HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Heco mythos 500
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vickevire
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/07/24 :  09:30:22  Show Profile Send vickevire a Private Message
Tja!
Går och sucktar efter ett par nya högtalare då mina gamla inte riktigt räcker till i mitt nya vardagsrum (60 kvm och öppet till nock, som högst 5 meter). Har lurat lite på Heco Mythos 500..då de ligger i min prisklass och har läst att de ska vara prisvärda. Jag lyssnar på all sorts musik , och ser även på film.
Någon som har någon erfarenhet av den högtalaren, eller nån som kan rekomendera någon annan i samma prisklass.
Jag bor i Kalmar så det vore bra som någon visste var man kan provlyssna på ett par Heco eller liknande...kan tänka mig att åka en bit.

MVH
Viktor

Viktor

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/24 :  09:45:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Omtyckt i tyska tidningar vad jag kan förstå.


Svensk test se:

http://www.minhembio.com/test.asp?tid=80

Bravo
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:24:17  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hej, efter att ha följt forumet en tid så kan det ju vara läge att också försöka bidraga med något. Jag har haft ett par Mythos 500 & tycker dom låter alldeles lysande för dom pengarna (4500 på www.hembiobutiken.com).

Vad man snabbt förvånas äver är hur otroligt stabil bas dessa levererar, trots att det bara sitter en 6 tums bas i dom. Enligt spec anda ner till 22Hz. vilket faktiskt inte kan vara långt ifrån sanningen.

När det gäller provlyssning så vet jag att "The Rock" i Lund haft dom. Däremot vet jag inte om du tycker det är för långt att åka :)
Det kan ju vara värt att ringa dom iaf?

The Rock:
www.therock.se
Tel: 040-142440

Mvh,
Vecc
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:27:24  Show Profile Send Ell a Private Message
Jag köpte ett pat Mythos 500 i våras och måste erkänna att jag är mäkta imponerad. Dom spelar av bara fan, både rent och kraftfullt. Fan vet hur konstruktören kan fa så små baselement att trycka ur sig en bas som får kroppens mjukdelar att vibrera.
Magnus

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

Ell
Member

84 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:32:04  Show Profile Send Ell a Private Message
Jag glömde nämna att det är faktiskt två saker jag ändrat på mina Mythos.
Jag har bytt terminalerna på baksidan till en variant där hela skruven är i guldpläterad metall istället för org varianten med plast "muttrar", och jag har bytt Basreflexrören till "Riktiga" med fasade ut och ingångar istället för "vattenrören som satt i från början.
Magnus

Allt från England är inte smaklöst.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:41:57  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ack, jag glömde att jag läste en test av dessa skapelser på minhembio.com för ett tag sedan. kombattanterna var:
HECO Mythos 500
Magnat Vector 77
Canton LE-107

testet: http://www.minhembio.com/test.asp?tid=80
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:53:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyckte dock att dom såg väldigt billiga ut.. Inte ens bi-wiringsbara, och kontakterna såg ut som nått från -70 talet.. Nja, skulle nog titta på nått annat oxå, det är ju ämdå inga jättebilliga högtalare ( 5000:- ?!?! ) och där finns det en hel del som jag tror kan vara ganska roligare.
Såg en test av en mindre stativare från Heco i Hifi&Musik för en tid sen och där blev den riktigt sågad vid fotknölarna..Och det är inte ofta det händer i den tidningen, så ett litet varningstecken tycker jag för dessa burkar..

Det finns mer på marknaden !!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:54:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sorry..kollade på fel högtalare på testen på minhembio..Dom så helt ok ut !!
Men som sagt testen av märket tidigare var ju inte så kul...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:59:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..Inte ens bi-wiringsbara,..

Är det ett kvalitetstecken menar du

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:00:08  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Som du säger själv, det är inte samma högtalare :)

Den du talar om är för det första gjord i nåt plastmtrl vilket inte Mythos 500 är. Mythos 500 väger närmare 30 KG och känns verkligen som ett kvalitetsbygge för dom pengarna.

/Vecc
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:48:24  Show Profile Send MartinH a Private Message
Som jag sa så kollade jag på fel bilder..tittade på Canton burken !!

nja inte behöver det vara ett kvalitetstecken, men de flesta bättre högtalare har det och har man ett bra delningsfilter som ger fördelar, så kan det vara det...

Jo dom verkar på pappret vara ett vettigt köp..men som alltid när man ser en högtalare med så mycket lagt på lådamaterial så blir jag lite misstänksamm på hur mycker som finns kvar i budgeten för element och delningsfilter, kontakter osv.. Men visst kan den låta trevligt.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:53:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
nja inte behöver det vara ett kvalitetstecken, men de flesta bättre högtalare har det och har man ett bra delningsfilter som ger fördelar, så kan det vara det...


Varken Sonus Faber eller Dynaudio har det...dom är kanske inte min cup of the så du har kanske rätt

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000