HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hificomponents.de
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/31 :  02:01:54  Show Profile
Vore det inte bättre om den svenska hifibranchen tog sig en funderare över VARFÖR var och varannan söker sig till tyska,ja tom. Amerikanska nätbutiker för att handla? Även med moms,tull etc. framstår de svenska priserna som ABSURDA.
Självklart skall vi ha kvar våra svenska hifibutiker, men då får nog svenska hifihandlares "kostar det så smakar det" påslag på priset tas bort. Produkter hypas lite väl myckethär hemma i sverige, ex. Nordost"flugan". I hemlandet USA är det inte riktigt lika fantastiska sladdar, bara lika platta. (lite urspårning men jag börjar bli lite trött så jag stänger nog av)
MVH Mange

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/07/31 :  08:10:51  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Sladd, jag förstår din inställning i frågan om alternativ till svenska hifi butiker. Man biter ej den hand som föder en. Jag anser dock att att man som moderator bör vara öppen för andra åsikter.

Jag må tillhöra en minoritet då jag är benägen att köpa tex en cd-spelare enbart på grund av en recension. Om prisskillnaden är så pass stor som den är väljer jag att inte köpa av det dyrare svenska alternativet.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/31 :  09:11:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hedjohan:

Du kanske blir förvånad men under just de omständigheterna kan jag inte se något fel i ditt handlande. Möjligtvis kan man avråda av andra orsaker men det är ju något som alla omedelbart räknar in i ekvationen, avstånd, garantier etc.

Måste nog erkänna att jag också skulle kunna köpa en pryl från utlandet enbart utifrån en recension. Men då måste vara från rätt recensent.....

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:13:40  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Det kanske börjar bli dags för några svenska HiFi-handlare (enär de har kunskap om produkter etc.) att bygga ihop en smart webbplats så tyskarna kan handla härifrån

Den som syndar sover icke.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:31:38  Show Profile Send n00b a Private Message
Det kan ju faktiskt vara så att man hört produkten på mässa eller kanske hemma hos någon man känner. Det behöver ju inte vara så att man går till affärer och lyssnar på deras produkter sen köper någon annan stans.

Iofs så tycker jag nog inte att man är bunden till en affär bara för att man lyssnade på produkten där en av alla gånger man hörde den. Kanske så har man hört produkten i massor med affärer.

Självklart tycker jag att man skall stödja lokala hifihandlare men jag tycker också att det finns en gräns till hur mycket man stödjer.

Jag tycker faktiskt att alla hifibutiker har skött sig otroligt bra mot mig. Bara ett litet missöde som kostade den affären försäljningen av ett par mycket bra och väldigt enligt mig dyra högtalare. Sådant händer ibland. Så det är inte bara i nätbutiker sådant men lägger undan/beställer säljs eller inte blir som man tänkt sig.

Kanske kan hifibutiker lära sig mer om nätet och konkurera ut nätbutikerna på andra vis ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:35:13  Show Profile Send n00b a Private Message
Glöm inte heller att det säkert finns många som lyssnar på en pryl i en affär och sen beställer från en annan. Då igenom nätet eller kanske över telefon (i sverige) Så har det väl alltid varit med alla produkter (inte bara hifi).

Man köper av den som är billigast om man inte tycker att servicen överväger det dyrare priset ??

När jag tjackade mina vincent991 (som jag inte lyssnade på i någon affär innan i sverige) så hade jag kunnat tjacka nästan 4st monoblock istället för 2 i sverige. Om en hifihandlare vill att jag skulle tjacka av dom så skulle den servicen behöva vara väldigt väldigt bra och jag lite rikare =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:43:09  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Vi hade en gång i tiden en affär som enbart sålde kaffe här i stan, oj vad kul det var att prata med någon som kunde kaffe, som var stolt över sitt yrke och kunnande.
Man fick tipps hur man brygger,maler, kokar, man fick t.o.m smaka olika blandningar i en trivsam miljö.

