Jag har Byggt odin fast med Scanspeak Revelator istället, jag tycker dom låter jäkligt bra, en konstig sak är att Hifikit alltid graderat Scanspeak diskanterna, Revelator, 9700 mm som 8ohms element fast dom i själva verket ligger på 6 ohm, så tänk på det ni som har gamla Scanspeak diskanter
Faktum är att hifikit haft a4:a i ett antal år nu. Köpte mina för 3-4 år sedan hos hifikit efter att jag provlyssnat. Kan säga att köpen av a4:orna är ett av de få köp som jag ångrar minst! Låter helt enkelt underbart! Blir fortfarande förvånad hur djupt de går varje gång jag slår på stereon. Har också en 12"xls sub som dock behövs om man vi även kunna känna basen. Men skillnaden med eller utan sub är nästan omärkbar på låga volymer. Konstigt nog så räcker tillomed effekten i min förstärkare(denon ud-m50 2*30w) mycket väl för att driva a4:orna trots den låga känsligheten.
A4:orna klarar av biwire och hela byggsatsen är mycket hög kvalitet. Lådan består av färdigfräst mdf med 22mm tjocklek i väggarna och 30mm i baffeln. Hur dom låter är för mig väldigt svårt att förklara så jag rekommenderar varmt att man provlyssnar. Men jag kan säga att när jag provlyssnade på dom sist hos hifikit så fanns ingen annan högtalare som lät så rent som a4:orna gjorde. Och för att matcha basen krävdes det en betydligt större högtalare.
Man får väl bara med det fula Acoustics-märket som en metall-sticker, så den lär ju inte sitta på den färdiga högtalaren... Kanske får ta en provlyssning då!
Jag köpte min byggsats på Hifi Kit eftersom jag varken hade viljan eller förutsättningarna för att designa en egen låda med eget filter. Dock så kunde jag tänka mig att skruva och löda ihop delarna själv och få en prisvärdare högtalare än om jag köpte en "färdig" direkt från butik (min egen arbetsinsats räknade jag inte in i priset).
Givetvis vore det kul att kunna designa och snickra egna möbler men jag handlar ändå på IKEA.
A4 verkar riktigt intressant! Att dom går ovanligt djupt med tanke på att det är en femma är det väl inget tvivel om. Räcker säkert för de flestas behov. Frågan är om det går ut över snabbheten? Upplevs basen som snabb och tajt? En väldigt subjektiv fråga som får besvaras subjektivt...
Men det är lite långt att åka från Norrbotten för en provlyssning hos Hifikit.
En annan sak? "Scanspeak Revelator" är inte det en benämning som används både på diskant och bas/mellan element?
LaZyWorM? Har du byggt Oden från scratch själv? Eller är det ett kit?
Måste hålla med om att Hifikit höjt sig några nivåer i kvalite på kit och komponenter. MDF i stället för vanlig spånskiva är ju också en förbättring speciellt för dom som inte vill spendera pengar på dyr mätutrustning, snickerimaskiner m.m. Men som vill sätta ihop sin egen högtalare och veta exakt vad som sitter i den och hur den är ihopskruvad. Sedan känns det bättre att gå in och modifiera en sådan än att göra det i en färdig högtalare.
Stenback: inte säkert det blir en prisvärdigare högtalare bara för att du beställer från hifikit och sätter ihop själv. det viktigaste är att det är välgjort. sen är det ju så också att filtret ska finjusteras av varje enskild individ för att låta bäst för just dig. det filter jag gör till mina högtalare kanske inte du tycker om, och det filter du tycker om kanske inte andra tycker om.
dessutom tycker jag nog att deras lådor är för tunna (för mycket vibrationer enligt mig).
Tycker ändå de flesta lådorna ser ut som skit. Hifi-kit påstår att de säljer bra ändå och att billigheten är det viktigaste. Klassiskt feltänk! Behöver inte bli dyrare med bättre design. Volymer upp. Större marginaler. osv. Alla vinner.