HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 epkpeng + flexunits = sant?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/06/18 :  18:39:19  Show Profile Send frez a Private Message
Hur går det med testerna? Är du kär ännu? Har vi ett alternativ till T&P nu?

/Frez

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/18 :  19:14:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Undrar jag också!
Ska bli roligt att
höra om Per´s skaaning´s

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/18 :  23:00:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Första försöken och ett litet förstaintryck finns.

Visst verkar det bra! Jag vill dock hålla mig lite lugn med uttalande innan jag testat fullt ut - men jag vill i dagsläget INTE lägga ner detta projekt! ;)

Kärlek är det för tidigt att uttala sig om, dock kan det redan nu rubriceras som en försa "flirt" en luddig lördagskväll!

To be continued....

Vänligen
// Pär Engelholm
// engelholm@affv.nu

Edited by - epkpeng on 2002/06/18 23:13:1
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2002/07/15 :  18:57:34  Show Profile Send frez a Private Message
Nå, nu har du haft en tid på dig. Kan vi få ett första utlåtande. Ligger och funderar på ett antal C-quenze 6,5".

Vad tror du om dem som mellanreg/basar? Eller bör man köra dem endast som bas och ha 1-2 c44 som mellanreg?

/Frez

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/07/15 :  18:58:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Per ligger väl och pressar på stranden istället för att
pressa samman sandwich konstruktioner

---------
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/15 :  19:55:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja just idag har jag legat på Kalmar sund och guppat i en Snipa på 7.5 meter.

Igår däremot, så lyssnade jag för första gången på kit't med Skaaning 18HxXxxXyyYY med Ring Radiatorn och ett första filter.

Det hela lät ruggigt bra! Trost sväniga MDF lådor och klantkablage så var det helt klart spelglädje, musikglädje och mkt bra bas! Diskanterna är verkligt bra - tummen upp för Öhmans jobb där!

De funkar utmärkt tillsammans dessa eleent. Skaaning når nästan 6kHz och Scan Speak Ring Radiator "klockade" jag på 800Hz till 22k.

Har inte hunnit testa/mäta/lyssna mig fram till nått om spridning eller andra "sånna" egenskaper.

Ännu en kul grej var att det spelade på Audio Pro integrerad förstärkare på 2*40watt och kostar endast 2000kr NY! Känsligheten ligger runt 89, 90 vilket högt för en drygt 20 liter stativare...Impedansen över 5ohm hela vägen!

Återstår en massa jobb, men Skaaning-sexorna och ring radiatorn verkar kunna förmedla musik i parti och minut. ;-)

....kan nog bli svårt att slita sig från dessa framöver...tur jag har några extra element hemma! :-D

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

Edited by - epkpeng on 2002/07/15 19:56:3
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/15 :  20:09:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej e!

Coooolt!!

Det enda som nu fattas är då att de 4st C44:orna moneras in( 2st i vardera h-talaren) o sen så vadde klarrt!!
1st grymming till stativ:are har äntligen fått skåda Sveriges( sommar)-ljus och allt vad
MD/QRS-heter ska hädanefter dräpas( tämjas, ed).

Mvh A.

Med Narrens uppriktighet
, Dårens envishet och Audiomanikerns mani söker
A efter magiska, Ljud-
Skapande Ting.

Mvh A
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/15 :  20:47:47  Show Profile Send celef a Private Message
"Diskanterna är verkligt bra - tummen upp för Öhmans jobb där!"

Har Öhman designat ringradiatorn??

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/15 :  22:20:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Enligt ryktet ska Ö ha gjort en del kluriga modifikationer som sedan har
implementerats i RingRadiator´n. Varför förvånad?? Bara för att Ö haft
en del lite, "underliga" åsikter om och ikring hifi-anläggningar gör
detta honom ju inte till en mindre skicklig h-talar-konstruktör( än den
han redan var( innan( han hade underliga åsikter( om hifi( och anlägg ningar( än
innan då( det hela inträffade alltså( och då han hade åsikterna( om hifi menas här, ed ;))))))))).

Mvh A
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  22:28:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hur mycket kostar egentligen SS ringradiator?

/Erik

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:26:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej E,J!

På: http://www.lautsprechershop.de/hifi/scan_sp.htm

kostar de
,5600kr...styck...exl frakt.

och så denna lilla rackare igen: ,för 1300-bagare.

Mvh A.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/15 :  23:45:49  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tack A!

Jo den där Vifan verkar högintressant. Svarade i din tråd om den.

/Erik

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/16 :  14:02:06  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Hej!

