in produkten för att laga den vilket dom inte kommer att göra förstås.
Europa priser är vacklande i sin homogenitet, har själv gjort mina senaste inköp i Tyskland och England direkt utan några problem.
Fransmän skulle jag aldrig göra affärer med om man vill ha grejorna samma år :-) men det är min personliga erfarenhet och tyckande.
Däremot tänker jag "klaga" på svenska förhållande där dom flesta "enkla" butiker som säljer riktigt dyra produkter inte har dom hemma för demo. Klart att det är svårt att hålla allt i lager, men problemet är att vissa butiker får agera "provrum" för många lokala handlare som utan att göra nån insats får sälja prylen. Klart dom kan göra det billigare än butiken som måste finansiera sina lokaler och dyra lager, och klart att konsumenten vill köpa av sin lokala handlare som man kanske känner och får bra pris hos.
Men det är ett problem då det slutar med att den "riktiga" butiken tröttnar på att stå och dema för andra butikers kunder. Också en förklaring till varför vissa tycker att man blir dåligt behandlad av vissa butiker ibland. Till slut känner man igen andra butikers kunder och man har annat att göra än att stå och prata tyvärr. Att gå runt och kolla alternativ och provlyssna är en helt annan sak. En försäljare känner ofta på sig om kunden som kanske bor utanför storstaden och varit där tidigare på besök, aldrig kommer att köpa en skruv av honom. På måndagen ringer Nisses "Radio-Cykel-Blommor och Sport" och undrar ifrån vilken svenska generalagent man kan köpa den här grejen som han aldrig hört talas om kommer ifrån. Stöd dom butiker som gör jobbet så får dom också en chans att sälja till lägre priser.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/17 :  08:06:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kanske borde nämna innan nån hoppar på mina dubbla budskap att jag inte "plågade" några svenska butiker innan jag köpte mina grejor utomlands då dessa dessutom var JBL proffsgrejor vilka ändå inte finns eller har funnits i HIFI-affärer. Behöver ni hjälp, handla då av den som ger er hjälp. Annars är vi med i EU ifs.

Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/17 :  09:41:01  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nu har det mest blivit tyckande och gissande. Frakt från Asien kostar 800:- tror någon och när man läser japanska återförsäljarnas kundbrev kostar det "150 - 300 $!, dvs 2 eller 3 gånger det beloppet. I sistan änden gör en sådan frakt 7 till 8 tusen kronor på kundpriset, ingen affärsman låter de procentuella påslaget undantas från någon kostnad.

Jag ser heller ingen i tråden som försvara en skillnad på 35 visavi 110?

Men vi kan göra ett räkneexempel igen, det påminner en hel del om de exempel som görs när mjölkpriset höjs och alla blir sura på bönderna (som vid en räkneövning få en bråkdel av kundpriset) eller på butikerna som också skylls på att ta ut för mycket....

Vi går till den billigaste japanska butiken och handlar 10 maskiner.

10x 35 000:- ger 350 000:-
vi flyger a ca 1200:- ger 12 000:- summa 362 000:-
Vi tullar in skrotet med 4% summa 376 500

Nu skall det läggas på någon form av lager, någon annons skall tillverkas, du skall besöka butiker, åka på mässor, resor, hotellrum, ett av exen blir demoex och kommer att åka runt mycket inklusive till tidningarna.

Eftersom vi kan anta att du gör detta professionellt och har fler märken och modeller i din portfölj så kan ju inte dessa stackars maskiner ta hela denna smällen. Men vad är rimligt? Varje gång du nu skall sälja en maskin så är det 37 650:- som du hitintills betalat. Vill du möjligtvis ha 10% för jobbet samt omkostnader och så en ren kapitalvinst i slutänden, i stället för aktier, obligationer tar vi ut 8%? Inte sååå sniket eller? För att du skall få dina 18% så måste du lägga på 22%, vi står alltså på summa ca 459 000:- ut till butiken.

