HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Carlsson högtalare, nostalgi eller väljlud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/10 :  18:42:33  Show Profile Send Texianen a Private Message
Hur är det egentligen med de gammla Carlsson högtalarna? Hur låter de? är de trögdrivna? Vad är det alla talar om? Jag finns i Uppsala och om det finns någon med någon form av carlsson högt. så hör av er, jag vill lyssna!!

MvH Texianarn

Dr Dr
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/08/10 :  18:54:08  Show Profile Send Dr Dr a Private Message
Tjena Texianen,
Gå till Euronics i Uppsala, där har de ett par OA50.2 tror jag och man brukar få låna hem dem. Så kan du lyssna själv! De är inte mer trögdrivna än "vanliga" högtalare.
/Dr Dr

Det blir bättre om man gör det själv!
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/10 :  20:16:42  Show Profile Send Texianen a Private Message
Aha jo man tackar för det doktor doktor
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:44:24  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Texianen:

Det är sjyssta högtalare till ett förvånansvärt bra pris. Från 70-talsmodellerna och framåt så överraskar de fortfarande (peppar, peppar!). Jag är mycket nöjd med mina OA51!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/10 :  23:15:56  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Min spontana åsikt är att Carlsson är bland de mest (utanför entusiastkretsarna) underskattade högtalarna i hela HIFI-branchen. Även om mina egna OA12.2 har helt nya moderna element (förbättrade originalelement), delningsfilterkomponenter, mm, så är ändå grundkonstruktionen från 1973 enastående bra. Vi var ett gäng som lyssnade på dem för ett par veckor sedan kopplade till följande elektronik:

Källor: Nottingham Analogue Spacedeck samt Quad 99CD
Försteg: Quad 99
Slusteg Quad 909

Totalt nypris på hela anläggningen inklusive rack och kablar låg på cirka 75000kr, varav cirka 2500kr var mina Carlssonburkar. Flera av de som lyssnade tyckte att anläggningen spelade i absolut toppklass jämfört med det mesta de hört (och då ska minnas att nästan alla har verkligt dyra anläggningar själva och har hört "det mesta").

De som känner till högtalarna lite närmare vet att prestanda och pris hänger väldigt lite ihop. Fast visst kostade de en hel del på 70-talet...

Påpekas bör att 60-tals modellerna inte låter speciellt kul. 70-talarna låter superbt med nya element, men med de 30 år gamla originalelementen så låter pga ett antal olika skäl inte speciellt bra, mycket på grund av åldringen av diskanterna. Samma gäller dock 80-tals modellerna OA50, OA51 och OA52 som inte heller låter speciellt bra i mina öron. Det är bara att inse att det har hänt lite med elementutvecklingen på 20 år och att de nuvarande versionerna 50.3, 51.3 och 52.3 är bland de absolut bästa högtalare jag någonsin hört (52.3 toppar listan ännu så länge).

Det är med stor spänning man väntar på de nya modellerna OA58 och OA60. Helt klart är dock att OA58 (som kommer kosta 5000kr jämnt) kommer vara en högtalare som kommer vara helt utan konkurrens i sin prisklass och även i långt högre prisklass enligt denne Carlssonälskare (se som sagt texten om OA12.2 ovan). Tyvärr kommer de väl som vanligt lida av att alldeles för få återförsäljare kommer ta hem dem.

Fast som vanligt så är ju smaken som baken. Jag har dock aldrig hört någon som lyssnat på ett par moderna Carlsson i ett bra rum med bra elektronik som inte tyckt att det låtit mycket, mycket bra.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/10 23:24:51
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/11 :  08:53:50  Show Profile Send Texianen a Private Message
Tack Erik!

För intessant läsning, jag ska genast kolla upp detta. Men hur?.......


.....Fortsättning följer
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:31:38  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tja, var bor du någonstans?

