Author |
Topic |
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 18:31:31
|
Sony har oxå en sån där påhängs tweater.. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 19:06:00
|
Nej jag har inte läst. Men nu har jag det!
Tannoy tar inte upp det här med vilket uppspelningssysstem man använder. De skriver bara allmönt om ljud som finns i naturen.
Där delar jag deras uppfattning att det är åtminstone ingen direkt nackdel med frekvensåtergivning i ultraljudsregistret för naturliga inspelade och korrekt återgivna ljud.
Som jag tidigare redan skrivit så beror det på vilken sorts material man matar in i ultraljudsregistret Dvs det är stor skillnad mellan:
* Harmoniska övertoner till instrumentljuden (intermodulationstonerna nedåt i frekvens hamnar då på de naturliga hörbara övertonerna, och de stör ej så att säga)
* Ickeharmoniska övertoner/ljud/brus i ultraljudsregistret såsom Pioneers Legato Link-processat* CD-ljud, DSD-brus, vinyldistorsion ofta m MC-puppa. Det är DÅ det skapas en massa intermodulationsdistorsion MELLAN de hörbara övertonerna till instrumentljuden.
* och även Wadia, Sony filter "1", "2", och "3". |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 19:20:21
|
Skriv ett brev till Tannoy du kanske kan få jobb som utvecklare av studio monitorer.;-) |
Edited by - Xover on 2003/07/17 19:21:09 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 21:03:50
|
Knoppen skall ha en jätte-eloge tycker jag! Hans vetenskapligt höga kunskapsnivå är en enorm resurs för det här forumets medlemmar. Ni andra får ursäkta men medan många av oss krälar i hifi-träsket traskar Knoppen omkring på torr mark med en fungerande karta i handen |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 21:13:04
|
Jovisst men liten farstu kan vara klädsamt ibland.;-) |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 22:49:53
|
Knoppen är toppen men han missar en massa välljud med sina grafer... |
|
|
holmgrenstefan
Member
390 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 23:34:15
|
hej på er funderar lite har läst vad ni skriver.jag vill påstå att det inte är bra med en extra diskant som spelar 40k+ men om du har en vanlig typ diamant som spelar det på 4-100k var det va? då är det helt plötsligt menings fullt.ett membran som klarar hela registrett skulle enligt mig kunna även visa dessa naturliga modulationer som blir vid tex blåsinstrument harmoniskt och fasriktigt att göra samma sak 2 cm vi sidan om skulle sabba fasen och hela det naturliga modulationen skulle bli ett fett gitter och angripa min hörsel.så tror jag
mvh stefan |
[size=1]driver R.A.L
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/17 : 23:56:57
|
En extra supertweeter tror jag inte heller kan vara lyckat. En diskant som hänger med så högt som diamantdiskanten har en del fördelar tack vare detta. Uppbrytningsfrekvensen ligger på 100 kHz. Ett diskantelement, vilket som helst har en resonas vid en 3,del av uppbrytningsfrekvensen. Diamantdiskantens resonans ligger alltså på 33 kHz. Över vad vi kan höra. Alla andra diskanter har denna inom hörbart frekvensområde. Och detta försöker man att dämpa bort på olika sätt. Med mer eller mindre lyckat resultat. Diamantdiskanten behöver inte denna dämpning. På dom övriga Thiel & Partners elementen sitter denna dämpning i konen i form av ett par svarta öron som syns väl. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 00:44:34
|
Timbre blev kvällens poet
Annars tycker jag Thomas A ställde väldigt spännande frågor på förra sidan. Synd att ingen har besvarat den vinkeln: quote: SACD utgåvor må låta bra, men beror inte detta på helt andra saker? Som en noggrann inspelningskedja, bra prylar, etc etc. Har någon verkligen gjort en jämförelse mellan en inspelning i DSD och PCM med samma master (med kunnigt folk)? Är DSD/SACD kvaliteten bara ett sätt att visa hur bra det kan låta när man har kunnigt folk i inspelningskedjan och att man använder detta i syfte att marknadsföra DSD?
