HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bra högtalarelement?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/10 :  21:56:58  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Strängen om membranmaterial dog väl som av lite.. Det går kanske inte komma längre än den är nu..
Jag tänkte därför lägga ut denna fråga;
Vilka element rekommenderar ni? Personlig erfarenhet är väl en fördel. Men element som "ser" bra ut på papper kan ju också läggas till listan.

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:08:57  Show Profile Send celef a Private Message
Bra fråga! Jag undrar oxå vilka element som e bra, har själv ingen stor erfarenhet av olika element men jag vågar nog rekommendera Vifa C17WG-69 (coatad papper), tyvärr saknas lågbas. Dåliga (i mina öron) är Vifa P17WJ och S-S 8545. Ett element som jag inte har erfarenhet av, men som ser intressant ut (i mina ögon) är SEAS CA21RE.

_________________________________________©2002

Varför laddas dessa sidor så långsamt numera?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:24:29  Show Profile Send Nagref a Private Message
Skulle bara vilja säga att jag inte håller med Celef att P17WJ låter illa. Jag har hört minst två olika burkar där dessa fungerar utmärkt.
pi18 (numera pi24)
samt dessa:

Det är bra element i en vettig konfiguration.

Ska jag framhäva ett bra element generellt så är det diskanten seas H534.
Fast jag har ju inga själv...

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:31:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag gillar pappersmembran. Coatade eller ocoatade vet jag inte om jag märker någon skillnad på. Polypropylen låter plast ”plopp, plopp”. Metallkoner har jag en otrolig fördom mot. Så stor att jag aldrig har provat någon. En gång testat metalldomediskant. Där stannade det. Klart att det kan finnas dom som fungerar bättre än den jag provade som inte var något kvalitetsmärke men jag vågar inte prova. Känns som rena chansningen.
Ett halvhyfsat pappersmembranelement, 5” till 8”, och en mjuk dome. Ett mycket utprovat delningsfilter i en vettigt avstämd låda. Det är min melodi.

Edited by - Flint on 2002/08/10 23:40:1
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/08/10 :  23:52:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Kan ju lägga in mina egna erfarenheter..

Seas G17 RE/P väldigt fina element.. Stabil korg, styv glasfiberkon, fasplugg för bra ventilation och bättre effektålighet.
Har ett väldigt avslappnat och detaljrikt mellanregister och en riktigt fin dynamisk bas..

Scan Speak 9300 också väldigt fina. alla vet nog att det är diskanter med tygdome. En speciell transmissionlinekammare bakom domen ger en bra dämpning av oönskade resonanser. Sen är det väl Olja i 9300 också har jag för mig.. Låg resonsansfrekvens gör det möjligt att använda den hyffsat lågt ner i frekvens..

Scan Speak 9700 Tar diskanten ett par nivåer över 9300.. Ingen olja i magnetgapet ger mer mikrodetaljer/upplösning. Diskanten är en Revelator 9900 fast med en platt frontplatta och 9700 ger mindre lyft i 10-20 khz området.

Scan Speak 18W/8545 En liten annorlunda erfarenhet.. Väldigt fina omtalade element som enligt min mening har en del att önska.. Den används till en hel del tvåvägare men jag kan inte tänka mig att dessa låter riktigt bra. Ett par peakar i 3-5 khz området ger ett påfrestande mellanregister. Den hårda kolfiber/papp konen tillsammans med det kraftiga magnetsystemet ger dock en riktigt fin bas.

Det är de element jag har direkt erfarenhet av. Sen finns det ju ett par som verkar intressanta..

Scan Speak 15W verkar ju väldigt intressant. en hård pappkon med snitt i sig som bryter upp stående vågor i konen. Många är överens om att dom ger ett väldigt fint mellanregister och kan lämna en ren fin och riktigt utsträckt bas.

Skaaning verkar ju ha fina element också.. Dom har ju även en möjlighet att skräddarsy element. Vet inte hur dyrt det är dock..

Seas har ju en hel del intressanta element.. Både den vanliga serien och Excel. Ordentliga magnetsystem med kortslutningsringar. Stabila gjutna korgar och ett antal konmaterial att välja mellan.

Focal är en annan intressant tillverkare.. Deras W kon element ser ju ut att ha en del fina egenskaper.. Hård dämpad kon för bra upplösning i mellanregistret.. Deras 5" W element har en (av Focal) uppgiven frekvensgång som är väldigt rak upp till 10 khz. Vet inte hur exakta dessa mätningar är dock..

