HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablage information
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hapan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:49:20  Show Profile Send hapan a Private Message
Jag är lite ny i hifi-träsket och jag undrar vad
det är för skillnad mellan dyrare kablar och billigare?
Då menar jag teknikmässigt, ljudmässigt vet jag att det skiljer
sig en del..

Jag har inte direkt förstått tekniken bakom kablage och varför
det skulle ge bättre/sämre ljud.. tjockare kablar vet jag klarar
mer ström så att högtalarna får bättre slagkraft

Har haft en del diskussioner med diverse personer som påstår att
det med dyrare kablar bara är ett säljtrick.. (Det tror jag själv inte men det vore trevligt att kunna komma med bra argument om varför det inte är så.)

Kanske någon har ett pra bra hemsidor med information om detta så
att jag kan läsa upp mig? :)

mvh Adam

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/19 :  11:02:28  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det är en kabels fysika egenskaper som avgör hur det låter, inte dess pris. Det finns bra billiga kabalar, det finns bra dyra. Det är mycket en smaksak vad man väljer. Jag föredrar bra billiga. Sedan finns det förståss dåliga kablar, både dyra och billiga.

Det florerar enormt mycket myter om just kablar, både på Nätet och i olika tidaningar. Anledningen till att ämnet fått så stor uppmärksamhet är att det är enkelt att byta kablar, förhållandevis billigt (nåja, det finns kablage för 100kkr).

Skillnaden mellan olika kablar är dock inte alls så stor. Skillnaden mellan två bra kablar är sällan hörbar ens under mycket gynnsamma förhållanden (bra lyssningsrum, bra utrusning i övrigt).

Kablar tycker jag man kan börja med när man fått allt annat rätt, dvs högtalare som fungerar bra i rummet, bra akustiska egenskaper i rummet, bra förstärkeri att driva högtalarna med och bra signalkällor (CD, vinyl etc).
Dom värsta lakritssnörena är det ju förståss bra att byta direkt.

Länkar där du kan läsa lite mer:

http://www.lts.a.se/kabel/kabel.html
http://www.jenving.se/useful.htm
http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html

Det finns mer på jenvig-sidan också, formler och stoff...


Edited by - Mr.Älg on 2003/09/19 11:19:26
Go to Top of Page

hapan
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/09/19 :  19:14:50  Show Profile Send hapan a Private Message
ahh tackar :)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/20 :  12:42:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Å andra sidan lyfter rätt kablar anläggningen väsentligt, inget är som sagt starkare än sin svagaste länk.
100000:- eller 15000:- på anläggningen, spelar ingen roll, med lakritssnören blir det inte bra.
En tumregel för stero brukar vara att i slutändan kostar kablarna ungefär 10-15% av anläggningens pris.
Så för en 15000:- på anläggningen blir kostnaden ca. 1500 på kablar, dvs. alla kablar sammanlagt från signalkablar av olika slag till högtalarkablar.
Detta är dock som sagt endast en tumregel.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000