EDIT: Aha! Uppsala. Då är det nog inga problem att få lyssna på Carlsson. Åtminstone inte om du åker till Stockholm. Ska se om jag känner någon där som har ett shysst Carlssonsystem. Tyvärr är det så att alltför många aldrig ens kopplar in sina gamla Carlssonburkar i "finanläggningen" utan driver dem med någon gammal 70- eller 80-tals receiver i sommarstugan eller liknande. Men som sagt en korrekt utförd helrenovering och så bra elektronik man har råd med är de verkligen värda (60-talarna V1, OA4 och OA5 samt OA6 Typ2 undantagna).

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/11 09:48:56
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:44:00  Show Profile Send Hotspur a Private Message
www.carlssonplanet.com
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/11 :  09:46:00  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ooops tack Fridefors! Kan inte förstå att jag inte tänkte på att länka till planeten.

De flesta som frågar om Carlsson burkar ha läst där och blivit intresserade, men jag får nog sluta att ta det för givet.

/Erik
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/11 :  10:12:42  Show Profile Send Texianen a Private Message
Jodå, jag har nog varit där och tittat, men jag skulle vilja ha lite bilder på hela system så att säga, lite som "medlemmarnas system" här på forumet.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/11 :  10:23:18  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Några bilder från träffen hos min polare för några veckor sedan.

Finjustering av OA12.2:




Mina OA12.2 uppställda:




OA12.2 lite närmare:




En nöjd Ranefjord med sin ena OA50.2 som just fått nytt teflonisolerat internkablage:




Och till sist den underbara signalkällan ("vill ha" faktorn är mycket hög på denna). Nottingham Analogue Spacedeck:




Hoppas det inte blev för mycket.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/11 11:08:16
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/11 :  10:44:36  Show Profile Send Texianen a Private Message
Ahh, fina prylar må jag säga. Inte alls för mycket, kanske lite mer ? =)
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/11 :  18:55:23  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena Texianen!

Carlsson är enligt min åsikt både nostalgi och kvalitet. Det är självklart kul att fortsätta syssla med de högtalare som man växte upp med. Jag har själv använt ett par OA-14 under större delen av mitt "Hifi-aktiva" liv. (med nya peerless sc165-basar och de nya peerless-diskanterna rek av Carlssonplanet) Dessa högtalare fick dock obönhörligen ge vika den dagen jag hade första mötet med 80-talsserien som i detta fallet utgjordes av ett par OA-51 med nya Scan-Speak 8545-basar och vifas metalldome. Nu får alla som sysslar med 70-talsserien ursäkta, , men jag tyckte att OA-51 var överlägsna på alla plan men de som absolut bör nämnas var framförallt upplösningen och värmen i ljudet. Den enda fördelen OA14 egentligen hade var att de gick lägre i basen samt att de har ett lite rappare mellanregister (vilket kan vara önskvärt i vissa fall men mestadels är jobbigt enligt min åsikt) Numera sitter jag på ett par OA 51,3 förutom ovanstående och det är dessa jag lyssnar på numera. Jag har jämfört dessa med mycket, inklusive betydligt dyrare saker, och tycker att de står sig mycket bra och i många fall låter bättre. Framförallt pga sin förmåga att få ljudet att lämna högtalarna och växa ut i rummet istället. Jag kommer sannolikt inte att byta högtalare i alla fall.

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/08/11 :  19:45:41  Show Profile Send pekka a Private Message
Erik
quote:
Påpekas bör att 60-tals modellerna inte låter speciellt kul.


Har du verkligen lyssnat på OA6 typ1 eller föregångaren kolboxen.
De låter bra mycket bättre än OA12 - 14
Det är väl endast OA2212 ellr OA116 som kommer upp i den klassen.


PEKKA

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/11 :  23:55:24  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hej Pekka!

Det var en lite slarvig generalisering, men jag skrev dock även lite senare:

quote:
Men som sagt en korrekt utförd helrenovering och så bra elektronik man har råd med är de verkligen värda (60-talarna V1, OA4 och OA5 samt OA6 Typ2 undantagna).


En 60-talare är inte med bland dem undantagna, nämligen OA6 Typ1.

