HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ditt bästa "rumstweak"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:46:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tänkte dra igång en tråd om era bästa tweaks som INTE inneburit en del till ljudanläggnigen.

Kanske en matta (på väggen?)eller en ny soffa, eller så kanske du har flyttat mattan eller soffan en meter å plötsligt .

Vi tipsar varann aldeless för lite om såna "mjuka" grejer.

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:52:38  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Att dämpa väggen bakom högtalarna innebar ett jättelyft i mitt rum..

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:57:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tro mig eller inte, men att slänga ett täcke över TVn gav en helt annan stabilitet över ljudbilden.

TVn står mellan högtalarna, tjock matta framför högtalarna är väl närmast en självklarhet däremot.

Bravo
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:58:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Och golvet ser jag. Vad gav det?
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:00:59  Show Profile Send lasselite a Private Message
hmm, min tv står nästan i vägen för ena högtalaren, måste vara därför ljudbilden tippar över lite.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:05:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Kul och intressant tråd!!!

Jag var hemma hos Björn Wiman (som ni ser på bilden ovan tillsammans med CH) igår och lyssnade. Ingen har väl missat tråden om framväxandet av Björns magiska och helt fantastiska lyssningsrum!!!
Svanå Miljöakustik har gjort ett jättejobb och det var helt fantastiskt att bara stå i rummet och tala och höra sin egen röst på ett så behagligt sätt!!!
Björns anläggning byter ju skepnad med jämna mellanrum men igår stog där Krells nya SACD med ett Krellförsteg och Björns monster Krell monoblock samt Wilson WattPuppy 7! Gissa hur detta lät...

Det man då snabbt kommer fram till är ju att vi lägger ner aldeles för lite pengar på rummstweakning i förhållande till vad vi lägger ner på hifipyttlar... Rumsakustiken gör så fruktansvärt mycket åt återgivningen att man bara häpnar när man varit hemma hos Björn.

Ps. Björn, kabeln var HELT GRYM!!! Ds.

Edited by - Pjotre on 2003/08/16 21:27:36
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:42:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Helt klart gör en dämpad bakvägg under. Bilden e helkass men man får en uppfattning om iden. Först sitter det en JÄTTE matta på väggen därefter 2 st draperier. Billigt o bra. Draperiet är ca 4.6 meter brett och 2.7 högt. Konstigt nog ser det väldigt mycket smalare ut än vad det egentligen är.




Sen bakom finns det en jungel av blommor. Även denna bilden är kass
Även där har jag draperi att dra för fönstert men ingen matta



Dessa 2 relativt enkla tweak har gjort rummet MYCKET bättre. Jag har bara 2 smärre resonanser utan att ha några bas absorbentor.

Tur att frugan gillar blått o att hon kan sy


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:54:01  Show Profile Send brumel a Private Message
1) Högtalarplacering. Gills det? Eh tydligen inte

2) Tv:n utvisad permanent.


Smart med en matta Björklund men hjälper den så mycket i basen egentligen? Borde haft en rejäl träpanel kanske.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/16 :  20:56:20  Show Profile Send matså a Private Message
När jag läste sladds magiska snörtrick. Gjorde nog inte exakt som han ville men jag tog en tråd och satte mig i min favoplats i soffan och gick fram till centrum mellan högtalarna fäste tråden där och gick till min favoplats och klippte av. Satte sedan trådändan på vänster högtalare och kollade så att det var samma avstånd till höger högtalare till min favoplats som från favoplatsen till centrum. Likadant var det såklart med vänster högtalarna. Vinklade in dom lite. Ärligt talat så trodde jag inte det skulle märkas så mycket men OJ OJ OJ!!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:08:32  Show Profile Send Freahl a Private Message
Pjotre: Vem är CH respektive Björn Wiman?

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:11:51  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
D e vi på bilden högst upp..
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/08/16 :  22:18:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Björn till höger och CH till vänster...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/16 :  23:07:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
lasselite,

Mitt bästa "rumstweak" är helt klart den ombyggnation som jag gjorde för att konvertera en trist gillestuga till ett lyssningsrum

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/16 :  23:26:24  Show Profile Send Lelle a Private Message
Heltäckande matta i v-rummet (jag är den ENDA i hela världen som har det )

Think different.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/08/16 :  23:33:16  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nej, PESA i USA har det också...
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/16 :  23:51:53  Show Profile
När jag flyttade tv:n bort från högtalarcentrum.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/17 :  00:30:10  Show Profile Send mace a Private Message
Vi hade minsann heltäcknings matta i BADRUMMET när vi flyttade in Ahhhh va gött slipper torka upp allt piss som kommer brévé Xtra bra eftersom man har en (då) 5-årig son