Jag förstod redan när jag såg butiken för första gången att, detta kommer aldrig att fungera.

Jag handlade dock allt mitt kaffe i denna lilla trevliga butik.
Givetvis gick butiken i konkurs för att alla handlade sitt kaffe på ICA (fråga någon där om kaffe och de ser ut som fån).
Näthandel, storköp osv. dödar kunskapen om det man säljer.
Ibland förstår inte mäniskan sitt eget bästa!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:51:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Varför skulle man inte få lyssna i en affär men köpa i en annan ??
Vi lever väl i fri värld och får handla var vi vill ??? Tror ingen
hade sagt något om man lyssnade hos tex Hifiklubben och sedan handlade av sin lokale handlare, sådant spelar också in, nej så lägg ner det struntpratet om att man bara för att man har lyssnat i en affär så måste man också handla där, jag har inget dåligt samvete för sådant, det kallas för marknadsekonomi och det är sådant vi tillämpar i vårt avlånga land.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/31 :  11:16:42  Show Profile Send n00b a Private Message
jatttelite....

Jättetråkigt att snubben kursade !! Det är ju otroligt roligt när någon vågar satsa på det vis han gjorde, jag hade också tjackat mitt kaffe av en sådan snubbe om jag vetat vart dom finns.

Därimot så har väl nätet ökat kunskapen inom hifi nu så har väl många kunder bättre kunskap än handlarna vilket nödvändigtvis inte betyder att handlarna blivit sämre. Vi har ju tex detta forum som verkligen lärt mig mycket.

Kanske skulle man försöka sig på ett kaffeforum eller gourmeforum så lär sig kanske folk om det också om dom bara hittar dit.


//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/31 :  12:30:54  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Därimot så har väl nätet ökat kunskapen inom hifi nu så har väl många kunder bättre kunskap än handlarna vilket nödvändigtvis inte betyder att handlarna blivit sämre. Vi har ju tex detta forum som verkligen lärt mig mycket.

Om man handlar enbart via nätet alt. storköp tror jag nog att handlarnas kunskaper minskar, det är svårt att kunna (brinna för) allt man säjer på ett storköp. kött vs badbollar ex.

Att prata med någon som brinner för det han/hon arbetar med är en fröjd.

Ett forum som detta är bra, men inte ((fan)) kan du lyssna på HiFi här det kan du bara hos en HiFi-handlare. Med tiden kommer alla specialister inom "konsumentproduktmarknaden" försvinna om man bara ser till priset.

(dessutom köper jag den musik jag vill lyssna på)

Apple har väl f.ö. lyckats sälja musik via nätet


Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/31 :  14:04:53  Show Profile Send Belker a Private Message
Med tiden kommer alla specialister inom "konsumentproduktmarknaden" försvinna om man bara ser till priset.


Kommer inte att hända, för alla ser inte bara till priset. Kaffespecialister kommer alltid att finnas men kanske inte i Sveg eller Malå. Men de som bor i Sveg kan numera köpa samma kaffe som Woody Allen köper på Zabar i New York.

Ett tillägg till mitt tidigare gnäll ang. handlarnas brist på kreativitet: Detta forum, som några av de "gamla" handlarna i mångt och mycket ligger bakom, är ju ett fantastiskt exempel på hur ny teknik kan användas för att öka intresse samt marknadsföra produkter och attiyder. Jag är i alla fall torsk!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/31 :  14:12:02  Show Profile Send n00b a Private Message
jatttelite...

ähh, du får tolka som du vill.

Ibland känns det som om alla vill tillbaka i tiden och inte framåt. Bakåtsträvare usch =((

Man får väl istället följa med i utvecklingen istället för att kämpa imot den.

