HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bybee?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:25:13  Show Profile Send Dimitri a Private Message
UnholyRishna,
Kan du mäta elektronernas hastighet? har du utrustning till det?
Jag raljerar inte. Rätt designat BT->OK.
Icke-veta-men-framföra-teorin driften har funnits inom alla områden, inte bara inom läkeväxter. Grekerna har föraslagit atomer som odelbara partiklar innan de kunnat ha en aning om framtida forskning. (Att atomer består av ännu mindra beståndsdelar har inget med saken att göra, de menade Atom=odelbar, idag är det supersträngar= deras atomer)
Dimitri
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:25:39  Show Profile Send henricsson a Private Message
"Ok Henricsson, du vill inte förstå problemet?
Vad menar du med käll-lösa internet? Allting har väl en källa?"


Eh? Ja, allting har en källa, men hur pålitlig kan den rimligtvis vara !?

Jaha vi kör på din modell och så antar vi vilken medlems förklaring i denna tråd som trolig eller bevisad? Vem är det som vet vad han babblar om?

Är detta på någotvis personligt för dig? Jag litar mer till fysik än "rappakalja".. du får tro på vad du vill.
Jag är endast ute efter att ev få veta detta filtrets korrekta karaktär, något det beskrivs dåligt om på site:n.


f95toli talar om kvantfysik, duger hans förklaring för dig? Att det är krångligt och svårt och kanske inte går? Om inte datorer kan räkna ut detta i dagsläget hur skall nån av fysikerna på forumet kunna kläcka ur sig detta med lite kunskap i ryggen, därav en glimt i ögat till hela din blinda tro på bevis och vetenskap. Fysiker på forumet kan då ge troliga förklaringar men bevis lär du inte få om vi skall tro f95toli.

Du verkar ju vara väldans hemma i fysikens värld.
Du har förövrigt totalles missförstått mitt resonemang. Känns som att snacka med en vägg.





EDIT
Skall en fysiker eller vetenskap inte ifrågasättas? Vart har du sett en smutskastning av fysiker? Hur skall vi få fram bevis som du kräver om bybee i denna tråd?

Smutskastning? Nja, LTS-påhopp.. bannade fysiker (säkert rättvist men iaf, det verkar finnas en röd tråd)
Jag kräver endast sanning, inte massa mumbojumbo-marknadsföring... som en del verkar tro blint på.


Jag upprepar min fråga:
Vart i signalkedjan passar ByBee bäst?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/08/05 22:31:51
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:38:58  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nä risken finns ju att vi springer på något revolutionerande snart, man får ju kalkylera med dessa risker. Men jag tycker att mycket av sakerna som presenteras här har väldigt liten koppling till vad jag uppfattar som verklighet Och jag ber inte om mätdata just i detta fallet, skulle bara vilja ha en förklaring på hur en liten "korv" keramiskt material, kan kompensera för flera meter metalledare som utgörs utav cd-signalkabel-förstärkare-högtalarkabel-delningsfilter-internkablage-talspole-internkablage-högtalarkabel-förstärkare. Vore som sagt intressant med någon form av bevis.... Tills dess säger jag som sagt inte att det ej fungerar, men jag tror inte att det gör det, framförallt inte med tanke på den förklaring som ges. Jag vill ha en bättre förklaring än så innan jag ens funderar på att svälja detta eller än mindre investera i det....

Och det var inget påhopp mot dig zed51

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:44:34  Show Profile Send Dimitri a Private Message
UnholyRishna
Ok, du kan inte få den förklaring du efterlyser. Det får du leva med.
Jag utesluter inte att bb är snake oil. Men jag kan inte avfärda den heller.
Dimitri
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/08/05 :  22:47:06  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nä, då verkar vi vara av ungefär samma åsikt, Fast jag är en inbiten skeptiker..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/05 :  23:11:11  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
För du ett resonemang Henricsson? Jag har sett en del frågor från dig samt en del off-topic i denna tråd.

Kan du sammanfatta hur du resonerar och varför du kräver en förklaring när flera i tråden säger att det inte går att förklara? Senast zed51 och unholyrishna.

