HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&w Natilus 805
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:33:35  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Funderar på att komplettera mina B&w 805:er med en subbas, men är lite skeptisk till hela iden. Min skepsis grundar sig i att jag försökt att integrera subbasar i system förut utan att lyckat särskiljt väl. Skulle vara tacksam för förslag på ev. subbor och vem vet någon kanske rent av sitter och trycker på lite kunskap/erfarenhet i ämnet.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:38:35  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om du inte ska högpassfiltrera signalen till dina 805:or så är REL subbar ett bra alternativ. Dessa är kvicka och lätta att integrera med dina stativare. Kolla under säljes, där finns två bra REL subbar. Stormen är nog att föredra.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:39:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Som du säger så är det faktiskt ganska svårt att få en stereobas att låta bra i ett system.. Ett stort problem är att få en icke hörbarskarv i frekvensområdet där basen ska ta vid, att sätta volymerna rätt så basen inte tar över. Många har sina hifibasar för högt i volym har jag märkt, basen ska inte märkas fören du tar bort den..

Så en bas med hög och lågpassfilter är den bästa lösningen och sen blir det bara att labborera..placeringar,volym och delningsfrekvenser.

Men bra basar har du från B&W,REL,Totem tex. Men att välja en bas som inte har för stort element och som är snabb nog att hinna med dina stativare är ganska viktigt.
Men det är en del jobb med att få det rätt, men har man pulat lite så blir det bra, man får bara ha tålamod.

/Martin
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:41:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det ska man göra, dvs högpassfiltrera 805:orna. Då kan man lätt integrera dem i rummet. Sedan är det alltid bättre med två eller fler basmoduler än en enda av rumsakustiska skäl. Det blir ofta alldeles för bra excitering av stående vågor med endast en subb.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/08 :  17:50:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Råder ju som sagt delade meningar om högpassfiltreing eller icke högpassfiltrering

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:08:36  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Ojj det gick snabbt. Ok att just skarven mellan stativare och sub är svår att få till vet jag. Men kan det verkligen vara en bra lösning på problemet att högpassfiltrera mina stativare Vidareutveckla gärna teorin om ni kan. Hur högt kan basen delas utan att behövas köras i stereo.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:16:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Svar: 80 Hz.


Om man inte högpassfilterar sidosystemen så vinner man INGENTING i max ljudtrycksförmåga för sidosystemen. Dessutom, 805:orna går rätt så djupt, och man måste då ställa subben på en väldigt låg lågpassfrekvens för att basljuden inte ska blanda sig med interferens som följd. Då har du ju knappt någon nytta av subben. Nä usch och fy! Så är inte tanken med att använda sig av basmoduler.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/07/08 :  18:20:08  Show Profile Send Jonas a Private Message
Men om man inte bryr sig om den maximala ljudtrycksförmågan för sidosystemen då? Jag kör själv stativare, och har funderat på separat sub. Det jag vill vinna är djupare basförmåga för att gräva fram mer info från skivorna framför allt. Dessutom så känns det som att ett extra filter i signalvägen absolut kommer att degradera signalens kvalitet, om inte mycket så iaf något, eller?

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2003/07/08 :  19:34:49  Show Profile Send ryst a Private Message
Jag kör en REL Storm III till mina B&W 805or
har än så länge bara lågnivå inkopplat men det är inga problem med att justera basen efter behov.

Ny har jag inte testat nautilus subbar men de andra från B&W passade inte min smak, REL krossade dessa med sin tighta & musikaliska bas.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

timse
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/07/08 :  19:54:40  Show Profile Send timse a Private Message
Knoppen är ju kanske inte representativ då han tycker om att spela HÖGT och då är det ju ide att använda HP-filtrering. Om man däremot vill vinna det där sista så går det ju fint med en REL-sub om man delar den lågt. Jag har lyssnat på fina sådan lösningar.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:00:02  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Att vinna ljudtryck är inte något jag strävar efter utan snarare att som sagts ovan fylla ut det sista i frekvensgången. Under 47hz typ. Rel hmm vad finns närmaste handlare tro ? Bor i gävle.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:15:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Fördelen med högpassfiltreringen är inte enbart att man kan spela starkare utan att konerna "ploppar". En mycket stor vinst är att distorsionen i mellanregistret blir lägre tack vare minskad modulation tack vare mindre konutslag (eftersom låga basfrekvenser filtreras bort). Så det blir faktiskt bättre ljud _även_ vid svaga nivåer! Man måste förstås se till att använda sig av delningsfilter som är av god kvalitet, speciellt högpassdelens kvalitet måste vara bra.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:23:14  Show Profile Send storyboard a Private Message
Rel hmm vad finns närmaste handlare tro ? Bor i gävle. ML Hifi 026-108282 är återförsäljare till generalagenten för bl.a. REL i Sverige. Om de säljer Rel vet jag dock inte...

