HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:35:49  Show Profile Send mac a Private Message
Ja, då var de klara. I går fick jag mina efterlängtade element, så nu står högtalarna och förgyller mitt vardagsrum. Bilder med mera kommer så småningom. Har ingen digitalkamera, men har fotat med vanlig kamera. Ska framkalla och skana framöver.

Funderar på hur många det är som har, eller håller på att bygga HFLS-1

Kom hem lite sent, så jag har inte hunnit lyssna så mycket ännu. Skriver mer om den upplevelsen när jag lyssnat lite mer. De är ju inte inspelade ännu heller.

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/09/09 :  09:05:14  Show Profile Send DanneS a Private Message
Grattis.

Ser med spänning fram mot lyssningsintryck och BILDER, wow.

/Daniel
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/09 :  10:49:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Va kul! Nu återstår en inspelningstid på ca 100 timmar på normalt lyssningsljudtryck, innan det presterar som det skall.

Ser fram emot bilderna, Mac.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:41:16  Show Profile Send Jodå a Private Message
Kul!

Då ser man fram emot en lyssning så småningom...

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:23:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Och GRATTIS!!!!!

Många timmars slit till ända så nu återstår det ju bara att lyssna på dem då, eller???

Håller med EPKPENG, spela in dem ordentligt innan du gör allt för avancerade lyssningsövningar. Diskanten kommer att förändra sig KRAFTIGT och basen komemr att bli mycket mer avslappad och "punchig" allt eftersom de blir inspelade.

Ett litet tips är att ställa dem kraftigt inåtriktade, de skall korsa framför dig snarare än bakom. Vi har fått bäst resultat både på fokus och djup när högtalarna korsar ca en ½.meter framför näsan...

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/09 :  19:13:30  Show Profile Send mac a Private Message
Jo nu sitter vi och sliter med att spela in högtalarna. Ingen plågsam uppgift direkt. Trevligare och trevligare blir det också...

Åter till lyssningsposition
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/09 :  23:35:41  Show Profile Send divander a Private Message
Nu har jag möblerat om hemma och fått ett nytt arbetsrum. Jag kan nästan se ett par HFSL-1 stående på andra sidan rummet någon gång i en snar framtid.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/09/13 :  07:56:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
MAC, nu får du inte hålla oss på halster längre!

Hur uppfattar du att de spelar???

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:54:28  Show Profile Send mac a Private Message
Tänkte de skulle få spela in sig ordentligt först. På måndag ska jag sätta mig och lyssna seriöst och göra en utvärdering. Har varit borta ett par dagar, så det har inte blivit något spelat i det sista. PAC du får försöka härda ut till måndag kväll

Kan väl saäga som så, att högtalarna gör mitt liv lite mer fyllt av musikglädje. Det är roligare att lyssna på musik nu.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:48:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sträääääääckbääääääääänk funkar det med!/P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:57:04  Show Profile Send mac a Private Message
Ja, då var det måndag och jag har spenderat ett par timmar idoget lyssnande på mina alster. Så då ska jag väl försöka säga ett par ord om hur de låter... De låter bra...

Är så dålig på att beskriva hur det låter. De är ännu inte helt inspelade men visar ändå sin potential. Basen är kvick och resten följer med... jag ger upp. Med risk att upprepa mig "Det låter bra"

Med tanke på vad jag har i utrustning så tror jag inte man kan få mycket bättre ljud för de pengarna. Som källa har jag en DVD spelare från Pioneer. Som förstärkare har jag en gammal resiver från Tandberg. I och för sig en av de bättre de gjorde. Lampsladd som högtalarkabel och sytråd (Sånna billiga skit jag fick med till DVD'n) till signalkabel. DVD 1800:- Resiver 0:- (lånar av min fader) HFLS-1 ca 4200:- Alltså ca 6000:- allt som allt. Låter prima.

Funderar du på att bygga. Sluta fundera och bygg i stället. Jag hade aldrig byggt tidigare förutom en dunka-dunka-låda till bilen. Det var inte så svårt.

Vill tillbaka till lyssningspossition därav alla stavfel
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:09:11  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Det vore kul med en battle mellan ett par HFLS-1 och mina Proteus.
Ingen som ska till DIY-blast? =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:54:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kul att höra Mac.

Hur har du dom inställda? Justerade så att dom står kraftigt invinkladae eller?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:22:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj Mac!

"De låter bra...", kortfattat och kärnfullt! Att "sweetspot" drar så mycket säger en del det också...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/16 :  07:52:28  Show Profile Send Larsen a Private Message
Rejvgudrun:
Jaaaaaa... den jämförelsen är mycket lockande. Inte så stora skillnader i pris. Dock betydligt högre verkningsgrad i Proteus.

