HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Undran ang "förskjuten" ljudbild
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:10:52  Show Profile Send K-man a Private Message
I "bildfråga för akustiknissartråden" så upplevde frågeställaren att hans ljudbild till viss del förskjuts till vänster.... jag har oxå haft problem med det och har då jag pratat med andra om det hört att det är ganska många som haft just det problemet... vad jag dock förvånat noterat är att det är ingen av de som jag pratat med som har haft den förkjuten till höger...?? ...så man börjar ju undra....

Någon som har haft den förskjuten åt höger? (ljudbilden alltså)

Är våra öron vänsterförskjutningskänsliga eller!?

\\K-man

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:12:36  Show Profile Send dax a Private Message
Åt höger. Jag har en dörröppning till vänster om den vänstra högtalaren!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:14:58  Show Profile Send Anton a Private Message
Åt höger, en soffa som ställer till det snett framför/nedanför höger högtalare.

Edited by - Anton on 2003/07/22 23:15:25
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:17:48  Show Profile Send K-man a Private Message
två högerförskjutna så fort... då har jag helt klart bara gått mot sannolikheten och bara stött på vänsterförkjutna personer...

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/07/22 23:19:31
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:19:45  Show Profile Send Roq a Private Message
Högerförskjuten. Dörröppning på vänster sida.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:24:12  Show Profile Send n/a a Private Message

quote:
Högerförskjuten. Dörröppning på vänster sida.


Samma här.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/07/22 :  23:27:57  Show Profile
Det drar åt vänster hemma hos mig, trasig diskant i den högra

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:17:26  Show Profile Send period a Private Message
Åt höger här. Högra högtalaren nära sidovägg (~1m), vänstra står fritt (över 3 m till sidovägg).


Mvh // Per
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/23 :  02:38:23  Show Profile Send marcus a Private Message
Hörlurar är bättre, då får man allt inne i huvudet.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  04:08:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då jag har flyttat runt anläggningen i rummet så har jag haft perspektivet förskjutet åt olika håll beroende på plats, i ena fallet blev det bättre med att fasvända ena kanalen.

Bravo
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:19:07  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj vad ledsamt att höra att det är så många som haft problem med förskjuten ljudbild. Som väl är ska man inte behöva leva med det eftersom det finns botemedel.

1.
För det första, se till att det verkligen kommer ut lika mycket ljud ur varje högtalare om man kör ett monoljud.

2.
Se till att ha exakt samma avstånd från lyssningsplats till respektive högtalare. Annars gör sig den s k Haas-effekten gällande.

3.
Se till att ha liknande akustisk miljö bredvid varje högtalare. Bäst är en absorberande närmiljö (ger en mycket mer precis ljudbild i flera dimensioner), och sämst är kala väggytor. Om det är reflekterande ytor, är det också viktigt att man har ungefär samma avstånd till dem. Dörröppning på bara ena sidan ställer till problem. Bra är också att ha långt avstånd till till reflekterande ytor.

4.
Fasvänd aldrig ena kanalen, lös det på andra sätt istället.

5.
Ibland kan man vara lomhörd på ena örat, av t ex öronvax eller diskoteksbesök (inte hälsosamt för hörseln). Då kan man kolla kanalbalansen genom att vända sig om och lyssna åt "fel" håll.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:22:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Det går att trixa med h-talarplaceringen för att eliminera ett förskjuten ljudbild.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/23 :  11:27:41  Show Profile Send n/a a Private Message


Just nu håller jag till i ett rum som är på 12kvm
Finns inte mkt att göra åt den förskjutna ljudbilden, tyvärr...
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:26:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Chrille, ta fram balanskontrollen!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:40:11  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Chrille, ta fram balanskontrollen!


Har ingen!
Jag står ut, större rum kommer i höst
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/07/23 :  13:58:45  Show Profile Send nik a Private Message
Förkjuten till vänster. Dörröppning på höger sida samt sluttande innertak, som är lägst till vänster (ca 2.40m)och högst till höger (3.80m).Det ger en basförstärkning på vänster högtalare. Inte så bra men vad gör man? Har använt CARA (akustiksimuleringsprogrammet). Det har gett förslag på en uppställning av högtalarna, som gav en mkt bra ljudbild.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/07/23 :  14:00:31  Show Profile Send wallraff a Private Message
Vad är det för ett program? Behövs det mikrofoner och dylikt, eller hur funkar det?
Nyfniken!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2003/07/23 :  15:00:49  Show Profile Send nik a Private Message
Kika på länken www.cara.de
Man behöver inga mikrofoner. Du bygger upp en modell av ditt lyssningsrum, lägger in material på tak, väggar och golv. Man lägger även in möbler och dyl. Till sist lägger man in sina högtalare och sin lyssnings position. För högtalarna och lyssningspositionen definierar man ett yta på golvet inom vilken man bedömer att den rimligen bör befinna sig. Det finns färdiga högtalare av olika fabrikat på CARA's hemsida att ladda ner. Hittar man inte sin högtalare där så kan man om man har div tekniska data på högtalaren bygga sin egen. Det fick jag göra eftersom mina JAMO Concert 11 inte fann med. Nu finns min modell att ladda ner från CARA sidan.
Därefter kan man som första steg göra en beräkning av rummets akustik. Programmet talar då om om rummet har Ok akustik. Om det inte har det så föreslår det lämpliga åtgärder. Steg nummer två är att göra själva simuleringen av högtalarplaceringen. Då görs beräkningar på de områden som man definierat i CAD modellen. Denna körning kan ta ganska lång tid att göra, beroende på vilken kapacitet man har på datorn och beroende på hur noggrannt man har gjort modellen, samt hur man har ställt in parametrarna i beräkningsdelen. När jag kör en simulering så brukar jag starta den på kvällen, låta den gå över natten. Dagen därpå har man ett bra resultat. Då kör jag på en AMD900MHz med 384 Mb RAM minne.
Så går det till på ett ungefär. Programmet i sig är väldigt skoj att hålla på med och man lär sig en hel del om akustik.