Om ni funderar kan ni säkert vända och vrida på den meningen också och få den att betyda något helt annat än det jag menade.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/31 :  14:20:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..Detta forum, som några av de "gamla" handlarna i mångt och mycket ligger bakom,..

det ligger väll inga handlare bakom Forumet...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/31 :  14:33:02  Show Profile Send Belker a Private Message
sladd
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/31 :  14:34:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Han blev "handlare" efter Forumets start..men..ja, du har rätt i att det är ett bra initiativ.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:29:26  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej n00b

Jag tycker att specialister är roligare än "kassaapparatsförsäljare" (villket bra ord) och förstår, vet, tror, givetvis att nätet har skapat mycket gott.
Men bakåtsträvare vill jag inte kallas, snälla
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:24:03  Show Profile Send Timbre a Private Message


"(dessutom köper jag den musik jag vill lyssna på)"

jatttelite, kan inte nog uttrycka hur jag respekterar och uppskattar den inställningen.
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:00:35  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
dessutom köper jag den musik jag vill lyssna på


Jag med, och då är man också hänvisad till utländska butiker/näthandlare, eftersom mycket musik aldrig får svensk distribution...
Jag har handlat åtskilligt från USA, Kanada, Tyskland, Frankrike mm som inte finns här hemma, och kanske inte ens kan beställas, eftersom de flesta svenska handlare bara kan/vill beställa av sina svenska distributörer...
quote:
Med tiden kommer alla specialister inom "konsumentproduktmarknaden" försvinna om man bara ser till priset

Nejdå, men de som bara ser till sin egen vinstmarginal och inte till trevligt kundbemötande, service etc (inga namn nämnda) kommer att försvinna, och lika bra är väl det!

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:49:43  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ang. handla på hemmaplan eller inte....

1. Det är inte min sak att se till att svenska (inkomptenenta?) handlare överlever eller inte.
2. Det är inte mitt fel att vissa tar ÖVERPRISER.
3. Det är inte mitt fel att svenska handlare inte hängt med i I-net-handeln
4. Det är inte mitt fel att vissa handlare behandlar kunder som skit.

Inte en gång när jag handlat över nätet (utomlands) har jag haft problem, men här i Sverige kan jag få problem bara jag beställer lite dvd-skivor...

Jag anser att handlarna har ALLT ansvar, inte kunden (vi som är medlemmar på forumet, iaf 99,9% av oss). Trots det skall vi supporta/stödja en handel som i stort skiter högaktningsfullt i sina kunder (så måste det vara, eftersom så många hela tiden gnäller på handlarna, ok, mest kanske på Siba, Elgigant osv, men ändå).

Om jag skall fortsätta handla av svenska handlare så vill jag ha nåt tillbaka:
1. Låga priser. Varför inte?
2. Bättre Internettjänster. Funktionella, HELA utbud, UPPDATERADE utbud, lättnavigerat osv...
3. Bättre kundbemötande. JAG är DIN kund, VISA det!!

Om Svenska handlare återger mig förtroendet för dom så kommar jag återvända, inte annars. Jag kan tänka mig att Timbre, Sladd & några till ALDRIG har stött på dessa fenomen, eftersom dom är kända i branchen, duktiga, har rätt prylar osv. Men vi vanliga dödliga har ICKE samma utgångsläge som er, försök att tänka på det med :)


Ursäkta om jag verkar upprörd, det är inte min avsikt. ;)

Mvh,
Vecc






Edited by - vecc on 2003/08/05 17:50:17
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/05 :  18:58:24  Show Profile Send Timbre a Private Message


vecc, jag har handlat hifi sedan sextiotalet. Fullständigt okänd och utan egentlig erfarenhet. De handlare som jag har fått förtroende för håller jag mig till, dom andra håller jag mig borta från.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/08/05 :  19:56:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Klart man måste använda sin konsument kraft, men det skadar ju aldrig att snacka med även de som man uppfattar som mindre justa. Det kan vara missförstånd/stress/"dålig dag"/.... Och ingen är ju ofelbar så lite överseende med sina medmänniskor kan man väl ha???