Eton har ju också intressanta element.. Väldigt styva och väldämpade ska dom vara. Verkar ha fina magnetsystem också. Priset avskräcker dock lite..

Accuton (Thiel) dessa keramiska element har väl inte undgått någon. En speciell keramisk kon som är väldigt styv. Kraftig uppbrytning är en nackdel dock.. Deras 5" element bryter dock inte upp fören vid 10 khz så det borde ju inte ge så stora problem vid en delning på 2-3khz (nog för att peaken ändå måste undertryckas).
Deras diamant diskant är ju också väldigt intressant. Men priset på deras element är väldigt skarpa.. Och diamantdiskanten är ju bara glömma (31000 kr!).
Nån har dock nämnt att thiel skulle ha lite sämre magnetsystem vilket skulle bidra till en mindre tilltalande återgivning.. Vet inte hur det ligger till med det dock. Dessa element har ju lyfts till skyarna av mer än ett få personer, något som också är värt att tas i beaktning..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

Edited by - Kraniet on 2002/08/10 23:55:1
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/11 :  00:07:52  Show Profile Send celef a Private Message
Jo, många gillar P17WJ, används ju tom i Earthworks monitorer! Bilden, ere din "Forsellare"? pi18/pi24, e de IÖ? När jag testade tyckte jag nog P17WJ lät "färglöst", men det är ju en smaksak! :-)

Jag som trodde H881 var bra? :-)

"Ett halvhyfsat pappersmembranelement, 5” till 8”, och en mjuk dome. Ett mycket utprovat delningsfilter i en vettigt avstämd låda. Det är min melodi."

Låter mkt klokt! :-) Men hur får man till en vettigt avstämd låda?

Övrigt:
Jag skulle vilja bygga en billig 2-vägs golvare med lite drag i passande pop å rock (måste således vara ganska förlåtande), kan ngn rek element? Tänkte prova CT62 som diskant så jag behöver en "punshy" bas!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/11 :  00:11:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Peerless HDS 182 PP har blivit min favorit.
http://www.d-s-t.com/peerless/index.htm
Har ganska fin kurva(vet dock ej om dem är helt ärliga?).
Men data har väl ingen betydelse så länge det låter bra, och det gör det. Jag är övertygad att om dem hade namnet Scan-speak hade dem kostat det dubbla. Väger man in priset/ljudkvaliten så är elementet grymt.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  00:40:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Men hur får man till en vettigt avstämd låda?

Celef
Den frågan är berättigad. Jag kan bara utgå från egen smak.
Jag vill ha fram rytmen i musiken. Det låter som Linn-reklam men
kan vara vettigt ändå.

Några tokiga idéer
Att välja avstämning efter elementstorlek.
5" - 60-70Hz
6.5" - 45-55Hz.
8" - 40-50Hz.

Om man går ner för djupt med porten så blir den inte till så stor nytta. För låg avstämning är kanske roligt på papperet men fungerar mindre bra i verkligheten. Det man inte tänker på är att disten minskar rejält vid just portresonansen eftersom den dämpar membranet rörelse. Det går att utläsa av uppmätningar. Om man då lägger porten i basens mest förekommande område. 45-55Hz så blir alltså det området renare återgivet. Renare betyder då lättare att särskilja olika toner. Attacken i bastrumman ligger också där och hjälper till med rytmen. Det handla alltså inte bara om nivå. Det är nog farligt att sticka ut hakan men jag gör det ändå och säga att många framför allt bilanläggningar ligger för lågt. Det blir mest ett enda mullrande utan rytm. Nästan mer som störning. Jag vet, det ska inte kallas hifi, men visst kan det duga som jämförelse.

Edited by - Flint on 2002/08/11 13:32:4
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/08/11 :  00:54:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har lagt avstämningen vid 47-48Hz, elementet är Peerless( se ovan). Jag har provat att stämma av betydligt lägre 36Hz. Jag tycker inte elementet går djupare utan förlorar bara "attack egenskaperna". Basen blir lika seg som en gummisnodd...
Oftast brukar jag stämma av ca 5Hz högre än Fs värdet.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  01:14:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Du är en klok man chrille. Du lyssnar dig fram också utöver räknar.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/11 :  01:55:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag kör med seas CA21 RE i sluten 55L låda med variovent (-3db vid 47-50 hz)som enligt mitt tycke är ett väldigt trevligt element, men mina erfarenheter är begränsade har inte testat så många element.
Även Vifas C20WJ-19-08 gillade jag, även den i sluten låda.
Lågbasen existerar visserligen inte men den bas som finns är mkt tonal och instrumenten kan skiljas åt bra tycker jag.
Som diskant har jag bara kört med Dynaudios D28/2 och enkla 6 db:s filter.
Kan någon tipsa om diskanter i rimlig prisklass som är bättre än D28/2??

