HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nya kit hos hifikit...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:25:15  Show Profile Send yudansha a Private Message
Vilka kit tycker ni verkar vettiga?

A4 monitor har ju riktigt läckra komponenter och låda men har ju mycket låg känslighet. Seas Odin och Thor kostar en del men är säkert bra.

Några åsikter eller t.o.m. erfarenheter?

/Henrik

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:02:18  Show Profile Send Fostex a Private Message
Thor är läcker, men den kostar.. hehe
Dom har ju en del LTS högtalare som verkar ok också..

// David
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:07:16  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag har Byggt odin fast med Scanspeak Revelator istället, jag tycker dom låter jäkligt bra, en konstig sak är att Hifikit alltid graderat Scanspeak diskanterna, Revelator, 9700 mm som 8ohms element fast dom i själva verket ligger på 6 ohm, så tänk på det ni som har gamla Scanspeak diskanter
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2003/08/24 :  01:28:38  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
Faktum är att hifikit haft a4:a i ett antal år nu. Köpte mina för 3-4 år sedan hos hifikit efter att jag provlyssnat.
Kan säga att köpen av a4:orna är ett av de få köp som jag ångrar minst! Låter helt enkelt underbart! Blir fortfarande förvånad hur djupt de går varje gång jag slår på stereon. Har också en 12"xls sub som dock behövs om man vi även kunna känna basen. Men skillnaden med eller utan sub är nästan omärkbar på låga volymer. Konstigt nog så räcker tillomed effekten i min förstärkare(denon ud-m50 2*30w) mycket väl för att driva a4:orna trots den låga känsligheten.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/08/25 :  00:58:20  Show Profile Send yudansha a Private Message
Går det att köra biwire på A4:orna? Kan du beskriva ljudet mer i detalj? Är lådorna som man kan köpa stabila?

Många frågor!

/Henrik
Go to Top of Page

Mr. Pink
Member

61 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:36:08  Show Profile  Visit Mr. Pink's Homepage Send Mr. Pink a Private Message
A4:orna klarar av biwire och hela byggsatsen är mycket hög kvalitet. Lådan består av färdigfräst mdf med 22mm tjocklek i väggarna och 30mm i baffeln. Hur dom låter är för mig väldigt svårt att förklara så jag rekommenderar varmt att man provlyssnar. Men jag kan säga att när jag provlyssnade på dom sist hos hifikit så fanns ingen annan högtalare som lät så rent som a4:orna gjorde. Och för att matcha basen krävdes det en betydligt större högtalare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763
36-elements Line Array
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:42:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Nån liten läcker stativare med Revelator-femman tillsammans med Scan Speak's enda (?) alu-diskant 9800.

Kul kombination av element iaf.

Många av kit'en är säkert jättebra. Jag skulle nog vilja ha lite mer information ang filter och frekvenskurva osv.

...fast jag är imponerad av deras katalog och allt de sammanställt.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/25 :  18:48:32  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
kan man plocka bort det där vansinnigt irriterande och fula ACUSTICS märket?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/08/25 :  19:24:07  Show Profile Send yudansha a Private Message
Man får väl bara med det fula Acoustics-märket som en metall-sticker, så den lär ju inte sitta på den färdiga högtalaren...
Kanske får ta en provlyssning då!

/Henrik
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/08/25 :  21:46:05  Show Profile Send Stenback a Private Message
yudansha: Stämmer alldeles utmärkt det! (det sitter inga Acoustics-märken på mina).
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/26 :  01:51:19  Show Profile Send hifiman a Private Message
varför inte köpa eget och komma med något nytt. ny design på lådan och eget filter. inte alls lika kul att "apa" efter.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Stenback
Member

102 Posts

Posted - 2003/08/26 :  11:43:50  Show Profile Send Stenback a Private Message
Jag köpte min byggsats på Hifi Kit eftersom jag varken hade viljan eller förutsättningarna för att designa en egen låda med eget filter. Dock så kunde jag tänka mig att skruva och löda ihop delarna själv och få en prisvärdare högtalare än om jag köpte en "färdig" direkt från butik (min egen arbetsinsats räknade jag inte in i priset).

Givetvis vore det kul att kunna designa och snickra egna möbler men jag handlar ändå på IKEA.
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2003/08/26 :  15:26:52  Show Profile Send Sondek a Private Message
A4 verkar riktigt intressant!
Att dom går ovanligt djupt med tanke på att det är en femma är det väl inget tvivel om. Räcker säkert för de flestas behov.
Frågan är om det går ut över snabbheten? Upplevs basen som snabb och tajt? En väldigt subjektiv fråga som får besvaras subjektivt...

Men det är lite långt att åka från Norrbotten för en provlyssning hos Hifikit.

En annan sak? "Scanspeak Revelator" är inte det en benämning som används både på diskant och bas/mellan element?

LaZyWorM? Har du byggt Oden från scratch själv? Eller är det ett kit?

Måste hålla med om att Hifikit höjt sig några nivåer i kvalite på kit och komponenter. MDF i stället för vanlig spånskiva är ju också en förbättring speciellt för dom som inte vill spendera pengar på dyr mätutrustning, snickerimaskiner m.m.
Men som vill sätta ihop sin egen högtalare och veta exakt vad som sitter i den och hur den är ihopskruvad. Sedan känns det bättre att gå in och modifiera en sådan än att göra det i en färdig högtalare.

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:45:52  Show Profile Send hifiman a Private Message
Stenback:
inte säkert det blir en prisvärdigare högtalare bara för att du beställer från hifikit och sätter ihop själv. det viktigaste är att det är välgjort. sen är det ju så också att filtret ska finjusteras av varje enskild individ för att låta bäst för just dig. det filter jag gör till mina högtalare kanske inte du tycker om, och det filter du tycker om kanske inte andra tycker om.

dessutom tycker jag nog att deras lådor är för tunna (för mycket vibrationer enligt mig).

bara en tanke!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2003/08/27 :  01:14:50  Show Profile Send yudansha a Private Message
Har varit skeptisk till (framför allt) lådorna men de verkar ha höjt sig några klasser i o m den nya katalogen.

Kanske därför det tog så lång tid!?

/Henrik
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/08/30 :  03:11:20  Show Profile Send walle85 a Private Message
vaddå har hifikit kommit med ny katalog :)
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/30 :  08:26:11  Show Profile Send Belker a Private Message
Tycker ändå de flesta lådorna ser ut som skit. Hifi-kit påstår att de säljer bra ändå och att billigheten är det viktigaste. Klassiskt feltänk! Behöver inte bli dyrare med bättre design. Volymer upp. Större marginaler. osv. Alla vinner.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/08/30 :  11:05:06  Show Profile Send orthanc a Private Message
För de som inte fått katalogen hittade jag denna på http://www.diyforum.net/blasten/index.htm :
--------
För den som inte orkar besöka deras hemsida......
http://www.hifikit.se/files/hifikit_katalog_2004.pdf ca:10,3MB
Mvh // Mattias
--------

//O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000