HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Minsta radie vid fanering!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/29 :  21:15:33  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej!
Jag tänkte fanera mina front högtalare med träfaner modell masurbjörk, men jag vill ha rätt rejäla radier på fronten åt sidorna och upp/ner.

Vad är den minsta radien som jag kan ha på sidorna för att kunna böja faneren runt utan att den spricker?
Finns det något knep för att man ska kunna böja den så mycket som möjligt?

Jag vill helst ha en radie på 15-30mm...

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/08/29 :  22:14:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Att kröka i tre plan som du pratar om(både sidorna OCH upp/ner) är oerhört svårt eftersom det kräver exakt skarvning.

Om man vill kröka faner utan att det spricker så krävs nästan en bärare på faneret. DVS du vill ha tag på en faner som redan sitter fast på någon typ av flexibel bas. Jag jobbar mest med fanér på pappersbas. Den går att kröka runt 10mm radier om man är försiktig.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/29 :  23:43:18  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack Pac!
Tack så mycket för tipsen, jag funderar på att ha faneret lika brett som högtalaren är hög (från insidorna av radien räknat.
Sen tänkte jag ha rundningarna uppe och nere vitmålade och faneren på sidor/baffel/topp i vitvaxad nyans.
Vet inte om det kan bli snyggt, mitt alternativ är att måla hela högtalaren vit men det känns lite tråkigt :(
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000