HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 är rg 62 kabeln jag skall använda eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:55:33  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
hej på er, tänkte löda ihop en signalkabel med bulletplugs, är dock total novis på det här med kapacitanser och dyl, har förstått att rg 62 är en bra och prisvärd kabel,
data
Impedans: 93 #937;
Kapacitans: 42,5 pF/m
Våghastighet: 0.83
Dämpning
vid 20 MHz: 4,4 dB/100 m
vid 100 MHz: 10,2 dB/100 m
vid 200 MHz: 14,9 dB/100 m
vid 500 MHz: 24,7 dB/100

hittade även denna på elfa
Flexiform 50 ohm
Fabr Habia Cable
Koaxialkabel med mittledare av solid, silverpläterad koppar och tennfylld, flätad skärm.

med följande data
Impedans: 50 #937;
Kapacitans: 94 pF/m
Våghastighet: 0,7
Dämpning vid 4 GHz
405FJ: 1,5 dB/m
402FJ: 0,9 dB/m
401FJ: 0,6 dB/m

alltså lägre impedans, högre kapacitans, och verkar ha väldigt låg dämpning, tror ni denna är bättre eller sämre än rg 62 och vilka parametrar är det som är viktigast att ta hänsyn till

mvh
micke

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/27 :  12:59:11  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Får man vara lite uppkäftig och fråga herrn om han inte har råd att köpa in båda kablarna och testa? ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:16:36  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
då blir det ju en megainvestering, man vill väl inte bli tvungen att gå till soppköket här i vinter

haha
nädå hade nog tänkt göra det när man ändå beställer, tänkte bara så inte den där flexiform var helt ute och cyklade. vad har det för betydelse om impedansen är 50 eller 75 ohm på en signalkabel?

mvh
micke
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:18:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

bulletplugs? måste man ha sånna?
verkar underliga

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  13:32:08  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
vet itne, alla skryter ju så väldigt på dem, har ingen erfarenhet av dem själv. men det var mer kabelvalet jag var intresserad av vad ni har för åsikter om

h
micke
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:14:01  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag gjorde en singalkabel av en RG62 men har inte kunnat jämnföra den med andra på ett seriöst sätt så jag kan inte uttala mig om ljudet, den har dock tagits upp ett antal ggr här på forumet och verkar omtyckt

Som kontaktdon körde jag Supra PPX 145kr/par, med lite krympslang till det, så vart det himlas snyggt! Personligen tycker jag Bullet plugsen är på tok för dyra (kostar väll 400:- för 2 st?), att de dessutom är fula ökar inte direkt intresset

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:30:09  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
jo bullet pluggen är ju inte den snyggaste direkt. Tillbaks till min inledande fråga, de olika data jag redovisade i min inledande fråga, hur påverkar dessa olikheter ljudet, 50 resp 75 ohm, olika kapacitanser och dyl.

mvh
micke
Go to Top of Page

Ljudåtervinning
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:45:19  Show Profile Send Ljudåtervinning a Private Message
Välj RG62, den har lägre kapacitans. Induktansen spelar ingen roll vid dessa frekvenser.

__Ont om idéer har jag ont om!
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  14:59:53  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
så ju lägre kapacitans destu bättre då. tänkte den där flexiform hade försilvrad kopparledare men den högre kapacitansen kanske gör den sämre ändå då.

vet nån om det finns typ, kabelteori för dummies nogånstans på nätet att hitta, Mickes HIFI kokbok - tar ju upp en del men man skulle ha haft nått mer förklarande.

mvh
micke

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:24:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Här är en sida för den som vill fördjupa sig i kabelteori.
Nordost, Kimber, Purist, Analycis mfl har likadan sidor. Bara att plöja igenom...

