HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mätingar i högtalaren....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:05:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
vad säger denna? Om jag droppar ner min lilla elektretmik genom basreflexhålet, och mäter respons på olika sätt, typ en period 60 Hz sinus, kan man då få reda på systemets dämpeffekt eller respons vid avstämning etc etc. Olika placering kan nog ge olika effekt men jag tänkte prova ca mitt i högtalaren.

Alltså om man nu kanske vill leka med olika mängd dämpmaterial exempelvis. Mina basar är ganska kraftigt klädda invändigt.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:31:33  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det där är ett jättefint sätt att mäta power - respons på basreflex - och slavbas - system. Man kan använda ett diskantelement som mikrofon oxo har jag hört.

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/23 :  10:14:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Så bra, nu kan jag tänka mig att svara!

Om det är en basreflexhögtalare du tänker mäta på som du antyder, kommer frekvenssvarsfunktionen inte alls att vara densamma som utanför högtalaren. Så det du skriver om som du kallar "dämpeffekt", samt respons vid avstämning, blir inte samma som det utanför högtalaren. Jag tippar att man har begränsat intresse av att kolla upp, det är den totala resonsen utanför högtalaren man mest är mest intresserad av.

Men det finns annat roligt man kan få grepp på genom att mäta inuti lådan:

Man kan mäta med en ton för att underöka stående vågfenomen initu lådan. Vid 60 Hz är dock våglängden så pass lång att inga stående vågor ens uppträder i lådan. Å det är ju tur, annars skulle vi inte kunna göra såpass enkla högtalarberäkningar vid låga frekvenser som det faktiskt är. Men vid lite högra frekvenser är det intressant att mäta. Då kan man undersöka ljudtrycksmaxima och minima och försöka hitta ett bra ställe för placering av basreflexporten så att dess egen fundamentala resonans exciteras minimalt.

Man kan kan också mäta i närfältet för att se variationen av frekvenssveret med olika dämpmaterial och placeringar i lådan. Man kan mäta i lådan också om man vill förstås.

Prova också med mineralull tätt packat direkt bakom baselementet, det ökar dämpningen av elementet, och ger ung samma effekt som att byta magnet till en större. Carlsson byggde massor av högtalare på det viset.

Var det till nytta?


Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/23 :  10:51:12  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Så bra, nu kan jag tänka mig att svara!

Om det är en basreflexhögtalare du tänker mäta på som du antyder, kommer frekvenssvarsfunktionen inte alls att vara densamma som utanför högtalaren. Så det du skriver om som du kallar "dämpeffekt", samt respons vid avstämning, blir inte samma som det utanför högtalaren. Jag tippar att man har begränsat intresse av att kolla upp, det är den totala resonsen utanför högtalaren man mest är mest intresserad av.

Men det finns annat roligt man kan få grepp på genom att mäta inuti lådan:

Man kan mäta med en ton för att underöka stående vågfenomen initu lådan. Vid 60 Hz är dock våglängden så pass lång att inga stående vågor ens uppträder i lådan. Å det är ju tur, annars skulle vi inte kunna göra såpass enkla högtalarberäkningar vid låga frekvenser som det faktiskt är. Men vid lite högra frekvenser är det intressant att mäta. Då kan man undersöka ljudtrycksmaxima och minima och försöka hitta ett bra ställe för placering av basreflexporten så att dess egen fundamentala resonans exciteras minimalt.

Man kan kan också mäta i närfältet för att se variationen av frekvenssveret med olika dämpmaterial och placeringar i lådan. Man kan mäta i lådan också om man vill förstås.

Prova också med mineralull tätt packat direkt bakom baselementet, det ökar dämpningen av elementet, och ger ung samma effekt som att byta magnet till en större. Carlsson byggde massor av högtalare på det viset.

Var det till nytta?




Jag undrar var du har fått det ifrån att man inte skulle få rätt frekvenssvar när man mäter på basreflexlådor?

Small skrev om denna typ av mätning 1971. "Simplified Loudspeaker Measurements at Low Frequencies" heter artikeln och den finns i JAES "Loudspeakers an Anthology" vol.1 - vol.25

Slutsatsen är att denna mätning ger ett mycket bra resultat upp till ca. 100 - 200 Hz.

Sen apropå att dämpa bakom elementet som Carsson gjorde. Det är nog inte så enkelt som du framställer det även om det kan verka så. Vad man gör när man gör en så kallad "acoustic damping" (enligt Small) påverkar många fler parametrar i högtalarelementet så man bör i såfall mäta upp elementets parametrar med dämpningen tillagd.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/23 :  11:59:09  Show Profile Send Flint a Private Message
Så bra, nu kan jag tänka mig att svara!