Mvh
Nik

Edited by - nik on 2003/07/24 15:44:40
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:16:37  Show Profile Send Ayn a Private Message
Knoppen,

quote:
2. Se till att ha exakt samma avstånd från lyssningsplats till respektive högtalare. Annars gör sig den s k Haas-effekten gällande.


Det är ju fint att berätta vilken effekt som gör sig gällande, men antingen är det bara jag som är extra okunnig, eller så delar jag det med många att inte ha en aning om exakt vad det är. Möjligt att förklara kanske?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2003/07/23 16:16:53
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:26:08  Show Profile Send David A a Private Message
Jag tycker oftast att jag reagerar lättare på om ljudbilden är förskjuten åt vänster. Lutar den lite åt höger istället upplever jag det lättare att leva med... Är det psyket som spökar eller?
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:38:37  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Man kan ju tycka att det är ett skitproblem men när man väl sitter där och börjar störa sig så är man fast... Har även labbat i Cara men inte riktigt blivit vän med det programmet ännu.

Har dock aldrig varit med om en anläggning som viker åt höger, än !!?!

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:07:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ayn m fl! Bra att frågan kom, man orkar ju inte skriva allt på en gång.

Haas-effekten fungerar kortfattat på detta vis:

Tänk dig två ljudkällor som spelar samma ljud med lika stark nivå.

Om det är samma avstånd till båda, uppfattar man dem som vardera lika starka i nivå. Beroende på placeringen av dem kan man få en fantomcenter såsom i
stereosystemet.

Om avståndsskillnaden i tiden är mindre än 3 ms (1 m) så får man en viss stereoeffekt med en ljudbild som kantrar åt det håll som den närmsta ljudkällan befinner sig. På så vis funkar ljudinspelningar enligt A/B-konceptet med två mikrofoner på ett avstånd mellan dem. Därigenom får man en gångvägsskillnad som gör att man kan uppfatta en stereobild med lokalisering av instrumenten i en tvådimensionell rymd (bredd och djup).

Om den ena ljudkällan istället är närmre (i tiden 3 - 30 ms), uppfattar hörselmekanismen nästan bara ljudet från den högtalaren. Hörseln är känslig för ljud i tidsdomänen. Det kanske har framväxt under människans evolution att snabbt kunna avgöra riktning till farliga djur el dyl. För att man ska uppfatta ljudet från den ljudkälla som är längre bort, måste det ljudet vara omkring 10 dB starkare än ljudet från den närmre ljudkällan!
TÄNKVÄRT: Detta är fundamentalt för högtalarlyssning i ett rum, eftersom det diffusa ljudfältet (reflekerat ljud från andra väggytor) ÄR starkare än direktljudet från högtalarna. Som tur är finns vår fårmåga att urskilja ljud som kommer tidigare i tiden och vi kan lokalisera ljudkällorna! I akustikreglerade rum så förändrar man kvoten mellan direkt och reflekterat ljud så att andelen direktljud ökar och efterklangsfältet minskar. Då uppnår man en ökad tydlighet i det återgivna ljudet, som gör det ytterligare lättare för hjärnan att särskilja skivans återgivna ljud från det efterklengsljud som rummet bidrar med. Så gör man t ex ett kontrollrum i en inspelningsstudio, och det precis lika bra att göra likadant i hemmet om man har den möjligheten. Bra att känna till alltså!

För ljud som är med längre tidsskillnad än 50 ms så kan man urskilja två separata ljudkällor, den längre bort uppfattas som ett eko.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:16:26  Show Profile Send brumel a Private Message
När jag hade sämre grejor upplevde jag att ljudbilden var lite skev främst låg den åt vänster.
Sången och soloinstrument låg inte i mitten bla. Mycket irriterande. Särskilt på låg volym var stereobilden ostabil. Sen bytte jag upp mig.
Jag upplevde att det framförallt var förstärkaren som betydde något i sammanhanget.
Och sedan dess har det inte varit några problem. Dvs det hade inte i första hand med akustik eller högtalarplacering att göra.
Nog kan jag förändra den eller försämra ljudbilden genom att ändra möblemanget.
Och jag har lite asymmetriska drag i mitt lyssningsrum.
Kraftig betongvägg åt vänster, gips åt höger samt dörröppning åt höger. Så det finns utrymme för förbättringar även hos mig.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/07/23 18:19:16
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:21:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Brumel, förmodligen problem enligt min punkt nr 1(?). Brukar vara så med volympottar med dålig precision, grrr.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:31:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Du har säkert rätt "Knoppen" men inte alltid så lätt att fullfölja till punkt och pricka. Du glömde dock en sak, ommöblering, om det går, kan lösa många problem. Fast jag tror att du har rätt när du poängterar hörseln, många människor förutsätter nog falskeligen att de hör lika på båda öronen.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000