HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Supertweeter"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/18 :  20:44:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Infraljud och ultraljud tillhör den naturligt återgivna musiken, det är bara svårt att återskapa den i en ordinär hifi-anläggning.
Numera kan vi däremot spela in allt mellan 0 - 100kHz men knappast återge den, tyvärr.

Det här med supertweeter är klart intressant är det den nya trenden att en högtalare kommmer att behöva en enorm bandbredd, bredbandshögtalare!

Men grabbar och tjejer som gillar HD, dom kör med rör 20 -20000 c/s!

Edited by - Xover on 2003/07/19 10:23:47
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/19 :  10:59:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Om man kör med Transparent,MIT eller någon annan filterkabel behöver man ju inte byta till SACD eller DVD A, ljudet kommer ju inte fram ändå, smidigt och billigt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/19 :  11:55:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Att cdlagret på en sacdhybrid låter sämre än SACDlagret är väl rätt naturligt. SACD ska ju vara det bästa formatet av dessa 2.
Och utan manipulation eller andra tricks inblandade vore det konstigt om SACDlagret hade låtit lika eller sämre än CDlagret.
Man snackar bara om frekvensgången, men ni glömmer av den högre upplösningen. I CDfrekvensområdet har Sacd en mycket högre upplösning. Och det hörs ganska väl på en bättre anläggning.
Men om cdlagret på en nyutgiven SACDhybrid låter sämre än en äldre cdskiva så har man antingen misslyckats med mastringen eller kanske tom. fuskat till det.
FIM,s och Mobile Fidelitys SACDhybrider har ett bättre ljud på cdlagret än dom gamla cdutgåvorna med samma material.
Mobile Fidelitys utgivningar med Patricia Barber låter mycket bra även på cdlagret. Och dom är utgivna på ett flertal cdskivor tidigare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/07/19 11:56:08
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:38:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nu har jag hört SACD jämfört med cd på ytterligare en högklassig anläggning. Det var hemma hos Björn som har en Krell SACD/cdspelare i anläggningen idag. Det låter bra i hans ombyggda rum och det är inga svårigheter att höra även små förändringar i systemet.
Vi spelade en Mobile Fidelity utgåva av en Patricia Barber skiva.
Och redan på cdlagret låter den bättre än originalcd,n.
Men i en jämförelse med SACD så låter cdlagret utsmetad, livlös och det känns som lite bomull i öronen.
Med SACDversionen blir det en tystare bakgrund med ett större djup och bredd i ljudbilden. Och framförallt Patricia Barbers röst har en större närvarokänsla.
Och det var tydliga skillnader på en anläggning av den här kalibern.
Det ska bli himla trevligt när man själv får hem en SACDspelare framåt höstkanten förhoppningsvis, så att jag får ut det fulla ljudet av min egen anläggning. Och jag tvekar inte en sekund att SACD är betydligt trevligare att lyssna på än cd.
Så det blir till att utöka samlingen av SACDskivor tills dess.
(jag har 25 titlar än så länge).
Så man får lite att spela när välljudet tar ytterligare ett kliv uppåt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:51:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
En annan fråga Jorma är väl om CD-lagret görs lite sämre än nödvändigt, därför att man vill framhäva förbättringen med SACD.
Lite fusk med andra ord eller skall vi kalla det viktning.

Om du lyssnar på en ren cdskiva så tycker jag att den ofta låter bättre än en hybridskiva med samma musik i just cdlagret.

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:16:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om du lyssnar på en ren cdskiva så tycker jag att den ofta låter bättre än en hybridskiva med samma musik i just cdlagret.

Läs mitt förra inlägg lite nogrannare bravo vad det gäller detta.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:19:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ledsen Jorma, jag får nog rätta till glasögonen.

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:21:34  Show Profile Send Timbre a Private Message


"om CD-lagret görs lite sämre än nödvändigt"

Mobile Fidelity presenterar med stolthet sitt Ultradisc Gain 2 System på SACD-hybriderna, CD-lagret alltså.
"The result is Ultra High Resolution playback on both today´s standard Compact Disc players as well as the new SACD format".
Mobile Fidelitys CD-lager låter mer högupplöst än originalutgåvan på Premonition Records, även om den också är bra.

