HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hygglig Hifi i bilen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:27:17  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag kan ingenting om detta och det är en jungel där ute!
Jag behöver en CD/radio-enhet som ffa låter bra - det är den viktigaste egenskapen. Behöver inte vara en massa "finesser" på den men helst ska den ha volymratt och inte irriterande +/- tangenter. Max 2500-3000kr. Beg. eller nytt.
Bilstereo brukar ju inte diskuteras så ofta på detta forum men nån kanske har ett tips? Misstänker att det finns speciella bilstereoforum men jag har inte avsikten att fråga vidare om detta dessutom säger mina fördomar mig att där diskuteras vem som har det fetaste bastrycket från sina 12"-are eller hur man får plats med så många slutsteg i bagageutrymmet .

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:34:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare!

Jag har väldigt bra erfarenheter av Blaupunkt. Har nog haft sådana i drygt 10 år i lite olika varianter. Den senaste jag har har en ratt men inte som en "knapp" utan som en ring med "nabbar" på. Det fungerar väldigt bra för mig.
Det enda jag inte tycker är jättebra är att displayen blir väldigt varm, bortåt 50 deg. C. Men den är några år och displaytekniken då är inte vad den är idag. De har säkert fixat det på dagens maskiner.

Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:47:37  Show Profile Send Roq a Private Message
PAC: OK tack, poäng till Blaupunkt.

Kenwood nån? De hänger väl ihop med Accuphase på något sätt?
Pioneer och Alpine är andra märken som kommer upp i min skalle när jag tänker bilstereo - tips där, modell?

Edited by - Roq on 2003/08/07 21:47:58
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/08/07 :  21:48:55  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Har inte clarion nån modell som passar jag köpte min MD/radio spelare och den har volym ratt,fungerar väldigt bra.
Mvh
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:05:00  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej Roq

Jag handlade i din prisklass för ett par tre-fyra år sedan och lyssnade då mig fram till att pioneers DEH-modeller var modellen.Detkan ju ha hänt en del sedan dess dock. 2kkr kostar uppföljaren idag 1500-något heter den tror jag. Löstagbar front, ett par förinställda eq-lägen och ett att fixa med själv. Tyvärr +/- tangenter... Man kan köpa till trådlös att sätta på ratten. Lättanvänd tycker jag, men det är ju allt man lärt sig
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:13:19  Show Profile Send ekman a Private Message
Accuphase bröt sig ut ifrån Kenwood på 70talet tror jag? dåvarande Kensonic
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/08/07 :  22:31:28  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack Bjarne! Ska kolla in dessa.
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/08 :  00:14:32  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
slutsteg & basar behöver inte nödvändigtvis enbart innebär imponatorljud.. det är ganska nödvändigt för välljud också. min kompis har en alpine-spelare i den prisklassen.. den har dock +/- & inte ratt. men den låter helt OK.. om man inte ska spela högt.. för då behöver man.. slusteg o s v.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/08/08 :  03:13:32  Show Profile Send AKA a Private Message
Skulle aldrig köpa en Blaupunkt.
De sitter i våra tjänstebilar och de är trasiga på flera sätt på många av bilarna.
T.ex. när man skall höja på volymratten, sänks volymen istället. detta gör att man inte kan höja alls.

Även min kompis har samma problem med sin Blaupunkt. Samtliga är nya modeller.
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/08/08 :  08:59:05  Show Profile Send Outsider a Private Message
Jag har bara bra erfarenheter av Pionner spelare, ta någon av dagen DEH modeller. Jag är ganska säker på att du blir nöjd. Frågan är ju om du bryr dig om möjligheten att kunna spela Mp3 i bilen...
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/08 :  09:29:34  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Har själv haft flera av pioneers DEH modeller(i olika bilar) och när jag lyssnade mig fram så var det dessa som hade klart bäst ljud. De modeller jag hade hade dessutom en volymratt man tryckte ut från displayen, vilket du borde gilla.

Jag tycker både Blaupunkts och Clarions bilstereo prylar låter dassigt.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/08/08 09:30:15
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/08/08 :  10:06:52  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tänkte bara komplettera med tipset att använda en aktiv sub i bagaget. Det gör mycket för fylligheten i ljudet. Pioneer har såna man kan gömma i reservhjulet om man inte vill ödsla bagageplats. Själv har jag en som heter WX10LPA, men även de mindre modellerna hjälper mycket - jag tror de börjar nere på 600:- eller nåt sånt. (Det var ett tag sedan jag fixade med bilpryttlar så jag är inte helt uppdaterad.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/08/08 :  10:26:44  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag upplever Pioneers spelare som välljudande, dock med en viss loudnesseffekt. Själv har jag en Clarion, med digital ratt, som jag tycker funkar bra med Saabs orginalhögtalare och en billig bas med ett billigt slutsteg. Håller med övriga, skaffa en sub.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:00:18  Show Profile Send bjarne a Private Message
På Pioneers hemsida kan du välja din bilmodell och se vilka av deras högtalare som passar på vilka ställen i din bil. Fler och fler biltillverkare skräddarsyr sina utrymmen så att bara deras specialhögtalare - som iofs kan vara bra - passar i utrymmet.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  15:00:13  Show Profile Send divander a Private Message
Skulle det fungera med ett par Tangbandbredbandare i bilen. De har väl inga papperkoner som blir förstörda? Eller är det annat som gör att de inte fungerar?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  15:24:37  Show Profile Send gardd a Private Message
Bjarne: Jag vill nog säga att det är dåligt när biltillverkarna skräddarsyr för sin hifiutrustning eftersom deras originalutrustning oftast är undermålig ens egna preferenser.
Det dåliga med detta är att det är krångligare att byta ut högtalarna. Numer måste man i så gott som samtliga bilmodeller ta fram stora kniven och fullständigt skära sönder halva dörren för att byta högtalarna... Inget modultänkande här inte! Det ser dock svårare ut än vad det är. Trådarna finns ju där så det är bara ta fram kniven och skära lite :)

Tag ett steg i taget, börja med att köpa själva bilstereon. Lägg sedan till en ev. sub och fortsätt sedan med slutsteg om det behövs samt nya högtalare...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000