Author |
Topic |
|
Nevermore
Starting Member
2 Posts |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 22:37:35
|
Vad kostar den ?? Cerwin har tyvärr inte gjort så många bra produkter överhuvudtaget, men det är klart att en bas kanske kan vara nått som dom kan lyckas med !?!? Tänkte på priset om jag kanske skulle kunna ge dig lite andra tips..
/Martin |
|
|
Nevermore
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 22:57:17
|
1500...så det finns väl inte så hemskt många andra som kan rekommenderas antar jag? |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 23:27:48
|
audiopro, onoff har väl ett rätt bra utbud av dessa. |
Exit Planet Dust |
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 23:34:43
|
Har du lyssnat på Cervin Wega ngn gång MartinH? Så hemska är de väl inte? |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 23:55:18
|
Jo det har jag och JA så hemska är dom... |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 00:07:33
|
Hade ett par Cerwin Vega! DC-10 tidigare i min musik karriär. Imo den bästa högtalren de byggt, helt ok ljud faktiskt. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 01:08:03
|
Tror många klagar på CW utan att hört själv. |
|
|
tombee
Member
65 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 01:11:26
|
jag tror många klagar på CW för att dom är kunniga |
Web |
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 01:18:37
|
Vadå kunniga? Går de efter specifikationerna då eller?
|
|
|
Melker
Member
448 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 02:03:45
|
jamen CW är ju precis vad de utger sig för att vara...dvs schyssta party högtalare!!! skit i transparens och stereobild CW är ju discotek sound och det gör de ju riktigt bra...fasst jag hade hellre sett ett JBL-system men då blir det ju helt andra pengar och resultat därefter. Jag hade gärna haft ett par AT-100 för att lira house på om jag bara hade haft plats och tilräckligt förstående grannar :-) fast det är klart sådana högtalare måste nästan EQas för att låta bra (som house högtalare då). ofta brukar högtalare i denna klassen ha en puckel runt sådär en 3000 hz som kan vara svår att få bukt med ja då menar jag väl PA högtalare med dubbel 15" och horn diskant men CW överhuvudtaget har ju lite av det stuket översig.
annars så är ju inte 1500 nåra jätte pengar och skall du ha det som biosub så blir det säker helt OK (för pengarna då) och ska du ha det till HIFI så visst kan det ge lite extra bas som du inte har nu så...det är ju värt att prova i allafall.
Melker |
Halmstad |
|
|
walle85
Member
64 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 02:07:10
|
nä men dom vet vad dom gör, ok dom låter inte så klockrent uppåt, men dom gör vad dom ska, vilket e att levera mycket party för pengarna, för dom flesta som köper cv gör det för att ha fest eller liknande, för tro mig dom här spelar minst dubbelt så högt som dom flesta (finlyssnar märken) i samma prisklass, tro inte att jag älskar cv nänä, jag gillar dom inte alls själv förrutom på fest då e dom perfekta, högt, mycket bas, och dom e inte så medryckande i de högre registren som i basen, o det evad man vill ha på fest/disko |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 02:24:47
|
Jag kan nog hålla med om att dom kan fingera till en fest när alla inblandade har fått ett antal centiliter vodka innanför västen och inte direkt lyssnar till musiken i alla fall... Men man har väll inte fest hemma varje dag heller !! och som hifihögtalare för hemma bruk så skulle jag nog säga att tex Wharfedales atlantic AT500 skulle fungera bättre, där har man basen och även ett fint resterande register...
Och ska man ha bra festljud alla diskotek och ändå få ett "HIFI" ljud så ska man gå på "Turbo Sound Systems"..Bättre väljudande discosystem har jag aldrig hört... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 03:12:45
|
Nej, i audiofilsammanhang hör de inte hemma , fast de påstår de väl inte heller! |
Bravo |
|
|
s60761
Member
312 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 07:45:13
|
Har själv haft många CV högtalare, hmmm närmare 3 par faktiskt, ja ja man växer ifrån party ljudet också......