Fy! // epkpeng

Om ditt inlägg.
Jag håller med Målare och tillägger att ditt inlägg bygger på antaganden. Det är inget fel i sig, men det ska framgå av texten.



Edited by - epkpeng on 2002/08/23 18:52:14

Edited by - epkpeng on 2002/08/23 18:52:3
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/23 :  12:48:42  Show Profile Send norman a Private Message
ha inte för stark volym bara, micen distar nog över ett visst ljudtryck och det kan nog bli ganska högt inne i lådan...

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:18:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Flint,
quote:

Så bra, nu kan jag tänka mig att svara!

Citat av FY!

Om ditt inlägg.
Jag håller med Målare och tillägger att ditt inlägg bygger på antaganden. Det är inget fel i sig, men det ska framgå av texten.





Ja, jag hade fel. Vad bra då att Per Målare kom med en rättelse. Om man ska mäta enligt Smalls metod bör man noga läsa hans artikel innan man sätter igång för att undvika fallgropar. Lite åt antagandehållet skrev jag väl? Jag menade det i alla fall så. Jag skrev: "Jag tippar att man har begränsat intresse av att..." (och sedan blev meningsbyggnaden helt fel). Om det blir fel är det ju väldigt bra att vi är flera som kan bidra så att det till slut blir rätt.

I andra inlägg har moderatorerna klart deklarerat att de inte vill ha långa uppsatser, vilket jag också tycker är bra. Man ska inte behöva reda ut alla detaljer till infinitesimal nivå. Och det är då ännu större risk att det insmyger sig felaktigheter (pga att det är mer text). Konstruktiv kritik är alltid mycket trevligt (t ex som Pers).
lite fy här me // epkpeng


Förlåt om förslaget på flytt av ämnet till DIY uppfattades som översittartendenser, det var inte min mening.




Edited by - epkpeng on 2002/08/23 18:54:1
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:31:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Knoppen.

Avgjort och uppklarat.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/23 :  18:55:19  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Va bra, ni verkar ha klarat av det hela "by your self".

Jag tog bort det fula, så att denna intressanta tråd kan fortsätta med fokus på rätt område - mätningar!


Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/23 :  20:15:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Accepteras.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/23 :  22:17:58  Show Profile Send celef a Private Message
"Men vid lite högra frekvenser är det intressant att mäta. Då kan man undersöka ljudtrycksmaxima och minima och försöka hitta ett bra ställe för placering av basreflexporten så att dess egen fundamentala resonans exciteras minimalt."

Detta borde väl ganska enkelt gå att räkna utan behov av mätningar? Tex genom att placera port 1/3 avstånd från topp (alt. botten) och sida?

"Sen apropå att dämpa bakom elementet som Carsson gjorde. Det är nog inte så enkelt som du framställer det även om det kan verka så. Vad man gör när man gör en så kallad "acoustic damping" (enligt Small) påverkar många fler parametrar i högtalarelementet så man bör i såfall mäta upp elementets parametrar med dämpningen tillagd."

Om man generaliserar lite, åt vilket håll ändras parametrarna vad gäller Fs, Vas, Qt och känslighet?

______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/24 :  11:57:59  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:


Om man generaliserar lite, åt vilket håll ändras parametrarna vad gäller Fs, Vas, Qt och känslighet?




Nu finns det vissa saker man måste tänka på när man gör "acoustic damping".

Först och främst så måste man fixera dämpmaterialet så att fibrerna inte kan röra sig. Carlsson gjorde det med en plåtkorg som skruvades bakom elementet där dämpmaterialet ligger mellan korgen och elementet.

Dessutom måste det vara helt tätt så att luften inte har någon chans att smita förbi dämpmaterialet.

Sen bör man ha en lämplig densitet på dämpmaterialet. Carsson fixade det med att justera hur mycket dämpmaterialet klämdes ihop av korgen.

Hur jag själv gör berättar jag inte så där i detalj men en viktig skillnad mot Carlsson är att jag har vänt på dämpmaterialet så att genomströmmningen sker parallellt med fibrerna och inte tvärs emot som hos Carlsson.

Om man nu fixar att lösa dessa fysiska egenskaper hos dämpmaterialet och dessutom optimerar densitet och också storleken på dämpmaterialet så kan man få den effekten att Fs sjunker(på grund av att en del av luftmassan i dämpmaterialet kopplas till konen), Qt sjunker(på grund av att Qms sjunker därför att resistansen av dämpmaterialet parallellkopplas med högtalarelementets resistans i det elektriska ekvivalenta schemat). Vas blir också mindre vilket också är en positiv egenskap för man kan använda mindre lådor. Den enda nackdelen med "acoustic damping" får väl sägas vara att man förlorar lite i känslighet, ca. 1,5 dB enligt Small. Men å andra sidan om man räknar med det från början så gör det ju inte så mycket.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/24 :  12:30:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Målare.

