HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Provlyssnat HFLS1.....och beställt ett par.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/01 :  14:02:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tänk vad som sig tilldrager bakom det flitiga DIY-folkets immiga fönster!

Så här är det: Som hifibiten ganska opraktisk människa är jag sällan inne på DIY. Vi har en utmärkt moderator i epkpeng så behovet verkar inte heller finnas. Nu har gänget - i samarbete med en hel hoper duktiga konstruktörer - gjort en högtalare som jag lyssnat på hemma hos PAC i går kväll.

Utan att jag hade en aning om det hela så har massor av entusiasm och arbete lagts ned i denna "forumbaby". Det är bara att erkänna. Jag hade ingen koll alls. (något som PAC uttryckte sitt ogillande över i tydliga ordalag)

Sent skall syndaren vakna. Provlyssning med andra ord. Sony 777, Mark Levinson försteg, Mc Cormack DNA 0,5 stärkare och MIT (!) kablage.

Det låter förnämligt! Det låter homogent! Röster är punktformiga!
Ritningar ligger tydligen öppet här på nätet tillsammans med produktlista och beställningsnummer!

Gör som jag (öh...ehrm...) bygg din egen high end-högtalare för endast ett litet antal tusenlappar, tror att man kommer under 4000:- exklusive eget arbete. Mina skall bli i ljus björk, lika de som jag provlyssnade.

Utan att gå in allt för mycket på de personliga omdömmen som gavs (inte bra för de egna affärerna) så är en högtalare ihopskruvad exakt på detta sätt en välljudsmaskin långt bättre än "köpehögtalare" för väldigt mycket mer pengar.

Forumet har sin förstling ute. Det blir en succe. Bygg den!

Vi bockar och bugar för alla timmar och alla de hundratals (tusentals?) råd från kunniga högtalarproffs på DIY-sidan.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/08/01 :  14:14:44  Show Profile Send DasKapital a Private Message
HFLS1 blir det här också... Och jag är i gott sällskap ser jag!

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/01 :  14:38:59  Show Profile Send Belker a Private Message
Funderar på att släppa det jag bygger för stunden och ge mig på HFLS-1. Var dom verkligen bara bra? Inga svagheter? Var inte så snäll, Sladd. Jag blir orolig!

Låter dom "likt" något kommersiellt där ute? Så man kan snyltlyssna hos nån handlare och sedan beställa av näthandlarn epkpeng
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  15:47:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tevligt att du gillade dem sladd!

Förhoppningsvis låter de bra här om en stund när epkpeng dyker upp i en *riktig anläggning!

/ae



*Bestående av Denon DCD625mkII ett NAD-slutsteg, ihopsnörad med RG-62 och EKK och placerad i ett väldämpat rum med orange-brun heltäckningsmatta!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

lambda
Kilroy was here

120 Posts

Posted - 2003/08/01 :  16:57:00  Show Profile Send lambda a Private Message
Hihi. Så kan det gå när man måste krypa till korset. Trevligt att burkarna fick auktoritetens godkännande.


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/01 :  17:26:37  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Låter spännande! Nu blev man ju sugen på att lyssna på ett par..


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/01 :  17:38:31  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Oj.. 1000 posts..

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  17:55:44  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nu har jag lyssnat också under kontrollerade omständigheter! Dock blev det lite av en räserlyssning för epkpeng skulle vidare hemåt...

Lyssningslista:
Tori Amos/Under the Pink - Pretty Good Year
Lambchop/is a woman - andraspåret...
FGTH/Welcome to the Pleasuredome - Born to Run
Kelis/Kaledioskope - Good Stuff
Soundtracket till The Fifth Element - Spår 2 och 14
Prince/Prince - I Wanna Be your lover
Pink - Feel Good Time
Delibes/Lakmé - Viens, Mallika... Dôme épais le Jasmin

Tja vad ska man säga? Grundintrycket är att den är detaljerad med en mjuk grundton. Man hör det man vill höra och utan att det låter ljust och påträngande. Dynamiskt fungerar den mycket bra på Prince (som är en väldigt dynamisk inspelning) och basen är något lite betonad men det är ytterst lite och den är inte svampig utan sköter sig bra även på styggespåret på Det femte element som innehåller ett svep ner till 3 Hz... På Born to run så rockar den fett precis som man vill ha det och Tori Amos får håren på vaderna att anta vinkelrät position! Vid vad många skulle säga var väldigt hög volym med Pink där vi utnyttjade baselementets hela linjära område (och troligen lite till) så tappar den lite kontrollen i basen men det måste man nästan förvänta sig när talspolen troligen ligger delvis utanför talspolegapet i topparna och då tappar de flesta elementen kontrollen. Basen går lagom djupt för att man ska känna att man i majoriteten av musikmaterialet inte behöver mer och den är då relatvit kontrollerad. Har man ett rum med för mycket dämpning uppåt i frekvens i förhållande till basområdet så kan den låta mindre artikulerad.

