HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hificomponents.de
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jocke
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/30 :  10:11:16  Show Profile Send jocke a Private Message
Någon som har handlat därifrån? Är de bra? fördelar/nackdelar?

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/07/30 :  10:30:48  Show Profile Send MartinN a Private Message

Hej

Jag har beställt därifrån och kan främst säga att om man accepterar förskottsbetalning och vill
göra en sådan till ett utländskt konto så borde det fungera.

Själv hade jag extrem otur, de uppdaterade sin programvara när jag beställde och min beställning kom bort. Efter litet väntande skickade jag e-mail och då kollade de sina konton och jag fick min
DVD-A spelare.

Jag skulle nu helst beställa från ett ställe där de accepterar betalning med VISA, dvs de gör
transaktionen först när varan är i paketeringsskedet.

Tycker att man skall få varan mycket billigare för att det skall vara värt besväret. Visserligen
fick jag det men efter ca 1 år realiserade svenska butiker spelaren till ungefär samma pris.

Martin
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/30 :  10:45:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jocke:

sök på "apparat.se" för att få del av de diskussioner som varit om näthandel, privatimport, piratimport, snedimport, direktimport, egenimport etc...kärt barn har många namn.

Forumet är aktivt stödjande av svensk hifihandel och svensk generalagentur oavsett märke eller namn.

Det du funderar på att köpa måste ju finnas i en svensk butik eftersom du kan tänka dig att slanta upp några (eller många?) tusenlappar och där du lyssnat eller känt på produkten. Handla där är mitt förslag, så kanske butiken finns kvar nästa gång du vill handla.

mvh

sladd

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/30 :  11:13:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Sladd:
Jag sökte i forumhandboken http://www.hififorum.nu/hififorumpolicy.htm
för att se var "Forumet är aktivt stödjande av svensk hifihandel och svensk generalagentur oavsett märke eller namn." stod. Det står ingenting om handel och stödjande av den i forumpolicyn.

Håller Hififorum.nu på att lägga om sin grundpolicy?

Vänligen, P

ED: meningsbyggnadsfel


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister


Edited by - Pac on 2003/07/30 11:14:16
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/30 :  11:25:57  Show Profile Send keefan a Private Message
Vad e de för snack? Stödja Svensk Handel?
Är detta ett oberoende forum eller är det ett kommersiellt forum upprättat för att stödja Svenska Hifi-handel.
Bara avdelningen där "vanliga" affärer kan lägga in erbjdanden tycker jag är oroväckande.

Jag är för ett anarkistiskt forum.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/30 :  11:29:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag är för ett anarkistiskt forum.

Då är nog inte detta rätta platsen för dig...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/30 :  11:32:54  Show Profile Send keefan a Private Message
Sanoj...
kanske inte, men jag gillar musik och bra ljud så då är jag nog inte vara helt fel på det.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/30 :  12:03:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Forumet är ägt och ägarnas regler får man följa om man vill vara kvar här..

Sen är det väll bara positivt att stödja "riktiga" butiker där man kan provlyssna , klämma, få råd, etc..etc.

Var ska Du annars lyssna på dina tilltänkta inköp, laga dem om de går sönder, byta in dem när det är dags att uppgradera

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/30 :  12:27:13  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

PAC:

Vi har alltid varit aktivt stödjande av den svenska hifihandeln, inget har ändrat sig, jag och Timbre är rörande överens om detta. Det är vi som skrivit policyn.

Keefan:

Vi är ett "kommersiellt" forum i den bemärkelsen att det kostar pengar att annonsera här. Intäkterna täcker de kostnader vi har för det utrymme som forumet tar på nätet. På förstasidan kan du läsa hur många medelmmear vi är samt hur många inlägg som finns i arkivet etc. ca 1000 olika inloggare tittar in per dag.....

Vi 4 som modererar har dock ingenting för den tid vi lägger ned.

Varför skulle det vara "oroväckande" att butikerna har en gratisplats på forumet?

Du får väl skicka en gatsten på posten. Jag lovar att slå den i huvudet lite lätt och säga: "aj, jädrans lymmlar" om det får dig att sova skönare.

