HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare 30.1 VS Arcam FMJ A32
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:57:10  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Är det någon som lyssnat på båda dessa stärkare och kanske kan ge lite lyssningsintryck om vad som skiljer Primaren från fmjn?

Jag har just nu en Arcam fmj a32 hemma och tycker den är riktigt trevlig. Snabb rapp bas och bra diskant. Men (och det finns ju alltid ett men..) jag tycker inte att jag får den känsla av "kropp" i mellanregistret som jag fått med andra (dyrare) konstruktioner. Är det något som primaren gör bättre måntro? Eller måste jag gå upp i prisklass?

Är riktigt nyfiken på primaren och känner att jag verkligen borde kolla upp den innan jag köper ny stärkare. Tyvärr så kommer jag och min lokale pirmare säljare (hifi skåne) inte överens alls. Så jag har ingen möjlighet att varken lyssna eller låna hem den.

Är även tacksam över en recension/lyssningsintryck av primaren även om du inte jämfört den med fmj:n. Om nån vet någon annan butik än Hifi-Skåne i skåneland som har Primare så är jag tacksam för tips!


Give me my medal because I bleed for it.

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:34:24  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Jag kan förstå att du inte riktigt kokmmer överrens med dem då även jag känner att man mest kommer och stör/allt är i vägen när man går in till dem. Jag kan annars rekommendera Hificenter i Malmö då de är mycket trevligare samtidigt som de också har Primare 30.1. Hificenter har även amplix, myrad samt marantz så där finns lite gran i denna prisklass att lyssna på.

Lycka till.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:39:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Du kan ju kolla upp den brittiska tidningen Whats Hifi! De har hyllat denna förstärkare under ett flertal år. Ansåg att den var det mest prisvärda under 2000£.Det här trots att den inte är brittisk.

Jag har haft den och tyckte att den gjorde mycket bra ifrån sig.Min far köpte den av mig och även han är nöjd.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:43:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men i denna prisklass finns mycket välljudande och det gäller att matcha rätt till högtalarna också.Roksan Caspian och Myryad ligger väl även dessa inom räckhåll? MvhKristofer
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:24:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>whiskyman

Varför gjorde du dig av med din Primare? Vad bytte du till? Du skulle inte vilja ge dig på att beskriva hur du uppfattade primaren?

Roksan Caspian och Myryad ligger också inom räckhåll. Likaså Lavardin IS, Musical Fidelity A308 och "nya amplifix".

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:32:20  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Kanske skulle säga vad jag letar efter. Jag letar efter en förstärkare med mycket driv.

Prioriterar en snabb, rapp, torr bas framför det där sista i djup. Vill också ha bra dynamik och kraft. Vill ha ett varmare mellanregister än Arcam fmj, och en "neutral" topp. Det vill säga varken för framträdande eller dämpad.

Har precis haft Rega Exxon monoblocken + Rega Cursa 3 förförstärkaren hemma och dom hade värmen i mellanregistret men kom inte i närheten av den rappa tighta bas som Arcam presterar. Dom kändes också färgade i mellanregistret. När man bytte till Arcam så kändes det som man tog bort en slöja från högtalaren..

Kanske skulle säga att jag tycker Arcam fmj a32:an är mycket trevlig, och det enda jag har att klaga på är att den kan låta lite tunn och hård i mellanregistret. Jag är alltså egentligen ute efter en stärkare som gör allt som arcam gör bra lika bra, men som har bättre mellanregister.

Grejerna som jag kommer köra stärkaren med är ett par Sonus Faber Grand Piano Home och (förmodligen) en Rega Jupiter cd spelare.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:53:16  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Konstigt att du fått den uppfattningen om Hifi-Skåne, har aldrig haft de problemen där,, Däremot på Hifi-Center. Då jag köpte min Primare (Hifi-skåne) så lyssnade jag mellan den och ovan nämnda Arcam. Tyckte att arcamen var lite väl kall för min smak.. Prova på!!!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:58:31  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Akhenaton:

Är det en inspelad och varm FMJ du spelar på? Har en FMJ A32 och kan instämma med dig, med vissa inspelningar kan den kännas något kall. Vill bara nämna att den vinner mycket i kvalitet och värme efter den blivit ordentligt inspelad samt är uppvärmd. Tyckte inte min FMJ A32 lät speciellt roligt under inspelningen och en ouppvärmd kan låta mycket stel och tråkig till och med.

