HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkar funderingar till audiovector
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/08/06 :  22:37:08  Show Profile Send ReKo a Private Message
Är sugen på ett par Audiovector m3 super och funderar på vad de skall drivas med.. Arcam sägs ju vara bra till AV. Tänker då främst på A80 och A85.. Någon som lyssnat och jämfört? stora skillnader?
Sedan funderar jag lite på primare.. kan det vara ett bättre alternativ än arcam.. I20 kanske? sugen på A30.1 också.. men den är lite väl dyr känns det som.

räcker kraften till ordentligt i dessa stärkare?

skall självklart lyssna själv också men lite kött på benen skadar inte.

Tacksam för svar
/ Ante

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/06 :  23:19:20  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag tror absolut att kraften räcker till i alla de uppräknade förstärkarna.

Alla alternativen är bra, frågan är bara vilket ljudideal du har. Arcam rekommenderas av både Audiovector själva och importören, men jag tycker att ljudet är lite för analytiskt för min smak. Primare kan låta mkt bra också (har bara hört A10 och A20), men på ett annat sätt. Själv fastnade jag för Vincent SV-233, som gav det ljud som passade mig bäst.

Jag tycker alltså inte att något av dina alternativ är fel. Lyssna och hör vad som passar dig bäst. Och lägg till Vincent på lyssningslistan!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/07 :  00:08:54  Show Profile Send Roq a Private Message
ReKo: Bra att du funderat på M3 Super och inte M3. Super låter verkligen mycket bättre! Som staffann har jag också Vincent SV-233 - mycket kraft och detaljrikedom. Vissa tycker den låter lite "varm" eller "rörlik" och det kanske kan stämma men jag har inte lyssnat igenom så många stärkare ännu för att uttala mig om detta. Har i alla fall jämfört den med H/K 670 och jämfört med denna så låter den helt klart varmare.

(ReKo har mail!)

Edited by - Roq on 2003/08/07 01:26:28
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/07 :  01:45:13  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Tycker inte Audiovector låter roligt förrän man kopplar på rätt stora slutsteg.. Typ ett Bryston-steg eller så.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/07 :  10:31:09  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Att Arcam rekommenderas av AudioVector importören är ju inte förvånande eftersom det är samma importör av båda märkena!
Men jag skulle ha kollat in fler förstärkare.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:03:05  Show Profile Send ReKo a Private Message
Tackar för svaren än så länge.. någon som hört primare eller myryad tillsammans med audiovector?.. mitt rum har en förmåga att kraftigt förstärka basen så den lätt blir "bumlig"..
Vill därav ha en rapp och tight stärkare. tror t.ex. inte att vincent skulle passa i detta rum.

/ Ante
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:10:33  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Jag kör själv Primre ihop med ett par Audiovector M3 Avantgarde och tycker att denna kombination är väldigt trevlig. Har även testat både Arcam och Myryad till dessa vilket funkar väldigt bra. Föredrar nog då kanske Arcam framför Myryaden men lite smaksak som alltid.

Bor du i Sthlm så kan tex Ljudmakarn hjälpa dig med dessa problem då dom har primare (nåt iaf inne) Arcam och Myryad också.

Bara att mejla och fråga om det är nåt speciellt du vill veta.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/08/07 :  14:39:21  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Lyssnade ganska mycket på Audiovector M3 nyligen när jag skulle handla nya högtalare och ett av försäljningsargumenten man fick höra var man än kom var att M3orna var lättdrivna och inte var så beroende av extrema förstärkare för att låta bra.
ALLA högtalare låter bättre ju bättre förstärkaren är, men.....
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/07 :  15:00:12  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
lajo1... Jo, det är säkert ett av försäljningsargumenten... Att de ska låta bra redan med billigare förstärkare.. Det är bara det att de tyvärr inte gör det.

Rapp & tajt... Låter mer som Cyrus eller Naim..?

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2003/08/07 :  19:26:20  Show Profile Send Kreator a Private Message
Finns ingen elektronik som kan få ett par Audiovector att låta bra!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/08/08 :  01:03:30  Show Profile Send ReKo a Private Message
Kreator? vill du förtydliga dig lite? och om AV låter skit vad är det som låter bra?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/08 :  12:08:51  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
(Jag tycker Amphion är bättre än Audiovector)

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/08 :  12:13:31  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kan man inte skriva nåt vettigare så kan man väl hellre skita i att göra ett inlägg.

Orkar man inte motivera varför man tycker si eller så på ett vettigt sätt så är det ju rätt meningslöst inlägg iaf.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/08/08 :  12:59:54  Show Profile Send keefan a Private Message
Har själv AudioVector M1 Signature med Primare I20 stärkare. Det fungerar fin-fint.
Har provar M3:an med samma stärkare och det fungerade också fint.

Audiovector kräver inte så kraftig stärkare för att låte bra, men låter såklart bättre med bättre stärkare.
Det är inte som med t.ex. Dynaudio SE1.3 som kräver rejäla grejer innnan den börjar låta bra.

