HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim.. är det nåt att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:31:52  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Tänkte mest på Naim nait 5 cdn(heter den så?) och för/slutsteget samt den integrerade i samma serie.

Nån som har erfarenheter? Åsikter? Recension?

Give me my medal because I bleed for it.

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:44:57  Show Profile Send Kreator a Private Message
CD 5 har jag själv tillsammans med Nait 5. Är otroligt nöjd med dem. Om du vill ha en CD som sätter fart på tillvaron utan att försumma hifi parametrar eller musikalitet så är den enligt mig den bästa CDn du kan köpa för under 20 000 kr.

Nait 5 är väldigt trevlig den också men att påstå att den kan driva vilka högtalare som helst vore en lögn. Den kräver lättdrivna högtalare för att må bäst. Med rätt högtalare så är kombinationen CD 5/Nait 5 kanon.

För/slutsteget har jag aldrig hört.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:01:14  Show Profile Send mapem a Private Message
Den aktuella instegs-CDn heter CD 5, den integrerade heter Nait 5. Har inte hört just dom men en del andra naimapparater och högtalare. Man ska nog lyssna för att bestämma sig för om man gillar dem.

Äger själv sen några månader tillbaka förra versionen av instegsapparaterna, nämligen CD 3 och Nait 3. Är mycket nöjd, det låter väldigt bra, mycket dynamiskt och musikaliskt, detaljrikt, brett och djupt, men inte direkt analytiskt. Trevligt och engagerande kan man säga. Det låter som musik helt enkelt. Högtalarna är mer än 10 år gamla Infinity kappa 5 med banddiskanter, och det fungerar bra, trots att de inte är direkt lättdrivna och naiten är specad till bara 2x30 watt.

Naim är ju lite speciella, de hävdar man måste ha deras egen mycket åbäkiga högtalarkabel, håller fast vid DIN-kontakter för signalkablarna, hävdar att allt ska vara Naim i hela kedjan. Apparaterna är minimalistiska med ett minimum av knappar. Inga tonkontroller, inga stabiliseringskretsar på utgångarna. Ytterst välbyggda.

Naimägare är kända för att ständigt uppgradera, därför brukar det gå att hitta begagnade prylar för bra priser. Annars är det ju inte direkt billiga grejer.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:04:05  Show Profile Send Snutten a Private Message
Naim CD5 är mycket bra MEN den har några svagheter (naturligtvis). Inte "perfekt" neutral (ngt färgad) samt inte den högsta upplösningen. Låter lite burdus och kantig ibland men nu talar vi småskaligt. Fördelarna är ett härligt driv i musiken samt en mycket mycket bra bas. Låter inte heller hårt utan musikalisk. Sen ger den bra 3D och är rolig att lyssna på helt enkelt! Funderar själv på en CD5:a men har lite andra kandidater också. Är man ute efter en riktig finlirare med högsta upplösning och maximalt "audiofilstuk" kanske det finns spelare som passar bättre. Om man inte ska "petlyssna" efter minsta detalj utan bara vill ha kul med musiken är CD5 svårslagen, det tror iallafall jag.

Edited by - Snutten on 2003/08/15 15:07:25
Go to Top of Page

stig
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:04:41  Show Profile Send stig a Private Message
Jag har vid flera tillfällen hört många olika Naim produkter och Naims CD5 kan nog vara ett väldigt bra köp i prisklassen. Letar man efter en spelare med bra driv och en värme som ofta saknas i vissa spelare så är Naim hur bra som helst.

/Stig
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  15:07:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har själv haft Naim i tjugo års tid och gillar det musikaliska ljudet. Förmodligen har de samma ljudideal idag av de tester jag sett, i övrigt instämmer jag med föregående talare.

I vilket fall som helst är de väl värda att lyssna på.

Bravo
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:05:29  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag gillar Naim 5-an, särskilt då CDn. Nait 5'an (den integrerade) är välljudande men lite klen, när man skyfflar in en NAP 250 så börjar det rocka loss ordentligt...

Lyssnade på 5-serien tillsammans med Totem Sttaf, en utmärkt kombination.

/ Stargazer
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:06:30  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har letat en hel del efter elektronik som passar mig och mina Sonus Faber Grand Piano Home. Under flera diskussioner med min hifi-handlare(som börjar få koll på mina ljudideal vid det här laget) så har han föreslagit Naim som något som borde passa mig.

Ljudet jag är ute efter är musikaliskt, varmt ljud med en mycket torr/rapp bas. Jag vill ha ett djävla driv med andra ord. Jag är alltså inte ute efter något som har skyhög upplösning och som tokanalyserar min cd samling, utan något som tar fram musiken.

Har lyssnat en hel del på Rega, som är trevliga med som inte räcker ända fram.

Det naim system som min handlare föreslagit består av Naim CD 5 tillsammans med en för/slutstegs kombo för någonstans runt 25 000kr som jag inte kommer ihåg namnet på.

