HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 300b
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:04:00  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Det finns väl ungeför lika många åsikter som det finns konstruktörer om vad som är bra eller dåligt. Jag för min del gillar lite ortodoxa lösningar som nog skulle få en del rättrogna att höja på ögonbrynen.

Man måste våga tänka i vida cirklar och inte bara följa koranen.

Får jag föreslå att du gör din egen konstruktion. Se bara till att göra en massa fel för det är det som man lär sig av.

Jag har hållit på och byggt med rör i snart 20 års tid men det är bara de sista 3-4 åren som jag tycker att det har börjat att låta verkligt bra. En bra förstärkare är så väldigt mycket mera än bara ett kopplingschema......

Studera länkarna som jag gav. Där finns en massa kunnande.

DrM

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:26:58  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Det finns väl ungeför lika många åsikter som det finns konstruktörer om vad som är bra eller dåligt. Jag för min del gillar lite ortodoxa lösningar som nog skulle få en del rättrogna att höja på ögonbrynen.

Man måste våga tänka i vida cirklar och inte bara följa koranen.

Får jag föreslå att du gör din egen konstruktion. Se bara till att göra en massa fel för det är det som man lär sig av.

Jag har hållit på och byggt med rör i snart 20 års tid men det är bara de sista 3-4 åren som jag tycker att det har börjat att låta verkligt bra. En bra förstärkare är så väldigt mycket mera än bara ett kopplingschema......

Studera länkarna som jag gav. Där finns en massa kunnande.

DrM






Du med sådan erfarenhet, vilken förstärkare rekommenderar du?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/20 :  22:53:49  Show Profile Send Flint a Private Message
kondingarna sitter neråt rören uppåt
och är 105 C typer dom sitter nog så i Audion.
har spelat med min i c.a ett år 2-4 timmar om dagen utan problem


Tjoho pse300b

Det förklarar saken. Ingen skugga faller över vare sig dig eller EA.
Bara välljud.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/20 :  23:02:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har hållit på och byggt med rör i snart 20 år

Nu ska jag skryta. Jag ökar på med ca15. 35år tot alltså. Tiden går fort när man har roligt. Jag fick till och med grundutbildningen på rör. Transistorerna hade börjat röra sig men det tyckte inte läraren var så kul så han klappade in El34 och ECC88 i skallen på oss i stället. Förmodligen för att han själv inte var bra på trissorna. Han var en mycket bra lärare.

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/21 :  15:21:17  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

Jag har hållit på och byggt med rör i snart 20 år

Nu ska jag skryta. Jag ökar på med ca15. 35år tot alltså. Tiden går fort när man har roligt. Jag fick till och med grundutbildningen på rör. Transistorerna hade börjat röra sig men det tyckte inte läraren var så kul så han klappade in El34 och ECC88 i skallen på oss i stället. Förmodligen för att han själv inte var bra på trissorna. Han var en mycket bra lärare.





hej flint
va bra då kanske man kan höra av sig när man har något
färdigt att börja mäta på.
vi är nog också i samma ålder?
MVH
OLA

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/21 :  15:37:34  Show Profile Send Flint a Private Message
pse300b

Ja visst. Jag gillar samarbete. När jag var ung "visste" jag allt och kunde allt. Nu inser jag hur dum jag var. Jag jobbar gärna ihop med dig.

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/22 :  01:24:22  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

pse300b

Ja visst. Jag gillar samarbete. När jag var ung "visste" jag allt och kunde allt. Nu inser jag hur dum jag var. Jag jobbar gärna ihop med dig.




hej flint
kom just hem från en firmafest på gröna lund
orkar inte skriva så mycke just nu
det du skriver låter jättebra
en ide
ingångssteg parallel 6922 , driv 5687 ,använd båda halvorna
en jensen 0.47 till varje 300b? vet inte om du förstår vad jag menar.
glöd DC 5 volt stabb CS5203.
nu sommnar jag snart.
hörs i morgon.
Mvh
ola

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  09:50:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Det verkar nog vettigt men jag håller ljudmässigt på pentod som ing/driv eftersom jag tycker att trioder i det här fallet blir lite för avrundat. EF86 eller 6SJ7. Har provat. Dock inte med 5687 som du nämner. Det röret är okänt för mig.