CV är mycket duktiga på bas iförhållande till ljudtryck... Dock brukar de inte vara specielt linjära i något område, inte ens basområdet.
Mest välljud för pengarna ifråga om (sub)bas får du onekligen med Audiopro
Gå till din lokala HIFIhandlare och låna hem en Audioprosub och testa vetja!!!
P.S. Och du ställ subben i HÖRNET i rummet
|
- När argumenten tagit slut, skyll på rummet - //Björn... |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2003/07/03 : 12:28:18
|
CC> Lyssna på ett par DC-10, de närma sig faktisk vanlig hifi. Det är å andra sidan den enda av deras högtalre som gör det. Den var även ovanligt dyr, kostade 5800 redan på hifiklubbentiden. Ska jämföras med VS eller AT serierna som inte kommer i närheten, de var billigare också. De större bröderna DC-12 och DC-15 var inte lika mycket hifi. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 11:28:35
|
Själv så har jag ett par E-312 som jag driver med en NAD 218 som har väldigt bra kontroll över basarna. Körde med en NAD 317 innan och det lär inte alls lika bra. Mycket bumligare och grötigare bas utan punch. Är faktiskt ganska så nöjd med ljudet, även om det inte är något direkt finlir.... Sen så lyssnar jag mest på techno och gillar att spela ganska så högt. Men tro mig, det låter ljusår bättre än många gamla sletna PA högtalare jag lyssnat på. |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 11:36:49
|
Jag håller med CC. Varför skulle någon vilja ha discoljud hemma? Det är väl tillräckligt illa att det låter bedrövligt på krogen. Jag har hört ett par stora CW och de lät riktigt dåligt. |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 11:44:35
|
Det beror ju på vad man har för musiksmak... |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 11:52:34
|
C-V (inte W) Är bland det sämsta jag ägt som innomhushögtalare, om inte det sämsta. Bilelementen är lite bättre, men de håller inte heller. Nä rent skräp är det. Dyra reservdelar.
Och det beror inte på vad man har för musiksmak. Jag lyssnar på Techno, Metal, Ballader och lite klassiskt. När jag hade Cerwin så lät egentligen allt detta skit men riktigt illa blev det när man lyssnade på klassisk musik och exempelvis lisa nilsson. Hårdrock gick ganska bra men idag skulle jag aldrig säga att det lät bra på något sätt.
|
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
Edited by - Kemppi on 2003/07/24 11:57:57 |
|
|
Amazon
fd. arne
490 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 12:20:08
|
Själv så är jag väldigt nöjd med mina cerwin-vega högtalare.. Spelar både högt rent och ganska så djupt. Uppfyller mina krav bra även om det inte hade skadat om de varit med detaljerade och haft ett bättre stereoperspektiv. Har man ingen kraft bakom så får man naturligtvis inget bra resultat. Men cerwin-vegas starkaste sida är nog ändå deras bilelement. Även om stroker serien är gammal så är det få element som ens kommer i närheten. Har själv lyssnat på dem och jämfört med andra element i simuleringar. Cerwin-vega håller dessutom (enligt vad jag har hört) på att utveckla en ny stroker serie. Skall bli intressant o se hur de presterar när de kommer ut på marknaden. |
|
|
mje1
Member
500 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 16:59:38
|
Vem har sagt att detta är ett "audiofilforum" ?? CerwinVega passar lika bra här som någon annanstans. Hälften av alla "ordbajsare" i denna tråd har förmodligen inte ens hört märket i fråga. CerwinVega var inkörsporten för undertecknad 15 år gammal till en väldigt dyr men ack så rolig hobby (eller vad man skall kalla det). |
Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/24 : 17:40:34
|
Jodå, jag har hört dem i olika sammanhang och jodå, de är absolut inte HiFi. Högtalarna har väl alltid musikaliskt låtit som en blandning mellan Hesa Fredrik och en katt med svansen i kläm.
Jag roade mig med att titta på diverse begagnat. För dessa pengar går det med lite tålamod att hitta både audio pro och andra märken, om nu inte bara ljudtrycket är viktigt. |
Bravo |
|
|
|
Topic |
|