Telarc, Turtle och fim ger samma upplevelse. Ofta är det ju en DSD-master i bakgrunden och jag tycker att även CD har blivit bättre i draget av SACD.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  08:29:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Att några få mindre märken gör detta är bra, men vad gör majoriteten av bolagen

Bravo
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:45:41  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jorma vill att all information från instrumentet ska återges - där finns alltså en poäng med SACD och en diskant upp i ultraljudsområdet. Det verkar tom finnas belägg för att detta ger bättre ljud under de rätta omständigheterna. Knoppen medger att om man bara matar systemet med rätt signal så nog låter det. Överens?

Knoppen däremot varnar för att MC-puppor och taskig inspelning kan ge en markant ljudförsämring då allt för mycket brus spelas upp (intermodulation, dist, vikning etc.). Det är nog ingen som säger mot detta - det är ju intet nytt under solen att ljudet ut inte blir bättre än inspelningen. Detta säger ju i princip inte emot det Jorma säger då han förutsätter en bra inspelning på ett adekvat medium. Alla överens?

Sedan verkar det inte finnas en enda person här som kan se poängen med en *separat* supertweeter som börjar vid ~20KHz utan ska det vara så är det *en* diskant upp till tex. 40KHz som gäller?

Har jag fattat rätt?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:13:00  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Några få bolag, Bravo ?
Det där med att fuska till SACDlagret har nog Sony fått käka upp vid det här laget, och lärt sin läxa får man hoppas. Att dom gjorde det i början av SACD introduktionen har dom nog fått ångra och förlorat
skivköpare på kuppen.

Här är några "få" bolag som ger ut SACD idag:
SACD Labels:
• A&M Records
• A-Records
• ABKCO Records
• Accord Records
• Albany Records
• American Recordings
• Amiga Music
• Analogue Productions
• APO
• Arista Hong Kong
• Artegra Records
• Artemis Classics
• ASV Classical
• Audio Fidelity
• Audio Lab Records
• Audio-B Limited
• AudioQuest Music
• Avexio
• Aware Records
• Bertelsmann Music Group
• Biber Records
• BIS Records
• Blue Dandelion Records
• Blue Note Records
• BMG RCA Records HK
• Bona Nova
• Buzz Records
• Capitol Records
• Cavi Records
• CCn'C Records
• Challenge Records
• Chandos Records
• Channel Classics
• Chesky Records
• Chess Records
• Chrysalis Records
• Cisco Music
• Clarion
• Classical Music Network
• Coast to Coast Records
• Columbia Records
• Concord Jazz
• Concord Picante
• Concord Records
• Consipio Records
• CTI Records
• Cybele
• Decca Classics
• DefSTAR
• Delos International
• Denon Records
• Deutsche Grammophon
• DMP Records
• Domo Records
• Dorian Recordings
• Dreamusic
• Dutton
• Eagle Rock
• East Works Entertainment
• ECM Records
• Eighty Eights
• EMI Classics
• EMI Electrola
• EMI Group
• Enrich Music
• Ensemble
• Epic Records
• Everest
• Exton
• Fantasy Records
• Fidelio Records
• Fidelis Records
• First Impression Music
• Fonè
• Fortissimo Records
• Geffen Records
• Groenland Records
• Groove Note
• GRP Records
• Gun Records
• Harmonia Mundi
• Heads Up International
• Hera
• Herbie Mann Music
• Hip-O Records
• Hodie Productions
• Hyperion Records
• Impulse
• In-Akustik
• Interscope Records
• Island Records
• Javaanse Jongens Tracks
• Jazz In Motion
• Jazzland
• Jive Records
• John Marks Records
• Ki/oon Records
• Kosei
• Lagoon Records
• Legacy
• Linn Records
• Lost Highway Records
• M&I Company
• Marc Aurel Edition
• Marco Polo
• Market Square Records
• MCA Nashville
• MCA Records
• Mercury Records
• Mo' Bizz Recordings
• Mobile Fidelity
• Mono Music AB
• Motown Records
• Mushroom Records
• Naxos Hong Kong
• Naxos Japan
• Northwest Classics
• Nuclear Blast
• Odyssey Records
• Okeh Records
• OnOff
• Opus3 Records
• Pablo
• Payola Records
• Pentatone Classics
• Philips Classics
• Pony Canyon
• Prestige
• Proprius
• Red Ink
• Red Rose Music
• Republic Records
• Riverside
• Rounder Records
• Ruff Life Records
• Saidera Records
• Savoy Jazz
• SFS Media
• SME Records
• Songlines Recordings
• Sony Classical
• Sony Music
• Spinach Records
• St. Luke's Collection
• Stax Records
• Stille Music
• Stretch Records
• STS Digital
• Sugar Hill Records
• Super Sonic Records
• Surrounded by Entertainment
• Tacet
• Telarc International
• Tokuma Japan
• Top Music International
• Turtle Records
• Universal Music
• Universal Records
• Universal South
• Valley Entertainment
• Vanguard Classics
• Vanguard Records
• Varese Sarabande
• Venus Records
• Verve Records
• Video Arts Music
• Village Records
• Virgin Records
• Vocalion Digital
• Warner Music Hong Kong
• Waterlily Acoustics
• Zoe Records
• Zomba Records
• ZoomTone Records
• ZTT Records Ltd

