Author |
Topic |
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 09:52:46
|
Hej!
Vilken grym liten rackare!!: ,-känsligheten är ju härlig: ,-DX25TG05-04 kräfva dubbla bas/mellan?, eller typ någon Focal/6.5-värsting?, eller förresten 1st Skaaning kanske??
Mvh A |
|
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre
356 Posts |
Posted - 2002/07/17 : 15:53:36
|
quote:
Kan du rekommendera fler element, typ 8" basar perfekt passande till slutna lådor? Rykten går också att Peerless (India) har många guldkorn (typ mkt prisvärda) - har du några erfarenheter?
Celef
Nej, några generella rekommendetioner våga jag mig inte på. Frågan är ju inte helt distinkt ställd .
Varför sluten låda? Av principskäl? För att det skall vara ett sidosystem (=toppsystem - arbetande över 80 Hz)? För att det är enklare? Skall det vara trevägs- eller tvåvägssystem?
Vet man inte orsaken, eller svaren på alla de ovanstående frågorna är det svårt att svara, men för skojs skull gör jag det ändå!
Jag utgår ifrån att det beror på principskäl (gillar slutna lådor) och att det skall vara ett tvåvägssystem, bredbandigt. Med viss basförmåga alltså. Att komma extremt djupt med 8" i sluten låda är förenat med extremt låg verkningsgrad dock, så jag tänker utgå ifrån att systemet måste ha viss känslighet trots allt. Val av 4 ohm gör livet lättare.
Mitt förslag är kanske lite chockernade, men jag föreslår en titt på följande:
Peerless 850125
I en låda om 40-50 liter (minst 5 cm glasull på väggarna och resten av lådan helt fylld med "täckjacksfoder") presterar elementet en djupbas i sluten låda man knappt tror är möjlig.
Det blir ingen superkapabel högtalare ljudtrycksmässigt, men känsligheten blir prima och klangen är i grunden varm och fyllig så baffelkorrektinen kan vara osedvanligt liten. En seriespole på mellan 0,5 och 1 mH gör jobbet.
Eftersom elementet har en så utomordentligt jämn tonkurva (+/- 1 dB hela vägen upp till 4 kHz för det exemplar jag mätt!) så kan faktiskt basen filter vara så enkelt som en seriespole bara! Isåfall blir den naturliga delningsfekvensen ovanligt höga 4 kHz, men inget hindrar ju att man snidar ihop ett mera avancerat filter om man vill dela lägre ned i frekvens. En pseudokonjugatlänk om 18,3 uF + 1 ohm och lagom seriespole (0,7 mH?) av så lågohmig kvalitet som möjligt tror jag kan passa bra. Men allting beror ju som vanligt på baffelstorlek mm.
Vh, Ing. Öhman
Edited by - Ing. Öhman on 2002/07/22 15:36:1 |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 11:25:53
|
Hej IÖ en fråga (kommer säkert fler ) är AX2.5-LTS en modifierad DX25 och i så fall på vilket sätt
Och om inte vad är AX2.5ans ursprung , och vilken är bäst
Nu blev det tydligen fler frågor, men dom hänger ju å andra sidan ihop
Mvh
//Magnus
Edit: upplever du DX25 som bättre än SS ringradiator också ?
Edited by - mag on 2002/07/18 11:33:2 |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 11:30:23
|
En fråga till eller kanske ett krav till Pär också. Vi vill ju gärna ha ett utlåtande om Skaaanig vs T&P naturligtvis. Kanske lite för tidigt än dock
Framför allt då som mellanbas som A antydde.
Mvh
//Magnus
Edit: SS Ringradiator vs ER-4 skulle också uppskattas.
Edited by - mag on 2002/07/18 11:32:2 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 12:30:00
|
quote: Hej IÖ en fråga (kommer säkert fler ) är AX2.5-LTS en modifierad DX25 och i så fall på vilket sätt
Och om inte vad är AX2.5ans ursprung , och vilken är bäst
Nu heter jag inte IÖ men kan delvis svara på frågorna. AX2.5-Lts är inte en moddad DX25. Det inses lätt om man kollar på elementen utan snarare har AX2.5-Lts sin närmaste släkting i SEAS H569. Vari modifikationerna består av (örutom borttagen mittplupp för bättre spridningsegenskaper och mindre dist) är jag dock inte så bekant med.
Skulle jag rösta på den ena eller den andra så skulle jag rösta på AX2.5 (med reservation för att jag inte har lyssnat på de andra ). Den låter så bra som en väldigt bra diskant ska göra.
-The world is my oyster... |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 13:04:18
|
Tackar för svaret och nej man behöver inte heta IÖ för att svara, men jag antar att han vet bäst om just detta (borde göra det i vart fall).
//Magnu |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 14:31:50
|
Hejsan!
Ett par lyssningstester har gjort i en ännu icke godkänd låda (endast test-/prototyplåda).
De 5 personer som lyssnat har reagerat över att högtalarna trots sina 23 liter låter fullvuxet och kraftfullt. Spelglad och medryckande ljud är åxå nämt som "betyg". Välupplöst ännu ett.
Det jag är mest glad över, är att det går att spisa mååååånga olika skivor. Igår testades allt från "Best of Elvis P" (tvivelaktig inspelning) till Bo Kaspers, Kari Bremnes, Weather Girls, Madonna och slutligen Dick Hyman. Allt tillfredsställande och musikaliskt.
