HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ultracurve DEQ2496 råd behövs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/09 :  19:18:03  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, har en ny deq 2496 och lite frågor.

Jag kör optisk signal från CDn till DEQ.
När jag kör den som ren DA omvandlare blir
jag inte helt imponerad av ljudet. Digitalis
har infunnit sig. S-ljud och sch och ch ljud
låter alla illa. CDn är en gammal pd91 och
jag tycker den låter bättre. Konstigt.
Är den optiska överföringen helt kass?
Jitter? Något annat? Inte kul i alla fall.
Använder en hemmagjord balanserad kabel
mellan DEQ och försteg, dubbla rg62 per kanal.

När jag vill köra auto eq en kanal i taget
så skickar den det rosa bruset ur båda högtalarna.
Ska det vara så? Verkar märkligt, den kan knappast
skilja på bidragen från vänster och höger kanal när dom
körs samtidigt? Har ändrat i utility menyn till dual mono
så att det går att välja kanal men jag måste ha missat något tror
jag.

När jag kör en autoeq båda kanalerna på en gång så finns
digitalis effekterna kvar.

C

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:14:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ingen som har en ultracurve och
i alla fall kan beskriva om dom
får digitalis effekter med den?
Det är ju så otroligt irriterande.
Den kompenserar för rummet, vilkte
är en otrolig förbättring, men digitalis
gör ju att jag inte njuter ändå. Fullkomligen
hatar vasshet i disktanten. *suckar*
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/11 :  15:15:31  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
disktant och diskant, ni förstår nog.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/08/11 :  16:19:47  Show Profile Send copland a Private Message
Ja, nu när ni har haft burken ett tag vore det intressant med lite fler erfarenheter!

Jag skulle vilja använda DEQ:en som både DAC och försteg, dvs digitalt in och sedan balanserat till slutsteg. Någon annan som har erfarenheter av att använda den som DAC? Trist om den låter illa!
Hur fungerar det att ändra volymen i DEQ:en - måste man bläddra i menyer? Är volymkontrollen digital eller analog? Påverkas signalen negativt?

Vad gäller uppmätningen av höger resp. vänster kanal borde man väl helt enkelt kunna koppla ur motsatta högtalare när man mäter (dra ur sladden, alternativt vrida balanskontrollen på försteget)?

/Manne

Mann
Go to Top of Page

ecca
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/08/11 :  16:24:08  Show Profile Send ecca a Private Message
Jag köpte en DEQ 2496 förra veckan och upplevde precis samma sak. Jag blev visserligen av med en ganska kraftig bashöjning vid 40Hz, och ljudet upplevdes som både rent och fokuserat, men ack denna vasshet! Jag prövade också att ändra frekvensgången manuellt, men vassheten blev jag inte av med utan att dämpa de övre frekvenserna så kraftigt att det lät som någon hade tryckt på (den obefintliga)loudnessknappen. T.o.m. mina gamla Canton Digital-högtalare framstod som lättlyssnade i jämförelse med en frekvenslinjär återgivning från Behringern.

För övrigt använde jag inte den optiska överföringen, så detta kan inte vara förklaringen.

Mitt enda råd är att du gör som jag: lämna tillbaka den!
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/11 :  18:04:12  Show Profile Send sirväs a Private Message
Provade själv för ett tag sedan 8000 modellen, dvs föregångaren till den ni pratar om. Fattar inte hur denna burk kan ha fått sådan bra kretik här på forumet. Jag tyckte den lät helt kass. Visserligen blev basen renare och mer väldefinierad + att vissa boom ljud försvan, eller dämpades, men de övre registren lät hemskt illa. Hårt, metalliskt och med sch ljud som ni beskrivet. SÅ den åkte tillbaka till butiken illa kvickt, ngt som jag inte ångrar. Bytte istället kablar och vipps var ljudet precis så som jag vill ha det.
Nej de där burkarna skulle nog passa bättre in i min hemstudio...
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/11 :  18:26:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja jäklar, det får bli en separat DAC då
i alla fall. *suckar*

Jag verkligen HATAR vasshet i dom övre registren,
jag blir så distraherad att jag inte kan njuta av
musiken.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/08/11 :  18:54:24  Show Profile Send copland a Private Message
Har fått uppfattningen att Behringer har ganska dåligt rykte bland musiker och studiofolk.
Var inne på JAM (musikaffär i Stockholm) och hörde om de hade DEQ 2496. Var ju nyfiken och ville titta på burken som alla här pratade om.
När killen i butiken hörde "Behringer" fick han avsky i blicken och sa att "Nej usch! Behringer säljer vi inte!"
Hans motvilja verkade uppriktig...