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:37:21  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

Det verkar nog vettigt men jag håller ljudmässigt på pentod som ing/driv eftersom jag tycker att trioder i det här fallet blir lite för avrundat. EF86 eller 6SJ7. Har provat. Dock inte med 5687 som du nämner. Det röret är okänt för mig.




hej
5687 sitter i Audion, Audionote
JJ har ett rör Ecc99 som ska va samma.

Mvh
O

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:41:39  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ingen av er "rörexperter" som antingen vet någon bra, eller kan hjälpa mig designa någon bra förstärkare (2st Monoblock) med 2A3 i Single End koppling (eventuellt PSE men högtalarna är på 97dB/1W/1m så ~3,5W ska räcka alldeles utmärkt. Många kör Bottlehead Paramour till dom)?

Ska bygga detta som projektarbete i skolan och det skulle vara bra om man skulle ha kontakt med någon som dels kan en hel del om detta samt talar samma språk så att man kan talas vid :)

Vore mycket tacksam för all hjälp jag kan få (Det gäller alltså kopplingsschema. Det praktiska elektronikbygget är inga problem. Har även experthjälp om det skulle behövas).

/Erik

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:43:05  Show Profile Send Flint a Private Message
pse300b

Tjenamoss
Aha, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Har du kommit igång och börjat byggt eller ligger du i startgroparna och våndas?



Edited by - Flint on 2002/08/22 20:44:4
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  20:49:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Erik Johansson

Jag kan ställa upp och bidra med det jag kan om du vill men det känns som ett stort ansvar att rekommendera något som du kanske inte blir nöjd med. Alla har ju sin smak. Jag har aldrig provat 2A3 men tror inte att det skulle vara något problem att få ihop ett schema med den. Å andra sidan fins det massor med redan ritade och "provade" scheman på nätet. Har du hittat något som du har fastnat för? Sen finns ju möjligheten att triodkoppla en 6550 / KT88 eller EL34.



Edited by - Flint on 2002/08/22 20:51:5
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:15:19  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

pse300b

Tjenamoss
Aha, där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Har du kommit igång och börjat byggt eller ligger du i startgroparna och våndas?



Edited by - Flint on 2002/08/22 20:44:43


hello
hoppas jag hinner rita något i helgen,så får du titta på det,
(fan man måste ju jobba också)
innan jag lägger korten
har en edison triod som jag skrotar och tar trafos och dyl. av
så om några månader har vi nog något som låter,om man inte får något
i huvudet.när man är tunnhårig slår man ju i ganska ofta

Mvh
OLA

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:23:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Erik Johansson

Jag kan ställa upp och bidra med det jag kan om du vill men det känns som ett stort ansvar att rekommendera något som du kanske inte blir nöjd med. Alla har ju sin smak. Jag har aldrig provat 2A3 men tror inte att det skulle vara något problem att få ihop ett schema med den. Å andra sidan fins det massor med redan ritade och "provade" scheman på nätet. Har du hittat något som du har fastnat för? Sen finns ju möjligheten att triodkoppla en 6550 / KT88 eller EL34.



Edited by - Flint on 2002/08/22 20:51:56



Du behöver inte känna någon som helst press. Jag hade tänkt mig följande: Skaffa bra (Hammond) utgångstrafo och shyssta nättrafo som kan användas i framtiden om man vill prova att bygga något annat med 2A3 SE. Det som helt enkelt gäller nu är att få ihop nåt hyfsat, väl fungerande.

De flesta 2A3 scheman jag hittat har varit på billighetsvarianter.

Här är enda undantaget: http://www.geocities.com/agalavotti/triodino.htm

Han verkar vara ganska entusiastisk över den! Helst skulle jag vilja undvika en design som KRÄVER ett försteg där jag har möjligheten att driva direkt från min cd.

Det bästa hade varit om man fick tag på schemat på Bottlehead Paramour då jag vet att MÄNGDER av jänkare använder dom tillsammans med Pi-högtalare och alla är mycket nöjda. Men det är nog lättare sagt än gjort att få tag på det schemat.

/Erik



Edited by - Erik Johansson on 2002/08/22 21:25:4
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:31:27  Show Profile Send Flint a Private Message
pse300b

Har du också baltabena? Undrar om det hör ihop med rörlyssnande.
Slakta en Edison Triod, det låter brutalt. Är den felaktig.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:37:51  Show Profile Send Flint a Private Message
Erik

MONOtriodino 3 verkar lovande. SRPP står högt i kurs hos mig.

