Author |
Topic |
Jakob_S
Member
665 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 17:05:51
|
alltså.. man kan väl skruva på de där naim-kontakterna på vanliga högtalarkablar tror jag.. jag tycker inte CD-5:an är så jättekul, däremot gillar jag naim-förstärkare..
//jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2003/08/16 : 18:50:25
|
Det där med bas och Naim... När jag bytte från en NAD-reciever till Naim Nait 3 blev basen mycket tightare och tydligare. NADen gav en kraftigare bas, men bumlig och oprecis. Det dundrade mest hela tiden. Jag trodde det var högtalarnas fel, och rummets, men med det nya förstärkeriet går basen lägre utan att vara bumlig, med samma högtalare, samma placering i samma rum. Jag har slutat flytta omkring högtalarna, finns inget behov av det. Tidigare vred jag upp och ner på baskontrollen med olika skivor och kopplade in och ur diverse filter för att det skulle låta drägligt, det kan man inte med naiten, men det behövs inte det heller. Basen kan tyckas svag, men hellre en ren och precis basåtergivning än en kraftig och bumlig. Kontrabasar i en symfoniorkester kan nu urskiljas mycket tydligt ner till de allra lägsta tonerna, och det hörs att det är kontrabasar! Naiten ger enligt specifikationerna 2x30W, NADen var specad till 2x40 men kunde enligt tillverkaren prestera 2x200 i 2 ohm, tro´t den som vill. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 19:26:38
|
En naim cd5 och en naim nait5 är inom snar framtid påväg till mitt lyssningsrum för utvärdering. Ska bli interessant att se hur dom funkar tillsammans med mina Sonus Faber. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 20:40:28
|
Akhenaton: det ska bli spännande att höra vad du tycker om dem själv gillar jag Naim grejorna. |
www.selleri.de
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 20:45:35
|
Jo just basen brukar få beröm för sin upplösning och snabbhet på Naim gear. Jag tror att det är en av Naims käpphästar.
edit:syftning |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2003/08/17 23:14:13 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 22:59:45
|
Det kan finnas en risk, jag säger nu inte att det är så, utan att det kan finnas en risk att ljudet kan upplevas för slött med Sonus Faber. Det skall bli intressant att få ta del av dina erfarenheter, både Naim och SF är ju trevliga märken. |
Bravo |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/17 : 23:22:02
|
>Bravo
Varför tror du det kan finnas en risk att ljudet upplevs slött med Sonus Faber? Jag fick intrycket av att alla tyckte naim var rappa och tighta i basen? |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 08:05:53
|
Naim nått att ha, det hör du väl på namnet.. NAIM |
Låter det?? BRA! |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 09:04:10
|
>mapem
Man tackar för länken. Kollade upp den och det verkar vara en hel del folk som sitter nöjda med olika kombinationer av naim och Sonus Faber. Ska bli interessant att testa! |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 16:05:27
|
Tyvärr så är det inte längre aktuellt med någon provlyssning av naim. Tydligen har dom inte någon distrubitör i Sverige? och det blir tydligen mycket svårt för min lokale handlare att plocka hem någon naim alls för provlyssning. Jag kör på mitt andra alternativ istället, nämligen Krell! Får hem en 400ix för provlyssning i veckorna. |
|
|
7 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 16:46:07
|
Hej! Va tråkigt att din handlare inte kan ta hem naim... jag vet ju inte vart du bor men jag rekomenderar starkt att du hoppar in i bilen å åker en bit för att lyssna på naim... innan du slår till på Krell. Naim finns väl i både sthlm, gbg,falun samt luleå...
Jämfört med Krell kommer du få lite musikalitet i livet....men de är ju bara min lilla åsikt. |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
|
Steffo
Mr. Wilson
126 Posts |
Posted - 2003/08/18 : 17:03:20
|
Naim säljs INTE i Luleå längre! |