Summering:
En högtalare som har få brister och som många skulle kunna leva länge med utan att känna behov av att uppgradera!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/01 :  17:59:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Härligt att Sladd gillar en lågprisprodukt! Det ser jag som ett mycket gott betyg. Länge leve Epkpeng . För det här måste väl först och främst vara din skapelse? Hifi-högtalare för 4000 kronor. Inte dåligt!
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/01 :  18:07:34  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Kul och smått sensationell läsning det här! Typiskt att jag var tvungen att avböja Epkpeng-besök denna gång, eller så var det tur...

Grattis, alla ni som utvecklat denna kommande klassiker?!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/01 :  18:40:35  Show Profile Send Aton a Private Message
Skicka ett ex till Hifi och Musik !
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/01 :  19:13:23  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tack alla! Verkligen!

Efter 40 mil körda, är inte direkt "värmande" nått man behöver (det är alltså varmt i bilen). Denna värmande tråd var till trots positivt värmande. ;-) Enklare uttryckt; kul läsning!

Jag kan heller inte ta på mig ens ½ av alla positiva ord. Dessa fina ord skall delas ut till många konstruktörer.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:11:32  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Sladds ord är lag!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:17:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
ska man sätta ihop högtalaren själv? eller kan den köpas färdigbyggd också? i så fall vad är priset då?
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:17:23  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Borde ni förresten inte döpa om högtalaren? Det är ju omöjligt att minnas nuvarande konsonantkombination... Vad sägs om:

Forum One
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:25:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Marbrink;
Det är ett "open source procjekt". Detta betyder att företag inte skall sätta i serie att tillverka färdig produkt. Skall du köpa den färdig bör du koppla ihop några olika företag. Det är DU som är dirigent. HifiForum äger rättiggeterna till det som skrivits och publicerats här. HFLS-1 är ett exempel.
Det roligaste med HFLS-1 (dåligt namn, jag VET fridefors, se nedan) är att bygga själv och lära sig. Hifi-utbildning, helt enkelt! ;-)

Fridefors;
HFLS-1 = HifiForum LoudSpeaker 1. Alla vi tekniknerdar på DIY verkar tycka om forkortningar, gärna med en eller flera siffror. Sånna är vi...

Jag håller med dig Fridefors. Startar du en tråd och skramlar fram ett namn på vår högtalare? Vi har säkert en hififorumkeps till initiativtagare och vinnande bidrag - eller hur Sladd?!?



Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:38:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ok. Hmm..då blir det inte nåt för mig som inte kan bygga själv....
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  20:49:24  Show Profile Send Nagref a Private Message
Marbrink: det finns många som kan bygga så med en liten förfrågningsrunda bland byggkunniga så tror jag nog du är i hamn ändå. Jag vet att Chrille ville bygga lådor och det kanske han vill fortfarande för de som behöver?
Med en fråga så vet man svaret snart...

Om du misstänker, eller betvivlar så har Chrille byggt denna högtalare som jag har gjort förlagan till:





Fridefors: Ditt namnförslag var det bästa jag har sett hittils! När det gäller avgörander i en eventuell namntävling så är det epkpeng som har avgörandet men ett litet tips till alla som vill lägga förslag - det kanske kommer en fortsättning i form av en subb och då ska det till ett matchande namn till den!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:06:58  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Solklart vad efterföljaren (subben skulle heta då)

Forum One.1


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:25:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Eller om man ska bygga den som stativ för hfls-1 (minder optimalt egentligen akustiskt men rätt praktiskt) så kan man kalla den 'one on One'!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:35:45  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Namntävling utlyst!
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16817
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:45:44  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
När ett namn är godkänt av alla inblandade kan jag ställa upp med att designa en logo till den - ifall ni vill alltså....

Artphotography
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/01 :  21:53:56  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Chrille byggt denna högtalare...

Nagref, hälsa Chrille att den är kanonsnygg!
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2003/08/01 :  22:16:41  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
quote:
Ok. Hmm..då blir det inte nåt för mig som inte kan bygga själv....


Om man skulle råka få lite tid över från pluggandet (typ nästa sommar) vore det kul att göra ett försök att bygga själv. Men jag håller med marbrink, om man är en klåpare så vill man ju inte förstöra nåt som kan, och bör, bli riktigt bra...
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/08/01 :  22:16:59  Show Profile Send MaS a Private Message
Hupps låter ju kul nåt att göra när höstdemonerna skall driva gäck med en.

Vad hittar jag ritningar beskrivningar, komponenter osv, kollat runt men ej hittat.

Är väl Ölen som spökar i ens huvud.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/01 :  22:24:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mas: man kan kolla här:
http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/artikel.htm

eller en av stickytrådarna på diy-delen (den som heter hfls-1....)

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000