Seas elementet skall även fungera bra i 80L portad låda med -3d vid 30hz!!!!!
Hur det låter vet jag ej men tydligen skall det funka bra, pratade med en Norrman som hade testat och var nöjd, även Eltek påstår att det funkar ypperligt värt att testa kanske?

Billiga element som är värt att testa som subelement är prosons fatboy 10" och 12" 495:- resp 595:- kör med 10" till hembion i liten 25l sluten låda, ingen jordbävarbas men skall så småningom testa med att kompensera fallet (ELF principen) från 65hz och mata på lite effekt men minst ett element till måste man nog ha annars skjuter man väl konen i omloppsbana.
Har kört 10" med ett bryggat NAD 2600 tills steget larmade "overload"
vilket betyder en bit över 1kw i topparna, till det priset är elementet mkt robust.
Ljudet i den lilla sublådan imponerar.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/11 :  11:03:03  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Jag använder nästan uteslutande PA element från JBL när jag bygger högtalare. Även i högtalare för HIFI ändamål.

Några exempel:

JBL 2226H - Klassiskt 15" element med bra känslighet och låg distorsion. Kon av papper som är armerad med glasfiber. Känslighet på 97 dB/1w/1m.

JBL 2012H - 10" element som är väldigt användbart till mellanregister horn. Har en känslighet på 100 dB/1w/1m och klarar frekvenser uppemot 5-6 kHz. Stor kraftig motor vilket medför att elementet väger över 9 kg!

JBL 2446H - 2" kompressionsdriver. Med rätt kompensering och rätt designat horn så kan denna driver ge en rak frekvensgång mellan 500Hz upp till 20 kHz. Detta med en bibehållen känslighet på runt 105 dB/1w/1m. Utan kompensering så har den en känslighet på 111dB/1w/1m mellan 1000 Hz upp till 7 kHz. Driverns talspole är på 4" och magneten är mycket kraftig. Väger äver 13 kg!

Nackdelen med JBL är att elementen är ganska dyra. Som exempel kan nämnas att 2226:an har ett listpris på runt 4.700 kr/st ...

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/11 :  11:03:08  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Bilden, ere din "Forsellare"? pi18/pi24, e de IÖ?

Visst och visst!
Fast de är ju självklart inte i orginalskick i den senare konstruktionen...

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:49:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

En stor eloge till Kraniets inlägg den "Edited 2002/08/10 23:55:10". Väl sammanfattat.

Eton är riktiga höjdare!

De har släppt en ny sjua, som jag inte lagt vantarna på än, som i stort sett har fått bort peaken. Detta är iaf den info som jag fått ur amplitudsvaret.
Priserna är som sagt, lite högre, men inte osjäliga. Jämför med Scan Speaks element så är det typ 500 till 1000 kr mer per par (Hifi Kits priser). Magnetsystemen i Eton är bättre än T&P, men ryktet om T&P's dåliga magnetsystem...njäeee...

Mina erfarenheter med Vifa och Scan Speak är goda. Passar mig perfekt när det skall byggas högtalare som skall gå som verkligt "all around" och där kraven är rimliga, så väl som priset (speciellt Vifa).
Vifas PL 14 är ett intressant litet element. Om några månader kan jag berätta mer! ;-D
Vifa P17WO är en go mellan/bas enhet. Ingen top of the line, men ack så god och enkel att ha å göra med!

9300 är ett idiotsäkert alternativ.
Vad gäller diskanter har jag blivit ordentligt svag för just Eton's ER 4'a (så klart).

Skaaning's sexa är provlyssnad men under sunkiga förhållande (skramlig låda, och halvklart filter), men har helt klart goda egenskaper. Varmt och mjukt mellanreg samt en väldigt musikalisk bas i en liten 23 liter portad låda.
Priset på 6000kr per avskräcker nog de flesta...
De nya C-quence elementen är desto intressantare. Skiljer nästan 100EUR har jag för mig - per element för sexorna. Tester kommer...