Ta det lugnt med denna symbol den är inte särskilt trevlig när den riktas mot en person eller dennes frågeställningar.

Jag är inte "väldans" hemma i fysikens värld men jag antar att f95toli är det. Det var ett citat av honom och inte ett framläggande av mina teorier om bybee för det har jag inga.

Jag försöker bara förklara för dig att du inte lär se några bevis eller någon sanning som du kräver för om bybee fungerar eller inte i denna tråd av vare sig fysiker eller vanliga dödliga.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:02:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det kan också vara så att på 60-talet eller när bybeen utvecklades för USNAVY gjorde den en jädrans skillnad, men idag har utvecklingen lett till bättre sensorer som inte behöver bybees.

När dom utvecklades på 60talet så var det i ett Amerikanskt militärprojekt. Dom var en del i ett större system och Jack Bybee började inte att utveckla dom civilt förrän långt efter sin pensionering. Jack Bybee är hififantast och det var därför som han tog fram dom. Han gick inte ut med dom komersiellt förrän i slutet på 90talet. Och då enbart i form av färdiga mycket dyra kabeltillskott (pris mellan 500 och 1200 USdollar).
Han hade en kompanjon som var mer affärsman än fysiker, och lade ned tillverkningen år 2000 pga. att han inte tyckte om kompanjonens affärsideer, trots att försäljningen ökade.
Han återupptog tillverkningen i början på förra året, och valde att sälja dom utan färdiga lösningar till ett mycket lägre pris (capris i USA 90 dollar).
Och han har en del tillverkare av hifiprylar som inte vill skylta med att dom använder Bybee,sarna i sina produkter. Han skickar emellanåt ut massmejl med en mejlinglista där jag kan se vilka som är hans kunder. Och ni skulle bli förvånade om ni såg en del av namnen.
Jag kommer inte att tala om vilka som finns med på mejlinglistan.
Av dom enkla skälen att dom förmodligen inte vill ha ut sina namn i samband med Nybee,s och att jag också skulle begå en olaglig handling om jag lade ut den offentligt.
Här är en bild från CES i år där jag träffade Jack Bybee.
En mycket trevlig och entusiastisk hifiälskare som är 76 år gammal.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:23:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
Micke2
Du har rätt, domdära smilysen ser igenvidare ut.. tar sällan till dem. Men varför du har svårt att följa mitt resonemang förstår jag inte riktigt. Det har genomgående handlat om att den förklaringen som finns på www.bybee-tech.com att läsa stämmer dåligt överens med verkligheten. Jag gillar fysik, därför är jag lite smånyfiken hurvida saker o ting fungerar. Jag har aldrig påstått att ByBee är ormolja.


Jorma, du har bra kontakt med verkligheten du.
Tror att jag frågade i nån annan ByBee-tråd men glömde kolla efter svar.. hur går det på chalmers?

Vart ska man placera dessa ByBee´s för bästa verkan.. nångång vore det kul att testa.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

iGroucho
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:41:38  Show Profile Send iGroucho a Private Message
Mikael2 uttrycker rätt väl vad jag själv tänkt säga. Jag har i denna tråd inte läst ett ENDA inlägg som "blint" verkar tro på JB:s förklaringar/marknadsföring. Det mesta av vad som står där om det rent fysiska bakgrunden till vad Bybees påstås påverka kan kollas och är korrekt. Phononer finns och kan mätas. Mekanismen om hur de uppstår är fastlagd i hygglig detalj och - slutligen - de färgar och interfererar med signalen. Om man inte har några fakta från forskningen som ifrågasätter detta och ändå påstår att man inte tror på "fysiken" så är man inne på en väg som bara slutar med total förvirring och omöjliggör all vidare diskussion. Vissa påståenden på en sida som Bybees bör man kunna svälja med den logiska slutsatsen att de helt enkelt är för farliga att ljuga om pga att de alltför enkelt kan avslöjas. T.ex att JB forskat kring lösningen av brus i sonara system. Så här långt är det inte heller ngn marknadsförings-mumbojumbo. Det är däremot en HELT annan sak att dra vittgående slutsatser om JBs konstruktion verkligen levererar en hörbar skillnad (eller mätbar för den delen). Det är här marknadsföringen kommer in och var och en får dra sina egna slutsatser om vad man ska tro. Denna del kan jag inte yttra mig om liksom ingen annan heller i detta forum enligt vad jag förstått. Det vore vidare hälsosamt för den fortsatta diskussionen om vissa slutade älta begreppet "supraledande" (och sedan utifrån detta bygga upp förhånande resonemang) när JB själv faktiskt använder begreppet "nära-supraledande". Som kommentar till någons fråga om "filterna" gör någon skillnad så bör det vara lika logiskt att anta att OM denna skillnad finns bör den framträda endast i system med från början mycket god upplösning - inte i sämre system som har en hög brusnivå och begränsad dynamik/ljudbild.