Enligt ryktet ska Ö ha gjort en del kluriga modifikationer som sedan har implementerats i RingRadiator´n. Varför förvånad?? Bara för att Ö haft en del lite, "underliga" åsikter om och ikring hifi-anläggningar gör detta honom ju inte till en mindre skicklig h-talar-konstruktör (än den han redan var (innan (han hade underliga åsikter (om hifi (och anlägg ningar (än innan då (det hela inträffade alltså (och då han hade åsikterna (om hifi menas här, ed ;))))))))).

Mvh A.

Undeliga åsikter? Nä, du måste förväxla mig med någon annan.

I vad avser ScanSpeak-diskanten vill jag tona ned min roll lite. Jag har absolut inte "konstruerat" den. Det enda jag har gjort är att till VIFA återrapportera mina erfarenheter av det element de skickade mig för synpunkter - hur man kan ändra infästningen av membranet eller skärma bort den del som bidrar destruktivt till ljudalstråningen, samt byta till ett mycket kraftigare magnetsystem.

Min uppfattning var att elementet led av alldeles för låg verkningsgrad (impedansen är mycket låg och uppvärmningen/termiska kompressionen blir motsvarande hög). Jag tyckte också att det hade fel form på membranet innanför talspolen (ljudvågen tvingas vända och gå i riktning ifrån lyssnaren, vilket ofelbart leder till att de första utfasningarna sker under 20 kHz samt spridningen blir lite sämre än den kunde vara). Min ritning/skiss visade hur sistnämnda problem kunde elimineras.

Eftersom en ringradiator av denna typ drabbas hårt av talspoleinduktansen (den har ju ingen hjälpresonans över 7 kHz) så måste den ha en kopparring i spalten. En sådan stjäl tesla, vilket är bidragande orsak till den dåliga verkningsgraden. Dessutom är membranarean (och därmed dynamiska membranvikten) mycket liten (betydligt mindre än det ser ut), vilket kräver en mycket lätt talspole. Koppartråd som fungerar så perfekt i en normalare 1" dome blir olämplig att använda. Aluminiumtråd däremot är lätt, men eftersom resistansen i aluminium är så hög (nästan 60% sämre än koppar) måste tråden bli tjock och få förhållandevis få varv. Detta gör motorn ännu svagare och därmed sjunker verkningsgraden ytterligare.

Självklart blev jag glad när Scan-Speak-versionen av elementet hade implementerats precis i enlighet med mitt förslag. Membranformen följer min skiss perfekt, och tonkurvan har mycket riktigt blivit av med sina ojämnheter i högsta oktaven.

Den nya fina reflexsvaga bakkammaren (jag gillar egentligen inte bakkammare alls på diskanter) och några andra finesser som Scan-Speak infört har jag dock inte haft någonting att göra med. Ej heller det specifika valet av en jätte-neodyniumringmagnet (hugaligt dyr!). Mitt förslag var en större ferritmagnet (eller rättare sagt längre - för att fältstyrkan skulle räcka över den kortslutningsringförsedda spalten).

Jag har inte haft någon kontakt med Scan-Speak alls under det att de tog fram sin version av diskanten. Min enda insats var alltså rapporten till Vifa, som Vifa fört vidare till Scan-Speak inför framtagandet av deras version.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/07/16 :  14:08:25  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

så intressant, verkar som du hade många synpunkter på vifa´s
egen förutgåva av diskanten, verkar nästan som om de inte
kan göra högtalare själva..

Varför har de inte insett dessa synpunkter själva, märkligt.
De hör jhu till eliten innom högtalarfabrikation ocu utveckling.

---------
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:02:09  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

...så intressant, verkar som du hade många synpunkter på vifa´s
egen förutgåva av diskanten, verkar nästan som om de inte
kan göra högtalare själva.

Varför har de inte insett dessa synpunkter själva, märkligt.
De hör jhu till eliten innom högtalarfabrikation ocu utveckling.

Jag hade inte många synpunkter, bara två. Och det behöver inte heller vara så att alla håller med mig. Diskanten har ju till exempel utnämnts till "det bästa som gjorts" av Dan d'Agostino (Krell) som inte hade några som helst invändningar på konstruktionen utan använder standardelementet precis som det är. Väldigt många tyska tillverkare använder den i mer eller mindre originalskick också (oftast med ny frontplatta dock, som stämmer bättre in på tysk design). Så det finns delade meningar.

Jag gör bara anspråk på att representera min egen uppfattning om elementet, som förresten inkluderar att Vifa idag ÄR den bästa högtalarelementfabriken i världen, möjligen med Seas som enda konkurrent.

