HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 300b
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/24 :  10:09:16  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Att Edisontrafos låter såpass bra tillskriver jag åtminstone delvis luftgapet. Det finns en teori som handlar om "linjärisering av magnetflödet i kärnan" som styrker det. Richard Berglund och Mark Kelly har skrivit om detta.

Den kunnige Mark Kelly har också skrivit om luftgapets betydelse i interstagetrafos för PP.

Så jag har valt att tills vidare acceptera att även PP utgångstrafos ska ha ett hyggligt luftgap. Det är en praktisk utgångspunkt tycker jag.

Jag misstänker att EA har en hel del kunskap om det här. Om du läser det här Perka så varför inte dela med dig om vad du vet!

DrM

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/24 :  10:43:43  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

Probemet med Coplandtrafos (jag har en hel hög)är att de saknar luftgap som Edisontrafos har. Även i PP blir det bättre ljud med luftgap.

Om någon vet vem som tillverkade Edisontrafos i England så meddela det är ni snälla!

DrM

hej
på mina edison står det Drake Transformers http://www.drakepower.co.uk/trans.htm
men jag tror att dom har köpt från andra också
har läst någonstans att även audionote köper från drake.
Mvh
ola

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/24 :  10:48:25  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Tack för tipset

DrM

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:17:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag misstänker att EA har en hel del kunskap om det här. Om du läser det här Perka så varför inte dela med dig om vad du vet!

Som jag skrev så avfärdar jag det inte, men tvivlar. Att det går att se att kraftig dist uppstår vid låga frekv. 5-20Hz den saken är klar. Kanske ligger det något i det här. Jag har inte provat. Det är ju lite knökigt att linda och blada om en trafo. Att luftgapet minskar kärnans mättnad är ju klart men det minskar också induktansen som då måste kompenseras med fler varv för att komma ner i samma fu vilket i sin tur betyder högre Resistans och mer Capacitans mellan lindningarna. Det ändrar alltså mycket mer än bara i "botten". Kul det här. Dessutom betvivlar jag inte EAs trovärdighet även om han ibland tar i så det knakar.

Edited by - Flint on 2002/08/24 11:27:4
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:27:08  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Om man skulle få för sig att man har väldigt gott om pengar så går det ju att beställa lundahltrafos med olika luftgap och prova vad det innebär i praktiken mht frekvens och distorsionskurvor och även testa det subjektiva lyssningintrycket.

EA använder större omsättning i transformatorerna än vad som är brukligt. Han har själv sagt till mig att han anser att det förbättrar dynamiken!

DrM

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:31:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har inte hört hans bättre prylar men den kritik som jag har hört har rört just dynamiken i form av avsaknad. Platt.Utsmetat.

Om ditt förslag till test. Gör den du. Jag har inte råd men är nyfiken på svaret.

Edited by - Flint on 2002/08/24 11:32:3
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000