HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Räcker 100 watt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  06:16:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Tråden handlar om Gryphon.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/10 :  07:01:53  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Nja, den har väl kommit att handla mycket om Gryphon (pga att jag är spekulant på en Callisto och använde den som jämförande exempel) men bör egentligen handla om huruvida en bra integrerad 100-wattare är tillräckligt till att driva effektslukande högtalare.

PS: Nu finns en Classé CAP-151 till salu för 12 500 DKK!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  07:10:48  Show Profile Send Flint a Private Message
fridefors
Det kanske hade varit bättre om du hade ställt frågan så på en gång. 100W uppfattas inte likadant från alla förstärkare. Om man tar märket Rotel så verkar inte effekten spela någon roll. Dom flesta verkar tycka att dom är matta och döda i alla fall. Jag med i den mån jag har haft oturen att lyssna på dom.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/10 :  07:23:35  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Frågan är vad man skall sikta in sig på, en bra integrerad 100-wattare eller ngt biffigare slutsteg med dubbla (på pappret) effekten?

Så här ställdes frågan, vet inte om jag är så missnöjd med responsen direkt.
Jag tycker detta utvecklats till en kul och intressant tråd.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  07:26:15  Show Profile Send Flint a Private Message
molsson
quote:
Jag utvecklar. Håkan Hellström ÄR satan. HELLström..... Han kör rör.
Aha, den onde kör en rebus i pseudonymen. Listigt av dig att genomskåda. Både adress och fritidsintresse i efternamnet.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  07:31:34  Show Profile Send Flint a Private Message
fridefors
Du har nog rätt, så tokig är den inte men lite reklam känns det nog som. Som ett försök till sk. "seriös" artikel i HF.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:48:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Watt hit eller watt dit, det brukar väl handla om strömresurser.
Troligare är det väl lättare att hitta separata enheter med rejäla resurser än integrerade, men naturligtvis finns det integrerade som klarar uppgiften också.

Bravo
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:48:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Flint:

Vad menar du angående "Som ett försök till sk. "seriös" artikel i HF."

HF är en tidning som minst 3 av de största generalagenturerna ser som en korrekt testande tidning. I några sällsynta fall så tar man dessutom bladet från munnen och berättar om man är riktigt entusiastisk över en produkt. Man brukar ju alltid gnälla över motsatsen, dvs "bra men...." och liknande intiga resultat. Eller är jag ute på ett sidospår?, berätta hur du menar.

Rydberg:

Om man är 25 bast har man inte hunnit testa så mycket. Men gilla ett märke kan man ju göra. Eller de märken som ens egens butik har. Jag tror säkert du testat Gryphon och en massa högtalare.

Jag har ganska bra pejl på vad du rekommenderat, jag läser nästan allt här.

Ordklyveri gillar jag inget vidare. Om du en gång frågar "kände du dig träffad"? och nästa gång" det var inte meningen att du skulle känna dig träffad" så kunde du ju fortsätta med "inte skulle DUUU känna dig träffad" och ingen gång har du sagt "du skall känna dig träffad". Nä, men alla såg det och nu skall du bända de små bokstäverna. Sluta med det är ett råd i alla välmening. även du måste ju kunna ta kritik.

Dyslexi är inte en åkomma man skall skämmas över. Det är heller inget du i nedvärderande ordalag skall använda. Jag har inte dyslexi men andra anser nog att din nivå sjönk 4oo meter nu.... "lär dig läsa!" är ju ett råd som du kunde gå långt med i dyslexipedagogoken

mvh

,

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:51:58  Show Profile Send Flint a Private Message
sladd
Mycket enkelt. Jag uppfattar HF enbart som reklam.
Jag tycker att man borde betalas för att läsa den
istället för att själv betala. Det gäller
facktidningar över huvud taget. Är du nöjd med svaret?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/10 :  08:58:06  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

OK, jag är nöjd (och inte speciellt förvånad)

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  09:05:14  Show Profile Send Flint a Private Message
sladd
Jag är en cynisk och gnällig gammal gubbe som inte litar på någon. Dessutom är jag inte längre ekonomiskt beroende av att hålla mig väl med någon importör eller firma i övrigt. Det är ganska skönt att bara kunna säga vad man tycker. OBS att jag inte säger att så och så är det, bara att jag uppfattar det så.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  09:49:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det här har väl blivit en enda röra av påhopp!

Dessutom en fråga från en okunnig, vad är HF?

Bravo
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:03:46  Show Profile Send poman a Private Message
Får nog hålla med dej om det bravo!
Fast det är nog såna smällar vi få tar i denna sandlåda.
Själv är jag alltid korrekt se där nu tramsade jag själv.
Allvarligt talat så är det det tråkigt när det blir massa sjabb som
går ifrån det ämnet som diskuterades.

/PO

Edited by - poman on 2003/07/10 10:12:04
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:10:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Inte är väl det här så farligt.
Ingen har varit direkt otrevlig.
Vi har bara lite delade meningar.
Tråkigt om alla skulle tycka lika.
Då behövdes inget forum.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:21:56  Show Profile Send poman a Private Message
Nej det är tur det Flint att vi kan ha olika meningar och då även
smakriktningar angående typ av anläggningar jag är mycket glad att detta forumet finns för oss hifiintresserade.
Det har inte varit något direkt otrevligt bara lite små gnabb.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/10 :  10:56:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sladd> Det där om dyslexi var väl inte så genomtänkt. Tyckte bara jag kände mig påhoppad, försöker nämligen vara så objektiv som möjligt. Nu är jag nyvaken och glad igen

Beträffande hur mycket jag lyssnat på så har vi ju hyffsade hifibutiker inom en ganska liten radie (t.ex. Lefflers, Ultimate)så visst har man hört en hel del, säkert inte i närheten av vad du har men dock..