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:19:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det verkar vara en dålig nödlösning att peta in en supertweeter i en högtalare, då det är problem med att få detta rätt med delningsfiltren. Och likaså att paralellkoppla en supertweeter över den vanliga diskanten. Och absolut att koppla in en sådan på en högtalare som inte är designad för en sådan från början.
Så vad det gäller mig, har du fattat rätt dekengren.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:56:52  Show Profile Send Knoppen a Private Message
dekengren, på ett ungefär ja.

Men jag är emot sådana inspelningsmedium som inte klarar av att spela in de toner man vill. Om man tar ett musikspektrum så har det normalt en fallande spektralfördelning uppåt i frekvens. Nu har jag inga genomsnittliga värden i huvudet, men det är inte ovanligt att diskant vid 20 kHz ligger 20 - 40 dB svagare än det mest energirika frekvensområdet. Ännu högre upp i ultraljudsområdet är tonerna ännu svagare. Det är mestadels p g a detta som jag tycker att DSD-algoritmen är för dålig eftersom den brusar så pass mycket att man måste mata in orimligt starka nivåer än de som finns i verkligheten, för att de ska nå över brusgolvet. Jag använder mycket hellre ett inspelningsformat som tillåter både starka och svaga signaler kan isnpelas, oavsett frekvens. Ett ytterligare problem högre upp i frekvens är att DSD ger högre distorsion ju högre upp i frekvens man kommer, samt att det inte återger det inspelade materialet på samma sätt varje gång p g a komparatorns motkoppling (noise-shapingen). Samma problem har vanliga enbitsDAC:ar på CD-spelare, bara det att de opererar på klockfrekvenser som är upp till 20 ggr högre än DSD! De flesta CD-spelare med enbitsdac:ar har enkelt avslöjats i blindtest (även många med multibitsdac:ar men förhållandevis färre). Se där ytterligare ett argument för att ge en Advantagespelare en chans, han använder fd Burr Brown numer TI PCM1704 i sin finaste maskin.

Men jag har själv en SACD-spelare för att det är MUSIKEN jag vill lyssna på. Ofta finns den bara på ett format, CD, , DTS-CD, DVD-Video, SACD, DVD-Audio ellr vad det må vara. Just SACD, DVD-Audio, DTS-CD, och även DVD-Video om man inte använder Dolby Digital, har möjligheten att återge multikanalljud med 5.1-kanaler. Det är DET som jag tycker är det roliga. Man får helt enkelt köpa den skiva som musiken råkar finnas på! Varför jag köpte min SACD-spelare var för att jag hade skaffat Destinys Child på SACD. Den har inget tvåkanaligt CD-lager, fy skäms! Så för att kunna lyssna på den så skaffade jag en SACD-spelare! Det är synd att inte mer aktuell ny musik ges ut på DVD-Audio eller SACD.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:08:47  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag kollade lite på nätet om mikrofoner och hittade en sida här.

http://members.aol.com/mihartkopf/

Det är svårt att hitta ngr mickar som går över 20 khz enligt dom data som tillverkarna specar. Se länken.
Så frågan är om det finns så mycket information då man spelar in via mikrofon? Det finns säkert ngn som kan mer än jag kan som kan utveckla detta.