Är också lite fundersam när det gäller dessa knepiga DIN kontakterna. Betyder det att man måste använda Naims kablar? Har naim bra kablar? tycker det verkar lite småjobbigt..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:22:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Engelsmän är egensinniga det är helt klart, och en anledning till att det kan bli lite jobbigt med deras produkter ibland. I de fall man behöver omkopplingsdon av olika slag så är det ju svårt att se att ljudet skulle vinna på det.
Du får göra en bedöming efter att ha lyssnat hur mycket kompromissande och trixande det blir, däremot är jag säker på att kvaliteten på Naims egna produkter är hyfsade. Vill man däremot köra med andra kablar exempelvis kan det bli lite lurigt.

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/15 :  18:25:47  Show Profile Send Snutten a Private Message
När jag skulle köpa ny förstärkare lånade jag bla hem en Nait 5. Den är en mycket bra förstärkare med härlig timing, bra ej överdriven bas och ett naturligt mellanregister. Men......har framförallt en svaghet: vid starka/krävande passager låter det lätt lite ansträngt. Testade med mina gamla Snell JIII som är lättdrivna men den orkade inte riktigt när man spelade Peter Gabriels nya "Up", det finns en låt (nr 9, Signal to noise) som den bara inte orkade med. Denna låt är riktigt krävande och med Nait 5 lät det ansträngt och lite kraftlöst och distat i de svåraste partierna. Med min Simaudio i-3 låter det mycket mer avslappnat, man märker knappt att det är ett jobbigt parti med i-3, det spelar på lugnt och med kontroll. Men ok det skjilier ca 8000 kr mellan dom i pris. Men hittar man rätt högtalare som är ännu lättare att driva tror jag knappast det finns så mycket bättre än Nait 5! Den hade faktiskt inslag som min i-3 saknar (framförallt en härlig timing) men helheten är helt klart bättre hos i-3. Ska man köra Naim bör man nog skaffa någon av deras för/slutstegskombo men då ligger man minst en bit över 20000 så kanske begagnat vore bra.
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:16:36  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har en kompis som är "Naim frälst". Det brukar vara så.

Jag har lyssnat lite på hans system. Det låter väldigt bra direkt men man tröttnar fort.

Denna upfattning bekräftades även under Stockholms mässan på Sheraton när jag lyssnade på ett av deras värsting system, ljudet är snabbt stort men platt och påträngande. Inget man njuter av länge.

Dessutom tycker jag att deras filosofi med att uppgradera med dyra nätdelar är fel borde ingå från början. Det blir en väldigt massa apparater & kostnader.

Det finns lite andra egenheter oxo som ex vis att man måste ha 5 poliga DIN kontaktakt mellan dom olika delarna om man inte köper deras dyraste enheter där man ev kan få tillgång till RCA.

En annan egensinnighet är att man är mer eller mindre bunden av deras högtalar kablar annars blir det väldigt varmt. Slutstegen är konstruerade så att Naims NAC-5s kabelimpedans måste finnas med annars så finns det risk för självsvängning och värme. Ex vis så får man ingen garanti i USA om man inte använder Naims kablar.

Börjar man med Naim så måste man vara mer eller mindre beredd på att allt måste vara Naim för att det ska passa ihop.

Detta kanske uppfattas som lite sur upfattning men det är mina öron som har bestämmt detta. Men jag rekomenderar att som alltid att lyssna själv.



Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/15 :  20:58:46  Show Profile Send Snutten a Private Message
HPW: jo jag var också lite tveksam till detta med kablar och kontakter osv. Jag valde inte Naim eftersom jag hade fått byta alla mina kablar för att det skulle fungera. Men man ska komma ihåg att det är absolut mycket bra grejer men då ska man nog satsa på ett helt Naimsystem från början. Läste en test i HiFi+ där man testade att byta ut Naims kablar till Nordost Valhalla (den som är svindyr) och då hade inte naimkablarna en chans. Detta är lite intressant eftersom Naim hävdar att deras relativt billiga kabel inte överträffas av "superkablar" vilket jag ifrågasatt. DÅ börjar man ju undra om även deras DIN-kontakter är så överlägsna som de påstår. Om nu de är så bra varför använder inte fler dom? Inte vill väl en tillverkare som säg Advantage eller Mark Levinson vara sämre än Naim vad gäller detta? Naim i all ära men detta gör att iallafall jag inte är så övertygad om ovanstående.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/08/15 :  22:41:13  Show Profile Send Kreator a Private Message
HPW: Tröttnar fort!!?? Hmmmmm

Det håller jag inte alls med om! Har haft min anläggning i ett par år nu och jag har senast för 10 minuter sedan kunnat konstatera att det fortfarande låter helt fantastiskt.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/08/15 :  23:51:25  Show Profile Send HPW a Private Message
Här finns tröst för likasinnade http://naim-audio.infopop.net/1/OpenTopic

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/16 :  03:29:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låt mig cittera från ovanstående forum under rubriken "The Hi-Fi Corner"
quote:
You're nobody without a Naim


En anläggning för de troende.

Slut på diskussionen!