Om att driva direkt från CD.
Jag körde mina 300B på det sättet. Gick kalas. Sen byggde jag ett försteg med SRPP och då lät det ännu bättre. Ljudbilden blev större och perspektiven förbättrades markant. Jag har alltid tyckt att det ska vara så lite pryttlar i kedjan som möjligt men där fick jag tänka om. Nyttigt.

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:44:39  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

quote:

Erik Johansson

Jag kan ställa upp och bidra med det jag kan om du vill men det känns som ett stort ansvar att rekommendera något som du kanske inte blir nöjd med. Alla har ju sin smak. Jag har aldrig provat 2A3 men tror inte att det skulle vara något problem att få ihop ett schema med den. Å andra sidan fins det massor med redan ritade och "provade" scheman på nätet. Har du hittat något som du har fastnat för? Sen finns ju möjligheten att triodkoppla en 6550 / KT88 eller EL34.



Edited by - Flint on 2002/08/22 20:51:56



Du behöver inte känna någon som helst press. Jag hade tänkt mig följande: Skaffa bra (Hammond) utgångstrafo och shyssta nättrafo som kan användas i framtiden om man vill prova att bygga något annat med 2A3 SE. Det som helt enkelt gäller nu är att få ihop nåt hyfsat, väl fungerande.

De flesta 2A3 scheman jag hittat har varit på billighetsvarianter.

Här är enda undantaget: http://www.geocities.com/agalavotti/triodino.htm

Han verkar vara ganska entusiastisk över den! Helst skulle jag vilja undvika en design som KRÄVER ett försteg där jag har möjligheten att driva direkt från min cd.

Det bästa hade varit om man fick tag på schemat på Bottlehead Paramour då jag vet att MÄNGDER av jänkare använder dom tillsammans med Pi-högtalare och alla är mycket nöjda. Men det är nog lättare sagt än gjort att få tag på det schemat.

/Erik



Edited by - Erik Johansson on 2002/08/22 21:25:46


hej erik
byt ut 6sn7 i triodinon mot 6922 använd den andra halvan i6922an
som försteg så har du nästan en Edison byt till 2,5 V glöd
så kan du använda 2A3
då kan du få några kort av mig se föregående sida i den här tråden
Mvh
ola

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:49:00  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

pse300b

Har du också baltabena? Undrar om det hör ihop med rörlyssnande.
Slakta en Edison Triod, det låter brutalt. Är den felaktig.




gud skapade bara några perfekta huvuden resten fick han täcka med hår.
trioden står bara i hyllan och samlar damm
och nu när vi ska göra något mycke bättre så

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:53:51  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Erik

MONOtriodino 3 verkar lovande. SRPP står högt i kurs hos mig.

Om att driva direkt från CD.
Jag körde mina 300B på det sättet. Gick kalas. Sen byggde jag ett försteg med SRPP och då lät det ännu bättre. Ljudbilden blev större och perspektiven förbättrades markant. Jag har alltid tyckt att det ska vara så lite pryttlar i kedjan som möjligt men där fick jag tänka om. Nyttigt.





Som sagt, jag vill ha ALTERNATIVET att driva direkt från cd

Angående SRPP så provade dom ju allt möjligt man kom fram till: "Old simple "sigle ended" was the best."

Vad händer om jag bygger exakt efter detta schema:

Men använder mig av Hammond 1627 (2,5k) utgångstrafo istället för 3k som står i schemat?

En viktig detalj som absolut måste klaffa är att den måste klara av att återge de allra lägsta frekvenserna. Ner till 15Hz tycker jag väl att den ska klara utan någon direkt dipp på kurvan

Som sagt, jag planerar att bygga någon av de större pi-högtalarna som har -10dB punkt på runt 20dB och det är enligt kontruktören ungefär så långt ner man har "usable output" och då är det ju bra om inte förstärkaren sätter gränsen!

Givetvis är dock allt lika viktigt! Jag vet dock att Bottlehead lyckats med sina så varför skulle inte jag göra det till sist?

/Erik

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/22 :  21:59:02  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

Erik

MONOtriodino 3 verkar lovande. SRPP står högt i kurs hos mig.