Synd att apparaten inte lever upp till sitt rykte. Hade ju varit kanon om den varit en ok DAC som dessutom fixat rumskorrigering!

/Manne

Mann
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/11 :  19:08:07  Show Profile Send yalpa a Private Message
Men om man bara använder Behringer som EQ, kör alltså analogt in och ut, låter den vass då också?
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/11 :  19:46:32  Show Profile Send sirväs a Private Message
Var precis så som jag gjorde, dvs analog in/ut. Lät inte kul tyckte jag. Förstörde hela ljudbilden. En av säljarna varnade också för detta, om jag skulle använda den i en finare anläggning, när jag skulle köpa. Han rekomenderade dbx istället i så fall. Eller helt analog eq med rör. Men då kostade dessa 20-40kkr också. Rena proffsstudiogrejer alltså. Men det är nog det som skall till om det inte skall låta illa. Jag gillade den i alla fall inte. Och det hade jag inte väntat mig. Men så är det ibland. Tur att öppet köp finns...
Go to Top of Page

ecca
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/08/11 :  19:52:10  Show Profile Send ecca a Private Message
Visserligen använde jag inte de analoga ingångarna, men jag har svårt att tänka mig att användningen av dessa kan råda bot på vassheten eftersom den analoga signalen ändå måste digitaliseras av den inbyggda A/D-omvandlaren. Det enda man uppnår med att använda de analoga ingångarna är förmodligen en generellt sämre ljudkvalité, eftersom signalen då gått igenom dubbla D/A-omvandlingar och en A/D-omvandling då den lämnar Behringern.

Att använda den som försteg tror jag inte är möjligt överhuvudtaget, men "experterna" på Behringern här på forumet kan säkert ge besked om detta.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/12 :  08:15:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Upplever ingen vasshet.
Får väl gå till doktorn och rensa ut vaxet ur mina öron.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:00:31  Show Profile Send crion a Private Message
Kan det bero på kablarna ni använder?
Vad använde ni för kablar? Balanserade Acoustic Zen eller Harmonic Tech kablar bör inte få stickig diskant.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:01:57  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jahaja, det är fler som har hört vassheten, hmm det har jag inte sett i några
andra trådar, eller har jag bara missat det?

Så, en följdfråga. Är det någon som upplevede DEQ2496 som vass
och kör med digitalut till en separat dac, försvinner det då?
Eller är det så att det är vansinnigt mycket jitter så att den
digitala signalen är "förstörd"?

Har någon som upplevt den som vass fått den moddad av Harmony Design
,till exempel, och har det botat vassheten?

Försöker bara komma på vad jag ska göra. Rumskorrigeringen vill jag
banne mig ha kvar. Runt 40 Hz så har en stående våg som heter duga, allt
börjar skaka och det låter illa. Deqen dämpade frekvensen runt 40 Hz med
närmare 15 db, hade ett stort hål i mellanregistret som den fyllde igen.
Den får stå kvar om jag kan bli av med vassheten.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:06:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har 8024 men upplever den inte som vass. Her ingen erfarenhet av 2496. I.o.f.s är mitt system rätt mjukt i sig vilket innebär att den tar udden av vasshet.
Tos-link kan bidra med vasshet.
Man ska också se upp med att försöka fylla i dippar. För att höja nivån i en viss frekvens måste Ultracurven sänka nivån i alla andra frekvenser, vilket leder till färre tillgängliga bitar och hörbart ökad kantighet i ljudet.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:49:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, Björn, jag förstår hur det digitala fungerar, i mitt fall så höjs hela nivån från runt 1k med ett par dB
så det borde inte lida av för få bitar så att säga. Tycker det låter illa, sen så låter det ju lika illa
även utan kompenseringen, alltså som ren dac. Jag är lite nyfiken på om det är digitalt det låter illa eller
om det analoga utgångssteget är kack, då kan en zap modul eller en moddning hos HD kanske vara något. Några råd kanske?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:54:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lade en länk till denna tråd i tråden under Nyheter, där folk som äger 2496 härjar.
Hoppas dom har något att komma med.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:57:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Frågor:

Har du testat blint med 2496 som DAC mot CD spelaren?
Vad har PD91 för omvandling? Legato Link?
Har du en testskiva med toner? Nivån olika i högsta frekvensen?
Är jitter korrelerat med vass diskant? Är inte jitter mer ett tidsproblem i den digitala domänen som orsakar ett brusfenomen i den analoga?
Har rumskompenseringen gjorts fel, dvs kompenserat för en rak frekvensgång vid lyssningspositionen?