Edited by - storyboard on 2003/07/08 20:25:01
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:28:22  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Hoppas jag inte trampar någon på tårna, men det var ett tag sedan ML både hade eller visade intresse för att ta hem lite tyngre saker. Tackar för tipset, ska nog ta och pallra mig ner och titta iaf.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:53:39  Show Profile Send storyboard a Private Message
Aha, ja du får väl åka till Stockholm då. Där finns både nya och begagnade.
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/07/08 :  20:59:14  Show Profile Send storyboard a Private Message
Här är återförsäljarelistan till generalagenten för bl.a. Rel
http://www.hifi-agenten.se/af_lista.htm
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/09 :  07:25:56  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Jag sjunger med i rysts lovsång om REL StormIII
tillsammans med N805. Funkar bra hemma hos mig
åxå! Även jag låter mina 805:or vara ofiltrerade.
(Utöver de inbygda filtren förståss...)

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  09:47:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej inte REL!!! Det är skräp att de inte har högpassfilter. Bland de sämsta basmoduler jag stött på, på grund av att de saknar högpassfilter. Därför är de diskvalificerade.

Är REL det enda märke ni kan komma på när de gäller basmoduler? Har de verkligen sådant gott rykte?

Och inte kan de låta speciellt mycket heller innan de också börjar dista och ploppa.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/09 :  09:52:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Ingen av som gillar Velodyne HGS basarna alls eller har det bara glömts bort?

http://www.velodyne.com/pages/productsp/hgs_series.html


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/07/09 :  10:04:35  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Hr. Knopp,

det kan vara på sin plats att betrakta
basar ur två perspektiv:
1) basar som dels skall tillföra information
i de lägre frekvenserna, dels avlasta
högtalarna
2) basar som endast skall tillföra information
i de lägre frekvenserna.

Inom kategorin 1) är förmodligen REL odugliga,
eftersom de inte har HP filter. Om det är kategori
2) som eftersöks kan saken bli en annan.

I mitt fall införskaffades basen för att få mer
information i de lägre frekvenserna, inte för
att mina 805:or hade det för jobbigt.

Om detta inlägg uppfattas som irriterande, ber
jag om ursäkt; det är inte min avsikt

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:04:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ingen fara Wintermute!

Med alt 2 ser jag bara en kompromiss, då har man försakat den bästa finessen, plus att man har försakat möjligheten till en god integration vid "delningsfrekvensen".

Så för mig finns bara alternativ 1!

Och alternativ 1 borde vara det som alla borde eftersträva, tycker jag.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:11:14  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Knoppen: När vi ändå har basmodulmannen på tråden... Om man har flera basmoduler för att motverka excitering av resonanser, skall man då feeda dem basinfo i stereo eller sammanmixad mono? Spelar basmodulerna inte samma basgångar (stereo) torde väl fördelarna minska?

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/09 :  11:24:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag är inte riktigt säker på vad du menar... Men jag svarar så här:

Vi låtsas att musiken har en del stereoinformation i basregistret. Det betyder att ljudet iblend inte är helt i fas mellan höger och vänster kanal. Det som sker då i rummet är att höger och vänster kanal akustiskt summeras och att det blir utsläckning i viss grad beroende på frekvens och musikinnehåll. Då kan man lika gärna göra den summeringen elektriskt till mono innan man skickar ut ljudet i högtalarna. Då får man fördelen att högtalarelementen ibland inte "eldar för kråkorna". Utomhus kan man höra riktningsinformation ned under 80 Hz, men i ett rum kan man inte avgöra riktning under runt 80 Hz, därför kan det vara onödigt med stereo när man kör multipla basmoduler. Själv kan jag välja mono eller stereo, och det brukar sällan bli någon direkt skillnad. Jag har dessutom kapacitet över att köra dem i stereo, hehe. Jag tror de spelar i mono för det mesta.

Nå´t sånt...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/09 :  12:19:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog många hör har föreslagit REL pga utav att det är musikaliska basar och inte några hembiobasar.. Man jobbar med mindre element i de flesta modeller för att få en snabbare bas, jag kan väll hålla med om att dom inte kanske är de mest optimala när det gäller basar men dom spelar bra i de flesta volymer..Det är ju inte fråga om att skapa några jordbävningar här utan musik...
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:52:05  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Knoppen: Vaddå inte rel? Tror nog att många runt om i världen tycker att REL gör de absolut bästa basarna på marknaden, ink jag själv. Har lyssnat på många REL modeller upp till 25 000kr och IMO så behöver man inte något högpassfilter. Lyssnat på REL tillsammans med Stativare från Dynaudio, Mårtendesign, småttingar från ALR Jordan och i alla system så hörde jag inte subben, det var väldigt svårt att säga ifall det ens var någon sub i, jag kunde det inte.

Knoppen alla vill inte spela 125db heller när de lyssnar på musik. Rel är inte byggda för det

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/07/09 13:53:21
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/09 :  13:54:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Håller med Kemppi till 100%!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.05 sekunder. Snitz Forums 2000