Ur min högtalarelementkonstruktörssynvinkel är det dock inte deras egna konstruktioner som är av intresse, utan deras förmåga till kommunikation och realisationsförmåga. Jag värdesätter deras erfarenhet, kontaktnät, flexibilitet och inte minst fabrikens produktionskvalitet. Detta är det viktigaste. De danska pigorna har en oöverträffad fingerfärdighet. Jag bryr mig däremot inte om deras egna produkter är si eller så bra. Jag använder dom ju inte. Ringradiatorn är förresten bara ett exempel på ett element de konstruerat.

Om man jämför Vifa-versionen med ScanSpeak-versionen är det en sak man skall hålla i minnet också, det kostar väldigt mycket mera pengar att göra Scan-Speak-varianten.

Men den som vill ha ett riktigt trevligt, ja alldeles superbt element, fast märkvärdigt doldis-betonat (antagligen för att det hamnat i skuggan av ringradiatorn) bör titta på elementet DX25TG05-04. Det är förresten ett element som Vifa konstruerat helt själv utan någon som helst inblandning från mig!

Detta element är ett unikum i entumsdome-väg! Trots att överkomligare pris än ringradiatorn spelar det fullkomligt skjortan av den sistnämnda. Det har en oöverträffad spridning bland entumsdomar och är bland standardelement den enda entumsdome-diskant jag skulle kunna tänka mig att använda tillsammans med ett konventionellt direktstrålande högtalarsystem med normala 6,5"-7"-basar.

Vid 30 grader lyssningsvinkel har det bara fallit 4 dB jämfört med 0-graderskurvan uppe vid 18 kHz. Mer än dubbelt så bra som en normal entums softdome med andra ord.

Även verkningsgraden är rimlig (ligger trots samma impedans ungefär 4 dB (mer än dubbla verkningsgraden) över ringradiatorn) så termiska kompressionen är låg och elementet spelar oerhört obesvärat och rent.

Egentligen finns det nog bara en svaghet hos det, nämligen att det inte alls ser lika spektakulärt ut som ringradiatorn. Enligt min uppfattning är det bättre på varje punkt dock.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:23:37  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hej IÖ!

Du vet inte möjligtvis var man kan få tag på dessa diskanter och till ungefär vilket pris?

/Erik

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/07/16 :  15:36:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tack Öhman för det!

Det är tydligen mycket som spelar in i hur ett bra element
är konstruerat, många bäckar små, och säkert en hel del större också!

Vad tycker du om elektrostatiska högtalare? har du lyssnat nått
på dessa och skapat någon uppfattning angående hur de uppfyller
kraven för återgivning av ljud och musik.

audiostatic
martinlogan
quad

kanske man kan starta en ny tråd om iof, elektrostater vs dynamer!
eller vad heter vanliga konventionella högtalare, dynamiska?

---------
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/07/16 :  18:36:00  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Tack Öhman för det!

Det är tydligen mycket som spelar in i hur ett bra element
är konstruerat, många bäckar små, och säkert en hel del större också!

Vad tycker du om elektrostatiska högtalare? har du lyssnat nått
på dessa och skapat någon uppfattning angående hur de uppfyller
kraven för återgivning av ljud och musik.

audiostatic, martinlogan, quad

kanske man kan starta en ny tråd om iof, elektrostater vs dynamer!
eller vad heter vanliga konventionella högtalare, dynamiska?

Jag tycker att principen att accelerera ett membran med en elektrostatisk kraft är kul, men att de fåtaliga sätt membranet kan utformas och därmed kan tvingas stråla är extremt handikappande för konstruerandet.

För 30 år sedan var elektrostathögtalare så överlägsna distorsionsmässigt att det ensamt kunde vara ett argument för att överväga elektrostatprincipen. Idag finns inte längre detta övertag, och då är det min uppfattning att dynamiska element erbjuder konstruktören oerhört mycket större frihet att utforma högtalaren.

En högtalare, uppbyggd av noggrannt designade dynamiska element i ett noggrannt utformat hölje och försett med ett väl genomtänkt och väl sammansmältande delningsfilter, kan man tvinga till att bli en så korrekt musikåtergivare som möjligt. Med elektrostatprincipen är man alldeles för tvingad av omständigheterna.

Trots att det finns många olika elektrostater på marknaden och de inte är identiska utan erbjuder lite varierande ljudkvalitet så är de ur vissa aspekter väldigt lika varandra. Vissa egenskaper är nästan omöjliga att konstruera bort. De låter som de vill, inte som jag vill. Vissa tycker uppenbart om det, men jag tillhör inte den gruppen.

