HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Risker med begagnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Julle Jansson
Member

63 Posts

Posted - 2003/08/03 :  05:33:32  Show Profile Send Julle Jansson a Private Message
Frågan om hurvida elektronik föråldras har varit uppe tidigare. Problemet ska, vad jag förståt, vara litet med en normalt skött apparat. Men finns det någonting annat man borde kolla efter om man köper begagnat? En apparat med många knappar och mekaniska delar kan ju naturligtvis ha sina fel, men jag är främst på jakt efter ett nytt slutsteg. Kan man "använda sönder" ett slutsteg genom att hantera det fel? Tacksam för synpunkter

mvh

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/03 :  10:36:41  Show Profile Send Flint a Private Message
Man kan aldrig vara säker på någonting med begagnade aparater men om man kollar att den inte är sönderlödd så vet man att den åtminstone hittills har fungerat ganska skapligt. Kolla "nednötningen" på chassits skruvar. Lyft på locket och titta på lödningarna. Ge ett vidrigt skambud om det ser slitet ut.
Go to Top of Page

PatrickJ
Member

62 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:20:47  Show Profile Send PatrickJ a Private Message
Ett tips kan vara att maila/ringa tillverkaren och fråga vilka eventuella fel som kan förekomma för respektive modell och hur man lättast kan upptäcka dessa. Är det en seriös tillverkare kommer de att hjälpa till.

Råkade faktiskt ut för en ganska otrevlig händelse, dock var det jag som var säljaren och inte köparen. Sålde ett Parasound HCA1205 slutsteg som för mig fungerat perfekt, men när köparen testade detta hemma i lugn och ro började ljudet spricka upp helt stokastiskt. En knivig situation då jag är mån om att köparen ska vara nöjd, och efter lite mailande fram och tillbaka med Parasound (som enligt mig var helt fantastiskt hjälpsamma!) så löste det sig, tydligen var det ett relativt vanligt fel (några relääer som gått sönder i slutsteget). Vi delade på reparationskostnaden och så vitt jag vet fungerar allt som det ska idag.

-------------
MVH Patrick
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:43:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Slutsteg ja,
jo de har ju sin akilleshäl i att de ofta genererar ganska mycket värme i förhållande till sin storlek och därför behöver MYCKET luft runt sig.

Att titta under locket är nog ett måste. Det man kan titta efter är om det finns några färgförändringar på kretskortet och hur elektrolyterna ser ut(om plasten på dem börjat "krypa" lite). Om du har något av de ovan nämnda fenomen så har du ett slutsteg framför dig som med säkerhet INTE fått den ventilationen som det har behövt.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000