HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya frontar, behöver hjälp....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:57:07  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Jag är sugen på att börja uppgradera mina högtalare i mitt hembiosystem, till att börja med frontarna.

Jag är sugen på 2 olika högtalare, men kan inte riktigt bestämma mig.
Jag har tittat på Canton RC-L (beg.) samt LTS 3v.
Just canton RC-L har jag inte lyssnat på, men dock på Canton digital 2.1 samt LTS 3v.

Högtalarna skiljer sig en hel del åt, men jag gillar dem båda.Det lutar lite åt LTS 3v, men som sagt, jag har svårt att bestämma mig.
Skulle vara kul med lite synpunkter från andra ...

Kanske kan tillägga att jag har en H/K 5550

Edited by - Ondjultomte on 2003/09/19 12:16:37

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:24:22  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Hej o hå, Jag levde med denna högtalare i 1,5år.
Den lät charmerande till och börja med varmt o fylligt massor med bas.
Men enligt min åsikt så är högtalaren inte neutral för fem öre, jag har en bred musiksmak då håller den inte i längden, olika skivor ska låta, just det olika :-)
Ett annat aber,har din HK5550 "pre out"/"pre in" för den lilla korrektions boxen skall in mellan för och slutsteg, den gammla HK5000 har det, Jag brukar en sån som hembio dekoder.
Enligt min åsikt nb, så verkar boxen inte vara helt transparant. Jag kan nog inte backa upp detta påstående vetenskapligt men jag tyckte det när jag hade högtalaren.
Dessutom jag har polare som ett par RC/L vi testade lite olika hembiorecievers och tyckte då att HK5000 var bättre en den dåvarande HK7000, men ingen av dem kunde driva denna högtalare så han har faktiskt mina Sentec PA9 som slutsteg för frontkanalerna.
Ytterliggare en åsikt jag tycker att HK's AV recievrar har ricktigt lyckade förstegs/processor delar för pengarna, stjälv använder jag en HK5000 uteslutande för Bio ljud, den är då inkopplad på en ingång på vanliga försteg, den driver för närvarande center + bakhögtalare, efter idag kommer dock enbart att dra centern då jag skaffar ett separat slutsteg för bakkanalerna.

Med vänlig hälsning
Mikael

PS detta är mina åsikter och bör betraktas som just åsikter

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:33:52  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
RC-L kan man fåtag på billigt beg. iaf... håller sig under 10 000 som är ett måste för min budget.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:37:05  Show Profile Send ekman a Private Message
väldigt tveksamt om den är värd 10k
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/19 :  13:43:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Canton Ergo RC-L går att köpa från tyskland för 399 378 Euro styck eller 798 756 Euro per par dvs 6830 sek/par. Sen tillkommer ju frakt men det kan inte röra sig om mer än 1000 spänn.

www.hirsch-ille.de

Edit: Blivit än billigare!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/09/19 13:51:03
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/09/20 :  09:06:20  Show Profile Send Mnyb a Private Message
God Morgon Ondjultomte:
Jag laddade ner manualen till AVR5550 från HK, AVR5550 har pre-out (förstegs utgång) men inte pre-in (förstegs ingång direkt till slutstegen) inte att förväxla med 6 kanals ingången.

Du kommer inte att kunna koppla den korrektions box som ingår i Canton RC/L systemet, den är ju en del av denna högtalares bas avstämmning, du skulle ju kunna skaffa ett separat slutsteg för frontkanalerna då skulle det fungera. En begagnad Rotel el dylikt skulle kunna fås för pengar som inte skadar någons ekonomi.

Du bör kunna få högtalaren för mindre en 10000:-, ny priset har varierat starkt på denna högtalare 22000:- till <15000:- som den reades ut för på slutet, dessutom var den svarta modellen billigare. Om man istället för en relativt snygg högtalare i Körsbär eller Bok etc, ville ha en extremt ful högtalare i svart ask kunde man få det någon tusing billigare

Åter till ämnet (ursäkta allt mitt svammell)
Om du verkligen vill ha denna högtalare skall du pruta ned några tusen, då får du råd med ett slutsteg, får du denna högtalare för 6-7 tusen så måste t.o.m jag medge att det blir mycket svårt att hitta liknande prestande för pengarna. Du kan få en fin stativ högtalaren för dessa pengar som borde låta "bättre", men RC/L är en stor fullregister högtalare som kör över de flesta stativ högtalare på vissa parametrer (även om den har brister).

I en bugdget situation skulle jag ha valt en liten tvåvägs högtalare, särskillt om man ändå har en sub, men å andra sidan RC/L körd som Large med bassmanagment ställd så att all bas går till dem, är faktiskt bättre en en billig stormarknads sub a 3000:- spänn tycker jag.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3

Edited by - Mnyb on 2003/09/20 09:09:57
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/09/20 :  09:50:32  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Du förespråkar alltså RC-L över LTS 3v?
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/09/20 :  14:02:45  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Nej Jag har aldrig hört LTS 3v därför kan jag inte ha någon åsikt om vilken som är bäst, Jag försöker bara beskriva mina intryck av RC/L.