Min fråga är vad tillför informationen säg över 25 khz när det verkar som om mickarna inte har så mycket information i dom frekvensbanden eller har jag misförstått ngt




Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:11:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Earthworks små kvarttumsmickar och DPA kvarttums (Brüel & Kjaers inspelningsmikar) går lååångt över 20 k.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:15:40  Show Profile Send HPW a Private Message
quote:
Earthworks små kvarttumsmickar och DPA kvarttums (Brüel & Kjaers inspelningsmikar) går lååångt över 20 k.


Är den vanlig i studios vid inspelning ? Jag trodde det var neuman shure akg o sånt men har ingen erfarenhet av inspelningar

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:25:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Inte direkt vanliga, men de anses som mycket bra. Och de kostar också därefter! I och med att de är så små så får man inte ut så mycket utsignal ur dem. Signal/brusförhållandet är därför något sämre än stormembranmikrofoner. Så man använder dem till lite olika ändamål. Ovanstående mikar passar bra då man vet att bakrundsbullret (elller lägsta nivån i musiken) ändå ligger över mikens egenbrus.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/07/24 :  15:20:10  Show Profile Send matså a Private Message
Hej hifi/musikälskare

Jag har sett highEnd högtalare som endast går upp mot 20 000 hz. Då är min fråga är dom totalt värdelösa när man spelar Sacd/dvd audio eftersom de går högre upp i frekvensen?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  17:51:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det beror väl på om registret över denna gräns tillför något eller inte.
Jag undrar fortfarande om någon verkligen har lyssnat och hört någon skillnad mellan en begränsning vid ex-vis. 22000 hz och en högtalare som når, låt os säga, 100 000 hz.
Endast detta är ju intressant egentligen.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/07/24 18:00:14
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/24 :  17:51:08  Show Profile Send Timbre a Private Message


De första utgåvorna från Sony på single layer SACD säljs bl.a. på mässor till hutlösa priser.
Se upp med dom!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/24 :  17:58:50  Show Profile Send Xover a Private Message
Det skall vara en fladdermus i det högre registret och en elefant i det lägre isåfall, men rent teoretiskt så är ju det naturliga ljudets frekvensomfång oerhört brett från 0 till minst 100000Hz eller hur? hårddrar men detta med ljud inspelat från naturen så kanske man behöver ha stor bandbredd t.ex om man i efterhand tänker analysera inspelning med hänsyn till vad som finns i det högst registret.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  18:03:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, i naturen är allt oändligt, men frågan är vad hör och uppfattar vi människor. Kan vi uppfatta något utöver vad som kallas normal hörsel eller har vi inbyggda filter , som tar bort bruset över ca, i bästa fall, 22000 hz.

Bravo
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/07/24 :  18:14:55  Show Profile Send HPW a Private Message
Timbre jag kanske är trög i sommarvärmen men vad ska man se upp med med sonys single layer SACD. Jag köpte ett tiotal när jag var i Japan sist då dom var billiga Jmf med här i dessutom fanns det ett utbud. Jag tycker dom låter mycket bra

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/24 :  18:26:35  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Matså, läs ovan vad jag har skrivit så blir du inte besviken om de inte når över 20 kHz.

/johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/24 :  18:49:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja! och läs vad Tannoy har att säga om supertweeter! nu menar jag inte att allt skall kastas t.ex mätnormer, en del här på forumet försöker implementera nya sådan, hemmagjorda vid köksbordet förmodar jag.;-)
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000