Annars tror jag (som de flesta andra här) att den nya integrerade från Advantage är mycket intressant i denna prisnivån.

/Peter
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:06:50  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>oxtragon

Det är en mycket väl inspelad FMJ A32 jag spelar på. Så vitt jag vet så har den spelat musik 8 timmar om dan i ca 8 månader, minst. Jag lyssnar aldrig på kall elektronik, utan den har gått i ett par dar innan jag börjat lyssna seriöst.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:15:39  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>UnholyRishna

Jag har fått sorligt dåligt bemötande hos både hificenter och hifi skåne. Med ett undantag, fick ett suveränt bemötande på Hificenter en gång, men då var det en säljare från nån butik i sthhlm(kommer inte ihåg vilken) som var där tillfälligt. Jag har aldrig problem att "komma överens" med folk annars, varken i hifibutiker eller i riktiga livet, men malmös hifibutiker är nåt i hästväg.

På malmö hificenter så blir man totalt ignorerad av den yngre arroganta säljaren om man inte ser ut som man har cash.

På ljudprodukter så blir man kallad omogen och behandlad som mindre vetande om man inte tycker att JM Lab är guds gåva till mänskligheten.

På hifi skåne så är dom jättetrevliga fram tills man lånar hem något och inte är nöjd med det hemma. Då är man helt plötsligt inte en interessant kund längre.

Det är min erfarenhet av malmös tre butiker. Jag kan dessutom tillägga att jag blivit grovt förolämpad i en av de tre ovanstånde butikerna och totalt ignorerad i två andra av de ovanstående butikerna. Detta är något som aldrig hänt mig förut i någon butik någonstans. Jag skyr numera malmös hifibutiker som pesten och skulle aldrig få för mig att sätta foten i nån av dom igen.

Tur att det finns bra hifibutiker på västkusten och i Ystad!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:21:05  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Akhenaton:

Antog nästan det, kollade bara. Konsten att påtala det uppenbara ;) (taskig översättning, jag vet..)

/Peter
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:35:09  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Akhenaton... Jag & en kompis(han pluggar i Malmö, jag hälsade på) var inne på hifi-skåne & hificenter nu härommånaden.. Bemötandet på hifi-skåne var faktiskt trevligare än det på hificenter.. då har vi i och för sig inte försökt låna hem något för att sedan såga det.. men försäljaren var riktigt hygglig faktiskt.

På hificenter var de däremot urtråkiga.. och det TROTS att det ser ut som om jag & han har pengar, hehe. så, nej, hificenter sätter jag troligtvis aldrig min fot i igen.. ljudprodukter & hifi-klubben ska jag prova nästa gång jag hälsar på min vän i syd.

//jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:44:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Varför gjorde du dig av med din Primare? Vad bytte du till? Du skulle inte vilja ge dig på att beskriva hur du uppfattade primaren?"

Hej Akhenaton
Jag bytte upp mig till Primares förförstärkare/processor SP31.7 och A30.2 samt A30.3.

Så jag var inte alls missnöjd med ljudet utan ville få möjlighet till att ha både ett förträffligt stereo, som flerkanalsljud.

Jag hade funderat på många förstärkare. Jag har haft en förförstärkare/effektförstärkarekombination från Adcom innan.

Jag upplever denna kombination som jag nu har tillsammans med QRS Saturnus, Callisto och Tellus som väldigt bra. Både flerkanalsåtergivning i både SACD som DVD Audio låter mycket bra.

Om man skall tala om mellanregistret hos Primare A30.1 tillsammans med QRS högtalare så är det helt klart mycket bra, med bra kropp.

Jag misstänker att en del av lovorden från Whats Hifi! kan ha med det faktum att göra att förstärkaren inte sticker ut utan levererar allt som kommer till den utan någon direkt färgning att tala om. MvhKristofer
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:47:29  Show Profile Send marcus a Private Message
När jag skulle sälja min 30.1 var det en musiker som lyssnade på den med egna skivor
och han föredrog den framför en annan förstärkare för runt 80.000:- (vet inte vilken)
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/06 :  08:26:39  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>whiskyman

Låter som primaren är precis det jag letar efter. Jag letar efter en så neutral stärkare som möjligt. Som inte sticker ut åt något håll.


>marcus

Varför sålde du din 30.1?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000