Nu får butiken en vara som de lägger upp 45 900:- på. Det är en hyllvärmare ett tag. Inga butiker i detta landet har mer än en sådan inne åt gången, väldigt få butker har en spelare i den prisklassen över huvud taget. Det säljs för få för det och det finns fler märken i samma prisklass. Inte läge för att krypa med låga marginaler a la datorer eller projektorer...

En vanlig svensk butiksmarginal på exklusivare prylar är 35%. För att få den marginalen måste butiksinnehavaren lägga på 54% på priset.

Vi har en maskin för ca 70 700:- exkl moms.
Vi lägger moms på och hamnar på 88350:-

Ursprungspriset 35 000:- utgör 39,5% av den svenska butikspriset. Utan att någon kan anklagas för att tälja något guld någonstans.

Nu är det ju en bit upp till 110 000:- Var dollarpriset månne 8,90 när maskinerna handlades in? I så fall står maskinen i 45 180 efter att den anlänt men innan du skall prissätta den till butik. På med 22%=55 120, butikens påslag 54% ger 84 900:- och så momsen 25% ger 106 000:- ca

Vi tar det andra vägen:

Du får köpa maskinen för den japanska butikens inköpspris, har de också 35- marginal? Ger 22750 + frakt + tull ger 24 900. på med 22% ut till butik, på med butikens 54% och så momsen på toppen, ger summa 58 500:-

Om dollarn var 10% högre mitt i denna kedjan så ger det 70 000:- ca

Hänger ni med?

mvh

,


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/17 :  09:50:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Prisskillnaden är ändå inte godtagbar även om man räknar i absurdum....de får väl ta hem spelaren för 60' på beställning, vore mer shyrre. Båda alternativen tillåter ingen lyssning men som du säger det säljs väldigt få sådanhär, man får väl kolla upp den på en internationell mässa eller dylikt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/17 :  09:55:26  Show Profile Send molsson a Private Message
För en gångs skull håller jag med rydberg.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:02:32  Show Profile Send Terminator a Private Message
Sladd,

Varför räknar du på butikens pris? Borde man inte räkna på priset som tillverkaren generalagenten säljer för?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:04:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
OT molsson> "För en gångs skull.." brukar jag skriva så mycket dynga?

Även en blind höna.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/09/17 10:05:29
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:06:48  Show Profile Send molsson a Private Message
Rydberg: Inte alls, vi har bara olika åsikter om det mesta ;)

No hay banda!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:15:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sladd: Jag menade att om prisskillnaderna blir så stora går det inte längre att vara lojal mot sin handlare. Helt förståeligt!
SA jag för förresten att hela den svenska hifi-handeln hade detta påslag???
Go to Top of Page

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:20:51  Show Profile Send bobey a Private Message
@MartinH:

Att man kan få vänta länge både vid beställning samt service gäller inte bara om man köper utomlands, det har jag fått erfara.

"... i vissa lägen kan man få betala moms igen när en produkt har varit ute och vänt om inte alla papper har varit i ordning från början".

Ursäkta men vad har det med att köpa utomlands att göra. Det är som att argumentera mot att köra bil till jobbet för det kan bli strul och extra kostnader om man glömmer tanka bilen!? Givetvis måste man vara insatt i de regler som gäller vid import export men det tar man enkelt reda på via Tullen.

Visst finns det saker att tänka på när man köper saker utomlands men har man koll på vad man gör så är det inga större hinder. Det som kan bli problematiskt är betalningar samt mindre ärliga återförsäljare. Det kan vara mycket problematiskt och kostsamt att försöka få tillbaka pengar eller produkt(er) från försäljare i andra länder. Jag har själv råkat ut för detta i t.ex. U.S.A. Därför är det viktigt att se till att man bara köper från "reputable dealers" utomlands. Det finns pengar att spara men det kräver mer jobb av individen.

// bobey
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000