Alla:

Med "aktivt stödjande" menas inte att det flyter några pengar från hififorum till handeln . Inte heller tror vi att det går eller är önskvärt att försöka hejda alternativa inköpskanaler. Ökad konkurrens är av godo. vårt jobb är att informera om de skevheter som finns när man lyssnar, klämmer och låter en produkt demas för sig och man sedan går till nätet för att köpa den.

mvh
,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/07/30 :  13:10:51  Show Profile Send keefan a Private Message
Ok, jag är med på vad ni menar och stödjer hemskt gärna min lokala hifihandlare ( www.hifiskane.se ).

Och jag gillar också att kunna läsa om hifibutikernas erbjudanden här på forumet.
Men jag tycker att det är viktigt att det tydligt framgår i forumet vad som är reklam och vad som är privata annonser.

Tycker dessutom att personer som är aktiva i hifi-affärer (importörer m.m.) borde göra det tydligt i sin profil. Detta för att man skall kunna undvika alltför vinklade inlägg.

Men annars känner jag fullt med kärlek och respekt till forumet!!



Personer som är aktiva i någon form av
Dessutom tycker jag att personer som är aktiva i någon affär bör
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/07/30 :  13:35:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har hadlat från hificomponents.de 7 gånger de senaste 2 åren och det har fungerat bra varje gång. Jag har även returnerat varor (öppet köp) och fått pengarna tillbaka utan snack vid två tillfällen. Förskottsbetalning är lite jobbigt men det ger iallfall billigare fraktkostnader.
Som mest har det tagit två veckor att få hem prylarna och varorna levereras med riktigt fraktföretag typ Schenker, bra bemötande av deras kundtjänst har jag också fått så jag kan rekommendera dem.



Man borde inte sova.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/30 :  13:38:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Håller helt med dig! Aktiva i branchen skall absolut ange sin koppling.

Skönt att inte få en gatsten i huvudet!

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/30 :  13:45:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Fjärrhandel av olika former har alltid sina risker, det är bra om man är medvetna om dem.
Exempelvis kontokortsaffäreröver nätet.
Ju längre avstånd ju svårare att klaga normalt osv.

Sedan finns det gått om bra och pålitliga affärer där ovanstående problem sällan infinner sig, men som sagt okända affärer kan vara en risk.


Bravo
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/07/30 :  14:11:51  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Skönt att se att Sladd och hififorum värnar om den inhemska handlare. Det vore ju en katastrof om vi nyttjade de möjligheter till handel som EU medger.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/30 :  14:22:13  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ja, eller hur?

quote:
... vårt jobb är att informera om de skevheter som finns när man lyssnar, klämmer och låter en produkt demas för sig och man sedan går till nätet för att köpa den.

Helt rätt.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/07/30 :  14:23:07  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Visst är det toppen! Köp alla kapitalvaror över nätet och resten av livets nödtorft på Coop och ICA! Tänk vad tid man sparar när man slipper springa runt i en massa butiker. Och tänk vad mycket fritidsaktiviteter man kan hitta på med arbetslösa kompisar som åkte ut i kylan...

För att inte tala om att slippa provlyssna, pilla på grejorna och rent allmänt dräggla på mattan hos handlar'n...



/P

Edited by - Per Berger on 2003/07/30 14:24:01
Go to Top of Page

jocke
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/07/30 :  15:13:37  Show Profile Send jocke a Private Message
Hm.. hehe känns som den här tråden spårade ut lite ;)
Men tack för all hjälp! Om jag handlar från hificomponents återstår dock att se...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/30 :  18:42:03  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Håller Hififorum.nu på att lägga om sin grundpolicy?"

Grundpolicyn ligger stenhårt kvar men ibland kan det vara nyttigt att stämma av kursen och studera kartan.

Ordet forum kommer från latin och betyder torg. Ett torg kan bjuda på aktiviteter av skilda slag. Torghandel är en.
För vår del är det torget i egenskap av mötesplats som står i centrum. Människor med olika anknytning till vårt gemensamma intresse skall kunna mötas, utbyta åsikter och förhoppningsvis lära känna varandra. Grundkravet är att man gör det med seriöst uppsåt.
Som alltid när skilda åsikter kommer till tals kan det uppstå konflikter. Det är här vi moderatorer kommer in i bilden men alla medlemmar skall dock ha fått en fair chans att följa vår handbok.

