HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD för 699:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:27:06  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej.
Då jag inte har brytt mig om att skaffa någon dvd för jag letar som en galning efter en "riktig" cd-spelare, typ cdfix. Tänkte jag ska lägga alla pengar på en bra cd istället för en halvbra cd och en halvbra dvd.
Men nu såg jag att man kunde köpa en ny dvd för 699kr. Frågan lyder: är det någon idé att köpa en sån eller är det rena skiten, den är ju billig iaf... blir det ok bild och ljud?

MVH /Mikaell.

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:37:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst får du bild och ljud, men kanske inte i nån speciellt bra nivå. Men är man medveten om att det kommer bli dåligt så kommer man nog inte göra nått dåligt köp. Men visst blir det klart bättre om man satsar på en spelare för en 2000-3000:-.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:41:19  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Hur som så måste den slå vilken Video som helst. Är man nöjd med det så köp den. Jag menar, själv har jag bara en DVD, skulle aldrig i livet få för mig att köpa en Video för att hyra filmer med mera...

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:57:41  Show Profile Send huzze a Private Message
Jag har generellt sett svårt för "no-name"-produkter men måste ändå delivs instämma med tidigare inlägg.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:26:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag skulle aldrig köpa en DVD för under säg 2500. Anledning? Dels blir bilden och ljudet något bättre med priset men främsta orsaken är att kvalitén överlag är bättre = mindre risk för tråkiga fel på prylen. Inte kul att sätta på favoritfilmen och så dör spelaren. Jag vet att visst kan en DVD för 695 hålla men som sagt, sannolikheten för fel är större. Det finns olika Panasonic DVD för ca 2000-2500 som lär vara bra, köp ngn av dom istället!

Edited by - Snutten on 2003/08/12 12:27:48
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/08/12 :  12:49:19  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
En H/K DVD21 får man för ca 2900 kr ny. Där har du bra bild och ljud utan att den belastar din CD budget alltför mycket. En begagnad spelare borde ligga runt 1500 kr.

Men visst får du bild och ljud även i en billig DVD. Jag skulle dock hellre satsat på en begagnad DVD av lite bättre "kvalisort".
Men dom flesta kjedjor som säljer billiga DVD har oftast öppet köp så det är ju bara att köpa och prova om den duger för dina behov.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:10:50  Show Profile Send Mikaell a Private Message
quote:
Det finns olika Panasonic DVD för ca 2000-2500 som lär vara bra, köp ngn av dom istället!
Jo visst, det stämmer att dom är bättre. Men jag ska lägga alla pengarna jag har till en bra cd och i den "pengahögen" finns det inget till övers för en dvd runt 2k.
Men 699kr jag jag avvara. ska nog prova en sån till helgen.
Har bara vhs att jämnföra med så det blir nog lite bättre.
/Mikaell.
.......vart tog semestern vägen.......?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:13:15  Show Profile Send Mikaell a Private Message
snutten: det är väl 1 års garanti hos dom där ljud o bild kedjerna, eller?
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:20:01  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Kolla den mekaniska ljudnivån bara, en bekant skaffade en billig DVD, bild och ljud var OK men det satt en DVD-ROM i den som lät som... Jag undrade varför glasdörrarna till TV-bänken skallrade... Det var DVD:n!

/P
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/12 :  13:22:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jo det är garanti MEN: när prylar går sönder är risken stor att du får vänta på att få den lagad. Har du tur får du en ny på direkten men du kan ge dig katten på att när jusst du kommer så "det är tyvärr omöjligt" osv osv! Jag HATAR att gå tillbaka med nya prylar som gått sönder inom garantitiden! Risken för strul är tyvärr ganksa stor! Men om du kan stå ut med detta så ok, kan ju vara kul att se vad en "fulspelare" klarar av.
Och glöm inte: man får sällan mer än vad man betalar för .

Edited by - Snutten on 2003/08/12 13:24:19
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2003/08/12 :  14:28:27  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Här har ni en som köpt en DVD-spelare för ca 700kr från netonnet. En kompis hade köpt en likadan innan mig och jag fick därmed möjlighet att prova den litegrann innan eventuellt köp.

Hur som helst köpte jag en och är faktistkt jättenöjd! Visst kan meknaiken låta lite ibland men absolut inte så att det stör mig iaf. Sen så är faktiskt ljudet helt okej! Och bildmässigt inget att klaga på. För priset ett väldigt bra köp! Dock är layouten på fjärrkontrollen inte någon höjdare ;) Men man vänjer sig. Ett plus är att den jag köpte hade volymkontroll vilket jag ser som ett plus i kanten!


mvh Niclas
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/08/12 :  14:41:35  Show Profile Send Totem a Private Message
Panasonic DVD-s35 är knäpptyst, spelar DVD-filmer med mycket god skärpa och ljudmässigt har jag inget att klaga på. 1795 regionfri hos Expert. Går säkert att hitta ännu billigare någon annanstans. Klarar till och med DVD-Audio. Bara 2-kanal, men ändå..