Framtiden är här, den har bara inte trängt igenom överallt.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:45:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Chalmers har det gått lite långsamt med. Sten Eriksson (kemi) har inte haft tid över ännu. Nu har f95toli (fysik) anslutit sig och skall om det blir tid över ta och försöka utreda vad Bybee,s är och försöka mäta på dom.
Dom arbetar bägge i samma forskningshus.
Vi får väl se vad som händer när dom sätter fart någon gång.
Oavsett vad dom kommer fram till kommer jag att fortsätta använda Bybee,s, då dom tydligt ökar upplösningen med ett samtidig lugnare ljud. Kort sagt det blir trevligare att lyssna på anläggningen.
Dom ger tycker jag (och även Jack Bybee) bäst effekt använda i högtalare lödda direkt på elementet på plussidan i serie med internkabeln. Och det är inte alltid på elemntets plussida, då en del högtalare har element som är fasvända (bla. Coltranes mellanregister). Tydligast effekt har dom på mellanregister och diskant.
Men även i kablar, så nära målet som möjligt. Såsom jag använder dom i mina No.1 kablar. Jag håller på med No.2 kablar som är likadant byggda som No.1 (mer om detta på nyhetssidan då dom är klara).
Skillnaden är att No.2 kablarna saknar Bybee,s.
Där hör man rätt tydligt vad Bybee,s tillför när jag kan jämföra dom olika kablarna. Även med Coltranehögtalarna som har Bybee,s monterade på elementen.
No.2 kablarna får samma eller bättre ljud som No.1 i kombination med Bybee,s om man monterar Bybee,s innanför högtalarterminalerna eller i apparaternas signalingångar på insidan apparaten.
Och även i nätkablar eller ännu hellre på insidan apparaterna så nära
trafon som möjligt. Och enligt en del som har provat att montera dom på trafons sekundärsida lär dom ge ännu bättre effekt.
Jag har även provat att montera en Bybee i en digitalkabel.
Och det gav en klart hörbar förbättring. Jag använder digitalkabeln mellan den digitala satelitmottagrens digitala ljudutgång till min Advantage S1 digitalingång.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/08/06 01:39:57
Go to Top of Page

iGroucho
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:53:51  Show Profile Send iGroucho a Private Message
"Denna del kan jag inte yttra mig om liksom ingen annan heller i detta forum enligt vad jag förstått." - skrevs innan Jorma gick in i diskussionen :)

Framtiden är här, den har bara inte trängt igenom överallt.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/06 :  00:58:27  Show Profile Send henricsson a Private Message
iGroucho

Det är du som förstör en konstruktiv diskussion med dina pekpinnar. Det som står på hemsidan, som förklarar ByBee stämmer inte hur matte/fysik-synpunkt. Detta har redogjorts grundligt på www.madisound.com (gå in o sök på bybee). Det är inte det som står på tapeten just nu; vi efterfrågar dess egentliga funktion, utöver det som står på hemsidan.