När det gäller den globala internethandeln kommer dess framtid inte att avgöras på HiFiForum.nu. Det är nya spelregler ute i världen och det är nya spelregler för svensk hifihandel. Jag vill inte tillbaka till sjuttiotalet men jag inser samtidigt hur viktig branschen är för hifiintresset i Sverige. Hur många mässor, ljudupplevelser, goda råd och trevliga diskussioner har vi inte fått ta del av genom åren...
Tänk efter själv.

Redan i uppstarten insåg administrationen att diskussionsforumet är bas och ryggrad i hela denna verksamhet. Övriga grupper såsom "Medlemmarnas system", "Bildreportage", "Köpes/Säljes", "Butikshyllan" o.s.v är en påbyggnad och service från vår sida för att om möjligt höja läsvärdet och intressenivån samt kanske även knyta nya medlemmar till forumet.
Någon marknadsplats eller hifibranschens förlängda arm kommer vi dock aldrig att bli.

Ett forum i ständig utveckling med nya idéer och tankar var målet för ett år sedan. Det gäller även idag.

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:42:52  Show Profile Send joakim a Private Message
Med det bemötande man ibland får hos några av de svenska Hifi-krängarna så funderar man om vissa av dem inte borde få gå och tyna bort. Ibland så är nästan On-off-personalens hjärndöda "ja"-svar bättre än arrogansen man bemöts med hos några av de sk "serösa" i branschen. (OK nu var jag lite trött på vissa affärer efter ett besök i den kungliga huvudstaden)

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/30 :  22:15:28  Show Profile Send Belker a Private Message
Brukar inte blanda mig in i denna typ av diskussioner, men jag tycker mig se vissa paralleller med skivbolag/fildelning som känns lämpligt att belysa...Så här kastas facklan: Alla på forumet verkar rörande överens om att De Stora Skivbolagen och deras anställda är inkompetenta, giriga, reaktionära och allmänt gnälliga. "Ni får skylla er själva att ni missade tåget! Byt stil eller gå i konkurs!" brukar det låta. Så enade verkar vi inte vara i hårdvarufrågan. Varför tog inte de "vanliga" handlarna greppet om näthandeln från början? De hade ju alla förutsättningar.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/30 :  22:25:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

En skiva eller låt är till för att konsumeras direkt och kan demas/provlyssnas på radion. Den är dessutom ofta en dagslända och kostar mellan en och två hundringar.

Handlarna behövs på ett annat sätt med kunskap om en hobby som är svårare än musiklyssning samt väldigt mycket dyrare. Dessutom kan du ju inte provlyssna via radio eller nätet.....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/07/30 :  22:36:19  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Med det bemötande man ibland får hos några av de svenska Hifi-krängarna så funderar man om vissa av dem inte borde få gå och tyna bort. Ibland så är nästan On-off-personalens hjärndöda "ja"-svar bättre än arrogansen man bemöts med hos några av de sk "serösa" i branschen. (OK nu var jag lite trött på vissa affärer efter ett besök i den kungliga huvudstaden)
Det här är en intressant fråga. Är det bara i Stockholm det här fenomenet finns, eller är andra ställen också drabbade?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/30 :  22:51:12  Show Profile Send Belker a Private Message
En skiva eller låt är till för att konsumeras direkt och kan demas/provlyssnas på radion. Den är dessutom ofta en dagslända och kostar mellan en och två hundringar.

Så skivindustrin mår bra?

Handlarna behövs på ett annat sätt med kunskap om en hobby som är svårare än musiklyssning samt väldigt mycket dyrare. Dessutom kan du ju inte provlyssna via radio eller nätet.....

Mitt inlägg var inte riktat till dig och "din" firma prsonligen, men jag lånar ditt svar som ett exempel på hur fel "ni" tänker; "Nätet är inget för oss, det går inte att lyssna på grejerna!" Det kan ju finnas andra vägar att gå...

Det faktum att de traditionella handlarana i andra brancher för det mesta slagit ut nätslyngelpiraterna ( i kraft av varumärke, produktkännedom, kundbas, service osv) borde väl kännas inspirerande.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:09:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Timbre och tack för ditt uttömmande och mycket välformulerade svar.

