HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hjälp mig!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:49:39  Show Profile Send bjurta a Private Message
hur ska man veta vad man ska ha för delningsfilter
till sina högtalare?
jag har ingen aning om hur man mäter det där... vad det ska vara för delningsfrekvens m.m.
vore tacksam om jag fick hjälp!

björn ohlsson

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:00:04  Show Profile Send Kraniet a Private Message
gå till biblioteket och låna Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:04:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Delningsfrekvensen bestäms bl.a. (främst) av vilka högtalarelement som skall användas. För 2-vägare är ca 2-2,5 kHz vanligt, om diskanten klarar det.
Jag bedömmer det som att 75% av högtalarkonstruktion är filterkonstruktion. Filtret ska inte bara dela upp olika frekvenser utan även anpassa nivå (om elementen har olika känslighet, mycket troligt), korrigering för baffelns inverkan, göra fas och impedansförlopp mer vettiga för förstärkaren etc. Att köpa ett färdigt filter på kretskort som vissa säljer funkar möjligen i rent exprimentbruk, tillfälligt.
Det finns datorprogram som hjälper till med sånt här. Jag använder LspLite, det kostar 300 spänn och funkade bra för mig när jag byggde mina senaste alster.

Låna/köp gärna boken som nämns ovan, den är dock bara för att lära grunderna.

Edited by - Mr.Älg on 2003/09/15 22:06:54
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:04:54  Show Profile Send bjurta a Private Message
finns det ingenting på nätet att rekomendera??
med t.ex. lite diagram eller något sånt?
jag kan ju inte så mycket om sånt här... så det vore bra med lite enklare beskrivningar...

björn ohlsson
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:34:34  Show Profile Send Fostex a Private Message
Fostex stickan kan du alltid köpa, hifi kit har den för 70:-
Den använder jag och den fungerar riktigt bra, tror att det följer med nån manual till den, annars kan du fråga i butiken hur man använder den.

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=512

// David
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:48:23  Show Profile Send luminous a Private Message
Som jag har rekommenderat innan, den perfekta sidan att börja med: http://www.drkrupp.se/hifi/!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:43:21  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Kolla även in www.sound.au.com . Rods projekt är numera välkända och erkända över hela världen.

/Marcus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:45:05  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Glömde säga:

Kolla särskilt in hans informativa artiklar! Gjorda även för nybörjaren.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:52:04  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag får lov att framhäva HifiForums egna lilla högtalarprojekt: HFLS-1.

Här finns lite resonemang med, även mätningar och ett antal olika filterförslag (om man söker). På sätt och vis kan man säga att de två artiklarna kan vara ett bra sätt att komma in i högtalarbygge, och att börja förstå komplexiteten vig högtalarbygge.

Lycka till och kör hårt.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000