Jag antat att LTS 3v är en Ljudtekniska sälskappets konstruktioner, de brukar ju vilja ha apparater som helt enkelt försöker att återge insignalen såsom den är på gott och ont.
Detta ligger mer i Linje med min nuvarande inställning till hobbyn.

Jag köpte köpte mina RC/L när jag var i en fas i livet då jag tänkte sluta med hifi??
Jag var trött på sökandet efter det perfekta ljudet :-/
Jag behövde en högtalare som lät trevligt och oanalytiskt och var en schyst möbel, vi har alla svackor ibland :-)
Min åsikt är att kontrol boxen till RC/L är ett problem eftersom man alltid måste ta hänsyn hur den skall kunna kopplas in i signal kedjan, om du tänker framåt vad blir din nästa förstärkare/reciever kommer det att funka då ?
Oavsett hur högtalaren låter så är den "#¤% kontrollboxen skäl nog att inte överväga denna högtalare.
När jag körde enbart tvåkanal så kunde jag ha boxen inkopplad via tape in/out då kunde mitt förstegs utmärkta utgångssteg driva slutstegen. Kontrollboxen fick ideala arbets förhållanden då den alltid arbetade med relativt höga signalspänningar oavsett vilken volym jag spelade med.
Kopplar man in den mellan för och slutsteg så kommer den att sabba prestanda även jämfört med rätt så blygsamma försteg.

För att vara tydlig, jag rekomenderar inte RC/L.
Jag vet ingenting om LTS 3v så jag kan inte ha någon åsikt. Lägg märke till min brasklapp "om du verkligen vill ha denna högtalare"
Högtalare presterar väldigt olika beroende på vilket rum de står i så du måste släpa hem prylarna och prova, dessutom så spelar personliga preferenser in.
Jag personligen föredrar de Dynaudio A42'or jag använder som bakkanaler om man väger in alla fördelar och nackdelar.

En annan faktor är resten av dina högtalare, center och bakkanaler. Klang matchning är viktigt.
Jag vet inte om LTS har utvecklat nån center t.e.x jag tror det, Det kan säkert någon annan svara på.

Så min åsikt vad det gäller detta är att det är inte bara högtalarens ljud i detta ögoblick som spelar roll, utan man måste ta hänsyn till system matchningen nu och i framtiden.

Jag förespråkar andra högtalare framför RC/L det finns många bra moddeller av andra fabrikat.

Personligen så har jag en långsiktig strategi som går ut på att ha Dynaudio högtalare i alla kanaler, de har en liknande klang allihopa ,så det går hyfsatt att blanda olika årgångar och olika serier.
Jag har förnärvarande Contour 4 som frontar och div audience som suround och center.Eftersom mitt hembio intresse har ökat och framtida musik (dvd-a, sacd) kommer vara i fler en två kanaler,så håller jag succesivt på att skaffa mig separata slutsteg för alla kanaler samt bättre suround och center högtalare. Jag kommer att spara mina A42'or för att senare använda dem om jag utökar till 7.1 (jag har inte plats nu).
Denna strategi leder till att jag succesivt kan uppgradera mina högtalare med hjälp av begagnat marknaden utan att anlägningens ljud blir allt för obalanserat, om du förstår vad jag menar.

Så det enda råd jag igentligen kan ge är att du funderar på vad du igenligen vill ha på lång sikt, och har mycket tålamod så kan du få det du vill ha.
Jag har bytt prylar alldelles för ofta, hade jag köpt det jag ville ha från början så hade jag sparat massor med pengar, det lönar sig också att köpa så flexibla prylar som möjligt med alla in ut gångar man kan tänka sig, så man inte målar in sig i ett hörn (RC/L boxen )

Så om LTS har lämpliga högtalare för alla kanaler så kan det ju vara ett långsiktigt mål, Jag tror utan veta att dessa högtalare igentligen är d.i.y , altså du köper delar och bygger stjälv.
och det kan säkert dyka upp begagnade exemplar.

Men det är bara min åsikt, det vore roligt om någon som har LTS 3v kunde berätta lite om denna högtalare.

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Ondjultomte
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/09/20 :  18:24:13  Show Profile Send Ondjultomte a Private Message
Om nu inte 5550an har prein så är inte RC-L så intressanta längre, eftersom det blir mycket krångligare då. Och H/K'n som jag har nu kommer jag få klara mig på ett bra tag, iaf tills jag har studerat klart :)
Det finns center och små/vägghögtlare som LTS har gjort, annars skulle dem inte vara lika intressanta.

LTS högtalare är DIY. men det skall inte vara några problem. Det är bara ytfinishen som är arbetssam.

Jag ska se om jag inte kan låna hem lite högtalare och testa dem i min hemmamiljö.

Det är långsiktig uppgradering jag tänkte, för jag har begränsaf ekonomi, så det får nya frontar först, sedan en center och sist surroundhögtalarna.








Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000