Lite off topic men jag tycker ändå min syn på att rekommendationerna var relevant. 1. Jobbigt när samma kille alltid rekommendera samma produkt och ratar allt annat kategoriskt 2. En sekunden rekommenderas produkten till en som vill karaktär X och i nästa sekund till en som vill ha karaktär 1/X. Jag vet att många här på forumet har samma uppfattning som jag och som jag skrev så var det inte ämnat som påhopp på någon. Att tänka efter och trycka tillbaka sin egna märkeseufori borde vi nog alla göra mer eller mindre. Detta dels för att verkligen ge GODA råd och dels för att försöka få informationen av produkter mer objektiv så man kan ha mer nytta av den.

Hoppas nivå hoppade upp ett par snäpp, du vet i bland kan man inte kontroller hjäran utan man får sladd och kör i diket

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:23:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja, att diskutera olika märkens för- och nackdelar är väl OK, det är ju forumet till för bl.a men en del kommentarer har varit onödiga och personliga. Då blir det gräl och ingen vettig diskussion eller hur?

OBS Man kan vara bitsk och rolig ändå.

Bravo
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:24:47  Show Profile Send n00b a Private Message
Något man inte kommer ifrån med watt är iaf att dom behövs när du skall lira i realistiska ljudtryck ! ! !

Om du skall lira en högtalare som har 85db i känslighet så att den kan spela tex en flygels tillslag som kan nå 110db.

88. 91. 94. 97. 100. 103. 106. 109. 112. (db)
1. 2. 4. 8. 16. 32. 64. 128. 256. (watt)

Alltså 256watt om det skulle vara en jämn liten ton bara. Om du då lirar koplicerad musik med snabba tillslag som flyger upp coh ner så skulle jag tippa att det går åt bra mycket mera.

Detta innebär ju inte att allting låter 110db utan dom hårdaste tillslagen. Jag vågar inte chansa hur många db lägre den övriga musiken kan ligga men jag skulle tippa på att den ligger en bra bit under 100db. Kanske vet någon annan detta.

Om man då lirar med en liten rörstärkare eller iofs vilken stärkare som helst som kanske ger en 30watt så kommer det garanterat att klippa och låta skit. Sen att rören klipper mycket mjukare kan ju faktiskt kvitta om det skiljer såhär mycket i effekt.

Sen så gör ju inte massa watt någonting nödvändigtvis till något bra det är ju massa annat som spelar in också såklart.

//jonas

FELRÄKNAT...!!! KORRAT LÄNGRE FRAM I TRÅDEN

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/07/10 19:29:16
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  11:47:08  Show Profile Send Flint a Private Message
n00b
quote:
Om man då lirar med en liten rörstärkare eller iofs vilken stärkare som helst som kanske ger en 30watt så kommer det garanterat att klippa och låta skit. Sen att rören klipper mycket mjukare kan ju faktiskt kvitta om det skiljer såhär mycket i effekt.
Här håller jag inte med dig. Hur man uppfattar ev överstyrning från olika förstärkare varierar mycket. Om den låter som en explosion av vassa och udda övertoner som med många trissestärkare eller som en kompression som hos en del rörpytsar påverkar en hel del. Det bästa vore ju att ingen av dom överstyrdes men visst låter dom olika när det händer.

Edited by - Flint on 2003/07/10 11:48:04
Go to Top of Page

Pass
Member

92 Posts

Posted - 2003/07/10 :  13:06:37  Show Profile Send Pass a Private Message
Det skulle vara intressant att veta om nOOb och de övriga som försvarar tesen om behovet av hundratals watt någonsin har lyssnat på, exempelvis, Krell KS 50 eller Pass Aleph 3/30. Om vi för ögonblicket bortser från skillnaden i ljudkvalitet, tror jag att ni skulle bli förvånade över hur högt och dynamiskt dessa förstärkare faktiskt kan spela - även med "normala" högtalare runt 87/88 db känslighet.
M.v.h.
/Pass

Det finns inga genvägar...
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:20:14  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har haft en Pass Aleph 5. Den klippte och distade något grymt på mina 87dB-högtalare. Ett byte till ett 200watts-slutsteg med försvinnande liten dist gjorde att jag kan vrida volymen duktigt mycket högre innan det låter illa. På (väldigt) låg volym lät de subjektivt relativt lika (fast Passen hade mindre bas).

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:56:27  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

David A skrev: "Jag och NN måste vara dom största påhejarna av bauta-effekt på det här forumet"

Tack David, nog kan det vara så! :)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/07/10 :  14:59:57  Show Profile Send n00b a Private Message
Pass...

Jag vet att knoppen hade något krellslutsteg som han inte tyckte gav tillräckligt. 50w hade lätt tagit slut med ett par 1.3se som jag hade innan (om man inte lirat musik med djupbas)

Jag förstår inte folk som helatiden kallar watt för något annat typ rörwatt, naimwatt osv watt är watt !! Därimot så låter inte en klippning på ett rörsteg lika illa men helt klart är väl att man inte skall spela sin stärkare till klippning ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:02:35  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

höhö, go n00b, goo !!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/10 :  15:09:59  Show Profile Send Flint a Private Message
n00b
quote:
Därimot så låter inte en klippning på ett rörsteg lika illa men helt klart är väl att man inte skall spela sin stärkare till klippning
Håller helt med dig. Därför spelar jag inte så högt att jag ens kommer i närheten. Det är min lösning (och grannarnas).
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000