T&P's nya femma skall bli intressant. Får se när jag testar den - har kompisar som labbar lite med den just nu! Ser liten och ynklig ut, men det är ju skillnad på magnet och MAGNET åxå! Stora fördelar är att det är numera en rund korg och att priset trillat ner mot gamla C89. C82, som det nya elemtentet heter, kostar 2100kr per element.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/11 :  13:57:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
"9300 är ett idiotsäkert alternativ"
epkpeng har du jämfört D28/2 med 9300, om du har vad säger du?

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:00:16  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
D28, e det Scan Speak's lilla 3/4'are eller?

Jag har inte gjort något rättvisande test...Bara konstaterat att det är rätt OK, 3/4 elementet. Var helt fel testat med för stort bas/mellanregister, och med ett endast 53.45234% optimalt filter. Tror jag mätte på elementet med rätt gott resultat...

Har två SS 3/4 liggandes - borde väll testa dom snart!?? ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:07:52  Show Profile Send cittroman a Private Message
Nej det är "Dyngaudio" klasisska 1 tummare

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:10:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jasså....tänkte på den åxå...
Jag har inte testat nått DynAudio själv. Bara lyssnat på färdiga DynAudio.

D28'an har gott rykte - jag har inte kunnat bekanta mig med den...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:14:16  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag lyssnar just nu på kör från SR P2 via lådor med D28.
Elemetet bara finns där utan att märkas.
Det som märks är kören
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:20:29  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag använder d28:an och är nöjd men undrade om det finns någon bättre i rimlig prisklass = runt 800:-
D28:an klarar låg delning med 6db filter däför har jag den.

"Elemetet bara finns där utan att märkas."

Behöver ej kommenteras!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:29:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag är också nöjd men har funderat som du.
Helst skulle jag vilja hitta ett billigare allternativ
så jag kunde gödsla lägenheten med några fler burkar.

Edited by - Flint on 2002/08/11 14:30:0
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:30:21  Show Profile Send celef a Private Message
Flint/chrille >> Ni nämner avstämningsfrekvenser men inget om lådstorlekar? En liten låda vs. en stor låda med samma avstämningsfrekvens skiljer sig åt ganska radikalt!

chrille >> HDS utan fasplugg skall enl. rykten vara avsevärt bättre än med fasplugg, har du testat?

cittroman >> CA21RE i en 20L låda borde ge en lite snärtigare bas, tror du denna passar till rock??

Nagref >> På vilket sätt är den moddad i pi24 jämfört med original i pi18? Hur går det för Forsell numera?

Fö, tycker jag nog att den senaste SC165/Carlsson-basen verkar intressant, kan köpas för 720:-/st. hos utvalda handlare! :-)

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:40:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
"CA21RE i en 20L låda borde ge en lite snärtigare bas, tror du denna passar till rock??"
Borde passa bra till rock i en mindre låda än jag har (55L) mer snärt men lågbasen kommer att lysa med sin frånvaro.
Elementet är robust och tål hård körning till en gräns då det börjar låta riktigt illa i min 55L låda ljudbilden grumlas och disten ökar men den ljudnivån är inte hälsosam längre stunder.

Hade du tänkt sluten låda?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/11 :  14:52:36  Show Profile Send Flint a Private Message
Flint/chrille >> Ni nämner avstämningsfrekvenser men inget om lådstorlekar? En liten låda vs. en stor låda med samma avstämningsfrekvens skiljer sig åt ganska radikalt!

Jag filar på ett svar. Det kommer. Vill tänka igenom.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/11 :  15:02:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej c!

Om du tycker om D28 så.... antagligen någon utav Morel´s diskanter ex:

-MDT 32S för ca 77E/st.
Finns även en ny variant,-DMS 32S med identiskt utseende för ca 90E/st.

Men A har aldrig haft någon Morel-diskant så,-enbart 1st gissning ovanstående är.

Mvh A
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/11 :  15:17:57  Show Profile Send matson a Private Message
Eton gillar jag då dom inte är så dyra, men ändå bra.
Provlyssnade häromdan etons femma med deras minsta diskant och det lät mycket bra! Särskilt diskanten lät väldigt bra!
Så nu skall jag "bara" bygga ett par ordentliga lådor till dom....

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000