Jag har lyssnat på de flesta andra 60-talare och tycker dock att alla låter mycket sämre än 70-talarna. Det kan dock mycket väl hända att jag skulle älska OA6 Typ1. Detta skulle dock förutsätta att de försetts med de nya superba CT62 diskanterna i så kallad "y-montering". En förutsättning för att jag ska gilla OA14 också förövrigt.

Dock så är det precis som du säger att jag inte lyssnat på dem. Så fort jag får chansen att höra ett par helrenoverade OA6 Typ1 så kommer jag att göra det. Jag tar dock inte för givet att jag kommer gilla dem bättre än OA12, men det är inte omöjligt. Har även ett par snygga OA116 som jag troligen ska renovera/modifiera enligt den nyligen framtagna modifieringsbeskrivningen. Jag har dock hört OA116 både i ".2" version, dvs med bytta element samt i ".3" version, dvs även med filtren modifierade för de nya diskanterna samt modifierade enligt Stigs originalanvisningar. Ingen av dessa modeller har dock imponerat så extremt mycket på mig ännu, men givetvis tillräckligt mycket för att jag ska renovera mitt eget par. Men hittills har OA12.2 presterat det bästa ljud jag hört, i konkurrens med OA52.3 (som garanterat skulle krossat OA12.2 om de fått spela i samma rum). Något som stör mig med OA116 är att de bygger på 5,3 ohms och 16 ohms versioner av SC165 elementen, vilket gör att man inte kan använda de nya SC165-4 med åldersbeständig gummikant utan tvingas använda element med "hemska" skumkanter som måste bytas var tionde år.

Jag gillar dock dynamiken och djupbasen i OA116. Dock så är ljudbilden kanske lite väl hög för min smak, men det återstår att se när mina renoverade burkar spelar här hemma.

Det jag dock kan säga definitivt är att jag nu, efter att ha vant mig vid daglig lyssning på de nya Peerless CT62 diskanter, anser att de gamla MT20 samt MT24 diskanterna är närmast helt olyssningsbara. De låter mycket illa jämfört med CT62 och alla ägare bör verkligen uppgradera dem snarast, då man får en helt ny, mycket bättre högtalare, utan att förlora någonting alls. Men det vet du ju säkerligen redan.

Sedan så tycker jag att de nya SC165-4 spelar bättre i alla register jämfört med 9710 bredbandarna, men det säkert skilja en del i åsikt beroende på vem man frågar.

En intressant detalj är dock att OA116 var den mest utvecklade 70-tals modellen och den Stig lade ner mest tid på att ta fram. OA2212 blev i själva verket färdig först, trots att den kom att marknadsföras sist.

Själv tror jag mig vara mycket säker på att nya modellerna OA58 och OA60 kommer att bli de bästa Carlssonhögtalarna någonsin. Detta efter att ha lyssnat på OA60 och blivit djupt imponerad. Detta trots ett dåligt rum.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/12 00:00:12
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/08/13 :  19:47:25  Show Profile Send pekka a Private Message
Hej Erik

De gamla 60-talarna var ju monohögtalare då Stig på den tiden
ansåg att en bra monoinspelning var bättre än
en dito stereo.
OA4,OA5 fram till OA6 typ II var i på den tiden ett stort lyft för
bra återgivning i hemmamiljö.

Jag har dock lyssnat till ett renoverat OA6 typ 1 och det är en högtalare
jag skulle kunna leva med.

Även kolboxen med sitt fantastiska träarbete är en njutning att se
och lyssna till.

Min favorit alla kategorier är OD11.
Jag har ett helrenoverat par och de låter löjligt bra.
De så att man knappt tror sin öron att det går att få fram så
mycket välljud hur en så genialisk enkel konstruktion.

PEKKA





Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:19:49  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Pekka:

Jag har själv 2 par OD11.

Tillsammans med 2 par OA12, 1 par OA14 och 1 par OA116.

Ska renovera upp de ena OD11-paret snart och jämföra med OA12.2. Det jag hört hittills så gillar jag dock OA12.2 bättre än OD11.2.

OA116 skall också bli kul att höra renoverade.

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000