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 02:12:31
|
Vad ska man ha Supertweeter till? Ja det kan man fråga sig. Jag har nämligen mätt och kollat hundratals ja tusentals vinyler Och cd-skivor och funnit att det finns nästan ingenting över 21.6 KHz. Jag har oxå kollat dvd-filmer och där finns det nästan ingen film som når 20 KHz. Det häftigaste när det gäller filmljud SDDS. SDDS är ett modifierat MD-kodat system för 8 kanaligt ljud. Samplingsfrekvensen är 44.1 alt 48 KHz. Där har vi en stor begränsning i frekvensomfång. När det gäller DVD-Audio skivor så har jag inte kunnat kolla. Men däremot har jag kollat SACD skivor och det visar sig att dom inte är just bättre en vinyler eller CD-skivor.Jag tror personligen att dett gäller även DVD-Audio skivor. Sedan skulle jag vilja tala om vinylskivor. Jag tycker att man kan se att dom flesta vinyler faller i diskanten över 17 KHz p.g.a att man inte ville bränna graverdosan. Därför var det några som gick över till halvfartsgravering för att få lite högre nivå på skivorna framför allt i diskanten. Jag undrar va fan vi håller på med. Det viktiga är väl att musiken gungar och är vacker. Det är inte svårt att köpa en bra anläggning om man har mycket pengar. Det svåra är att köpa jättebra anläggning för lite pengar. Då kanske man har råd med Viagra oxså.
gcs
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 03:26:42
|
En klar poäng "gcs", musiken är viktigast.
Jag förstår inte riktigt detta resonomang heller.
Om toner utöver det mänskligt hörbara spektrat påverkar upplevelsen av musiken borde det gå att testa. Har någon gjort det?
Kan skivorna oavsett format återge denna information och om den kan det gör det den rätt. Tydligen tveksamt.
Egentligen har vi ju redan inom det hörbara spektrat enorma problem att få det att låta bra, kanske skulle energin läggas där istället.
I slutändan är risken att jag producerar en massa ljud för familjens fyrfota medlemmar, ljud/oväsen som de kanske inte ens upskattar. |
Bravo |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 09:43:42
|
Detta kommer från Tannoy om Super Tweeter läs och begrunda mina herrar, A fully time coherent, 3-way active system utilising Dual Concentric™ plus SuperTweeter™ drive units, the Ellipse 8 has a frequency response extending to above 50 kHz for monitoring of wideband programme material.
Detta är länken till 8 sidor pdf dokument. http://www.tannoyna.com/professional/pdf/wp_wideband.pdf |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 13:00:52
|
Jag kan svara på Thomas fråga med det lilla material som jag har att jämföra med. Det är 2 inspelningar med analogmaster som grund. Och jag har dom både som SACD/CD hybrid där man har mastrat från samma masterband till DSDmaster och därefter SACD och CDlagret från DSDmastern. Och bägge har jag också som ren CD som är PCM mastrade.
Den ena är låten "High Life" med Arne Domnerus Group från en inspelning på Stampen 1976 som heter "Jazz at the Pawnshop". Jag har den på en PCMmastrad Propriuscd som heter "Jazz sampler 1994". Proprius PCD 020. Mastrad av ???? . Men Proprius är välkänd över hela världen för sitt fina ljud. Och samma låt har jag jämför på med FIM SACD M 042 "Jazz at the Pawnshop" från 2001. Den är mastrad av Paul Stubblebein till en DSDmaster. Det är en SACD/CD hybrid och man har använt DSDmastern till både SACD och CD lagret. Den låter på cdlagret bättre än Proprius Cd,n. På alla parametrar som jag kan komma på. Renare, högre upplösning, bättre ljudbild mm. Och detta blir ännu bättre på SACDlagret. Alltså högre upplösning på SACD med ett lite lugnare ljud. 1. Bäst SACD 2. cdlagret på SACDhybriden 3. Minst bra den rena cdskivan
Opus 3 har jag jämför en låt med Eric Bibb "Needed Time" och har inte fått samma resultat av någon anledning?? Den är inspelad analogt 1996 och PCMmastrad 1996 av Jan-Eric Persson. Cdskivan som jag använt är en som heter "Special Anniversary Celebration Disc". Opus 3 CD 19692. Utgiven 1996. Och SACDhybriden från 2001 heter "Eric Bibb & Needed Time". Den är DSDmastrad från samma analogband av Jan-Eric Persson och Bob Whitney. DSDmastern har använts till både SACD och CD lagret. I denna jämförelse låter CDlagret från hybriden sämst av dessa 3. Den verkar vara lagd för högt och rösten slår i taket, så att jag får sitta och tryckutjämna öronen när jag lyssnar på den. Och det även på låg volym. Den verkar att ligga över klippgränsen på CDlagret. Den PCMmastrade CD,n låter bra. 1. Men SACDlagret låter bäst av dessa 3 versioner. 2. Den "rena" cd,n. 3. Låter illa: cdlagret på SACDhybriden. Jag har försökt att snacka med Jan-Eric Persson om vad detta kan bero på. Först såg han helt oförstående ut. Men när jag stod på mig, så mumlade han något om att bandaren som mastern kördes från inte var den samma vid dessa bägge mixningar!!! Varför det skiljer såpass på SACD och Cdlagret på Opus3hybriden fick jag inget bra svar på.