Det dämpade iof sig helbra när man solémiade i duschen, men mindre lyckat när alla Engländare kom på kräftskiva med MYCKET OP & Absolut. Hua!! vad mattan blev kletig, sög inte alls up alla spyorna så bra som vi hade hoppats Kanske inte skulle tutat i dom att det är tradition att doppa rostbröd i spadet som är kvar och att man ALLTID blandar grogg på Spad+Absolut efter midnatt



HEJA ENGLAND

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2003/08/17 00:31:35
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/08/17 :  03:10:37  Show Profile Send subside a Private Message
ingen aning om det skulle bli någon skillnad, men om man har tv'n mellan högtalarna så kanske man kan skruva loss plastkopan och klä insidan med bitumen plattor, och givetvis se till så att man även skär hål så att luft kan komma in och ut..
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/17 :  09:56:07  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Tja mitt bästa skulle vara i förra lägenheten där jag först tog bort tv:n(som aldrig mer hamnar mellan högtalarna) och sedan fick två bokhyllor fullproppade med böcker på vardera sidovägg. Det blev ett otroligt lugn över ljudet.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  10:08:43  Show Profile Send gardd a Private Message
Eftersom många väljer att ha hemmabio och 2-kanalsrum i ett och samma rum (tv-rum kort o gott), så gör man trade-offs. Få vill då kasta ut sin TV så mitt tips är att kasta ut TV:n i alla fall och köpa en projektor med motorstyrd duk. Projjen sätter man infälld i taket eller i en ljuddämparlåda som även har dämpmaterial utåt. Vips slipper man en "ljudlåda" som TV:n nu är.

Visserligen blir projjens ljuddämparlåda en slags resonanslåda men väldigt liten sådan. Dessutom reflekterar den inte lika mycket som TV:ns glatta ytor. STOR SKILLNAD om man har ett högupplösande hifisystem!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2003/08/17 :  12:38:35  Show Profile Send Belindro a Private Message
För min del innebar det ett jättelyft att placera akustikskivor (6x100x120cm) bakom högtalarna som både diffuserar och dämpar (ner till 500Hz) . Det blev klart bättre upplösning och mindre "spretigt" ljud.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:34:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Smart med en matta Björklund men hjälper den så mycket i basen egentligen? Borde haft en rejäl träpanel kanske.


Nja..... Det är över 60 cm från högtalarnas framkant till Tv:ns framkant. Så det lilla det stör kan jag leva med.

Sen att jag bara har 2 smärre resonanser hänger nog mest på hur det hela är uppställt. Draperier/mattan på väggen tar nog bort mycket stående vågor men inte så mycket. Fast dom som finns korrigeras bort ändå.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/17 :  21:20:29  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Eftersom dom flesta här har vardagsrummet som lyssningsrum så är mitt tips att ta bort vardagsrumsbordet vid seriös lyssning. Om det står mellan högtalarna och lyssningspositionen alltså.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/17 :  22:30:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Om man har ett betongrum så kanske det vore ide att sätta upp 2 m h plywoodskivor i hörnen och stuffa glasull bakom. Sen fortsätter man med bakvägg, högtalarvägg och sidoväggar om det går. Och stabiliserar med "fötter".
Ja några estetiska höjdare blir det och WAF värdet närmar sig absoluta nollpunkten inte men jag tror just plywood dämpar väldigt bra i det "bumliga" området.
Tar man 12 mm konstruktionsplywood blir det heller inte så farligt dyrt.
Lite dyare då att bjuda hem Svanå miljöteknik.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:14:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Håller på och testar tubetraps.
Verkar göra mindre nytta i mitt rum med skivväggar.
Däremot verkar det vara ett måste i betongrum.
Tyvärr tycker jag att det verkar krävas minst 4 st med längd 1200mm
för att det verkligen skall göra nytta.
Men jag är inte färdig med det här än.
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/18 :  09:50:23  Show Profile Send gardd a Private Message
Fundera gärna ordentligt kring mattor. IKEA säljer billiga och rätt tuffa mattor. Helst vill man köra med tatami på golvet (japansk matta) , fluff i taket och mattor över hela väggarna. MEN det är inte bra med FÖR mycket mattor, rummet kan bli överdämpat och det blir inte så lyckat. Helt klart är mattan mitt allra största rumstweak och det rekommenderas VARMT.

Välkommen till Ikeas mattavdelning. Just nu har du möjlighet att finna ett flertal varor till riktigt bra priser.

http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10101&storeId=2&categoryId=10286&langId=-11&parentCats=10112*10286&cattype=sub


Tips på en matta som är jädrigt fin och ligger på 2250kr är den som finns under: SKANDINAVISKT -> SIDA2 ->HANDTUFTAT MATTA/PS , välj sen "ändra färg" så kan ni kolla på den röda. Helt okej, vad säger ni? :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2003/08/18 10:01:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000