/K
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:02:05  Show Profile Send keefan a Private Message
Har själv AudioVector M1 Signature med Primare I20 stärkare. Det fungerar fin-fint.
Har provar M3:an med samma stärkare och det fungerade också fint.

Audiovector kräver inte så kraftig stärkare för att låte bra, men låter såklart bättre med bättre stärkare.
Det är inte som med t.ex. Dynaudio SE1.3 som kräver rejäla grejer innnan den börjar låta bra.

/K
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:00:09  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har själv haft Audiovector m1 signature och dom var helt okej. Men sen hörde jag Sonus Faber och audiovector åkte ut direkt.

Annars så är Audiovector just det som alla säljare säger, nämligen lättdrivna. Dom är inte heller särskilt kinkiga på förstärkare utan spelar helt okej med lite billigare saker. Vilken stärkare du bestämmer dig för beror väldigt mycket på tycke och smak men jag tycker du ska prova följande:

Musical Fidelity A 3.2
Arcam Fmj A32
Arcam diva A85
Primare I20
Primare 30.1
Audio Analogue Puccini SE
Rega Mira 3
Vincent SV-233

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:22:37  Show Profile Send keefan a Private Message
Akhenaton..
Gillar iofs mina AudioVector, men vilka Sonus Faber bytte du till?
/K
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:01:36  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Bytte till Sonus Faber Grand Piano Home. Efter att jag hört mellanregistret på Grand Piano Home så hade mina m1 signature inte så mycket att säga till om..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/08 :  15:55:26  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag har precis bestämt mig för att köpa en S.A.T. Amplifix till mina Audiovector M1 (snart M1 super). Hoppas på att det blir en lyckad kombination. Har tyvärr inte lyssnat på grejjerna tillsammans, men Aplifixen verkar ha bra andrahandsvärde så jag ser det som ett längre test. Fungerar det bra så behåller jag den.

Är det någon här som hört kombinationen Amplifix Audiovector?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/08 :  19:36:27  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker kombinationen Amplifix/audiovector blir för ljus, och om du ska ha något åt det ljusare hållet till dina audiovector så är arcams fmj a32:a eller diva A85:a betydligt roligare. Jag tycker dessutom du är helt galen som köper stärkare till dina högtalare utan att lyssna. Vilket förstärkare man har till högtalarna är det näst viktigaste steget i en anläggning efter högtalare valet och också det som påverkar en anläggning mest förutom högtalarvalet.

Jag vet av erfarenhet att det aldrig blir billigare i längden att köpa prylar man aldrig lyssnat på bara för att det är ekonomiskt eller dom har ett bra andrahandsvärde. Så jag avråder dig starkt från amplifix köpet. Hade det varit jag hade jag aldrig gjort det.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/08/08 :  22:53:58  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag har AV M1 Sign och letade länge efter lämplig förstärkare till dessa, i mitt tycke, välljudande lådor. Efter mycket provande (Vincent, Arcam, Quad, HK, Audio Analogue etc) blev det Primare A30.1, som jag är helnöjd med. Ljudet är varmt och naturligt och kraftfullt. AV:orna kan klinga ut riktigt skönt. Jag tycker tvärtemot flertalet, att Audiovector-högtalare är oerhört kinkiga vad gäller förstärkare och signalkälla. Det tog nästan två år att komma fram till Primare, där även CD-spelaren D30.2 passar utmärkt till AV.

tompa
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/08 :  23:02:11  Show Profile Send ekman a Private Message
kreator fick huvudet på den vid den här laget mkt berömda spiken =)
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/08/09 :  00:53:58  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
ésm:

Chefredaktören (Jonas) på Hifi&Musik har ju ett par AudioVector Avantgarde M3 tillsammans med en SAT amplifix. Mejla honom och fråga hur han tycker audiovector funkar med amplifix.

mvh,
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/08/09 :  01:41:53  Show Profile Send ésm a Private Message
Hmm, vi får se hur det löser sig med ljudet. Jag tycker dock att det skall bli trevligt att få hem stärkaren och lyssna. Mina HiFi kunskaper sträcker sig inte SÅ långt, så det skall bli intressant att se (höra) om kobinationens ljud passar mig.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  17:46:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tyckte INTE Arcam fungerade till Audiovector M3 Avantgarde sist jag hörde dom !! Det var väldigt vasst och hårt i både diskant och mellanregister, kändes som att elementen inte spelade ihop och att det var klart påträngande.

Så jag skulle säga att Audiovector behöver nått väldigt varmt och kanske lite murrigt för att låta behagliga.. Kanske rör, vem vet ?!?!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/11 :  08:54:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>MartinH

Missuppfatta mig inte nu. Jag menar inte att Arcam är en bra kombination till Audiovector. Men om man gillar mycket ljust ljud(vilket man lär göra om man köper en amplifix till ett par audiovector) så är Arcam roligare än Amplifix. Men varken Arcam eller Amplifix är en speciellt bra matchning till Audiovector i mina öron. Det behöves mer värme för att gottgöra för audiovectors tunna tråkiga mellanregister.. Typ Vincent, Primare, Audio Analogue, Lavardin etc. Rör funkar nog också bra.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000