Editerat är blåfärgat |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/07/18 14:06:36 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 13:47:59
|
Det är bra Jorma att du jämför. Bättre det än att inte jämföra alls.
Problemet är bara att du jämför olika äpplen och päron. Om vi säger att äpplena är de olika skivtyperna du provat, och päronen är systemens egenskaper. Man kan inte bara prova olika äpplen för att kunna uttala sig om hur olika päron smakar. För att prova hur päronen i detta fall smakar, vill man jämföra med samma äppelkart så att säga. T ex skulle man kunna ta exakt samma masterband som innehgåller högfrekvensregistret, och sedan koda det till de olika formaten DSD, 24/192, resp 16/44.1, och pressa skivor för dessa format. Sedan kan man jämföra det olika skivornas ljud med masterbandets ljud. Problemet med detta är ju att jämförelsen blir nästan omöjlig att genomföra eftersom det idag är svårt att få tag på DSD-utrustning. Det är bara ett fåtal studior som har DSD-inspelningsutrustning.
Intressant ändå att du finner CD-lagret på SACD som det sämsta, det stämmer bra med mina iakktagelser också. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 13:55:39
|
Intressant ändå att du finner CD-lagret på SACD som det sämsta, det stämmer bra med mina iakktagelser också.
Knoppen, jag tror att du läser lite slarvigt. CDlagret på FIMhybriden låter bättre än samma låt från Proprius. Där är det alltså den rena PCMmastrade Cd,n som låter minst bra. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
timse
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 13:59:48
|
Intressant ändå att du finner CD-lagret på SACD som det sämsta, det stämmer bra med mina iakktagelser också.
quote: I denna jämförelse låter CDlagret från hybriden sämst av dessa 3.
quote: Knoppen, jag tror att du läser lite slarvigt. CDlagret på FIMhybriden låter bättre än samma låt från Proprius. Där är det alltså den rena PCMmastrade Cd,n som låter minst bra.