Jorma

Det är väl inte prio1 direkt.. ska bli väldans intressant att ta del av experimentet. Tack för redogörelsen, tror mig läst det nånstans innan, här eller på ByBee-site:n.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:00:45  Show Profile Send henricsson a Private Message
"Denna del kan jag inte yttra mig om liksom ingen annan heller i detta forum enligt vad jag förstått." - skrevs innan Jorma gick in i diskussionen :)"

Vem skrev det?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

iGroucho
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:15:38  Show Profile Send iGroucho a Private Message
Om Henricsson behagade läsa ordentligt kanske han skulle inse att vi, liksom jag åter hävdat, inte kommer att få reda på HUR Bybees funkar. H. verkar hysa en ödmjuk beundran för Jorma som ju inte bidragit med annat än att beskriva HUR han provat filterna och att de gör att det låter bättre. Vackert så men det ger oss ingen förklaring på Bs "egentliga funktion" mer än vad som står på Bybeetechs hemsida.
Tänk att det ska var så förbannat svårt att läsa och förstå: jag har inte påstått att B funkar som JB hävdar och om H vill förkasta denna funktion på fysikens/matematikens grund, OK, men PROBLEMET kan vi väl ändå komma överens om existerar, eller?
Jag tycker bara att det skulle vara bra att göra avslut med vissa element i denna diskussion, (se mitt föregående inlägg så slipper jag upprepa mig) tyvärr tror jag med detta inte vi kommer längre. Allt blir ett tyckande och mumlande eftersom vi inte kan veta.

Framtiden är här, den har bara inte trängt igenom överallt.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:16:29  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Henricsson, det är ok med mig men vissa tar illa upp när grova ansiktsuttryck används offentligt om ens person.

DasKapital, jag ville bara få fram att det finns ganska många nivåer på beteckningen fysiker. Vissa kallar sig fysiker efter första tentan på linjen du nämnde och vissa gör det inte förrän de kvitterar ut Nobelpriset i Fysik Alla nivåer är naturligtvis välkomna på hififorum.nu men det är inte alltid lätt att veta vilken slags fysiker som uttalar sig

Jorma och iGroucho, bra sakliga inlägg som manar till eftertanke och fortsatt bra diskussion hoppas jag
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:30:26  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jaha det hann komma flera inlägg mellan.

Henricsson, var vi överens om att inte hänvisa till opålitliga "käll-lösa" www.madisound.com och internet

fortsatt lugnare diskussion hoppas jag...jag går och lägger mig.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:32:34  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Om det nu är så att det fungerar, är det inte ormolja.
Det är mer nära Voodoo.
Skillnaden är att det sistnämnda fungerar pga at man tror på det och det förstnämnda inte fungerar alls, tro eller inte.

Om ngn kom hem till mig och klamrade fast färgade gem i gardinerna och det lät bättre så skulle jag kasta ut personen i fråga först, och sedan hämta in densamma. För att be om ursäkt.

Om det låter bättre så är det bättre.

Jag kanske ger mig in på gammal och beprövad mark med mitt påstående, men likförbannat så verkar det aldrig förlora i aktuallitet.

Jag har läst tråden från början till nu, och jag funderar fortfarande på vart musiken tog vägen?

Nej, det är inte ett nytt inlägg i musiktrampande/teknikvetande debatten, utan snarare en frustration över vad vi egentligen sysslar med.

Njuta av musik eller att utveckla fysikaliska regler och lagar?

Jag vet inte om detta "filter" fungerar eller ej, om det gör det är det bra, om inte så är det bra det också.

Mina psykoackustiska upplevelser rimmar ganska bra med de kvantfysiska teorierna, och även om nu inte alla tycker det, så är det lite jobbigt att försöka göra ngt åt att det faktiskt svänger emmellanåt, när man lyssnar på sin lilla "anläggning".
Med eller utan Voodoo/ormolja eller andra magiska ting.

Det enda magiska med det hela är det faktum att man lyckas göra såpass mycket bra musik av tolv toner.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/08/06 01:34:50
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:46:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
iG

Så du vet att vi inte kommer få veta HUR dom funkar!? Hade du varit medlem här lite tidigare o följt andra ByBee-trådar så hade du kanske varit lite mer insatt i resonemanget.. inte vet jag. Jag försöker vara ödmjuk mot alla som förtjänar det, det har inget med att göra om hurvida Jorma går in i nån tråd eller ej. Vi har haft våra dispyter liksom många.. nu tycker jag det verkar som om vi kommer nånstans med den här diskussionen. Vi talar nog om olika saker, inget skyttegravskrig orkar jag med..



