HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Delningsfrekvens till subben
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/07/23 :  16:33:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har märkt att ju högre upp man delar till subben. Desto bumligare
blir basen. Vidare tycker jag att man får högre distortion.
Om man har full range högtalare i fronten så bör man alltså dela
så lågt som möjlig för att få ett snyggt ljud vid musik lyssning.
Jag själv kör subben -6 dB/50 Hz vid musik lyssning. När man tittar
på film så ska subben ligga +10 dB och enligt THX så ska frekvensen
vara 80 eller 100 Hz. Det tycker jag är alldeles för högt och jag tror att dom vill att man ska få en extra ljudsenation.

Ni kan gå in på www.genelec.com där ni kan söka vidare och sedan
ladda ner instruktioner om hur man ställer in högtalare och lite annat.

Hälsar
gcs

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  17:34:56  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om man delar bägge systemen, dvs lågpassfilter till basmodulen, och högpassfilter till sidosystemen, då är 80 Hz den besta delningsfrekvensen att välja. (förutsatt att man inte har för små sidosystem som kanske inte orkar spela ned till 80 Hz med god ljudtrycksförmåga)

Om man som du kanske menar, bara vill komplettera huvudhögtalarna med en basmodul, då blir det genast besvärligt i den meningen att basmodulen kan interferera med huvudhögtalarna vid basfrekvenser som överlappar varandra. Man kan heller aldrig veta i vilket fasläge som basmodulen jobbar i jämfört med huvudhögtalarna, det blir ofelbart interferenser som följd om man inte råkar ha tur. Kör man små bokhyllehögtalare med basreflex så går det ganska hyfsat att ställa in subben på ungefär samma frekvens som de rullar av med. Men har man huvudhögtalare som går rätt så djupt, typ 35 á 40 Hz, då måste man ställa in basmodulen på en så låg avrullningsfrekvens att den knappt ger ifrån sig något ljud! Kan bli mest av en ton som kommer ut lite då och då med svampig karaktär.

Jag brukar förespråka att man kör enligt det översta alternativet eftersom man då avlastar huvudhögtalarna från stora konutslag. Man kan då spela starkare och distorsionen blir lägre i mellanregistret. Men eftersom de flesta köper alldeles för små basmoduler så blir kanske vinsten i djupbasförmåga inte speciellt stor om man hade rätt hyfsat stora högtalare innan. Om man har normala högtalare med 8 - 10 tum, så kan det vara lämpligt med två stycken basmoduler med vardera 12 - 15 tumselement i vardera låda.

THX specar är mycket lämpligt utformade, där krävs också att man högpassfiltrerar fronthögtalarna. Då blir det ingen risk för bumlighet (förutsatt att man ställer in det hela korrekt förstås med nivåer och avstånd och dylikt).

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:26:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tråkigt nog så är det inte många subbar som har högpassfilter..
Och de flesta som har stora element har inte den snabbheten som mindre basar har..Och då får man en klar skillnad i hastighet mellan frontar och bas. Så det är tyvärr inte lätt att skaffa sig en bas till ett par frontar, och särskilt om den ska fungera i både musik och hemmabio läge..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:39:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
S k "hastighet" har inte med membranstorleken att göra.

Visst är det synd att många basmoduler inte har högpassfilter, närmast korkat tycker jag!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:27:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
Knoppis: Jag håller med dig!

Membranstorlek har inget med hastighet!

Och:

Det är synd att inte fler filter för basmoduler har hp-filter.

Själv sitter jag och garvar läppen av mig ibland när folk säger att 15" och basreflexlådor måste låta långsamt och sedan lyssar på mitt system!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:48:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
qcs,

I mitt system så delar jag mina subwoofers vid 60Hz (24dB/oktav). Testade först att dela vid 80Hz men tyvärr så blev inte övergången mellan subbas och midbas så bra då. Jag sänkte därför delningsfrekvensen till 60Hz vilket visade sig fungera väldigt bra vid 2-kanalsåtergivning När jag kör "filmljud" så är dock systemet lite av en kompromiss ... än så längen

P.S.
Knoppen och Nagref: Jag håller med om att "hastighet" inte med membranstorleken att göra
D.S.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000