Då läser jag också slarvigt |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 14:44:32
|
Vad gör man nu när en del högtalare bara går till 15 -20kHz skall man byta ut diskanterna mot nått superduper eller låtsas som om man inget vet. |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 15:01:57
|
Xover: Japp! Jag tolkar det som en beställning på två Thiel & Partner diamant diskanter! ;-)
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 15:06:19
|
Jag skall jaga upp ett par Ionofane plasmaskriker dom går en bra bit uppåt 50-60 kHz om man modifierar dom lite, jag är lite känslig för talspolekonceptet så det blir nog inte nått i den stilen. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 16:48:34
|
Det finns förmodligen ett flertal bitar i Sacd och förmodligen DVD-Audio -jag har inte lyssnat på DVD-Audio ännu, så där vill jag inte uttala mig om vad jag tycker ännu)- som gör att det låter bättre. En förklaring på viss musik kan vara det uttökade frekvensomfånget, så att man inte tappar övertonerna som spelar med dom lägre tonerna så att det blir hörbart. Men det verkar vara fler saker som spelar en minst lika stor eller kanske tom. en större roll. En kan vara att man inte lägger in någon filtrering som knivskär bort allt över ett visst frekvensregister som ligger nära det hörbara. Som man gör med Cd. Detta påverkar ljud långt ned i frekvenserna också. All sådan filtrering i närheten av hörbart område verkar vara av ondo för ljudet och musikupplevelsen. Och detta gäller tror jag också för alla audioapparater, kablar mm. Och diskantelement som har sin uppbrytning för långt ned i registret.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 17:07:40
|
hsivp! DIY är ordet! |
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 17:13:46
|
xover> finns det någon diy plasma som inte har problem med ozon? |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 18:09:04
|
Ozonproblemet är lite överdrivet, inget ont som har något gott med sig, eller om det var tvärtom, kör ett par plasmadrivers några timmar om dagen så slipper du dammet i luften bra för dig som lider av luftvägsproblem å andra sidan kan för mycket ozon vara skadligt för dig som har astma så det är en balansgång. Jag vet att det kan lukta lite ozon förmodligen kan man omvandla ozonet till nått ofarligt redan i drivern, fråga någon erfaren kemiingenjör om det finns någon sådan här.;-) |
Edited by - Xover on 2003/07/18 18:10:08 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2003/07/18 : 19:57:52
|
SACD & DSD är egentligen samma sak alltså bit-stream digital med en klockfrekvens på 2.8 MHz. Detta ger ett teoretiskt frekvensomfång 0-100 KHz. En vanlig CD-skiva har en teoretisk övre gräns vid 22 KHz. I praktiken så fimpar man vid 21.6 om inte tidigare. 21.6 KHz ligger - 30 dbf ner. Jag tror att den avgörande skillnaden i dag mellan cd, DVD-A & SACD är skillnaden mellan 16 & 24 bitars ordlängd. För att komplicera det hela kan jag berätta att jag har köpt en DVD som var inspelad med enbart musik och stillbilder. Inspelningarna var utgivna av NAXOS. Man kunde välja mellan DTS och Dolby Digital 5.1. Den ena skivan var inspelad 1998 med 24 bit/48 KHz!!! och den andra med 24 bits/176.4 KHz (1999). Vad som ännu märkligare var att den först nämnda skivan spelades upp hos mig som 20 bitar/48 KHz och den andra skivan spelades upp i bara 20 bitar/44.1 KHz.Va fan menar dom egentligen? Jag skulle tro att dom flesta skivor t.o.nu är inspelade antingen analogt eller digitalt med i bästa fall 24 bitar/48 KHz. Det är nog bara vissa idag inspelade klassiska skivor och lite jazz som är inspelade med 192 KHz eller med DSD. Sådan musik är nog som regel direktmixad. Jag har oxå märkt att det kan vara skillnad mellan SACD & CD layer, jag vet inte vad det beror på. Möjligen att det är svårt att jämföra med den tidigare gjorda glasmaster eftersom master ligger oframkallad.Det kan oxå finnas en annan förklaring att man vill att det ska vara en skillnad för att man vill marknadsföra den nya tekniken. Vi ska ju inte bort- se ifrån att Sony (SACD)oxå äger många film och skivbolag. Sen det här med Supertweeter. Det är väldigt få av oss som hör frekvenser över 20 KHz om ens det. Tyvärr, och snart nog så hör vi inte änns det. Med ålderns rätt så viker hör- seln av obönhörligt. Och så småningom kan vi vara glada om det bara är diskanten som sjunker och att det inte händer saker i mellanregistret. Då är det kört, då kan man inte glädjas åt musik längre. Jag tycker att man ska jobba med det hörbara och inte det man tror sig höra. T ex så borde man jobba mer med att få fram en riktigt bra Subwoofer för musik. En bra sub för musik låter oxå bra för film. En bra sub ska inte bumla utan bara fylla i lite för att sedan tystna när det inte finns något under 50 Hz. För mig har införandet av subwoofer varit den största innovationen sedan världen blev med stereo 1958. Hälsar gcs |
|
|
Topic |
|