Author |
Topic |
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 15:21:56
|
Flint...
Nej det är ju klart, alla löser ju problem som dom vill. Gillar man inte att lyssna högt så är det ju inte någon som tvingar en =))
Alla måste tycka som jag anars tycker dom fel helt klart =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 16:27:52
|
n00b Jag gillar också att spela högt ibland men har fördelen att kunna göra det i min hobbyverkstad. Där kan jag spela precis hur högt jag vill och får min dos när jag känner för det. Själv gillar jag inte när grannarna spelar högt och därför störs jag av tanken att själv störa dom. Ett tag hade vi en knarkare i trappuppgången. Han spelade hur högt som helst när som helst på dygnet. Sen sov han i några dygn. Då var det lugnt. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 18:07:28
|
"Jag förstår inte folk som helatiden kallar watt för något annat typ rörwatt, naimwatt osv watt är watt !! Därimot så låter inte en klippning på ett rörsteg lika illa men helt klart är väl att man inte skall spela sin stärkare till klippning ??"
Jag tror eller snarare misstänker att det beror bl a på att beteckningen watt är en produkt av ström gånger spänning,vilket ger sig tillkänna genom att vissa förstärkare lämnar mycket hög ström men därmed lägre spänning medans det tvärtom finns förstärkare som lämnar mycket spänning men låg ström. Sedan vilket som är viktigast beror på.Mvh Kristofer
|
|
|
jesper
Member
121 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 18:08:30
|
Pass Jag har hört Krell KSA-50mkII, var det den som du menade? Iaf, så är det missvisande att säga att den har 50W då den lämnar mycket mer än så dynamiskt vilket är precis det man behöver för transienter. Jag minns inte exakt effektsiffrorna men har för mig att det var cirka 100 watt. |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 18:36:55
|
whiskyman...
Visst är spänning x ström = effekt och effekt behöver du när du skall lira högre ??
Eller ??
//jonas |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 18:47:23
|
Visst behöver du effekt. Men framförallt ström.De förstärkare som har en bra effektkub dvs mycket "kubisk" har hög andel ström och lägre andel spänning. Motsatsen är en förstärkare som inte klarar av utan effektmässigt faller mot lägre impedanser.Dvs den klarar inte attlämna den ström som krävs.Men nu är ju det här ett mycket komplext ämne,men en kubformad effektkub vid mätning av förstärkaren är att föredra.Mvh Kristofer |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 18:51:18
|
whiskyman...
Jo jag håller helt med om att det är bra mycket mer än effekt som spelar roll. Jag förutsatte när vi snackade om dessa 100w i topic att den ger bra hela vägen ner eller iaf ner till 1ohm.
Det är ju dyra prylar ofta så att bara gå på mätningar skulle inte jag göra. Det är helt självklart för mig att lyssna på prylarna först.
//jonas |
|
|
Pass
Member
92 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 19:23:28
|
Mitt förra meddelande försvann i cyberrymden så jag försöker igen,
DasKapital hävdar att hans Aleph 5 klippte och "distade grymt" med 87 db högtalare. Intressant, med tanke på att den ger 60 watt i klass A 8 ohm, och ca 100 watt i 4 ohm. Antingen bor han i villa, eller så är hans grannar döva! Mina Dynaudio 3.4 ligger på 88db och jag driver dem fullt tillfredställande med min Aleph 3:a som "bara" ger 60 watt i 4 ohm. OK, jag kan inte spela så att tavlorna ramlar ner - vilket förmodligen uppskattas av min omgivning - men effekten räcker långt och då steget närmar sig gränsen för klippning, sker detta precis som med en singelend rörhäck: den stoppar endast dynamiken och signalerar "hit men inte längre". Någon distortion, likt när ordinära bipolära stärkare klipper, har jag aldrig upplevt. Dock är Aleph serien väldigt trögdriven, vilket förmodligen förklarar myten om dess slutstegs basfattighet etc. Mitt Pass Aleph P försteg kan lämna 15 volt ut i balanserad drift, och drivs av en effekttrissa som kan lämna runt 70 watt om man maxspecar den - vilket innebär att den arbetar på tomgång i försteget.
För övrigt har en avgörande faktor helt utelämnats från denna diskussion: rummets storlek. Jag spelar i ett rum på 20 kvm - om jag hade suttit i ett rum på 50 kvm hade jag förmodligen behövt en stärkare på runt 100 till 200 "riktiga" watt. /Pass |
Det finns inga genvägar... |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 19:28:16
|
Ojdå...
Jag har ju skrivit helt fel innan =)))
85. 88. 91. 94. 97. 100. 103. 106. 109. 112. (db) 1. 2. 4. 8. 16. 32. 64. 128. 256. 512 (watt)
Såhär skall det ju vara om det är en högtalare på 85db:s kännslighet
Så kläm ut 512watt om du skall ha 112db
//jonas |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 19:31:45
|
Vid 90 watt i fyra ohm (vilket mina högtalare är på) hade Passen en distorsion på flera procent. Det är inte bra. Ännu sämre är att den hade relativt mycket distorsion oavsett effektuttag, även vid låga effekter. Jag kan bara säga att det låter mycket renare och klarare nu med mitt nya steg.
Passen är säkert bra till vissa högtalare dock. Körde den lite på ett par quad57 och där lät det bra. |
Ino Audio for life |
|
|
Pass
Member
92 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 19:52:16
|
DasKapital:
Som du säkert vet följer det med en individuell mätkurva i manualen till varje Aleph slutsteg. Min 3:a ger 0,25% THD i full effekt 30 watt. Vid 10 watt kontinuerligt - vilket egentligen inte kan betraktas som spelande på "låga effekter" - ger den 0.07% THD.! Var och en ska självfallet spela på den utrustning man finner tillfredställande, men uppriktigt sagt har jag faktiskt aldrig upplevt hörbar distortion från ett Aleph steg. Att en typ av slutsteg kan passa bättre till vissa högtalare håller jag dock helt med om - det är ju det som är själva sporten med den här hobbyn. Att hitta rätt stärkare till rätt högtalare, till rätt försteg, till .... /Pass
|
Det finns inga genvägar... |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/07/10 : 19:54:11
|
Pass....
Nej nej nej... Du har missförstått helt. Alla måste tycka som jag anars tycker dom fel
//jonas |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/07/11 : 03:45:16
|
Få se nu. Olika avstånd olika watt, lättdrivna högtalare färre watt och tvärtom, olika slutsteg olika effektivitet, färre watt lägre volym och tvärtom eller....... |
Bravo |
|
|
Topic |
|