HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/22 :  10:12:03  Show Profile Send Guldis a Private Message
Om filtret är svagt dämpat i delningsfreknvensen/mellanregistret i förhålllande till övriga frekvenser upplever jag att jag får en "djupare" ljudbild.

Om en svag förstärkning finns i samma område upplever jag en "bredare" ljudbild, dock mer ansträngande att lysnna på.

Det riktigt svåra i min mening är att få en jämn övergång i delningen

Har ngn liknande erfarenheter? Tips tas emot tacksamt. Filtret i fråga är 18db/oktav drivandes SS8545k/9700

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/22 :  18:56:30  Show Profile Send celef a Private Message
"Om filtret är svagt dämpat i delningsfreknvensen/mellanregistret i förhålllande till övriga frekvenser upplever jag att jag får en "djupare" ljudbild.

Om en svag förstärkning finns i samma område upplever jag en "bredare" ljudbild, dock mer ansträngande att lysnna på."

Jag vet inte vilka faktorer som styr ljudbildens "form", en svacka runt 1000Hz sägs ju göra ljudet snällare å då kanske man upplever ljudet lite "distanserat"? En peak i samma område gör ljudet mer detaljerat men samtidigt riskerar ljudet att bli alltför påträngande, en peak borde oxå rimligtvis öka energin off-axis å det kanske ger sken av en större ljudbild? Eller så handlar det om skillnader i systemets akustiska fas?? Vet faktiskt inte, men det är ett intressant ämne! Svaret finns kanske i psykoakustiken?

"Det riktigt svåra i min mening är att få en jämn övergång i delningen"

Amen!

"Har ngn liknande erfarenheter?"

Det är alltid svårt att få till ett bra delningsfilter eftersom variablerna känns oändliga, det underlättar nog om man på förhand sätter upp några mål att sträva efter. Inget annat dödar kreativiteten så mkt som fria händer!


______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:28:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Jag håller med...Man får lite mer distant till instrumenten om man lugnar ner detta område...

Vissa högtalare kan man få Jeanette Lindström till å sjunga rakt i ansiktet...det har oftast inte haft nån snällhet i detta område.

Bredare har jag inte upplevt...skall tänka på nästa gång jag testar...



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/08/23 :  01:50:33  Show Profile Send henricsson a Private Message
"Man får lite mer distant till instrumenten om man lugnar ner detta område..."

Ska just sätta samman ett eget (första) filter som ett miniprojekt i en elektronikkurs jag börjar läsa nu.
Jag gillar också 'distansen' och undrar om jag på en 5p-kurs får förståelse rent matematiskt hur jag uppnår dämpning kring 1k?




-> Martinus <-

- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2002/08/24 :  07:15:05  Show Profile Send Guldis a Private Message
"Jag gillar också 'distansen' och undrar om jag på en 5p-kurs får förståelse rent matematiskt hur jag uppnår dämpning kring 1k?"

Att flytta isär delningsfrekvensen för respektive element är ett sätt att få dämpning runt delningen. Att få det vid just 1khz är lite trickigare, en avstämd serieresonanskretsmed lågt Q? Nackdelen är att de dämpar även vid sidorna om avstämd frekvens.

Mina filter delar elektriskt vid 1800 coh 2500, 3:e ordningen Butterworth, med diskanten fasrätt får jag en upplevd höjning av mellanregistret, låter lite ansträngt men ger en rak frekvensgång i Lspcad. Med fasvänd diskant får jag en upplevd svag dämpning i mellanregistret där detaljer blir mer tydliga och ett behagligare ljud, Lspcad ger då en 10db dip mellan delningsfrekvenserna. Jag litar mer på mina öron!

Att använda bra element med jämn frekvensgång underlättar konstruktionen av filtret då det inte behövs kompensering för peaker o dalar

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/24 :  09:40:24  Show Profile Send celef a Private Message
"Att flytta isär delningsfrekvensen för respektive element är ett sätt att få dämpning runt delningen. Att få det vid just 1khz är lite trickigare, en avstämd serieresonanskretsmed lågt Q?."

Det borde även gå att få dip (eller peak) genom optimering av baffelns storlek och elementens placering.



______________________________________________________________

#"¤%!sYnTaX eRrOr&¤%#"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000