HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ström-/nätkablage
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:10:31  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Mors igen Pinhead,
Jodå, jag känner till att silver är en bättre ledare.... jag skojade till det lite där med guld och platina vetdu.
Guld används för att det inte oxiderar lika lätt som silver.
Förresten fanns det väl Rhodiumbelagda kontakter på Svalanders Webbplats?
/Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/14 19:27:08
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/14 :  19:27:33  Show Profile Send Parasite a Private Message
Har aldrig fattat det totalt absurda tjaffset om nätkablar och kontakter till dessa. Skärma skiten ifrån allt vad lågnivå heter och det kan inte bli bättre eller sämmre varken med guldplätterade kontaker eller vad som helst.
Det är 230 volt 50 hz som vi talar om.
Skärma av så att det inte stör lågnivå eller känslig apparatur så är det inget mer att bråka om, om du inte vill ha ett utseende på grejjerna som matchar den övriga utrustningen.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/14 :  21:19:45  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Parasite (fanns för övrigt ett gammalt svenskt hårdrockband med det namnet)

Jag håller väl till viss del med dig, men eftersom jag skall bygga egna kablar känns det lika bra att göra det så optimalt som möjligt, alltså silver, PTFE samt de främsta kontaktdon som går att uppbringa. Varför göra kompromisser på nätkablar när man inte gör det i sin övriga anläggning?

Hur skulle du valt att skärma? Lönar det sig att skärma var ledare (fas, nolla samt jord) för sig och sedan ytterligare en skärm kring hela paketet? Skall man nöja sig med en skärmstrumpa kring alla tre ledarna? Jag vet inte om detta är dumma frågor, därför ställer jag dem, och därför skapade jag tråden. Jag har redan lärt mig av Billie300B att ansluta skärmen till jorden i vägguttagssidan...*bugar och tackar*...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:28:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
varför inte skippa kontakten som går i väggen och bara löda fast kabeln? det ger ju en bättre anslutning

funkar ijuförsig bäst om du inte tänkt flytta på ett tag.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/15 :  13:54:54  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Ola

Helt rätt, men så var det ju just det där med mobilitet. Inte hade jag tänkt bo där jag bor hela livet. Dessutom så kan det vara bra att kunna koppla bort stegen vid extremt åskväder eller längre frånvaro från hemmet.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:03:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Pinhead skrev:
quote:
Platina och guld är sämre ledare än silver.


Koppar är faktiskt den näst bästa ledaren, före silver fast skillnaden mellan silver och koppar är inte speciellt stor.... Till och med aluminium är bättre än guld.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/08/15 :  14:05:11  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om du skall göra det optimalt tror jag inte att det är så enkelt som att bara ta de bästa kontakterna och teflon etc. Det kanske både blir bra och snyggt men optimalt tror jag är förhållandevis komplicerat. T.ex. Supra LoRad har väl halvledande isolering intill skärmen för att nåt optimal skärmning etc. Jag har inge koll men kan tänka mig att t.ex. olika (kapacitiva mm) egenskaper ger olika dämpning av HF etc.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/15 :  16:24:01  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
peranders

Silver är den metall som absolu leder ström bäst, därom råder inga tvivel. Huruvida koppar är den näst bästa metallen för ändamålet eller ej vågar jag varken bekräfta eller dementera.

UrSv

Min filosofi i detta projektet och likaså i mina mål med min anläggning är att använda de material och tekniker som individuellt är bäst på sin uppgift i sammanhanget.

Den bästa ledaren är silver, alltså använder jag silver som ledare. Det bästa materialet för isolering är PTFE Teflon, alltså använder jag det materialet för det ändamålet. Det som nu kvarstår är kontakterna och strukturen på ledarna och skärmen/skärmarna. Eftersom mina kunskaper om dessa sviktade undrar jag vad ni andra DIY:are har för tips, tankar och kunskaper.

Så kom igen...bombardera mig med all fakta ni tänkas kan ha!...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/15 :  17:08:32  Show Profile Send Parasite a Private Message
Pinnhead jag är lååååååångt ifrån expert på skärmningar. Grejjen är dock att jag har elektikerutbildning samt börjat försöka förstå så mycket det går i hifivärlden och den är fortfarande ingen som övertygat mig om att de sista två metrarna ifrån vägguttaget varken gör något speciellt förutom att man kan vinna en hel del av att skräma nätspänningens sladdarna ifrån allt vad lågnivå heter.

