HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 elektrostat/magnetostat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas74
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/07/20 :  12:56:13  Show Profile Send Andreas74 a Private Message
Finns det någon som har inf om elektrostat/magnetostat högtalare, eller någon trevlig länk där man kan lära sig mer om dessa underbara skapelser.

Tack på förhand

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:02:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.magnepan.com
http://www.martinlogan.com/
http://www.quad-hifi.co.uk/
http://www.audiocircuit.com/electrostatic-loudspeakers-av.htm
http://www.audiocircuit.com/9113-panel-circuit/9113IMAI.htm
http://www.audiocircuit.com/9109-ribbon-circuit/9109IMAI.htm
http://www.mogensgallardo.com/lafolia/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/20 13:07:30
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/07/20 :  16:18:37  Show Profile Send Staffan a Private Message
www.martinloganowners.com
www.audioasylum.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/20 :  17:30:14  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag hörde Magnepan högtalare första gången i mitten av 70 talet
hos Thore Wahllenstrand. Det var i hans lägenhet och jag tror att
han var agent för dessa och mycket annat. Men jag tycker nog att
dom är väl basfattiga och för övrigt är ljudet lika tunn som panelen. En typisk högtalare för pys-lyssning.

Hälsar
gcs
Junior Member

PS. Det går åt en helvetes massa effekt oxå om jag inte missminner
mig. DS.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:45:22  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag har för mej att de kan gå ganska långt ner i motstånd (Ohm). Jag har sett att vissa magneostat (Magnepan) har en "vanlig" bashögtalare för att få lite extra driv i basen.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/20 :  19:42:42  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det är nog så med elektrostat/magnetostat-högtalare, att de passar inte till vem som helst. Och det har jag också hört att de behöver hiskeliga mängder ström för att låta bra.

Tillsammans med en bra subwoofer kan de säkert låta maffigt, som t.ex. Gradient SW-63 subwoofer med Quad ESL-63. Vet inte om denna konstellation finns kvar att köpa.

Edited by - pick-me-up on 2003/07/20 22:54:26
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:48:16  Show Profile Send brumel a Private Message
Dom paneler jag har hört har låtit bäst utan dynamisk inblandning faktiskt. Därför har jag svårt för ML. Men jag tycker inte att basen har varit för tunn. Quads fullrange elektrostater tycker jag låter ganska bastunga i ett litet rum. Problemet som jag ser det är den låga spänningskänsligheten vilket kräver massor med effekt och stora,dyra transistorslutsteg i klass A även om rör tycks gå bra pga den resistiva karaktären hos bla Quad.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/07/20 :  20:53:06  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Något som de talade om för mig på Radiolagret när jag var där och lyssnade på Quad ESL989 är att strömstyrkan är inte lika viktig när det gäller elektrostater utan det är viktigare med spänning. Dvs stick i stäv med de flesta andra högtalarkonstruktioner. Nu kan jag ju iofs ha missuppfattat vad de sa men...

Tycker inte heller att de hänger med lika bra musikaliskt sett.Då framförallt basen som är svår att få att följa med i musiken.

Brukar ha med mig den musik som jag företrädelsevis lyssnar på. T.ex AC/DC "Highway to hell". mvhKristofer
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:15:07  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Just Magnepaner är väldigt kittsliga för hur rummet ser ut och var de placeras i det, just basen kan bli svag i fel rum / fel uppställning. Och ja, de kräver en (stöm)stark förstärkare, de ligger (mina i alla fall) mellan 3-4 Ohms last. Å andra indan är det en nästan helt resistiv last, så den är "relativt" snäll....
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/21 :  01:20:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Magnepan arbetar inte med nån dynamisk bas i botten, och jag har aldrig kännt att jag saknat så mycket neråt när man kommer upp i MG 1,6 och uppåt.. Men som sagt så är placeringen JÄTTEviktig, man kan få väldigt olika resultat med justeringar på 20-30 centimeter och ibland ännu mindre.

Men en bra förstärkare är att föredra, den behöver inte vara i 300 watts regionen men av bra kvalitet och med bra spänning.. Har kört ett par MG 1,6 med en SimAudio I-5 som ger runt 120 watt i 8 ohm och det var hur bra som helst.

Har varit en större fan av Martin Logan förrit men har vänt lite där, tycker inte riktigt dom får till det där med kombinationen av ett elektrostat element och en dynamisk bas..Det är väldigt storskaligt och imponerande, men saknar lite närvaro och exaktehet.. Sen ska man veta med sig att de typerna av högtalare kan var känsliga på hur man sitter i höjdled. Diskanten tappar en hel del om man inte sitter i "sweetspot " på ett par ML..

Så jag föredrar ett par magnetostater ( Magnepan ) framför ett par elektrostater ( Martin Logan )..
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:47:55  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Quad och Magnepan har båda ett grundmurat rykte.
Vilken ska man välja då om man räknar att få mest valuta för pengen.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:36:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Quad är billiga i Sverige av någon anledning. När det gäller Maggis vet jag inte faktiskt hur kursen ser ut just nu.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:07:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Magnepan är betydligt dyrare.
Vad man väljer är en smaksak, men elektrostaterna har en tendens att göra allt så stort, röster, instrument osv.
Däremot är ju mellanregistret och verklighetskänslan hos röster och instrument i detta register sanslöst bra oftast, men svagare nedåt och uppåt.

Bravo
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:01:06  Show Profile Send Xover a Private Message
The frogmouth effect! eller varför har farbor Evert så stor mun.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/24 :  15:52:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så att man ska höra honom bättre såklart!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000