Jag börjar snart tro att du har belägg för dina inlägg och vet vad du pratar om. Imponerad.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/24 :  13:19:42  Show Profile Send celef a Private Message
malare >> "Först och främst så måste man fixera dämpmaterialet så att fibrerna inte kan röra sig. Carlsson gjorde det med en plåtkorg som skruvades bakom elementet där dämpmaterialet ligger mellan korgen och elementet. Dessutom måste det vara helt tätt så att luften inte har någon chans att smita förbi dämpmaterialet."

Hmm, det där verkar klurigt att få till, en "skål" av filt som fästs bakom elementet, eller en supersnikvariant med ett pålimmat papp- eller plaströr packad med glasull kan det fungera tro?



"Om man nu fixar att lösa dessa fysiska egenskaper hos dämpmaterialet och dessutom optimerar densitet och också storleken på dämpmaterialet så kan man få den effekten att Fs sjunker(på grund av att en del av luftmassan i dämpmaterialet kopplas till konen), Qt sjunker(på grund av att Qms sjunker därför att resistansen av dämpmaterialet parallellkopplas med högtalarelementets resistans i det elektriska ekvivalenta schemat). Vas blir också mindre vilket också är en positiv egenskap för man kan använda mindre lådor. Den enda nackdelen med "acoustic damping" får väl sägas vara att man förlorar lite i känslighet, ca. 1,5 dB enligt Small. Men å andra sidan om man räknar med det från början så gör det ju inte så mycket."

Då är ända nackdelen, som jag ser det, det lägre Qm-värdet, högt Qm är väl önskvärt för låga förluster å bättre ljud (typ pappmembran)?

______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/24 :  13:45:41  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

malare >> "Först och främst så måste man fixera dämpmaterialet så att fibrerna inte kan röra sig. Carlsson gjorde det med en plåtkorg som skruvades bakom elementet där dämpmaterialet ligger mellan korgen och elementet. Dessutom måste det vara helt tätt så att luften inte har någon chans att smita förbi dämpmaterialet."

Hmm, det där verkar klurigt att få till, en "skål" av filt som fästs bakom elementet, eller en supersnikvariant med ett pålimmat papp- eller plaströr packad med glasull kan det fungera tro?




Jag skulle inte använda något rör för då kan du få andra effekter av detta. Gör bara ett rör av gullfibern direkt som du lägger runt magneten. Limma sedan yttersidan av gullfiberröret mot baksidan av baffeln med PL400.

quote:

"Om man nu fixar att lösa dessa fysiska egenskaper hos dämpmaterialet och dessutom optimerar densitet och också storleken på dämpmaterialet så kan man få den effekten att Fs sjunker(på grund av att en del av luftmassan i dämpmaterialet kopplas till konen), Qt sjunker(på grund av att Qms sjunker därför att resistansen av dämpmaterialet parallellkopplas med högtalarelementets resistans i det elektriska ekvivalenta schemat). Vas blir också mindre vilket också är en positiv egenskap för man kan använda mindre lådor. Den enda nackdelen med "acoustic damping" får väl sägas vara att man förlorar lite i känslighet, ca. 1,5 dB enligt Small. Men å andra sidan om man räknar med det från början så gör det ju inte så mycket."

Då är ända nackdelen, som jag ser det, det lägre Qm-värdet, högt Qm är väl önskvärt för låga förluster å bättre ljud (typ pappmembran)?




Om du tror att det är bättre med ett högre Qms-värde så får det stå för dig. Jag tycker tvärt om. Varför ska man ha ett element som har en mekanisk "ringning" inbyggd om man inte har speciella avsikter med det som t. ex. Carver i sina basdipoler.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/24 :  14:02:12  Show Profile Send celef a Private Message
"Jag skulle inte använda något rör för då kan du få andra effekter av detta. Gör bara ett rör av gullfibern direkt som du lägger runt magneten. Limma sedan yttersidan av gullfiberröret mot baksidan av baffeln med PL400."

OK, med rör tänkte jag det skulle bli enklare att "tweaka" densiteten. Röret skulle kunna förses med slitsar för att få den mer akustiskt transparant.

"Om du tror att det är bättre med ett högre Qms-värde så får det stå för dig. Jag tycker tvärt om."

Jag inbillar mig att högt Qm låter lite bättre då pappmembran oftast har högre Qm än plast, å jag gillar pappljudet bättre.