http://www.transparentcable.com/design/destech_techtalk.html

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2003/08/27 :  15:44:48  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
tackar, kimber hade ju en väldigt utförlig skola, ända från atomteori
www.kimber.com
kanon
mvh
micke
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/08/27 :  18:32:40  Show Profile Send Grillen a Private Message
en digital coaxkabel ska ju ha 75 ohms impedans. Vad ska en analog stereokabel ha för impedans? RG62 har ju 93 ohm. kvittar det på analoga kablar?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:07:39  Show Profile Send cittroman a Private Message
Så länge det ej är kortis funkar det med olika impedanser till signalkabel.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/27 :  19:37:12  Show Profile Send cofra a Private Message
Skall du använda kabeln mellan för och slutsteg är den karaktäristiska impedansen inte så viktig. Är man riktigt petig kan man välja den så att den är lika med förstegets utgångsimpedans. På så sätt undviker man stående radiofrekvensvågor inne i kabeln. Rg62 har en skärm och en signalledare. Skärmen är den flätade strumpa som ligger utanpå det inre plaströret, som i sin tur innehåller den plastspiral som håller signalledaren. En skärm gör precis vad namnet antyder, dvs. skärmar signalledaren från att nås av högfrekventa signaler i vår omgivning. Den används också som minusledare, dvs. den ström som går i plusledaren återvänder till jord via skärmen. Kapacitansen mellan RG62:s skärm och ledare är 42,5 pF/meter och är lågt för en koaxialkabel. Du bör alltid använda skärm. Där kapacitansen är högre så har du närmare koppling mellan skärm och ledare, vilket ger sämre högfrekvensegenskaper och större risk för högfrekvent strålning in till signalledaren och vidare in i apparaterna.

Vart köper man förresten rg62 nu för tiden...? Mitt lager är slut och jag hittade den inte vid en sökning på Elfas hemsida.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:15:27  Show Profile Send Janders a Private Message
RG-62 finns kvar hos Elfa: artikelnummer är 55-908-15

För den "pillige" rekommenderas dock att slita av ytterisoleringen (av PVC ) och istället t.ex. linda på teflontejp och/eller krympslang (av Polyolefin-typ...ej PVC!). Detta alltså för den som "tror" på isoleringens (dvs dielektrikumets) betydelse för ljudet...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:41:41  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja men pu skummet är väl dielektrikum. Själv skulle jag undvika RG62 för den har innerledare av stål. Annars finns ju liknande RG59 att köpa på Farnell.com utan stålledare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:43:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
brumel: signalen går inte genom stålet men vill man undvika det så finns ju alltid mini rg-62!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:46:15  Show Profile Send cofra a Private Message
Tack så mycket! Då ska jag beställa mig en rulle.

MVH. Christian
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:56:39  Show Profile Send DHT a Private Message
Mina erfarenheter (och många andras) är att silverpläterad koppar sällan är bra (ett undantag är RG214 som jag gillar). Silverpläterande analogkablar brukar dras med en vasshet i diskanten, och ha ett påträngande, jobbigt ljud.
Undantag finns som sagt och din flexiform kan ju mycket väl vara ett sådant, har inte testat den själv.
Men generellt ser jag silverplättering som en nackdel, inte en fördel. Rent silver är en annan femma.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:18:10  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Silverplätterade kablar borde väl ge liiite mer dist? Eller? I alla fall om det är mer än en kardel. Är det enkardelig kabel ska det inte spela någon roll alls.
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:27:01  Show Profile Send Grillen a Private Message
ok, men funkar RG62 som kabel mellan CD och förstärkare? eller ska man gå en med en annan impedans?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:30:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Silverplätering borde leda till att signalen färdas där det går lättast dvs i silvret. Höghastighetskablar för digitala signaler brukar ha silverplätering.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:30:49  Show Profile Send Nagref a Private Message
Grillen: jag kör med rg-62 mellan CD och förstärkare... mellan förstärkare och delningsfilter... mellan delningsfiler och effektförstärkare.... mellan delningsfilter och aktiv baskorrigering.... mellan baskorrigering och effektförstärkare... Typ över allt utom mellan DVD och förstärkare där jag kör med optisk kabel. Och så kör jag ju med andra kablar mellan effektförstärkare och högtalare naturligtvis...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:39:02  Show Profile Send DHT a Private Message
Mr Älg: "Skall" inte spela nån roll alls?, och hur kan du vara så säker på det då? Jag tror att nackdelen är mindre i det flerkardeliga fallet.

Brumel: Det är inte så enkelt att hela signalen färdas där det går lättast (i silvret), en del av den går i kopparn, en del i silvret. Det är sant att digitala kablar ofta är silverpläterade. Där är det en bra ide eftersom det handlar om mycket högre frekvenser och därför kommer i stort sett hela signalen att ledas i silverlagret.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/08/27 :  21:40:22  Show Profile Send regner a Private Message
micke76, ett tips... istället för rg-62an väljer rg-180. En kabel som jag av erfarenheter vet är bättre (eller snarare mycket bättre) på alla områden. Kabelns enda nackdel är dock att den inte rotar lika djupt som 62an (basen är dock renare), till o börja med iaf. Det är nämligen något som faller på plats under inspelningstiden.

mvh

micke
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:01:04  Show Profile Send cofra a Private Message
Haha... "mycket bättre", vad grundar du det på...?

MVH. Christian
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000