HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 reflexportar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/15 :  01:09:01  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
ÅÅlraijt pöjkar!

Börjar närma mig slutet på inkörningen i min testlåda och skall ge mig i kast med den "riktiga" lådan nu.
Elementen spelar mycket fint och det hela går enligt planerna.

Men, eftersom min låda endast har varit en provdito så skall den slutgiltiga konstruktionen påbörjas.

Min fråga är om någon har erfarenhet vad det gäller basreflexrö kontra basreflex öppning i form av "slits" i lådans nederkant.

För delar/nackdelar argumnet önskas.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/15 :  02:02:49  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
I mitt tycke endast ett estetiskt val, så länge det är korrekt dimensionerat. Fina rundade rör ger ju en större marginal till blåsljuden, dock.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/15 :  08:18:47  Show Profile Send Kraniet a Private Message
men det är väl rätt svårt att få blåsljud i en slitsad port?
Men dimensioneringen av röret avgör väl det mesta..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/09/15 :  09:52:11  Show Profile Send Revisorn a Private Message
En nackdel med slits är att den är svårare att korrigera i efterhand. Beroende på hur man bygger är ett rör oftast enklare att kunna ändra längd på enkelt och snyggt. Om man tex flyttar eller byter/ändrar lyssningsmiljö kan det vara bra att kunna ändra avstämning.

/B
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/15 :  10:02:56  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Mmmmmmm!

Och några ljudmässiga för eller nackdelar med slits istället för rör?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/09/15 :  10:18:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ljudbilden blir smalare med slits

Annars kan, om man behöver, boosta avstämningen nedåt genom att slitsmynningen oftast hamnar längs en vägg/botten. Har för mig att längden blir motsvarande 15% längre i beräkningsformler. Så det måste tas hänsyn till detta.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/15 :  11:28:33  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Det går alldeles utmärkt att få blåsljud i en slitsad port, har nämligen lyckats med det. Lite avrundning av porten i fråga löste problemet. Relativt extrem konstruktion, så det är ganska förståeligt att det gick som det gick.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/15 :  12:50:20  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Fördelen med slits är minimerar blåsljud samt att den klarar en lägre avstämning innan blåsljud uppstår jämfört med ett rör. En annan för del är att slitsen blir en uppstagande del av lådan.

Fördelen med rör är väl att det är snyggare samt att det är lätt att ändra längden i efterhand.

Båda behöver dock ha en kantavrundning för bästa resultat och det är ju inga broblem att fixa med en fräs oavsett om det gäller slits eller rör.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/09/15 :  13:24:17  Show Profile Send bassman a Private Message
Det pratas mycket om blåsljud, men jag har aldrig hört det själv.
Man måste väl dra på in i h-e för att det ska uppstå...

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/09/15 :  16:15:35  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Lucifer: Det kan hända att ljudbilden blir smalare med slits. Men en hög slits gör bilden lite mer attraktiv...


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:14:34  Show Profile Send Fostex a Private Message
Bassman: Hur lätt som helst att få i tex en sub som har element med lång slaglängd.

// David
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:53:11  Show Profile Send divander a Private Message
Med slits får man inte den där fina rörkänslan.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/16 :  15:55:47  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ok vänner. Tack för svaren.
Vi får se vad det blir när det blir.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000