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:32:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har upplevt att billigare DVD-spelare hackar oftare.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:43:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Garantin på konsumentelektronik är väl alltid två år, eller? Det är nog ingen fara med att köpa en billig DVD. Vilka märken rör det sig om? Det skulle vara kul att prova något riktigt billigt och t.ex. jämföra med lite äldre CD-spelare.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/12 :  16:03:26  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jag köpte oxo en billig typ 799:- DVD från netonnet för ca 6 månader sedan, och för pengarna är jag nöjd. Fick dock få den första jag fick hem utbytt då den bara läste hälften av alla skivor, men den jag har nu funkar finfint... Det är ju säkert inte nån höjdarbild, men till min standard 28" Philips-TV för ca 4kkr så funkar den utmärkt....
Mitt råd är: Har du ingen DVD, så köp en sådan här, så har du tid på dig att fundera på vad du verkligen vill ha... Du kan ju alltid ge den till nån väl behövande om du vill köpa nåt bättre senare nån gång. Jag menar den kostar ju inte mer än en standard signalkabel...

/Simon
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/12 :  18:23:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag skulle nog hellre rekommendera ett känt märke och lite dyrare i pris för större driftsäkerhet och bättre kvalitet.

T.ex. en Philips DVD-728 för ca. 1800:-

Den kan nog köpas överallt inklusive stormarknaderna och trolig till extrapris någonstans med lite tur.

Bravo
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/08/12 :  18:40:55  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Man måste väl kunna jämföra en DVD för 700 pix mot en "kompakt anläggning" för musik. Den gör vad den ska, varken mer eller mindre. Har man en super bra 100 mhz tv med whidescreen modell många tum, en projektor eller dylikt med ett surround system för 20 k, ja då kanske man bör lägga mer på sin DVD. Förmodligen vill man då slänga pengar i klass 10-30k på sin DVD.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/12 :  21:44:28  Show Profile Send Mikaell a Private Message
splix, helt rätt!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  13:42:03  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Garantin på konsumentelektronik är väl alltid två år, eller?


Om jag har fattat rätt så är det ett års garanti. Men man har ytterligare ett år till om felet uppstod under det första året.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:20:24  Show Profile Send gardd a Private Message
En pioneer dvr-105 dvdbrännare kostar nu bara 1690kr inkl moms på microstore.se varför dvdrfilmer dyker upp allt oftare i kopierat tillstånd. vill du kunna titta på sådana skivor (det vill du nog!), så duger inte de billiga spelarna så bra såvida man inte har bränt sina dvdfilmer på Grade A medium. Eftersom Grade A kostar mer, så väljer de flesta att kopiera filmerna på Grade B medier som kostar runt 11kr/styck inkl moms o frakt från www.bigpockets.co.uk
det tar 15 minuter att bränna en sån film på en sådan skiva.

Slutsatsen blir att undvika den billigaste skiten och sikta på något högre kvalitet. Se till att testa nåra hembrända filmer på den och kolla noggrannast på de sista 15 minutrarna av filmen.

Dock tycker jag att den här tråden handlar dock väldigt lite om 2 kanalsljud och närmar sig mer hemmabio tycker jag ...

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:23:28  Show Profile Send gardd a Private Message
Här har du en grym maskin som även sväljer budgetskivor av typ Grade B:
www.fixaren.com/shop/product.asp%3Fcatid%3D5%26subcatid%3D199%26prodid%3D44707" target="_blank">http://www.fixaren.com/index.asp?url=http%3A//www.fixaren.com/shop/product.asp%3Fcatid%3D5%26subcatid%3D199%26prodid%3D44707

Dessutom klarar den lite andra coola grejor... :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/17 :  14:41:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
Enl Konsumentköplagen som gäller nu (och som ska finnas i varje EU-land) så har man alltid ett år garanti (men kan naturligtvis ha mer) och två års reklamationsrätt. D v s om det uppstår ett fel på varan (som inte kan hänföras till missbruk) så betraktas det alltid som ett fabrikationsfel och både undersökning och reparation (eller utbyte av apparat) ska bekostas av säljaren. Inträffar det ett fel under det andra året så får köparen bekosta undersökningen och om det finns ett fel som kan anses ha funnits i apparaten sedan försäljningen så får säljaren bekosta reparation/utbyte. Naturligtvis så kan det finnas generösare tillverkare/säljare!


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000