Om att driva direkt från CD.
Jag körde mina 300B på det sättet. Gick kalas. Sen byggde jag ett försteg med SRPP och då lät det ännu bättre. Ljudbilden blev större och perspektiven förbättrades markant. Jag har alltid tyckt att det ska vara så lite pryttlar i kedjan som möjligt men där fick jag tänka om. Nyttigt.




i den senaste är det inte SRPP
jag använder ett försteg med katodföljare gain=0 mycket bättre
än en stegad pot
Mvh
ola

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:39:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Erik

Angående SRPP så provade dom ju allt möjligt man kom fram till: "Old simple "sigle ended" was the best."

Jaha dom tyckte att SE i drivsteget var bättre. Där ser man. Ska läsa artikeln bättre.

Vad händer om jag bygger exakt efter detta schema: men använder mig av Hammond 1627 (2,5k) utgångstrafo istället för 3k som står i schemat?

Det är så liten skillnad så jag tror inte att det har någon betydelse. En del förespråkar 2.5 och andra 3K som lämplig belastningsimpedans. Jag tror att du tänker rätt om att följa schemat exakt. Sen kan du ju labba i efterhand med lite komponentbyten.

En viktig detalj som absolut måste klaffa är att den måste klara av att återge de allra lägsta frekvenserna. Ner till 15Hz tycker jag väl att den ska klara utan någon direkt dipp på kurvan

Nu är inte djupbas ett SE-stegs starkaste sida men visst går dom ner. Du kommer ju också att ha ruggigt lättdrivna lådor.

Jag vet dock att Bottlehead lyckats med sina så varför skulle inte jag göra det till sist?

Klart att du kommer att lyckas men gör gärna ett råbygge på en aluminiumplåt först så får du höra hur det blir. Det är alltid nåt man får rätta till.



Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:41:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Ola

jag använder ett försteg med katodföljare gain=0 mycket bättre
än en stegad pot


Har du pott och sedan katodföljaren som uttgångssteg?
Jag hänger inte riktigt med.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/08/22 :  22:53:32  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Erik

Angående SRPP så provade dom ju allt möjligt man kom fram till: "Old simple "sigle ended" was the best."

Jaha dom tyckte att SE i drivsteget var bättre. Där ser man. Ska läsa artikeln bättre.

Vad händer om jag bygger exakt efter detta schema: men använder mig av Hammond 1627 (2,5k) utgångstrafo istället för 3k som står i schemat?

Det är så liten skillnad så jag tror inte att det har någon betydelse. En del förespråkar 2.5 och andra 3K som lämplig belastningsimpedans. Jag tror att du tänker rätt om att följa schemat exakt. Sen kan du ju labba i efterhand med lite komponentbyten.

En viktig detalj som absolut måste klaffa är att den måste klara av att återge de allra lägsta frekvenserna. Ner till 15Hz tycker jag väl att den ska klara utan någon direkt dipp på kurvan

Nu är inte djupbas ett SE-stegs starkaste sida men visst går dom ner. Du kommer ju också att ha ruggigt lättdrivna lådor.

Jag vet dock att Bottlehead lyckats med sina så varför skulle inte jag göra det till sist?

Klart att du kommer att lyckas men gör gärna ett råbygge på en aluminiumplåt först så får du höra hur det blir. Det är alltid nåt man får rätta till.




Låter bra! Värdefulla tips! Kommande högtalarna (om jag bygger de "Theater 4 Pi" som jag planerat) kommer att ha en känslighet på 101dB/1W/1m så dom är ännu mer "ruggigt lättdrivna" :)

Så ni anser att Triodino kan vara ett lämpligt projekt för mig?

/Erik

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2002/08/22 :  23:05:54  Show Profile Send OlaH a Private Message
quote:

Ola

jag använder ett försteg med katodföljare gain=0 mycket bättre
än en stegad pot


Har du pott och sedan katodföljaren som uttgångssteg?
Jag hänger inte riktigt med.




jepp
menade att det är bättre med aktivt försteg
än bara en pot.
Mvh
ola

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/22 :  23:09:03  Show Profile Send Flint a Private Message
Så ni anser att Triodino kan vara ett lämpligt projekt för mig?

Jag tror det helt klart och om jag kan vara till någon nytta så är jag det gärna. Jag har något hundratal byggen och ombyggen bakom mig och förhoppningsvis även framför mig.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000