Kemppi, ta det inte personligt. Det är varken dig eller REL jag ogillar. Det jag ogillar är basmodultillverkare som inte gör vettiga högpassfilter till sina basmoduler, och REl är en av dem. Sedan kan det stå vilket märke som helst på fronten. Och det är ju min åsikt som jag borde få ha, eller hur? Jag har ju i alla fall en anledning till min åsikt, det är inte bara löst pladder.
Efter detta heta meningsutbyte om vad som är den optimala lösningen i denna fråga kan bara ett lyssningstest övertyga om endera sätts förträfflighet. Tack för alla inlägg (tror att jag blivit lite klokare)
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Jeg har aldrig forstået vårfor man putter en högpasfilter i en sub?
Om man nöder en högpasfilter måste den site non annen stans - på inngangen til forstärkeren eller på utgangen af förforstärkeren.
Anvenner man den i sub-wooferen nöder man väldig lange kabler först til subben og sen tilbaks igen (dyrt!). Desuten er dessa filtre ofte mycket simple og lyder dårligen.
Beste løsninger er no. 2 (som nämnt tidligere) eller at anvenne en rent passiv CR led i kablen eller inuti forstärkeren der driver högpasdelen.
Har den senaste tiden kört B&W 805 Signature med sub-woofere från REL, Audio Pro, Yamaha och egna dipoler. Alle uten högpas och med delefrekvens ved ca. 50 Hz. Funger virkeligen bra - ingen problemer als.