Härligt att du är nöjd MAC. Vad jag tror, efter en del läsning, så kommer du att kunna behålla högtalarna länge och under tiden uppgradera resten av kedjan. 6000 pix för musikglädje ett kap.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/16 :  08:20:21  Show Profile Send aolite a Private Message
Inte är väl Hfls 1 så dyra?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:45:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Nä de är inte så dyra, totalt kan de kosta från ca SEK 2500 till vad du vill att det skall kosta.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:34:40  Show Profile Send mac a Private Message
Hur man ska kunna bygga för 2500 SEK är för mig en gåta. I alla fall i Sverige. UrSv, byggde du dina i Sverige? Har för mig att det inte var så. Jag betalade närmare 3000 för bara elementen. Ca 500 för filter. Resten är småplock och låda. Det är mycket man inte tänker på. Terminaler, dämpning, färg osv.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:44:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är ju alltid nåt man glömmer men jag gjorde nästan en budget för mina:

Element SEK 1300
Låda kapat SEK 60
Fluff SEK 79
Bitumen SEK 175
Basrör SEK 10
Terminaler SEK 159
Filter SEK 400
Skruv/Kabel mm SEK 150
Faner SEK 150

Borde bli ca SEK 2500. Det mesta är shoppat i Sverige (Ljudia faktiskt) utom element och filter naturligtvis som kommer sedvanlig väg för mig och swede i ett gruppköp. Själva hoknåpamdet sker i Schweiz i mitt dedikerade utrymme för hembyggen (köket alltså...).

Edited by - UrSv on 2003/09/16 11:48:34
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/16 :  12:44:36  Show Profile Send mac a Private Message
Jag gjorde också det mesta av byggande i köket. Jag är glad att vårat köksbord sedan tidigare har vissa repor och personliga skavanker.

UrSv: För en medelsvensson som mig är det inte så lätt att hitta dessa element till det fantastiska pris ni gjorde. Tror därför det kan vara lite missledande att säga att man kan bygga ett par för SEK 2500. Även om det uppenbarligen går.

Är du nöjd med resultatet förresten? Hade inte du byggt ett par ProAc kloner också? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/16 :  12:53:01  Show Profile Send mac a Private Message
ekpeng: ja, de är vinklade så att "de möts" en bit framför näsan på mig i soffan. Har dock upptäkt att jag har väldiga problem med rumsakustiken. De riktigt djupa bastonerna får eget liv och kommer i resonans. BRÖÖÖÖL typ

Detta tar jag i en annan tråd när jag kan slita mig från soffan och lyssnandet.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:08:38  Show Profile Send UrSv a Private Message
mac:
Elementen har faktiskt inte anlänt än men är på plats inom kort. Ser det inte som direkt missledande eftersom planering och samarbete tillåter vem som helst motsvarande priser utom möjligtvis träbitarna (sågat och klart i NC-såg för 60 spänn är svårt att slå). ProAC-kloner är klara med hyggliga filter och körsbärsfanér med vilka jag är väldans nöjd. SEK 5.000 för dom komplett.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:17:47  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Håller med UrSv. Det kan ju inte vara svårare för oss i Schweiz att få killen i Holland att skicka till oss än att få honom att skicka till vilket annat land i världen som helst. Det som skiljer är att vi har 7% moms här och inom EU tar han 19%. Skickar han utanför EU så drar han momsen, så får man pynta det på posten.

Jag kan tänka mig att det sticker i ögonen på folk, speciellt om de tror att det är farligt att beställa varor på internet, och att man MÅSTE gå till en butik personligen för att handla. Vem som helst kan ju faktiskt köpa böcker, porr, komponenter, leksaker, bilar och ja varför inte, högtalarelement på "nätet".

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:38:51  Show Profile Send mac a Private Message
Ja, då är jag med. Trodde ni fått något special-fix-trix-pris genom kontakter eller eget företag. Synd man inte tänkte på att man kunde beställa på det sättet tidigare. Man lär så länge man lever. Glömmer med för den delen

Ni får väl skriva en jämförelese sedan då. Mellan HFLS-1 och ProAc klonerna.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:41:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Enda special-fix-trix-priset är så fall träbitarna men det verkar vara någon mental spärr hos den killen att räkna med pris över 10 EURO...
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:48:25  Show Profile Send mac a Private Message
UrSv & swede: Jag grattulerar era billiga inköp och undrar nyfiket om ni har någon internettadress till detta företag som säljer så billiga element. Kan vara bra att ha om man nu vil bygga något mer. Säljer de filetrkomponenter, terminaler mm också?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000