Jag tror dock att det skulle gå att göra mycket annorlunda och mycket bättre elektrostater än vad vi sett hittills. Med undantag av Quad ESL63 har det saknats nytankande.
. Ehuru genialiskt elegant i sin membranfraktionering är även Quaden dock ur de flesta synvinklar en helt konventionell elektrostathögtalare, med alla principens "medföljande" konstruktionsbeteenden - dipolutstrålning, oförmåga till lågfrekvensljudtryck, jättelik diffraktion, problem med stomvibrationer, svårighet att få ut höga frekvenser i rummet (hög riktverkan) eller dålig verkningsgrad i högfrekvensregistret i kombination med svårt kapacitiv last (även om de är mångfaldigt lättare att driva än de allra flesta elektrostater), m m.

Vad tycker ni andra? Är elektrostater manna från himlen? Och vad tycker ni om andra panelhögtalare?

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/16 :  19:40:22  Show Profile Send celef a Private Message
IÖ >> "Men den som vill ha ett riktigt trevligt, ja alldeles superbt element, fast märkvärdigt doldis-betonat (antagligen för att det hamnat i skuggan av ringradiatorn) bör titta på elementet DX25TG05-04. Det är förresten ett element som Vifa konstruerat helt själv utan någon som helst inblandning från mig!"

Nyfiken i en strut som jag är har jag letat på DST hemsida, det finns ingen info om denna diskant - är DX en ny serie på G ?
Kan du rekommendera fler element, typ 8" basar perfekt passande till slutna lådor?
Rykten går också att Peerless (India) har många guldkorn (typ mkt prisvärda) - har du några erfarenheter?

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/16 :  20:16:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
http://www.d-s-t.com/vifa/dataover/mg.htm

Ovanstående är en lämplig länk kanske till DX25TG05-04...

The world is my oyster..
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:01:06  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

http://www.d-s-t.com/vifa/dataover/mg.htm

Ovanstående är en lämplig länk kanske till DX25TG05-04...

The world is my oyster...

Jag överraskar mig själv gång på gång med hur blind jag är ibland... var ju inne på hemsidan tidigare idag

/Erik

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:07:17  Show Profile Send celef a Private Message
"http://www.d-s-t.com/vifa/dataover/mg.htm

Ovanstående är en lämplig länk kanske till DX25TG05-04..."

Nämen se där, där var den ju!! Tack Nagref! Sett till tonkurvan endast så ser gamla D25AG nästan bättre ut, iaf under 20k. DX har lite högt Qts (borde det inte heta Qtc egentligen?), knät innan avrullning ser lite vass ut, kan nog ställa till med lite problem i överföringsfunktionen med mjuka filter (iaf för mig!). Har HifiKit detta element tro? Skulle även vilja testa en XT bas, HifiKit? Kan du rekommendera några bra element som inte behöver försänkas i baffeln, där korgen alltså är utformad för detta (typ som i bild) ? Mvh

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:09:09  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

"http://www.d-s-t.com/vifa/dataover/mg.htm

Ovanstående är en lämplig länk kanske till DX25TG05-04..."

Nämen se där, där var den ju!! Tack Nagref! Sett till tonkurvan endast så ser gamla D25AG nästan bättre ut, iaf under 20k. DX har lite högt Qts (borde det inte heta Qtc egentligen?), knät innan avrullning ser lite vass ut, kan nog ställa till med lite problem i överföringsfunktionen med mjuka filter (iaf för mig!). Har HifiKit detta element tro? Skulle även vilja testa en XT bas, HifiKit? Kan du rekommendera några bra element som inte behöver försänkas i baffeln, där korgen alltså är utformad för detta (typ som i bild) ? Mvh

Kontakta Micke. hifi@hotbrev.com

Bra priser på Vifa, Scan-Speak och Peerless (bra mycket lägre än Hifikit).

/Erik

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:48:47  Show Profile Send celef a Private Message
EJ >> Tackar för mailadressen! Är det säkert att beställa genom Micke, vilken firma är det?

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/16 :  21:52:15  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

EJ >> Tackar för mailadressen! Är det säkert att beställa genom Micke, vilken firma är det?

Känner ett flertal som beställt genom honom. När jag själv köper blir det via personligt möte så det känns väldigt lugnt :)

/Erik

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/07/17 :  09:37:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tack Ingvar för dina ord om elektrostater!
Sweet spot är ett stort problem tycker jag,
stereoperspektivet osv. .

Quad har jag ute hört ännu

---------
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000