HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Basreflex port bak eller fram...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:56:46  Show Profile Send margell a Private Message
Tjenare

Har byggt ett par högtalare som liknar LTS F1 i mångt & mycket förutom elemneten, SEAS P21REX/DD & H535. Nu har jag porten på framsidan, MDS-portar med 3" rör. Tycker det ser inte vidare snyggt ut. Funderar på att sätta den på baksidan någon som har något att säga angående detta... Hur långt ifrån basen skall röret sitta?

Mvh
Joakim

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/08/26 :  19:36:18  Show Profile Send hifiman a Private Message
vad menar du med "hur långt ifrån basen..."?? det du behöver tänka på är att inte ställa högtalarna för nära bakväggen när du har basreflexen bak, då basen kan ta över allt ljud och låta bullrig (alltså få kvantitetsbas istället för kvalitetsbas)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

margell
Member

97 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:14:58  Show Profile Send margell a Private Message
Med "hur långt ifrån basen..."?? menar jag, kan jag ha basreflex röret hur långt i från basen som helst eller skall röret o basen sitta så nära varandra som möjligt...

Mvh
Joakim
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/26 :  20:17:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
röret ska sitta så nära basen att det inte är en betydande sträcka vid resonansen. Om du har avstämt vid 29Hz eller så så är våglängden 11 meter och allt under 1 meter är definitivt ingen betydande sträcka!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000