HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd-spelare för hårdrock, prisklass ca 6.000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:42:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har en Rotel RA-02 förstärkare, som jag är nöjd med. Jag ska nu köpa en ny cd-spelare i prisklassen max 6.000 kr. Jag lyssnar mest på hårdrock och rock, därför vill jag att den ska ha driv och fyllighet, samt bra bas och skapliga detaljer. Har kollat på den matchande cd:n till stärkaren, RCD-02, men det verkar som att den spelar ganska tunt, om än detaljerat, vilket gör mig osäker på om den passar till hårdrock. Tacksam för tips!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/11 :  08:53:24  Show Profile Send långhåret a Private Message
Jag är inget proffs, men kanske kan vara lite till hjälps...

Jag tror att den CD-spelaren är för ljus i karaktären för att lira hårdrock. Tror nog att du kanske bör matcha din rotel med en Marantz, eller en spelare som har en mjukare och mörkare karaktär.

Alternativt kolla över valet av kablar, det kanske kan förändra lite av karaktären.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:02:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilken marantz är bra för hårdrock? Hur är NAD annars?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:09:36  Show Profile Send crion a Private Message
Ojojojoj, det finns bara en spelare för dig! Om du vill ha en med RIV, DRAG och spelglädje!

REGA!

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=243&menu=1

Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:37:57  Show Profile Send långhåret a Private Message
Ett mer konkret tips kanske värt att tänka på.

Skaffa en Marantz CD 6000 OSE LE (stabil cd-spelare med bra mekanik och tyngd 4,5kg (kvalitet). Samt en massa funktioner till ett vettigt pris (5.500:-)

Skicka in den till: http://www.harmonydesign.se/

Dom kan modifiera den. Läs på sidan för att se vad en modifiering innebär. Pris för att modifiera CD6000 är 2800 kr.

Och vips så har du en kanon cd-spelare!

Dom kan även modifiera partnern till din rotelstärkare, men det är lite dyrare. Lyssna med dem och fråga vad dom tror är bäst. Vilken spelare dom rekomenderar för det ljud du vill få ut av det hela.

Musik...
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:52:51  Show Profile Send Hepcat a Private Message
beggnad Linn Mimik eller en Rega, Arcam och cambridge kan ju också vara något att lyssna på.

www.selleri.de
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  09:55:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kom ihåg att min prisklass är MAX 6.000, Regan kostade ju nästan 9.000! Cambridges cd-spelare ska ha dåligt med bas och Arcam ska låta ljust och tunt, varför de går bort.

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:01:01  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Tror nog att jag håller med långhåret. Marantz karaktär gör den utmärkt till hårdrock. Kan man dessutom modda den senare när uppgraderingstarmen börjar rycka är det ju bra. Noeb tjoeb byggd på just Marantz kanske kan vara något men den har jag tyvärr inte lyssnat på ännu.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:07:19  Show Profile Send crion a Private Message
Hehe, brukar du hålla dina budgetar? Skämt åsido, du säger att xxx "ska ha" bas/ljust/whatever, betyder det att du inte har lyssnat på dessa märken? En Arcam spelare som låter ljust och tunt låter i mina öron helt befängt t ex. Arcam brukar ha just spelglädje, och det var väl det du var ute efter för Rockens skull?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:13:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Enligt vad jag LÄSt har jag fått fram att arcam ska låta ljust och tunt, men mycket detaljerat. Passar kanske bättre till akustiskt och klassiskt än hårdrock. Har aldrig lyssnat på Arcam. Vill främst ha en cd som har fyllighet och bra bas, vamrt ljud.

Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:23:09  Show Profile Send långhåret a Private Message
Som jag sa tidigare. Tycker att du bör testa marantzen.

Sjyst kvalitet till bra pris. Ett ljud som är av litet mörkare karaktär och som passar till hårdrock / metal.

Musik...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:46:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hur är Nad C541i jmf med Marantzen?

Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:52:24  Show Profile Send optimus a Private Message
Vincent CDS2 kanske hade passat..? Kostar 6000:-
Är lite mörk och spelar med ganska mkt bas.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:37:11  Show Profile Send matte76 a Private Message
Var köper man denna för 6.000 då?

Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/07/11 :  11:42:52  Show Profile Send optimus a Private Message
Den är ganska ny så den kanske inte har kommit ut till alla återförsäljare än, men den finns i Ystad på Lyssna.
www.lyssna.se

Edited by - optimus on 2003/07/11 11:43:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000