Så till det jag kan tänka mig du kan behöva tänka på med de små kunskaper jag har om det inte redan tagits upp:

Kontaktdon: Det du kan tänkas vinna med bra(läs dyra) special kontaktdon är att de i sig är skärmade (får man hoppas). För att om vu utgår att du skulle ha användning av de 10 ampere du kan kräma ur ett vanligt väggutag så är vanliga kontaker så konstruerade att de utan några problem ska kunna fixa detta.

Sladd: Jag var med och installerade strömmen i en bank där man för säkerhets skull körde med skärmade kablar för att inte kunna störa datorer eller datorkablar och då användnes "kulo"(EKRK). Mitt förslag om du vill ha bättre sladd är att hitta en skärmad strömskabel och sen dra dessa i en separat "skena" av något material som skärmar. Dels för att skenan ska skärma lite och dels för att man på så vis håller sladdarna samlade långt ifrån lågnivån. Vill du köra en "overkill" så be en elektriker dra EKRK ifrån det vägguttaget till proppskåpet, det bör inte bli alls dyrt även om han nog komer protestera villt när det gäller att dra kulo i rören i väggarna.

Dessutom håller jag med nån föregående att det är nog bättre att fixa saker som minskar "nätströningar" som spikar osv istället för att slänga en förmögenhet på dyra sladdar.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/15 :  21:17:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jupp satsa på skärminigen och nån form av strömutjämning, att använda de bästa ledarna blir lite som att ha en tusenhästarsmotor i en orginal saab 900 och lägga lika mycket kraft på att förbättra motorn ytterligare som att förbättra allt annat. d andra måste lixom komma ikapp för att motorn ska kunna nyttjas ordentligt.

försök ta reda på om någon form av ledare (material, storlek, form)har "inbyggd" skärmning, dvs strålar lite.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/16 :  09:54:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Parasite skrev
quote:
Pinnhead jag är lååååååångt ifrån expert på skärmningar. Grejjen är dock att jag har elektikerutbildning samt börjat försöka förstå så mycket det går i hifivärlden och den är fortfarande ingen som övertygat mig om att de sista två metrarna ifrån vägguttaget varken gör något speciellt förutom att man kan vinna en hel del av att skräma nätspänningens sladdarna ifrån allt vad lågnivå heter

Parasite, vi är inne på tro här mer än fakta så sakargument biter inte så bra alla gånger. Jag tycker dock att Pinhead ska fortsätta att greja för det är kul för den som sysslar med det. Tänk dig själv att ha 10-20 meter kabel och sedan skarva den med en annan och tro att man uppnår påvisbara resultat. Jag tror att du som elektriker skulle bli utskrattad om du körde så i jobbet. Vi får ha lite fördragsamhet med "galna" ideér.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/16 :  10:27:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag håller helt med P-A.
Jag tror det gör mer skillnad att flytta högtalaren fem centimeter eller lägga en matta på ett
strategiskt ställe för att dämpa. Rummet diskuteras mera sällan på forumet än nätkablar, det
tycker jag är fullständigt obegripligt. Men visst kan det vara kul att löda ihop en kabel.
Jag har varit med om en gång att nätkabeln stört, då flyttade jag på en signalkabel
så var den saken löst. Det finns mycket intressantare modifieringar att göra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/08/16 10:32:19
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/16 :  12:12:43  Show Profile Send Parasite a Private Message
peranders:
Jag är utbildad men jobbar inte som elektriker , jag är även multimediapedagog och teleskopstegsmontör =D .
Jag älskar galna ideer, och jag säger inte något annat än att han ska bygga det han vill, jag gav bra idder som jag tror kan göra skillnad istället för att slänga ut en masssa pengar på nått ballt som har mer ballhetsfaktor än verklig skillnad. Jag är dessutom snåll'äänning så... =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/16 :  19:37:52  Show Profile Send lasselite a Private Message
då startar vi en mattor/möbler/flytta högtalare tråd på hifi.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/08/17 :  20:24:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag tror på Furutechs kontakter plätterade med rhodium, skärmning och jordning kan jag inte uttala mej om då jag inte gjort nån kabel med skärm och jordning men man kan ju alltid prova!
Själv flätade jag kabeln (silverplätterad kopparkabel) typ kimber med utmärkt resultat.
Tycker inte att du ska bry dig om alla negativa kommentarer angående ditt projekt. Antingen har dom inte provat eller så hör dom av olika anledningar ingen skillnad.
Mvh The Fox
P.s använde shuko goldstick och Marinco apparatkontakt och det hördes stor skillnad.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/17 :  20:35:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
räven:
Som jag sa så uppmanar jag honom inte att inte prova (dubbel negation men wtf, jag är bakfull).
Men frågan jag hela tiden ställt mig är, vad är det som gör att det skulle låta skillnad förutom den psykoakustiska detaljen =) ?????


Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/17 :  21:31:24  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Det känns som att vi hamnat HELT utanför topic nu...Jag vill lära mig hur jag skall skärma ledarna för att omgivningen skall störa/störas SÅ LITE SOM DET BARA GÅR.

Nätkablarna KOMMER att byggas med det material jag nämnt, men jag behöver alltså råd och tips i frågan om skärmning och ledarstruktur.

Snälla, släpp nu diskussionen om vad jag egentligen borde satsa på istället för nätkablar och ge mig kvalificerade råd och rön...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/18 :  19:27:01  Show Profile Send Parasite a Private Message
Som jag sa , jag är KASS på skärmning men allvarligt, ska du seriöst sattsa på detta så är mitt råd FAKTSISKT att du övertalar en elektriker att dra en kulo(ekrk) i väggen till porppskåpet. Sen för att ens börja tänka seriöst på skärmning är att se till att vägguttaget är jordat för att det ska vara lönt, så att du bör åtminstonde se till att använda ett jordat uttag.
Mesta möjliga skärmning på alla sätt möjliga är väl också att föredra, så kan du få tag i skärmade kontaket vore detta kanon, om varje ledare är smärmad si sig är det nog en fördel, men jag tror det blir problem att hitta sån kabel. En skärmad kabel rekomenderar jag dock absolut, det är väl det minsta du borde prova, en kabel med minsta möjliga resistan är också självklart att föredra. Jag håller tummarna att du får flera seriösa svar av sådana som är duktiga på skärmningen i sig.

Dock är jag fortfarande intresserad av varför det skulle göra så stor skillnad när man väl har skärmat kablarna ifrån lågnivån. (sorry)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/19 :  11:09:06  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag har jordade vägguttag, men jag kommer inte att lägga EKRK i väggarna eftersom lägenheten jag bor i inte kommer att bli mitt slutgiltiga hem. Min tanke är snarare att göra så gott jag kan inför mitt slutgiltiga boende.

Då lär det bli en skärmstrumpa kring varje ledare. Minsta möjliga resistans...silver är den metall som absolut leder ström bäst, alltså är jag inne på rätt spår.

Jag skrev tidigare att jag inte på något sätt förväntar mig en "ny anläggning", utan snarare ser mitt projekt som en investering inför framtiden när jag kan dedikera varje uttag till ett slutsteg med egen säkring, bra kablage i väggen och egen "jordpinne".

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:21:46  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Silver leder ström bättre men guld ger en bättre kontaktyta, därav använder man oftast silver i kablaget och guld på kontaktytor.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:56:30  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Vad jag läst leder tom beläggningen av silversulfid (som felaktigt kallas oxidering) ström bättre än någon annan metall. Varför guld skulle ge en bättre kontaktyta förstår jag inte. Förklara gärna.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/08/19 :  18:06:45  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
på grund av att det inte rostar lika lätt som de andra metallerna?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/19 :  18:16:55  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Silver rostar inte, det är en ädelmetall. Det som sker är däremot en sulfidering, silvret förenar sig med Svavel som finns lite överallt, och bildar Silversulfid (AgS). Denna beläggning skall efter vad jag lyckats läsa mig till som sagt leda ström bättre än någon annan metall. Dock inte lika bra som silver.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/08/19 :  18:28:01  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tror mer på silver eller liknande som bra kontaktyta i vägguttag pga av att guld tror jag både repas lättare och lätt kan "smälta bort" ifall det skulle bli någon form av värme pga av ej 100% kontakt eller likande.
Alltså något mer oömt än guld är mitt förslag.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/21 :  13:26:10  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Till alla er som har följt denna tråden eller är intresserade av hur det ligger till, kan jag nu rapportera följande efter samtal med expertis på områder kablar och isolering/skärmning:

Det är absolut optimalt att skärma var ledare för sig och sedan ytterligare en eller två skärmar (avskiljda med isolering) kring ledarpaketet. Vinster i störningshantering sker också om man tvinnar eller flätar ledarna kring varandra.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000