FÖr de intresserade, originalet är mätt här, dock inte samma maskin som 2496:

http://www.pcavtech.com/sig_proc/Ultracurve/index.htm

Det enda som stör något är en IM dist på runt 0.08%. Jitter dist är lägre än -117 dB. Om det är hörbart eller ej kan man ju diskutera...


T




"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:12:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
PD91 har ingen legato link, ren 18 bit, 8 gångers översampling.
Gammal maskin, men rejält mekaniskt stabil.
Jo, som jag har skrivit flera gånger så har jag kört den mot
cdns analoga utgångar, kan koppla om via fjärr till försteget, det
låter vasst, riktigt vasst. När Tori Amos sjunger så låter det helt ok
med den gammla maskinen, med 2496 som DAC, utan kompensering, så låter det riktigt vasst. Usch. Låter vasst med kompenseringen med.
Så något är skit, vad bara. Jag vet inte. Den är inspelad över en vecka 24 * 7 så det borde vara helt ok.

Så, om den digitala delen är ok, så kanske det är det analoga steget
som är ruttet, vilket inte skulle förvåna mig alls, då kan en modifiering vara på sin plats. Det roligaste skulle vara att prova med en separat dac, med aes/ebu in och balanserat ut, och se om det blir bra. Men någon sådan DAC har jag inte tillgång till.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/08/12 :  17:42:55  Show Profile Send regner a Private Message
Jag lånade hem en deq 2496 ett tag tillbaks och för pengarna tycker jag att den lät ruskigt bra som d/a. Rumskorigeringen gav mig dock praktiskt taget nada, en liten puckel långt ner i frekvensområdet bara, så något köp bidde det inte. Någon vasshet upplevde jag dock inte..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/12 :  17:48:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Det här är helt hemskt i min anläggning, klart det kan vara systemberoende, men kör EC för och slutsteg och dom är inte vassa, sen har jag KEF reference two~two, dom är inte vassa heller, inte mjuka men inte vassa heller.
Fan vet, det enda som återstår är att prova med en separat dac, om det hjälper får det bli
en sådan.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:16:04  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag har för mig att Pioneers PD-spelare (Elite PD-91/75/65, et cetera) anses fungera dåligt som CD-transporter, sannolikt p.g.a. dåliga digitala utgångssteg, men det kan hända att jag minns fel förstås...

Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/13 :  09:59:51  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag upplever inte någon vasshet i diskanten trots Martin Logan SL3 skulle det finnas sånt skulle de obönhörligen avslöja det kör även Krell som också är väldigt analytiska.Skulle tro att ditt problem ligger i transporten prova nån cd spelare som är känd för att ha bra digital utgång.
//////////////// Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/08/13 :  11:35:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
TJa, visst kan det vara så att den optiska utgången på pd91 eller ingången på deq är skräp.

Hmm, kanske ska ta och prova att sätta skiten mellan för och slutsteg eller mellan cd och försteg analogt alltså, bara för att bli av med alla såna problem. Bara som prov alltså. Låter det vasst då med, med lämplig ingångsnivå, så vet jag ganska säkert att det är DEQen som
ställer till det för det låter inte vasst när den inte är med.
Go to Top of Page

ecca
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/08/13 :  12:59:32  Show Profile Send ecca a Private Message
Thomas A:

Hittade en intressant artikel i Stereophiles arkiv där författaren (Robert Harley) bl.a. polemiserar mot din och Knoppens uppfattning om jittrets inverkan på ljudet.

http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?368

Det skulle vara intressant att höra dina invändningar. Även intressant läsning för den som vill lära sig mer om olika typer av jitter och hur dac:en påverkas av dessa. Sedan är ju författarens subjektiva lyssningsintryck, ja just det - subjektiva. De ljudmässiga skillnader han beskriver mellan olika transporter förefaller mig som något överdrivna.

Vad gäller Behringern och vassheten kan den i mitt fall inte tillskrivas transporten, eftersom jag använde två olika högkvalitativa transporter när jag testade den. Det finns visserligen en teoretisk möjlighet att det var något fel på den elektriska digitala ingången. Högst osannolikt dock.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/13 :  13:20:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Var den ordentligt inspelad och uppvärmd när ni testade?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000