HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cerwin Vega-subwoofer(LW-10)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nevermore
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:33:55  Show Profile Send Nevermore a Private Message
Har funderat lite på en LW-10 eftersom jag inte har så speciellt hög budget.
http://www.cerwinvega.com/products/homeaudiovideo/lwseries/lw10.html

Nån har någon erfarenhet av den? Något att rekommendera? Rummet är för övrigt på ungefär 25 kvm.

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:37:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad kostar den ?? Cerwin har tyvärr inte gjort så många bra produkter överhuvudtaget, men det är klart att en bas kanske kan vara nått som dom kan lyckas med !?!? Tänkte på priset om jag kanske skulle kunna ge dig lite andra tips..

/Martin
Go to Top of Page

Nevermore
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/07/02 :  22:57:17  Show Profile Send Nevermore a Private Message
1500...så det finns väl inte så hemskt många andra som kan rekommenderas antar jag?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:27:48  Show Profile Send n0p a Private Message
audiopro, onoff har väl ett rätt bra utbud av dessa.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:34:43  Show Profile Send marcus a Private Message
Har du lyssnat på Cervin Wega ngn gång MartinH?
hemska är de väl inte?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:55:18  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det har jag och JA så hemska är dom...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/03 :  00:07:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hade ett par Cerwin Vega! DC-10 tidigare i min musik karriär. Imo den bästa högtalren de byggt, helt ok ljud faktiskt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/03 :  01:08:03  Show Profile Send marcus a Private Message
Tror många klagar på CW utan att hört själv.
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/07/03 :  01:11:26  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
jag tror många klagar på CW för att dom är kunniga

Web
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/03 :  01:18:37  Show Profile Send marcus a Private Message
Vadå kunniga?
Går de efter specifikationerna då eller?
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/07/03 :  02:03:45  Show Profile Send Melker a Private Message
jamen CW är ju precis vad de utger sig för att vara...dvs schyssta party högtalare!!! skit i transparens och stereobild CW är ju discotek sound och det gör de ju riktigt bra...fasst jag hade hellre sett ett JBL-system men då blir det ju helt andra pengar och resultat därefter. Jag hade gärna haft ett par AT-100 för att lira house på om jag bara hade haft plats och tilräckligt förstående grannar :-) fast det är klart sådana högtalare måste nästan EQas för att låta bra (som house högtalare då). ofta brukar högtalare i denna klassen ha en puckel runt sådär en 3000 hz som kan vara svår att få bukt med ja då menar jag väl PA högtalare med dubbel 15" och horn diskant men CW överhuvudtaget har ju lite av det stuket översig.

annars så är ju inte 1500 nåra jätte pengar och skall du ha det som biosub så blir det säker helt OK (för pengarna då) och ska du ha det till HIFI så visst kan det ge lite extra bas som du inte har nu så...det är ju värt att prova i allafall.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

walle85
Member

64 Posts

Posted - 2003/07/03 :  02:07:10  Show Profile Send walle85 a Private Message
nä men dom vet vad dom gör, ok dom låter inte så klockrent uppåt, men dom gör vad dom ska, vilket e att levera mycket party för pengarna, för dom flesta som köper cv gör det för att ha fest eller liknande, för tro mig dom här spelar minst dubbelt så högt som dom flesta (finlyssnar märken) i samma prisklass, tro inte att jag älskar cv nänä, jag gillar dom inte alls själv förrutom på fest då e dom perfekta, högt, mycket bas, och dom e inte så medryckande i de högre registren som i basen, o det evad man vill ha på fest/disko
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/03 :  02:24:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan nog hålla med om att dom kan fingera till en fest när alla inblandade har fått ett antal centiliter vodka innanför västen och inte direkt lyssnar till musiken i alla fall... Men man har väll inte fest hemma varje dag heller !! och som hifihögtalare för hemma bruk så skulle jag nog säga att tex Wharfedales atlantic AT500 skulle fungera bättre, där har man basen och även ett fint resterande register...


Och ska man ha bra festljud alla diskotek och ändå få ett "HIFI" ljud så ska man gå på "Turbo Sound Systems"..Bättre väljudande discosystem har jag aldrig hört...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/03 :  03:12:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, i audiofilsammanhang hör de inte hemma ,
fast de påstår de väl inte heller!

Bravo
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/07/03 :  07:45:13  Show Profile Send s60761 a Private Message
Har själv haft många CV högtalare, hmmm närmare 3 par faktiskt, ja ja man växer ifrån party ljudet också......

CV är mycket duktiga på bas iförhållande till ljudtryck... Dock brukar de inte vara specielt linjära i något område, inte ens basområdet.

