HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 optokopplare atmel enchipsdator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/26 :  15:35:55  Show Profile Send Freddie a Private Message
Som en del av er vet så håller jag på att labba med en PGA2310 volymkontroll som styrs av en Atmel 90S8515. Nu till frågan, är det bra att ha optokopplare mellan enchipsdatorns styrsignaler till PGA2310 kretsen? På detta sätt kanske man slipper en del störningar från enchipsdatorn?

/Freddie

Edited by - Freddie on 2003/08/26 15:48:46

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:47:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är nog en bra idé. Nackdelen är att man får en extra jord att hålla reda på. Tänker du ha två separata matningar?
Vad jag tänker på är en analog jord sammanbunden (i en punkt naturligtvis) med "digital jord 1" för volymkontroll+resten av den analoga elektroniken samt "digital jord" 2 för processorn, de olika digitala delarna skulle då ligga på separat matning.

Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:22:54  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Vad jag tänker på är en analog jord sammanbunden (i en punkt naturligtvis) med "digital jord 1" för volymkontroll+resten av den analoga elektroniken samt "digital jord" 2 för processorn, de olika digitala delarna skulle då ligga på separat matning.




Det låter vettigt. Var så jag hade tänkt mig. Får kolla lite på Elfa efter lämpliga optokopplare.

/Freddie
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/26 :  17:50:46  Show Profile Send Freddie a Private Message
En sådan här optokopplare kanske skulle kunna vara något.
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2015638.htm

Lite dyr bara (skulle ju behöva några), men det kostar att ligga på topp:)

/Freddie
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/08/26 :  21:46:31  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Gör "powerdown" på 8515 och väck den genom att lägga Pd2 låg (INT0) när du vill ha den att arbeta.
Då kommer den att vara som död när den inte gör ngn nytta.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/26 :  22:03:16  Show Profile Send Freddie a Private Message
skrutten,

Powerdown låter som en utmärkt funktion. Sitter och håller på med SPI interfacet nu. Vet inte riktigt vilka inställningar som jag ska köra med, men det löser sig väl. Förresten så börjar demoversion av Bascom att bli otillräcklig. Är nästan 2kb kod redan nu, tveksamt om jag får plats med allt.

/Freddie
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:04:44  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Gjorde ett program på strax under 2k för 90S2313 som tar emot RC5 kod och styr en st PGA2310 samt ngra reläer via en vanlig ULN2003. När jag började med ATmega8:n så rymdes inte längre samma program i 2k, lite trist. En fullversioan av Bascom kostar runt 700:- + moms hos www.lawicel.com

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:22:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Håller med Skrutten, en "powerdown" är antagligen en elegantare lösning och det förenklar kretsen en hel del. Om man gör kretsen för komplicerad ökar ju risken för att man får något "underligt" fel/störning som är svår att felsöka. Enkla, rena, kretslösningar brukar också vara rätt fria från onödiga störkällor.


Edited by - f95toli on 2003/08/26 23:27:54
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/26 :  23:26:42  Show Profile Send Freddie a Private Message
Jag vill ha en som tar emot RC5, styr reläer som ingångsväljare, styr 2st PGA2310, räknar pulser från optisk enkoder (volymkontrollen), skriver ut saker på en grafisk VF display. Detta kommer nog att bli problem att få under 2k. Men jag ska göra ett försök. Hur som hellst så är Bascom smidigt att jobba med, det skulle kanske kunna motivera ett köp av fullversionen.

/Freddie
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000