Om inte annat är det trevligt när man själv blir bemött på det viset.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

OliT
Member

79 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:38:46  Show Profile Send OliT a Private Message
Jag kom att tänka på mig själv, och hur jag gör själv vad gäller konsumentprodukter och i just det här fallet Mobiltelefoner. Här i Kiruna finns det några som säljer mobiltelefoner, Expert - Telia - Euronics och en lokal butik "Tele och Larmtjänst". Den senare har ett liknande sortiment och liknande prissättning som alla andra butiker, kanske upp till 1000:- dyrare än motsvarande på internet. Jag har köpt mina senaste 5 mobiltelefoner från denna butiken, men inte är det pga. priset, det får jag bättre på internet. Nej, det är pga. det trevliga bemötandet man får av de som jobbar där, man får verkligen hjälp om något skulle strula, och om man skulle titta in med en telefon efter garantitiden och den har börjat fungera dåligt så inte tvekar de till att öppna upp den för rengöring, helt utan kostnad med ett leende på läpparna. Känslan av att handlaren hälsar på en när man möter honom på gatan är också trevlig, en helt annan kontakt än man får av att handla över internet. Visserligen rör det sig om lite andra pengar när det gäller mobiltelefoner än Hifi, men principen är den samma. Tryggheten som jag känner att jag får av en lokal handlare, bemötandet och tillfredsställelsen av att ha någon att diskutera produkterna med är för mig värd ett par tusenlappar, jag vet inte vad ni tycker, men så känner jag.

Norrlänning
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/08/06 :  02:57:50  Show Profile Send hal a Private Message
Jag tror att de lokala hifihandlarna som inte kan prestera ett tillräckligt stort mervärde i förhållande till näthandlarna får det svårt. Begreppet "kundvård" verkar inte alltid existera.
Ett exempel:
Jag köpte en ny cd-spelare hos en lokal handlare. Lyssnade, betalade och gick ( han var rätt trevlig). Jag fick inte hans visitkort, jag kommer inte ihåg vad han heter. Han tog inte mitt namn, han var väl inte speciellt intresserad av det.
Hade han vetat ngt om kundvård hade han insett att jag troligen skulle köpa mer grejer inom kort. Han hade tagit mitt namn, adress och telefonnummer. Efter 1 månad hade han ringt och frågat om allt hade gått bra. Efter 3 månader hade jag fått ett kort i brevlådan där jag var inbjuden på en kopp kaffe och att titta på en ny högtalare.
Vet man ngt om kundvård tar man också väl hand om 17-åringen och hans kompisar som lite nervöst tittar in.
Det handlar om att se sina kunder och respektera dom.
Hur många hifi-handlare kan kundvård tror Ni ?
20 % kanske ?
Tror sjutton att det blir problem med näthandeln då. Nej, sluta rulla på i gamla hjulspår. Återupptäck kunden.
Har kunden problem, lyft på häcken och åk hem till kunden och titta.
Nästa gång kunden handlar blir det hos dig. Skippa de glassiga helsidesannonserna och börja med aktiv kundvård. Ger mer per investerad krona.
Som sagt det har inte bara med priser att göra utan handlar om "mervärde".

...Har ngn blivit uppringd av sin handlare efter ett köp ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/06 :  03:26:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Till stor del är nog inläggen inne på rätt spår, handlarna måste måna mer om sina kunder. De måste helt enkelt prestera något mera för de pengar de tar, i annat fall blir I-handeln dem övermäktiga till slut.

Samma lagar gäller här som för skivbolagen, vi har bara sett början av ett nytt köpmönster och de gamla handlarnas skrik lär inte hjälpa om man inte följer med i utvecklingen.

Prisutvecklingen i Sverige måste givetvis anpassas, men den är inte bara ett handlarproblem utan även ett politiskt problem som måste lösas nationellt.

Bravo
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/06 :  07:10:28  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hal, pang på rödbetan! :)
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000