Bravo
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/16 :  09:56:10  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Akhenaton: Jag tror att vi båda har ungefär samma önskemål om hur det hela skall låta. Själv har jag ett par JmLab Cobolt 816 Signature högtalare och till dessa lyssnade jag igår på en helt underbar kombination nämligen naim bestående av:

Nacd 3 (cd)
Nap 90
Nac 92 (för och slutsteg)
flatcap

Mitt stora problem nu är att jag inte vet vad jag skall göra. Kombinationen lät som sagt var fantastiskt med ett jäkla driv i det
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/16 :  09:56:42  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Vad är det för pris på naim 5 cd´n?
//Mikaell.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:19:52  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag tror att cd 5 ligger på cirka 17.500 kr
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:24:56  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
You're nobody without a Naim
Inget ont i att ha en bra slogan. Det är mer än man kan säga om många företag i Sverige "Felix gör det goda godare", "Kom till Mc'Donalds, gör dig glad" (eller hur var det nu?). Den bästa svenska slogan jag vet är "Go och glad Kexchoklad". Den är kul och man lägger den på minnet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:35:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ta´t lugnt ta en Toy.
Det jag hört av Naim har låtit bra!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:39:52  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
" Jag valde inte Naim eftersom jag hade fått byta alla mina kablar för att det skulle fungera."

"Det finns lite andra egenheter oxo som ex vis att man måste ha 5 poliga DIN kontaktakt mellan dom olika delarna om man inte köper deras dyraste enheter där man ev kan få tillgång till RCA."

"Vill man däremot köra med andra kablar exempelvis kan det bli lite lurigt."

"Är också lite fundersam när det gäller dessa knepiga DIN kontakterna. Betyder det att man måste använda Naims kablar? Har naim bra kablar? tycker det verkar lite småjobbigt.. "


--Vad är problemet?? " Jag valde inte Naim eftersom jag hade fått byta alla mina kablar..." låter ju väldigt inteligent!, hur tänker man här???.- köpte du sämre prylar istället.

DIN kontakterna är inget problem, det går att ha DIN-->RCA!!!


mvh / siffernisse

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:50:07  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Syftet med min lilla fråga var att kolla om det var värt besväret att plocka hem en bunt naim apparater oc testa dom ordentligt. och det verkar som att en hel del gillar naim, så det ska jag göra. Har även läst många riktigt positiva tester i hifitidningar om just naim. The absolute sound gillar t ex Nait 5:an som fan.

Ska bli kul att se vad Naim grejerna går för. Tack för alla åsikter/svar!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/16 :  11:03:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Siffernisse: förtydligande: vad jag menade är att jag hittade lika bra eller bättre alternativ till Naim pch då slapp jag byta mina kablar som jag lagt en hel del pengar på. Förstår inte vad som är så ointelligent med det...

Edited by - Snutten on 2003/08/16 11:40:29
Go to Top of Page

stig
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:30:20  Show Profile Send stig a Private Message
Jo tidigare var det mer problem att ha Naim med andra produkter, men man har ändrat sig och som nån sa så finns det DIN-RCA kablar, och annars så är det inte så svårt att löda dit en DIN själv...

Naim har en produkt och ljudfilosofi och klart att den inte passar alla, men så har väll alla företag ?!?! Sen tycker jag det är få företag idag som har den service och uppbackning som dom har till gamla kunder. Man kan få en gamal apparat uppgraderad och nyservad för ett vettigt pris efter ett par år ( och många år oxå för den delen..)

Många företag bryr sig inte alls om sina kunder efter att dom köppt en produkt, och det är väldigt få som kan erbjuda uppgraderingar och byten av viktiga komponenter för gamla apparater.

Sen att man inte kan använda andra högtalarkablar stämmer inte alls, bara man hittar en kabel med samma elektiska profil så är det inga problem. Men Naim har prövat en hel del kablar till sina produkter och man anser att de dom har passar bäst in i deras ljudfilosofi, men sen kan självklart kunden exprimentera själv om han vill.

Och nån nämde att det var dåligt att man hadde uppgraderingar med nya nätdelar till sina produkter.. Varför skulle det vara dåligt ?? Skulle man ha satt in dom direkt så skulle priset skjutit i höjden och då hadde man nog klagat på det oxå..
Uppgraderingarna är inte så dyra men gör stora skillnader, och det är lustigt att inte fler företag förstått vikten av bra strömförsörjning i sina produkter.

/Stig
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:07:57  Show Profile Send Sudden a Private Message
Trevlig tråd.
Har själv kärat ner mig i CD5an.
Så den kommer jag nog att äga innom ganska snar framtid.
Men det är ju just det där med Nait5an, effekten.
Lyssnade på detta med Totem Model 1 och det skulle jag vara jätte nöjd med. Men om man vill ha lite mer bas? Lyssnar en del på rock/hårdrock och då känns det som att stativare tappar lite i båtten.

Blir det att köpa sig en annan förstärkare om man vill ha tex Dynaudio Audience 72?

/Sudden
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/16 :  13:37:18  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Vad kostar Naims kablar om man t ex ska ha en kabel mellan cd5:an och nait5:an? Har inte naim några helt knepiga högtalarkontakter också? Tar dom vanlig högtalarkabel eller måste man ha naim kabel till högtalarna också?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000