I mina ögon är ditt och Sladd's tidigare svar helt olika. Sladd hävdade att Forum, och jag tar mig friheten att återigen citera, "Forumet är aktivt stödjande av svensk hifihandel och svensk generalagentur oavsett märke eller namn." vilket betyder att Forumet främjar svensk HiFihandel och Svensk generalagentur. Du däremot ger en avsevärt mycket mer mångfacetterad bild på vad det är Ni stödjer.

Det är inte på det viset att vi faktiskt ser en viss meningsskiljaktlighet mellan våra bägge värdar i denna fråga?

Forum, torg och mötesplatser behöver annat än själva forumet, torget och mötesplatsen. De behöver medlemmar/människor som träffas där. Medlemmar som bidrar. För att medlemmar skall dras till en mötesplats krävs det att de bemöts på ett trevligt, vänligt och välvilligt sätt.

Den senaste tiden har detta tyvärr varit en bristvara. Ni som adminstratörer och värdar för vårat forum bör nog visa oss andra tillbaks till den goda andan som rådde här för några månader sedan då jag var medlem på ett HiFiforum.nu som bejakade mångfalden och som inte försökte likrikta vare sig var eller vad jag handlade.
Det var också ett forum där jag, personligen, lade ner en herrans massa tid på att skapa en högtalare ihop med andra bla Marens, Nagref, Epkpeng,... för DIY-sidan(som du Timbre förövrigt glömde nämna i din uppraddning av forumets grupper). Vi bidrog för att vi tyckte att det var roligt och bra för mötesplatsen.

Fråga vissa av oss som deltog i det projektet hur roligt vi tycker att det är nu...

Jag skriver inte detta för att röra upp en storm eller som en flame. Jag vill fortfarande bidra och jag hoppas att vi gemensamt kan återuppbygga den trevliga mötesplats som vi hade.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/31 :  01:07:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Sist jag pratade med Timbre så hade vi samsyn i denna fråga. Att du hänger upp dig på "aktivt stödjande" förstår jag inte riktigt. Vi är ju enskilda själar vi som driver detta forum och uttrycker oss med egna ord. Jag tycker Timbres inlägg säger mycket bra vad vi eftersträvar, inklusive att vi inte är en "förlängd arm" av branchen. Att Timbre även nyanserar och breddar vad vi stödjer och strävar efter innebär väl inte per automatik att jag inte håller med??

Men i frågor om näthandel av den typ som ibland diskuteras och som upplevs som djupt orättvis så är det ingen tvekan om var vi står. Och det må vi ju få berätta om?

Jag är inte insatt i arbetet med forumets högtalarprojekt eftersom jag inte är insatt i DIY-avdelningen och är dålig med lödkolven. Vad gör att det inte är skojigt längre? Vad är det som konkret har ändrats?

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/07/31 :  01:15:55  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Varför tog inte de "vanliga" handlarna greppet om näthandeln från början? De hade ju alla förutsättningar.

Du har helt rätt tycker jag, precis på samma sätt som skivbolagen borde tagit greppet om musiken via nätet för länge sedan. Som det är nu går ju allt att sälja via nätet men inte musikfiler av någon anledning. Det är för tragiskt.. Tyvärr är det precis samma sak i Hifibranschen, kunderna förstår inte sitt eget bästa, näthandel måste absolut bekämpas i alla former. Såg t ex Rotels märkliga policy på deras hemsida idag

http://europe.rotel.com/dealers/notice.htm

Jag tycker den är lite märklig eftersom alla stora svenska butiker säljer Rotels produkter per postorder utan problem. Undrar om t ex Reference-audio kommer att förlora sin Rotel-auktorisation nu då???

quote:
Det faktum att de traditionella handlarana i andra brancher för det mesta slagit ut nätslyngelpiraterna ( i kraft av varumärke, produktkännedom, kundbas, service osv) borde väl kännas inspirerande.


Det är min erfarenhet också, till 90% iallafall. Synd bara att hifi&musik branschen har så svårt att anpassa sig till sina kunders förändrade konsumtionsmönster...


Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/07/31 01:17:40
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000