Jämförelse mot T&P och ER-4 kommer vad det lider...
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
|
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre
356 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 14:56:06
|
quote:
Hej IÖ en fråga (kommer säkert fler ) är AX2.5-LTS en modifierad DX25 och i så fall på vilket sätt
Nej, det är det inte. AX2.5-LTS sprider faktiskt ännu mer. Det är förresten till SEAS jag vände mig för att få AX2.5-LTS tillverkad.
quote:
Och om inte vad är AX2.5ans ursprung , och vilken är bäst Upplever du DX25 som bättre än SS ringradiator också? Mvh/Magnus
Dessa frågor är inte lättbesvarade. Jag föredrar nog AX2.5, åtminstone på ett sätt, nämligen att den är en lättare last. Dessutom är den magnetiskt skärmad och kan användas i alla tänkbara sammanhang där det magnetiska läckfältet kan ställa till med probelm. Men det förutsätter att man inte utsätter den för t ex SACD. Den avslöjar hemskheterna helt hänsynslöst.
Å andra sidan är det min uppfattning att det inte är entydigt vad "bäst" betyder. Bäst i vilket sammanhang då? I vilken baffel? Tillsammans med vad för mellanregister? Med vilket delningsfilter? De flesta enkla och billiga diskantelement kan med ett optimalt utformat delningsfilter fås att låta bättre än de flesta svindyra diskantelement försedda med de filter man brukar hitta i olika kommersiella konstruktioner. Alla de nämnda elementen har potential att låta fantastiskt bra.
Både AX2,5-LTS och DX25 är utmärkt anpassade till att arbeta mot ett 6,5 - 7" stort baselement, eller mot ett 5" mellanregisterelement delat lite högre upp i frekvens. . SS-ringradiatorn har lite snävare spridning och harmoniserar nog i de flesta fall bättre med en 8" bas, eller ett 5 - 6,5" mellanregister delat ganska högt upp i frekvens.
Alla de nämna elementen har viss högfrekvenskapacitet så de kan låta illa tillsammans med HF-smutsiga signalkällor, men värst ur detta avseende är tveklöst AX2,5-LTS.
Vh, Ing. Öhma |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 15:25:38
|
Hej!
Även om T&P 7":orna spelar bättre, mer o djupare bas än man kan tro( bla ifrån F-kurvorna) , så är de enligt A inget bas-element...alls,-då styrkan är hög-bas till låg-mellan. Har iofs inte lyssnat på T&P 8":an men, vågar nog chansa på att: hög-dB/Bas-glada -Skaaning pulveriserar T&P när det kommer till bas, i synnerhet i rollen som Bas/mellan i en 2-vägare. Så A tror inte riktigt att de konkurrerar utan snarare ( eventuellt ;), kompletterar varandra.
Mvh A |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 17:03:28
|
Tjenna!
Ja nu är vi där igen - vad är "bättre"?
Tycker att både Skaaning sexan och T&P sjuan (C92-T6) spelar "bra" i botten, fast på olika sätt.
Jag är dessvärre inte helt inlyssnad på T&P C220'in. Bara en kortare session med undermålig elektronik och rum. Men det kommer nog snart en lyssnings-session på även det elementet...
|
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 17:54:22
|
Hej e!
Var??( är?( A?, ed)).
"Bättre" är: god, väl och bra fast, liksom... bättre.
I det åsyftade sammanhanget betydde "bättre" bas, att:1st h-element förmår att prestera en bas som, kommer till en, med en mera: naturtrogen, engagerande, precisare( i ton) och vackrare klang -än vad annat h-element( språkligt sådant, ed ) klarar att förmedla.
Då T&P 7":an saknar djup bas helt och hållet( i stort sett, ed) får vi verkligen hoppas att Skaaning presterar bättre( för m-registret rår den ju inte på/på- något eller alla sätt? ;).
Mvh A |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 18:23:51
|
Man får tacka för svaren. Kunde nästan tänka mig att det beror på vad/vilket som är bäst, så verkar det nästan alltid vara .
//Magnu |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/18 : 18:51:40
|
Hej!
Jo, Alla är jämlika!!.....( men en del är mer jämlika än alla andra),- liksom... Ibland blir det så.
Mvh A |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/23 : 20:30:17
|
Hmm lastpost by IÖ igår står det men jaq ser då ingen
//Magnus
Edited by - mag on 2002/07/23 20:30:5 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2002/07/23 : 20:47:32
|
Det kan bero på att han inte svarade på något nytt utan bara editerade ett gammalt inlägg. Då står det ändå att han har varit inne senast.
-The world is my oyster... |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 01:37:55
|
Aha då förstår jag, tänk det tänkte jag inte på
//Magnu |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 19:33:35
|
nu måste det väl ändå vara dags?
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 19:40:51
|
Skulle man kunna tycka! ;-D
Nåja...lådorna är beställda och filtret har kommit till version 8, tror jag det är.
Ring Radiatorn var en rackare till att ta lång tid på sig innan den mjuknade till...krävdes några timmar!
Lådan hoppas jag på blir klar innom en månad...men med hantverkare vet man ju aldrig...
|
|
|
Topic |
|