Mikael2

Det är inte käll-löst när flertalet fysiker uttalar sig men jag tror dom var intställda redan från början att det inte skulle funka, och då funkar det sällan. Det ska bli skoj att få höra herr Erikssons uttalande minsann!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/08/06 01:59:59
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/06 :  01:47:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
"Njuta av musik eller att utveckla fysikaliska regler och lagar?"

Varför inte lite av båda om man råkar vara intresserad

Det finns ju faktiskt andra ting i våran värld än musik & hifi

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/08/06 :  02:02:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Det är dags att torka katten, henricsson.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/06 :  03:14:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om nu några kunniga personer tänker undersöka Bybeeprodukternas innehåll och funktion finns det nu ett lysande tillfälle till att bordlägga diskussionen tills denna är genomförd.

Själv använder jag Bybee i slutet av mina högtalarkablar och för mig ger de en hörbar förbättring.

Bravo
Go to Top of Page

iGroucho
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/08/06 :  10:17:23  Show Profile Send iGroucho a Private Message
H: Ja, jag VET att jag inte via detta forum kommer få reda på hur B funkar eftersom det bl.a inte finns tillräckligt med data om vad de innehåller plus några andra säkert tiotal parametrar för att skaffa sig en grund för hyfsad kunskap. Det finns ingen som kan värja sig mot hånfullheter när det gäller artiklar som dessa. Jag säger tyvärr men that's a fact! Däremot, om tid ges vem vet? Jag tror på vetenskapen. Och jag behöver inte vara långvarig medlem av ditt forum för att säga detta. Så man måste vara femstjärning general här för att verkligen gälla? Nä gossen jag har andra tunga meriter och har normalt inte tiden att spruta inlägg. Jag råkade halka in eftersom jag sneglat intresserat på dessa "filter" och tänkte inhämta om möjligt mer info. Så funkar jag. Jag kan ju nu inte provlyssna på allt så jag gör mina antaganden, läser min läxa, lyssnar in folk som VET vad de pratar om (sånt har jag lärt mig snabbt avslöja om inte annat brukar den raljanta bossiga tonen göra det). Vad kan jag annat göra? Jag har från mitt långa liv och mitt specialla arbete lärt mig att jag aldrig vet bäst. Det finns det alltid någon som gör (ELLER tror att att han gör). Nu har jag - innan jag såg denna tråd (som inte lärt mig ett dyft mer om just B - frånsett Jormas installationsanvisningar) beställt åtta st B och ser fram emot att få dem på plats.
Jag tycker denna tråd egentligen borde leda till en ny som handlar om PÅ VILKA GRUNDER vi köper vad vi köper. Den som t.ex inte bryr sig ett skvatt om hur delarna ser ut kastar första sten. Man kan hånas för att man läser in tillverkarens produktfakta (ja, de kallas ju så) men det är ju ETT sätt av många. Jag tror det handlar om oärlighet från flertalet om de menar att sådana saker inte betyder skit. Det finns junkies för mätkurvor som vi vet har föga med lyssningsupplevelsen att göra. De kan sätta sig framför en Halcro och inbilla sig att detta är världens bästa ljud utan att lita till sina öron. Alla har vi våra hangups.

Framtiden är här, den har bara inte trängt igenom överallt.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/06 :  10:23:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
Men.. som Jorma skrev, det forskas kring filtret på två håll nu.
Jag tror inte på det som skrivs på sidan. Så är det.
Som sagt, är inte ute efter o bråka om ett filter så jag lägger ner nu.

Peace

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/06 :  11:22:00  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag som bara ville veta vad bybee var för något...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:37:05  Show Profile Send matson a Private Message
iG: Nej, ditt klippande och klistrande räknas definitivt inte som en reell förklaring.
Som dom stora filosoferna Penn & Teller sa en gång:
"if a major beakthrough in our understanding of the Universe happens, it probably won't be announced on The Tonight Show by a washed-up dancer"

Det gäller ju här med såklart. När/om det sker en revolution inom kvantfysiken så lär det inte vara av en snubbe som säljer hifiaccesoarer från sitt garage.


Mvh
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000