______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/24 :  14:22:38  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:


OK, med rör tänkte jag det skulle bli enklare att "tweaka" densiteten. Röret skulle kunna förses med slitsar för att få den mer akustiskt transparant.




OK. Du kan väl prova. Men använd inte lösull för det kommer att röra sig.

quote:


Jag inbillar mig att högt Qm låter lite bättre då pappmembran oftast har högre Qm än plast, å jag gillar pappljudet bättre.




Det där har du nog fått om bakfoten. Det är nog snarare så att pappkoner får ett högre Qms på grund av att konen oftast är lättare än en plastkon.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/24 :  15:45:59  Show Profile Send celef a Private Message
"OK. Du kan väl prova. Men använd inte lösull för det kommer att röra sig."

Lösull?? Nej, jag hade nog tänkt mig vanlig "skiv-ull".

"Det där har du nog fått om bakfoten. Det är nog snarare så att pappkoner får ett högre Qms på grund av att konen oftast är lättare än en plastkon."

:-) Du menar att jag istället skall leta efter låga Mms/Mmd värden?



______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/24 :  16:59:45  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:


:-) Du menar att jag istället skall leta efter låga Mms/Mmd värden?




Om du gillar pappkoner så är det en sak. Det har ingenting att göra med hur mycket den väger.

Som ett exempel: Lowther-element har pappkoner som är väldigt lätta. Det gör att de blir dåliga som bas-element. (Men har naturligtvis en mycket hög accelerationsförmåga. Detta spelar roll i högre register men accelerationen som krävs i basen är ändå inte särskilt hög eftersom vinkelhastigheten inte kan bli hög vid låga frekvenser)

Ska du då åstadkomma en resonansfrekvens avsedd för basområdet så måste elementet ha en mycket mjuk fjädring.

Alltså: välj ett element som passar för det register som du vill återge och bry dig inte om vikten på konen.



Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/08/24 17:00:3
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/24 :  18:25:00  Show Profile Send celef a Private Message
"Om du gillar pappkoner så är det en sak. Det har ingenting att göra med hur mycket den väger."

OK, då är det nog pga det höga Qms iaf!

"Ska du då åstadkomma en resonansfrekvens avsedd för basområdet så måste elementet ha en mycket mjuk fjädring."

Eller addera massa.

"Alltså: välj ett element som passar för det register som du vill återge och bry dig inte om vikten på konen."

Visst, men med tight budget måste jag hitta lämpliga element via databladen (har inte råd att köpa å testa allt av intresse) å då kan sortering på parametrar vara lämpligt.

______________________________________________________________

Urk! För mkt kaffe kan få en att må illa
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/24 :  20:19:19  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

"Om du gillar pappkoner så är det en sak. Det har ingenting att göra med hur mycket den väger."

OK, då är det nog pga det höga Qms iaf!




Jag tror inte att du har förstått det här. En pappkon låter bra (enligt dig), inte på grund av några parametrar utan på grund av att det är en pappkon.

quote:

"Ska du då åstadkomma en resonansfrekvens avsedd för basområdet så måste elementet ha en mycket mjuk fjädring."

Eller addera massa.



Vad är det för idé med att addera massa till en kon för att den är för lätt, om det var det man ville ha?

quote:

"Alltså: välj ett element som passar för det register som du vill återge och bry dig inte om vikten på konen."

Visst, men med tight budget måste jag hitta lämpliga element via databladen (har inte råd att köpa å testa allt av intresse) å då kan sortering på parametrar vara lämpligt.




Gör då så att du går efter Qt och strunta i Qms.



Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/24 :  20:58:17  Show Profile Send celef a Private Message
"Jag tror inte att du har förstått det här. En pappkon låter bra (enligt dig), inte på grund av några parametrar utan på grund av att det är en pappkon."

Så sant, men vad jag ville ha sagt var att element med pappkon OFTAST har lägre mekaniska förluster (= högt Qm) än de me plast, å detta KAN vara en orsak till att jag tycker papp klingar naturligare än plast! Capice? Jag inbillar mig även att konformen har betydelse.

"Vad är det för idé med att addera massa till en kon för att den är för lätt, om det var det man ville ha?"

Det är lite knivigare att byta "fjädring" än att adda massa på ett element som har för högt Fs.

"Gör då så att du går efter Qt och strunta i Qms."

Själklart gör jag det, vill ha rel. höga Qt-tal för att få lite bas ur lådorna, men Qm får gärna oxå vara högt.

______________________________________________________________

Urk! För mkt kaffe kan få en att må illa
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/24 :  22:08:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

vilka svar det blev på min fråga.

Jag har inte mätt ännu, men ska se om jag får tid imorgon. Då publicerar jag mina i-högtalar-mätningar på mina nu very medium-end basar på nätet i så fall.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000