Mest välljud för pengarna ifråga om (sub)bas får du onekligen med Audiopro

Gå till din lokala HIFIhandlare och låna hem en Audioprosub och testa vetja!!!

P.S. Och du ställ subben i HÖRNET i rummet


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/07/03 :  09:21:06  Show Profile Send CC a Private Message
E ja på ett HifiForum eller på DiscoForum
Finns det verkligen någon här på forumet som upplevt ett "discoljud" som är njutbart/lyssningsbart Enda gångerna man står ut på dylika ställen som pubar/discotek är när man hällt i sig tillräkligt med bärs så att man inte vet var man e... O även då låter det SKIT på nämnda ställen Att sedan CV fungerar för att skrämma grannar/katter/mig(!) är la ingen merit Fast ja kan ha fel De finns de som tycker Logitech bygger världens bästa högtalare också
Nu går ja å tar siesta

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2003/07/03 09:22:06
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/03 :  12:28:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
CC> Lyssna på ett par DC-10, de närma sig faktisk vanlig hifi. Det är å andra sidan den enda av deras högtalre som gör det. Den var även ovanligt dyr, kostade 5800 redan på hifiklubbentiden. Ska jämföras med VS eller AT serierna som inte kommer i närheten, de var billigare också. De större bröderna DC-12 och DC-15 var inte lika mycket hifi.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:28:35  Show Profile Send Amazon a Private Message
Själv så har jag ett par E-312 som jag driver med en NAD 218 som har väldigt bra kontroll över basarna. Körde med en NAD 317 innan och det lär inte alls lika bra. Mycket bumligare och grötigare bas utan punch. Är faktiskt ganska så nöjd med ljudet, även om det inte är något direkt finlir.... Sen så lyssnar jag mest på techno och gillar att spela ganska så högt. Men tro mig, det låter ljusår bättre än många gamla sletna PA högtalare jag lyssnat på.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:36:49  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag håller med CC. Varför skulle någon vilja ha discoljud hemma? Det är väl tillräckligt illa att det låter bedrövligt på krogen. Jag har hört ett par stora CW och de lät riktigt dåligt.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:44:35  Show Profile Send Amazon a Private Message
Det beror ju på vad man har för musiksmak...
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:52:34  Show Profile Send Kemppi a Private Message
C-V (inte W) Är bland det sämsta jag ägt som innomhushögtalare, om inte det sämsta. Bilelementen är lite bättre, men de håller inte heller. Nä rent skräp är det. Dyra reservdelar.

Och det beror inte på vad man har för musiksmak. Jag lyssnar på Techno, Metal, Ballader och lite klassiskt. När jag hade Cerwin så lät egentligen allt detta skit men riktigt illa blev det när man lyssnade på klassisk musik och exempelvis lisa nilsson. Hårdrock gick ganska bra men idag skulle jag aldrig säga att det lät bra på något sätt.


Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/07/24 11:57:57
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:20:08  Show Profile Send Amazon a Private Message
Själv så är jag väldigt nöjd med mina cerwin-vega högtalare.. Spelar både högt rent och ganska så djupt. Uppfyller mina krav bra även om det inte hade skadat om de varit med detaljerade och haft ett bättre stereoperspektiv. Har man ingen kraft bakom så får man naturligtvis inget bra resultat. Men cerwin-vegas starkaste sida är nog ändå deras bilelement. Även om stroker serien är gammal så är det få element som ens kommer i närheten. Har själv lyssnat på dem och jämfört med andra element i simuleringar. Cerwin-vega håller dessutom (enligt vad jag har hört) på att utveckla en ny stroker serie. Skall bli intressant o se hur de presterar när de kommer ut på marknaden.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/24 :  16:59:38  Show Profile
Vem har sagt att detta är ett "audiofilforum" ?? CerwinVega passar lika bra här som någon annanstans.
Hälften av alla "ordbajsare" i denna tråd har förmodligen inte ens hört märket i fråga.
CerwinVega var inkörsporten för undertecknad 15 år gammal till en väldigt dyr men ack så rolig hobby (eller vad man skall kalla det).

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  17:40:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jodå, jag har hört dem i olika sammanhang och jodå, de är absolut inte HiFi. Högtalarna har väl alltid musikaliskt låtit som en blandning mellan Hesa Fredrik och en katt med svansen i kläm.

Jag roade mig med att titta på diverse begagnat. För dessa pengar går det med lite tålamod att hitta både audio pro och andra märken, om nu inte bara ljudtrycket är viktigt.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000