HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare under 20 000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/08/13 :  18:53:40  Show Profile Send bruce a Private Message
Har tänkt att någongång snart köper nya högtalare. Just nu har jag dynaudio 52s kopplat till min Tag mclaren Pa10/60p för/slutsteg och Arcam 82 cd spelare. Jag är helt nöjd med mina dynaudios men kan inte hjälpa tänke att mina elektronik skulle trivas mer med lite dyrare högtalare. Golv eller stativ. Själv lyssna jag allt från Tool till Layo and Bushwacka.

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:01:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Carlsson OA52.3 helt klart.

Kostar 18000kr. Eller kanske kommande OA60 som kommer hamna på 12000kr. Men OA52.3 hade jag haft på en mycket kort lista över högtalare jag skulle lyssnat på i den prisklassen.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/13 19:02:41
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:05:29  Show Profile Send ekman a Private Message
kan man tänka sig...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:26:56  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ekman:

Sorry om jag är lite enkelriktad... råkar bara ha hittat något som jag tycker om.

Som sagt sorry om jag är jobbig... men det skadar väl ingen att lyssna? Tycker man inte om det så är det ju ingen skada skedd?

Folk brukar ju oftast rekommendera högtalare de tycker om och ofta de dom själva använder, om de passar in i respektive prisklass.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/13 19:32:13
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:36:17  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Håller med Erik Johansson. Har själv Oa51.3 och kan tänka mig att Oa52.3 är mycket trevliga. Framförallt så tycker jag att de är prisvärda om man jämför kvaliteten med många andra högtalare. Och att tycka om Carlssonhögtalare är väl knappast något att skämmas över

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:36:56  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag rekommenderar Revel M20, har själv ett par som börjar bli inspelade. Ligger på strax under 20 tusen. Men då tillkommer stativ. Annars kan jag rekommendera B&W, de har ju ett stort sortiment så du borde kunna hitta ngt intressant där.

Edited by - Snutten on 2003/08/13 19:40:38
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:46:56  Show Profile Send ekman a Private Message
Erik: ingen fara men det är lite roligt =)

inget fel med märkesfixerade människor dock
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:54:14  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ekman:

No hard feelings.

Det känns rätt bra faktiskt, känslan av att ha "hittat hem" på högtalarfronten och kunna syssla med lite kul tweaks, osv.

Jaja nog med OT-snack. Nu får rekommendationerna fortsätta flöda.

/Erik

PS. OA52.3 bygger på samma baselement som Wilson WATT för den som inte visste det.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/08/13 :  22:32:52  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Kanske Linn Ninka eller Naim Intro

www.selleri.de
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/08/14 :  10:52:58  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kan ta och lyssna till sonus Fabers modeller jag såg Esoterisk-Hifi i Uppsala har(hade)ett par Sonus F.Signum på deras "Torget" till salu för 9.9',det kanske kunde vara något de har kostat det dubbla.
Mvh
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/08/14 :  11:32:32  Show Profile Send linkan a Private Message
Bruce

Du har PM.

Linkan

Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2003/08/18 :  15:41:36  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej Bruce!

På Tele-Hå i Göteborg säljer dom Avance Signature 8 mkII (stor golvmodell med Scan-speak-element) för 15-16kkr (har kostat 20kkr). Jag var själv spekulant på ett par men bestämde mig för en av de mindre Signaturemodellerna. Låter varmare än Dynaudio och med minst lika bra byggkvalitet.

Mvh JayBee
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:08:23  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Varför inte spräcka budgeten litegrann och kika på ett par Sonus Faber Grand Piano Home?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:37:02  Show Profile Send Kero a Private Message
Eller varför inte ett par Magnepan MG12. Ligger på 18K. Har inte hört just dom men dom större 1.6:erna låter ljuvligt och dom mindre MGSE är inte alls dumma heller... om man inte är basnarkoman!
Sen hörde jag för en dryg vecka sen ett par QRS Merkurius ( trro dom hette så ). Det var en riktigt fin högtalare oxå som tyvärr ligger just över 20K men den kändes väldigt "allround".

Sonus Faber Grand Piano är oxå ett mycket bra högtalare men ack ack så kinkig på elektronik, kablar och ja allting som ska vistas i samma rum ( inklusive själva rummet ).
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:40:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sonus Faber Grand Piano är trevliga och begagnade kan de fås för ca. 15000:- beroende på utförande, valnöt kan nog vara lite dyrare.

Bravo
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/18 :  16:42:15  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Kero

Min uppfattning är att Grand Piano Home (obs! alltså inte första versionen) låter bra med ganska mycket. Jag har kört mina Sonus Faber med t ex Arcam diva, Arcam Fmj, musical Fidelity och Rega och det lät helt okej med allt. Jag har mina Grand Piano Home i ett mycket dåligt rum just nu och dom låter bättre än många andra högtalare i detta rummet.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/08/18 :  18:45:48  Show Profile Send bruce a Private Message
bra. Tack för alla bra förslag!
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/08/18 :  20:23:08  Show Profile Send Kero a Private Message
Akhenaton: Det är den senaste versionen jag har haft. Mitt rum är rent uselt som man kunnat läsa om här på forumet och elektroniken är sisådär. Hos mig fick Grand Piano spö på dom flesta punkter av Magnepan MGSE, en högtalare för halva pengen. Det tolkar jag inte som att MGSE är en bättre högtalare utan att GP är betydligt känsligare. Jag har oxå hört GP med en hel del elektronik från en H/K AV receiver för 8000:- till ett Grendel slutsteg och min uppfattning är definitivt att den högtalaren kräver sin elektronik och allt annat som spelar in.
Det gör ju alla högtalare i.o.f.s men GP är nog den känsligaste jag hört.
T.e.x så är det bara med GP det hörs stor skillnad om min förstärkare är kall eller varm. Har faktiskt inte ens hört nån skillnad alls med andra högtalare jag haft hemma.

Men Grand Piano tillsammans med bra elektronik i ett okej rum är en ruggigt bra högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000